מאמר הגאולה | פרק א: קילקולי הגלות. הסתר פנים.

תוכן הדף

פֶּרֶק א: קילקולי הגלות

 קלקול א': הסתר פנים
 

פֶּרֶק א: קילקולי הגלות

וְעַתָּה אֲבָאֵר לְךָ בָּרִאשׁוֹנָה כַּמָּה קִלְקוּלִים גָּרַם הַגָּלוּת כְּדֵי שֶׁתּוּכַל לְהָבִין עִנְיְנֵי הַגְּאוּלָה הֵיטֵיב כִּי כָּל הַקִּלְקוּלִים עֲתִידִים הֵם לִיתַקֵּן, וּפֹה תִּרְאֶה חָכְמָה עֲמוּקָּה כִּי אֵין מִקְרֶה קָטָן בָּעוֹלָם שֶׁלֹּא נִמְצְאוּ עָלָיו כַּמָּה סוֹדוֹת גְּדוֹלִים לְיוֹדְעֵי הָאֱמֶת.

דַּע כִּי קִלְקוּלֵי הַגָּלוּת רַבִּים הֵם וְנִמְצְאוּ נִכְלָלִים בְּד' רָאשִׁים.

 

קלקול א': הסתר פנים

הָרִאשׁוֹן נִתְבָּאֵר בְּפָסוּק, "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא" (דברים לא, יח) וְזֶה סוֹד גָּדוֹל מְאֹד כִּי הב"ה סִדֵּר הַמְּאוֹרוֹת שֶׁעַל יְדֵיהֶם יֵצֵא הַשֶּׁפַע בָּעוֹלָם, וְעַל כֵּן הֵם כֻּלָּם מְאִירִים זֶה בָּזֶה וּמְאִירִים בְּעַנְפֵיהֶם. וְתֵדַע שֶׁכָּל הַבְּרִיאָה הִיא [1] עָנָף הַמְּאוֹרוֹת – כָּל הַמַּלְאָכִים וְכָל בְּנֵי הָאָדָם וְכָל הַבְּרִיּוֹת כֻּלָּם. וּבִהְיוֹת הַמְּאוֹרוֹת שָׂמִים פְּנֵיהֶם לְהָאִיר לַתַּחְתּוֹנִים, נִמְצְאוּ כָּל חַלּוֹנוֹת הָאוֹרָה וְהַבְּרָכָה נִפְתָּחִים וְעַל כֵּן יִרְבֶּה הַטּוֹב בְּכָל, וְלֹא יִהְיֶה לֹא צַעַר וְלֹא יָגוֹן כְּלָל בָּעוֹלָם.

וְכַאֲשֶׁר גָרְמוּ הָעֲוֹנוֹת אָז הִסְתִּירוּ הַמְּאוֹרוֹת פְּנֵיהֶם וְלֹא הֵאִירוּ זֶה לָזֶה, וְגַם תּוֹלְדוֹתֵיהֶם לֹא לָקְחוּ מִחְיָה דֵּי שְׂבִיעָתָם, וְאָז תָּשַׁשׁ כֹּחַ הַקְּדוּשָׁה וְכָל הַנִּמְשָׁכִים אַחֲרֶיהָ וְנִתְגַּבֵּר כְּנֶגֶד זֶה כֹּחַ הַטּוּמְאָה, וְהָבֵן מְאוֹד כִּי כָּל זֶה גָרְמוּ עֲווֹנוֹת יִשְׂרָאֵל כִּי בְּחֶטְאָם נִתְחַזְּקָה הַטּוּמְאָה וְהָיִיתָה מִתְגַּבֶּרֶת לַעֲמוֹד בִּמְקוֹמוֹת מִן הַקְּדוּשָׁה לְפִי חֶטְאָם.

וְתֵדַע שֶׁכָּל כָּךְ נִתְגַּבְּרָה [2] עַד שֶׁאִם הָיָה הַדָּבָר נִּמְשָׁךְ יוֹתֵר כְּבָר הָיָה צָרִיךְ הָעוֹלָם לֵיחָרֵב, וּמֵאַהֲבַת הב"ה אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא הִמְתִּין לָהֶם עַד מְלֹאת סְאָתָם רַק הִקְדִּים לְהַגְלוֹתָם, וְהוּא עִנְיַן "וַיִּשְׁקֹד ה' עַל הָרָעָה" (דניאל ט, יד) וְכוּ'.

וְהָבֵן אֵיךְ הָיָה זֶה, כִּי בִּהְיוֹת הַמְּאוֹרוֹת מְאִירִים בִּרְוָחָה כְּמוֹ שֶׁהָיוּ – לְמִי הָיָה נִּמְשָׁךְ אוֹתוֹ הַשֶּׁפַע? הֲלֹא לְיִשְׂרָאֵל. עַל כֵּן לֹא הָיוּ שׁוֹלְטִים הָאוּמּוֹת עֲלֵיהֶם לְהַגְלוֹתָם וְכָל שֶׁכֵּן שֶׁלֹּא הָיוּ יְכוֹלִים לְהַחְרִיב אֶת הַבַּיִת הַקָּדוֹשׁ. וְכֵיוָן שֶׁהִסְתִּירוּ הַמְּאוֹרוֹת אֶת פְּנֵיהֶם, (א) נִתְמַעֲטָה הַהַשְׁפָּעָה מִיִּשְׂרָאֵל, (ב) וּמִבֵּית הַמִּקְדָּשׁ, (ג) וְאָז גָּבְרוּ עֲלֵיהֶם הָאוּמּוֹת, (ד) וְהָיָה הַגָּלוּת. וְכָל זֶה לְתוֹעֶלֶת יִשְׂרָאֵל הָיָה – כִּי אָז קִבְּלוּ הַמְּקַטְרְגִים חֶלְקָם וְנִתְפָּרְשׁוּ מִן הַקּוֹדֶשׁ שֶׁלֹּא לְטַמֵּא אֶת הַדְּרָכִים. וּמֵאָז וָהָלְאָה נִשְׁאֲרוּ הַדְּבָרִים כָּךְ, כִּי כָּל הַמְּאוֹרוֹת הֵם מַעֲלִימִים אֶת אוֹרָם.

וְלֹא תֹּאמַר שֶׁאֵין נִּמְשָׁךְ [3] מֵהֶם שֶׁפַע, כִּי אִם כָּךְ הָיָה לֹא הָיָה הָעוֹלָם עוֹמֵד, אֲבָל הָאֱמֶת שֶׁלֹּא נִּמְשָׁךְ אֶלָּא מַה שֶּׁצָּרִיךְ בְּהֶכְרֵחַ [4] וְאִי אֶפְשָׁר זוּלָתוֹ וְנִמְצָא הַכֹּל בְּצִמְצוּם – עַל כֵּן אֵין שִׂמְחָה.

(ה) וְגַם מְשָׁרְתִים גְּדוֹלִים וְשָׂרִים רַבִּים וְנִכְבָּדִים בָּטְלוּ מֵעֲבוֹדָתָם מִפְּנֵי חוֹסֶר הַשֶּׁפַע וְהוּשְׂמוּ תַּחְתֵּיהֶם אֲחֵרִים קְטַנִּים מֵהֶם, וּמִפְּנֵי זֶה לֹא נִמְצָא טַעַם בַּפֵּירוֹת כְּמוֹ שֶּׁאָמְרוּ רז"ל (סוטה ט' משנה יב). וְכָל הַדְּבָרִים כָּךְ הֵם בְּמִעוּט וּבְשִׁפְלוּת רַב. וְנִמְצָא שֶׁהַצִּנּוֹר הַגָּדוֹל [5] הַמַּשְׁפִּיעַ לַשְּׁכִינָה הוּא הַנִּסְתַּם תְּחִילָה, וְלֹא נִסְתַּם לְגַמְרֵי כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשְׁתִּי אֶלָּא [6] שֶׁנִּקָּצֵר הַפֶּתַח, וּמָה שֶׁיּוֹרֵד מִמֶּנּוּ אֵינוֹ יוֹרֵד אֶלָּא בְּהֶעְלֵם גָּדוֹל.

וְעַתָּה אֲפָרֵשׁ לְךָ זֶה הָעִנְיָן הֵיטֵב. כִּי בָּרִאשׁוֹנָה הָיָה הַשֶּׁפַע יוֹרֵד בִּרְוָחָה וּבְגִילּוּי וְעַל כֵּן הָיִיתָה הַשְּׁכִינָה מִתְחַזֶּקֶת בְּכָבוֹד וּבְתִפְאֶרֶת וּבְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה, מוֹשֶׁלֶת עַל כָּל [7] הַצְּבָאוֹת וְהַמַּחֲנוֹת אֲשֶׁר לָהּ. וְיִשְׂרָאֵל כְּמוֹ כֵּן הָיוּ מִתְגַּבְּרִים בְּרוֹב הֶהָדָר לִמְשׁוֹל עַל כָּל הַגּוֹיִם. וּבְהִתְהַפֵּךְ בַּלָּהוֹת הַזְּמָן, נִיטַל הַכָּבוֹד [8] הַזֶּה וְהַשְּׁכִינָה אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת רַק בְּהֶסְתֵּר גָּדוֹל, וְכֵן יִשְׂרָאֵל, וְעַל כֵּן לֹא נִרְאֵית שְׁלִיטַת הַשְּׁכִינָה, וְאֵין מֶמְשָׁלָה לְיִשְׂרָאֵל. אַךְ לֹא לָקְחָה הַשְּׁכִינָה – רַק מִיְּדֵי הַיְסוֹד, וְלֹא יָנְקוּ יִשְׂרָאֵל אֶלָּא מִשְּׁדֵי אִמָּם [9] הַקְּדוּשָׁה.

וְנִמְצָא שֶׁזֶּהוּ הַקִּלְקוּל הָאֶחָד שֶּׁגָּרַם הַגָּלוּת וְהוּא הַסְתֵּר אוֹר הַמְּאוֹרוֹת וְחוֹסֶר הַשֶּׁפַע וְהַכֹּחַ. וְגַם הַתּוֹרָה חַסְרָה מִיִּשְׂרָאֵל מִפְּנֵי זֶה, וְכֵן כָּל חָכְמָה אָבְדָה כְּמוֹ שֶּׁאוֹמֵר הַכָּתוּב "וְאָבְדָה חָכְמַת חֲכָמָיו וּבִינַת נְבֹנָיו תִּסְתַּתָּר" (ישעיהו כט, יד).


[1] אורות הספירות מסודרות כסדר אילן, וכל הבריאה מסודרת ומונהגת ע"פ סדר אילן, וכל העולמות כולם הם ענפי המאורות.

[2] הקלקול והטומאה.

[3] שאין נמשך כלל שפע מהמאורות לבריאה.

[4] בצמצום לצורך קיום.

[5] התפארת.

[6] צומצם פתח היסוד וע"כ נמשך שפע בצמצום לקיום ולא ברווח, וגם השפע שיורד – יורד בהעלם גדול.

[7] המלאכים המשרתים.

[8] הארות השכינה המתפשטות על הבריאה.

[9] כקטן שאין בו מוחין וזקוק לאימו.