Skip to content

מסילת ישרים | זהירות. ד'. ההדרגות בהתבוננות – ההמון.

מסילת ישריםההדרגות בהתבוננות – ההמון.

ההערה להמון היא בראותם עומק הדין עד היכן מגיע. אפילו שיחה קלה שבין איש לאשתו וכוּ'.

אַךְ הַהֶעָרָה לְכָל הֶהָמוֹן: הִנֵּה הוּא בְּעִנְיַן הַשָּׂכָר וָעוֹנֶשׁ עַצְמָם, בִּרְאוֹת עוֹמֶק הַדִּין עַד הֵיכָן מַגִּיעַ, אֲשֶׁר בֶּאֱמֶת רָאוּי לְהִזְדַּעְזֵעַ וּלְהִתְחָרֵד תָּמִיד, כִּי מִי יַעֲמוֹד בְּיוֹם הַדִּין? וּמִי יִצְדַּק לִפְנֵי בּוֹרְאוֹ בַּאֲשֶׁר הַשְׁקָפָתוֹ מְדַקְדֶּקֶת עַל כָּל דָּבָר קָטָן אוֹ גָדוֹל? וְכֵן אָמְרוּ רַבּוֹתֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה "וּמַגִּיד לָאָדָם מַה שֵּׂחוֹ" (עמוס ב' י"ג) – "אֲפִילּוּ שִׂיחָה קַלָּה שֶׁבֵּין אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ מַגִּידִין לוֹ לָאָדָם בִּשְׁעַת הַדִּין" (חגיגה ה' ב').

מלמד שהקדוש ברוך הוא מדקדק עם חסידיו וכוּ'. הרבה צדיקים שנענשו על דברים קלים כגון אברהם ויעקב ויוסף ואחרים כאלה.

עוֹד אָמְרוּ "וּסְבִיבָיו נִשְׂעֲרָה מְאֹד" – "מְלַמֵּד שֶׁהַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא מְדַקְדֵּק עִם חֲסִידָיו כְּחוּט הַשַּׂעֲרָה" (יבמות קכ"א ב').
אַבְרָהָם, הוּא אַבְרָהָם הָאָהוּב לְקוֹנוֹ, עַד שֶׁהִכְתִיב עָלָיו "אַבְרָהָם אֹהֲבִי" (ישעיה מ"א ח') – לֹא פָלַט מִן הַדִּין מִפְּנֵי דְּבָרִים קַלִּים שֶׁלֹּא דִקְדֵּק בָּהֶם. עַל שֶׁאָמַר, ""בַּמָּה אֵדַע?" אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, "חַיֶּיךָ, יָדֹעַ תֵּדַע כִּי גֵר יִהְיֶה זַרְעֲךָ" (ילקוט שמעוני בראשית ע"ז). עַל שֶׁכָּרַת בְּרִית עִם אֲבִימֶלֶךְ בְּלֹא צִיוּוּיוֹ שֶׁל מָקוֹם, אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "חַיֶּיךָ, שֶׁאֲנִי מַשְׁהֶה בְּשִׂמְחַת בָּנֶיךָ שִׁבְעָה דוֹרוֹת" (בראשית רבה נ"ד ה').
יַעֲקֹב, עַל שֶׁחָרָה אַפּוֹ בְּרָחֵל, שֶׁאָמְרָה לוֹ, "הָבָה לִּי בָנִים" (בראשית ל' א') אָמְרוּ בַּמִּדְרָשׁ, זֶה לְשׁוֹנָם "אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא, כָּךְ עוֹנִים אֶת הַמְּעוּקוֹת? חַיֶּיךָ שֶׁבָּנֶיךָ עוֹמְדִים לִפְנֵי בְּנָהּ" (בראשית רבה ע"א י'). וּלְפִי שֶׁנָּתַן אֶת דִּינָה בְּתֵיבָה כְּדֵי שֶׁלֹּא יִקָּחֶהָ עֵשָׂו, אַף עַל פִּי שֶׁכַּוָּנָתוֹ הָיְתָה וַדַּאי לְטוֹבָה, אַךְ לְפִי שֶׁמָּנַע חֶסֶד מֵאָחִיו, אָמְרוּ בַּמִּדְרָשׁ "אָמַר לוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא "לַמָּס מֵרֵעֵהוּ חָסֶד" (איוב ו' י"ד) לֹא בִּקַּשְׁתָּ לְהַשִּׂיאָהּ דֶּרֶךְ הֶיתֵּר הֲרֵי הִיא נִשֵּׂאת דֶּרֶךְ אִיסּוּר" (בראשית רבה פ' ג').
יוֹסֵף, לְפִי שֶׁאָמַר לְשַׂר הַמַּשְׁקִים, "כִּי אִם זְכַרְתַּנִי אִתְּךָ" (בראשית מ' י"ד) נִתּוֹסְפוּ לוֹ שְׁתֵּי שָׁנִים כְּמַאֲמָרָם זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה. יוֹסֵף עַצְמוֹ, עַל שֶׁחָנַט אֶת אָבִיו בְּלִי רְשׁוּתוֹ שֶׁל מָקוֹם (בראשית רבה פ"ט ב'). אוֹ לְפִי שֶׁשָּׁמַע, "עַבְדְּךָ אָבִינוּ" וְשָׁתַק, לְמַר כִּדְאִית לֵהּ וּלְמַר כִּדְאִית לֵהּ, מֵת לִפְנֵי אֶחָיו (בראשית רבה ק' ד').
דָּוִד, לְפִי שֶׁקָּרָא לְדִבְרֵי תּוֹרָה, "זְמִירוֹת", נֶעֱנַשׁ שֶׁנִּכְשַׁל בִּדְבַר עוּזָּה וְנִתְעַרְבְּבָה שִׂמְחָתוֹ (סוטה ל"ה א').
מִיכַל, לְפִי שֶׁהוֹכִיחָה אֶת דָּוִד בַּמֶה שֶּׁרָקַד בַּחוּץ לִפְנֵי הָאָרוֹן, נֶעֶנְשָׁה שֶׁלֹּא הָיָה לָהּ וָלָד אֶלָּא בְּמוֹתָהּ (שמואל ב', ו' כ').
חִזְקִיָּהוּ, לְפִי שֶׁהֶרְאָה אֶל שָׂרֵי מֶלֶךְ בָּבֶל אֶת בֵּית נְכֹתֹה, נִגְזַר עַל בָּנָיו לִהְיוֹת סָרִיסִים בְּהֵיכַל מֶלֶךְ בָּבֶל (מלכים ב', כ' י"ד). וְרַבִּים כָּאֵלֶּה מְאֹד.