מאמר הגאולה | פרק א: קילקולי הגלות. הסתר פנים.

תוכן הדף

פֶּרֶק א: קילקולי הגלות

 קלקול א': הסתר פנים
 

פֶּרֶק א: קילקולי הגלות

וְעַתָּה אֲבָאֵר לְךָ בָּרִאשׁוֹנָה כַּמָּה קִלְקוּלִים גָּרַם הַגָּלוּת כְּדֵי שֶׁתּוּכַל לְהָבִין עִנְיְנֵי הַגְּאוּלָה הֵיטִיב כִּי כָּל הַקִּלְקוּלִים עֲתִידִים הֵם לִיתַקֵּן, וּפֹה תִרְאֶה חָכְמָה עֲמוּקָה כִּי אֵין מִקְרֶה קָטָן בָּעוֹלָם שֶׁלֹּא נִמְצְאוּ עָלָיו כַּמָּה סוֹדוֹת גְּדוֹלִים לְיוֹדְעֵי הָאֱמֶת.

דַּע כִּי קִלְקוּלֵי הַגָּלוּת רַבִּים הֵם וְנִמְצְאוּ נִכְלָלִים בְּד' רָאשִׁים.

 

קלקול א': הסתר פנים

הָרִאשׁוֹן נִתְבָּאֵר בַּפָּסוּק "וְאָנֹכִי הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא" (דברים לא, יח) וְזֶהוּ סוֹד גָּדוֹל מְאֹד כִּי הב"ה סִדֵּר הַמְּאוֹרוֹת שֶׁעַל יְדֵיהֶם יֵצֵא הַשֶּׁפַע בָּעוֹלָם, וְעַל כֵּן הֵם כּוּלָם מְאִירִים זֶה בָּזֶה וּמְאִירִים בְּעַנְפֵיהֶם. וְתֵדַע שֶׁכָּל הַבְּרִיאָה הִיא [1]עָנָף הַמְּאוֹרוֹת – כָּל הַמַּלְאָכִים וְכָל בְּנֵי הָאָדָם וְכָל הַבְּרִיּוֹת כּוּלָם. וּבִהְיוֹת הַמְּאוֹרוֹת שָׂמִים פְּנֵיהֶם לְהָאִיר לַּתַּחְתּוֹנִים, נִמְצְאוּ כָּל חַלּוֹנוֹת הָאוֹרָה וְהַבְּרָכָה נִפְתָּחִים וְעַל כֵּן יִרְבֶּה הַטּוֹב בַּכֹּל, וְלֹא יִהְיֶה לֹא צַעַר וְלֹא יָגוֹן כְּלָל בָּעוֹלָם.

וְכַאֲשֶׁר גָרְמוּ הָעֲווֹנוֹת אָז הִסְתִּירוּ הָאוֹרוֹת פְּנֵיהֶם וְלֹא הֵאִירוּ זֶה לָזֶה וְגַם תּוֹלְדוֹתֵיהֶם לֹא לָקְחוּ מִחְיָה דַּי שְׂבִיעָתָם, וְאָז תָּשַׁשׁ כֹּחַ הַקְּדוּשָׁה וְכָל הַנִּמְשָׁכִים אַחֲרֶיהָ וְנִתְגַּבֵּר כְּנֶגֶד זֶה כֹּחַ הַטּוּמְאָה, וְהָבֵן מְאוֹד כִּי כָּל זֶה גָרְמוּ עֲווֹנוֹת יִשְׂרָאֵל כִּי בְּחֶטְאָם נִתְחַזְּקָה הַטּוּמְאָה וְהָיִיתָה מִתְגַּבֶּרֶת לַעֲמוֹד בִּמְקוֹמוֹת מִן הַקְּדוּשָׁה לְפִי חֶטְאָם.

וְתֵדַע שֶׁכָּל כָּךְ [2]נִתְגַּבְּרָה עַד שֶׁאִם הָיָה הַדָּבָר נִמְשָׁךְ יוֹתֵר כְּבָר הָיָה צָרִיךְ הָעוֹלָם לִיחָרֵב, וּמֵאַהֲבַת הב"ה אֶת יִשְׂרָאֵל לֹא הִמְתִּין לָהֶם עַד מְלֹאת סְאָתָם רַק הִקְדִּים לְהַגְלוֹתָם, וְהוּא עִנְיַן "וַיִּשְׁקֹד ה' עַל הָרָעָה" (דניאל ט, יד) וְגוֹ'.

וְהָבֵן אֵיךְ הָיָה זֶה, כִּי בִּהְיוֹת הַמְּאוֹרוֹת מְאִירִים בִּרְוָחָה כְּמוֹ שֶׁהָיוּ – לְמִי הָיָה נִמְשָׁךְ אוֹתוֹ הַשֶּׁפַע? הֲלֹא לְיִשְׂרָאֵל. עַל כֵּן לֹא הָיוּ שׁוֹלְטִים הָאוּמוֹת עֲלֵיהֶם לְהַגְלוֹתָם וְכָל שֶׁכֵּן שֶׁלֹּא הָיוּ יְכוֹלִים לְהַחְרִיב אֶת הַבַּיִת הַקָּדוֹשׁ. וְכֵיוָן שֶׁהִסְתִּירוּ הַמְּאוֹרוֹת אֶת פְּנֵיהֶם, (א) נִתְמַעֲטָה הַהַשְׁפָּעָה מִיִּשְׂרָאֵל, (ב) וּמִבֵּית הַמִּקְדָּשׁ, (ג) וְאָז גָּבְרוּ עֲלֵיהֶם הָאוּמוֹת, (ד) וְהָיָה הַגָּלוּת. וְכָל זֶה לְתוֹעֶלֶת יִשְׂרָאֵל הָיָה – כִּי אָז קִבְּלוּ הַמְּקַטְרְגִים חֶלְקָם וְנִתְפָּרְשׁוּ מִן הַקּוֹדֶשׁ שֶׁלֹּא לְטַמֵּא אֶת הַדְּרָכִים. וּמֵאָז וָהָלְאָה נִשְׁאֲרוּ הַדְּבָרִים כָּךְ, כִּי כָּל הַמְּאוֹרוֹת הֵם מַעֲלִימִים אֶת אוֹרָם.

וְלֹא תֹּאמַר שֶׁאֵין נִמְשָׁךְ [3]מֵהֶם שֶׁפַע, כִּי אִם כָּךְ הָיָה לֹא הָיָה הָעוֹלָם עוֹמֵד, אֲבָל הָאֱמֶת שֶׁלֹּא נִמְשָׁךְ אֶלָּא מַה שֶׁצָּרִיךְ [4]בְּהֶכְרֵחַ וְאִי אֶפְשָׁר זוּלָתוֹ וְנִמְצָא הַכֹּל בְּצִמְצוּם – עַל כֵּן אֵין שִׂמְחָה.

(ה) וְגַם מְשָׁרְתִים גְּדוֹלִים וְשָׂרִים רַבִּים וְנִכְבָּדִים בָּטְלוּ מֵעֲבוֹדָתָם מִפְּנֵי חוֹסֶר הַשֶּׁפַע וְהוּשְׂמוּ תַּחְתֵּיהֶם אֲחֵרִים קְטַנִּים מֵהֶם, וּמִפְּנֵי זֶה לֹא נִמְצָא טַעַם בַּפֵּרוֹת כְּמוֹ שֶׁאָמְרוּ רז"ל (סוטה (ט, משנה יב). וְכָל הַדְּבָרִים כָּךְ הֵם בְּמִעוּט וּבְשִׁפְלוּת רַב. וְנִמְצָא שֶׁהַצִּנּוֹר [5]הַגָּדוֹל הַמַּשְׁפִּיעַ לַשְּׁכִינָה הוּא הַנִּסְתַּם תְּחִילָה, וְלֹא נִסְתַּם לְגַמְרֵי כְּמוֹ שֶׁפֵּרַשְׁתִּי אֶלָּא [6]שֶׁנִּקְצַר הַפֶּתַח, וּמַה שֶׁיּוֹרֵד מִמֶּנּוּ אֵינוֹ יוֹרֵד אֶלָּא בְּהֶעְלֵם גָּדוֹל.

וְעַתָּה אֲפָרֵשׁ לְךָ זֶה הָעִנְיָן הֵיטֵב. כִּי בָּרִאשׁוֹנָה הָיָה הַשֶּׁפַע יוֹרֵד בִּרְוָחָה וּבְגִילוּי וְעַל כֵּן הָיִיתָה הַשְּׁכִינָה מִתְחַזֶּקֶת בְּכָבוֹד וּבְתִפְאֶרֶת וּבְשִׂמְחָה גְּדוֹלָה, מוֹשֶׁלֶת עַל כָּל [7]הַצְּבָאוֹת וְהַמַּחֲנוֹת אֲשֶׁר לָהּ. וְיִשְׂרָאֵל כְּמוֹ כֵּן הָיוּ מִתְגַּבְּרִים בְּרוֹב הֶהָדָר לִמְשׁוֹל עַל כָּל הַגּוֹיִם. וּבְהִתְהַפֵּךְ בַּלָּהוֹת הַזְּמַן, נֻטַּל [8]הַכָּבוֹד הַזֶּה וְהַשְּׁכִינָה אֵינָהּ מְקַבֶּלֶת רַק בְּהֶסְתֵּר גָּדוֹל, וְכֵן יִשְׂרָאֵל, וְעַל כֵּן לֹא נִרְאֵית שְׁלִיטַת הַשְּׁכִינָה, וְאֵין מֶמְשָׁלָה לְיִשְׂרָאֵל. אַךְ לֹא לָקְחָה הַשְּׁכִינָה – רַק מִידֵי הַיְסוֹד, וְלֹא יָנְקוּ יִשְׂרָאֵל אֶלָּא [9]מִשְּׁדֵי אִמָּם הַקְּדוּשָׁה.

וְנִמְצָא שֶׁזֶּהוּ הַקִּלְקוּל הָאֶחָד שֶּׁגָּרַם הַגָּלוּת וְהוּא הִסָּתֵר אוֹר הַמְּאוֹרוֹת וְחֹסֶר הַשֶּׁפַע וְהַכֹּחַ. וְגַם הַתּוֹרָה חֲסֵרָה מִיִּשְׂרָאֵל מִפְּנֵי זֶה וְכֵן כָּל חָכְמָה אָבְדָה כְּמוֹ שֶּׁאוֹמֵר הַכָּתוּב "וְאָבְדָה חָכְמַת חֲכָמָיו וּבִינַת נְבֹנָיו תִּסְתַּתָּר" (ישעיהו כט, יד).


[1] אורות הספירות מסודרות כסדר אילן, וכל הבריאה מסודרת ומונהגת ע"פ סדר אילן, וכל העולמות כולם הם ענפי המאורות.

[2] הקלקול והטומאה.

[3] שאין נמשך כלל שפע מהמאורות לבריאה.

[4] בצמצום לצורך קיום.

[5] התפארת.

[6] צומצם פתח היסוד וע"כ נמשך שפע בצמצום לקיום ולא ברווח, וגם השפע שיורד – יורד בהעלם גדול.

[7] המלאכים המשרתים.

[8] הארות השכינה המתפשטות על הבריאה.

[9] כקטן שאין בו מוחין וזקוק לאימו.

רב המכר

חזר למלאי

הסודות הכמוסים של מערכת ההפעלה של המציאות

עוצמתו מבטיחה לטלטל אותך
אתה יכול להסכים, וגם לא,
אבל בטוח שלא תישאר אדיש

רב המכר

חזר למלאי

הסודות הכמוסים של מערכת ההפעלה של המציאות

עוצמתו מבטיחה לטלטל אותך
אתה יכול להסכים, וגם לא,
אבל בטוח שלא תישאר אדיש