מסילת ישרים | פרישות. יד'. חֶלְקֵי הַפְּרִישׁוּת.

ט״ז בניסן תשע״ה (אפריל 5, 2015) Off By קהילת הרמח"ל

מסילת ישרים | חלקי הפרישות.

חֶלְקֵי הַפְּרִישׁוּת הָרָאשִׁיִּים שְׁלֹשָׁה. כִּי הִנֵּה:

  • יֵשׁ פְּרִישׁוּת בַּהֲנָאוֹת.
  • פְּרִישׁוּת בְּדִינִים.
  • פְּרִישׁוּת בְּמִנְהָגִים.

הַפְּרִישׁוּת בַּהֲנָאוֹת: הוּא מַה שֶּׁהִזְכַּרְנוּ בַּפֶּרֶק הַקּוֹדֵם, דְּהַיְינוּ שֶׁלֹּא לָקַחַת מִדִּבְרֵי הָעוֹלָם אֶלָּא מַה שֶּׁהַצּוֹרֶךְ יַכְרִיחַ. וְדָבָר זֶה יַקִּיף עַל כָּל מַה שֶּׁהוּא תַּעֲנוּג לְאֶחָד מִן הַחוּשִׁים, וְהַיְינוּ: בְּמַאֲכָלוֹת, בִּבְעִילוֹת, בְּמַלְבּוּשִׁים, בְּטִיּוּלִים, בִּשְׁמוּעוֹת, וְכָל כַּיּוֹצֵא בָּזֶה, רַק בַּיָּמִים שֶׁהָעוֹנֶג בָּהֶם מִצְוָה.

וְהַפְּרִישׁוּת בַּדִּינִים: הוּא לְהַחֲמִיר בָּהֶן תָּמִיד לָחוּשׁ אֲפִילּוּ לְדִבְרֵי יָחִיד בְּמַחֲלוֹקוֹת אִם טַעְמוֹ נִרְאֶה אֲפִילּוּ שֶׁאֵין הֲלָכָה כְּמוֹתוֹ, וּבִתְנַאי שֶׁלֹּא יִהְיֶה חוֹמְרוֹ – קוּלּוֹ. וּלְהַחֲמִיר בַּסְּפֵיקוֹת אֲפִילּוּ בְּמָקוֹם שֶׁאֶפְשָׁר לְהָקֵל בָּהֶם. וּכְבָר בֵּיאֲרוּ לָנוּ חֲכָמֵינוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה מַאֲמַר יְחֵזְקֵאל ""הִנֵּה נַפְשִׁי לֹא מְטוּמָּאָה"… (יחזקאל ד' י"ד) שֶׁלֹּא אָכַלְתִּי מִבְּהֵמָה שֶׁהוֹרָה בָהּ חָכָם, וְלֹא אָכַלְתִּי מִבְּשַׂר כּוֹס כּוֹס" (חולין מ"ד ב'). וְהִנֵּה כָּל זֶה מוּתָּר הוּא מִן הַדִּין וַדַּאי אֶלָּא אִיהוּ דְאַחְמִיר אַנַּפְשֵׁיהּ.

וּכְבָר זָכַרְתִּי לְמַעְלָה שֶׁאֵין לִלְמוֹד מִמַּה שֶּׁהוּתַּר עַל כָּל יִשְׂרָאֵל – לַפְּרוּשִׁים, שֶׁיֵּשׁ לָהֶם לְהַרְחִיק מִן הַכִּיעוּר וּמִן הַדּוֹמֶה לוֹ, וּמִן הַדּוֹמֶה לַדּוֹמֶה. וְכֵן אָמַר מַר עוּקְבָא "אֲנָא בְּהַאי מִלְּתָא חַלָא בַּר חַמְרָא לְגַבֵּי אַבָּא, דְּאִלּוּ אַבָּא כַּד אָכֵל בִּשְׂרָא הָאִידְנָא לָא הֲוֵה אָכֵל גְּבִינָה עַד לְמָחָר כִּי הַשְׁתָּא. וַאֲנָא בְּהַאי סְעוּדָתָא לָא אָכֵילְנָא – בִּסְעוּדָתָא אַחֲרִיתָא אָכֵילְנָא" (חולין ק"ה א'). וּבְוַדַּאי שֶׁאֵין פְּסַק הַהֲלָכָה כְּמוֹ שֶׁהָיָה אָבִיו עוֹשֶׂה, שֶׁאִם לֹא כֵן לֹא הָיָה מַר עוּקְבָא עוֹשֶׂה נֶגֶד זֶה, אֶלָּא שֶׁאָבִיו מַחֲמִיר הָיָה בִּפְרִישׁוּתוֹ וּלְכָךְ הָיָה מַר עוּקְבָא קוֹרֵא עַצְמוֹ "חַלָא בַּר חַמְרָא" לְפִי שֶׁלֹּא הָיָה פּוֹרֵשׁ כָּל כָּךְ כָּמוֹהוּ.

וְהַפְּרִישׁוּת בְּמִנְהָגִים: הוּא הַהִתְבּוֹדְדוּת, וְהַהִבָּדֵל מִן הַחֶבְרָה הַמְּדִינִית – לְפַנּוֹת לִבּוֹ אֶל הָעֲבוֹדָה וְהַהִתְבּוֹנְנוּת בָּהּ כָּרָאוּי. וּבִתְנַאי שֶׁלֹּא יִטֶּה גַּם בָּזֶה אֶל הַקָּצֶה הָאַחֵר, שֶׁכְּבָר אָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה "לְעוֹלָם תְּהֵא דַעְתּוֹ שֶׁל אָדָם מְעֹרֶבֶת עִם הַבְּרִיּוֹת" (כתובות י"ז א'), וְכֵן אָמְרוּ ""חֶרֶב אֶל הַבַּדִּים וְנוֹאָלוּ" (ירמיה נ' ל"ו) חֶרֶב עַל שׂוֹנְאֵיהֶם שֶׁל תַּלְמִידֵי חֲכָמִים שֶׁיּוֹשְׁבִים בַּד בְּבַד וְעוֹסְקִים בַּתּוֹרָה" (מכות י' א'), אֶלָּא יִתְחַבֵּר הָאָדָם עִם הַטּוֹבִים זְמַן מַה שֶּׁמִּצְטָרֵךְ לוֹ לְלִימּוּדוֹ אוֹ לְפַרְנָסָתוֹ וְיִתְבּוֹדֵד אַחַר כָּךְ לְהִדָּבֵק בֵּאלֹהָיו וּלְהַשִּׂיג דַּרְכֵי הַיּוֹשֶׁר וְהָעֲבוֹדָה הָאֲמִיתִּית. וּבִכְלָל זֶה לְמַעֵט בְּדִיבּוּרוֹ, וּלִיזָּהֵר מִן הַשִּׂיחָה בְּטֵלָה, וְשֶׁלֹּא לְהִסְתַּכֵּל חוּץ מֵאַרְבַּע אַמּוֹתָיו, וְכָל כַּיּוֹצֵא בָזֶה מִן הָעִנְיָנִים שֶׁהָאָדָם מַרְגִּיל אֶת עַצְמוֹ בָהֶם עַד שֶׁנִּשְׁאָרִים לוֹ בַּטֶּבַע אֶל תְּנוּעוֹתָיו.

וְהִנֵּה שְׁלֹשֶׁת הַחֲלָקִים הָאֵלֶּה, אַף עַל פִּי שֶׁאֲמַרְתִּים לְךָ בִּכְלָלִים קְצָרִים, הִנְּךָ רוֹאֶה שֶׁהֵם כּוֹלְלִים פְּעוּלּוֹת רַבּוֹת מִפְּעוּלּוֹת הָאָדָם, וּכְבָר אָמַרְתִּי לְךָ שֶׁהַפְּרָטִים, אִי אֶפְשָׁר לִימָּסֵר כִּי אִם לְשִׁיקּוּל הַדַּעַת, לְהַיְישִׁיר אוֹתָם עַל יוֹשֶׁר הַכְּלָל וַאֲמִיתּוֹ.