מ. החכמה | יחוד ופשיטות אין סוף – שורש הספירות וההשפעות.

ז׳ בסיון תשע״ה (מאי 25, 2015) Off By קהילת הרמח"ל
תפריט
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on print
Share on twitter
Share on email

(יִחוּד וּפְשִׁיטוּת אֵין סוֹף יִתְ' הוּא שׁוֹרֶשׁ הַסְּפִירוֹת וְהַהַשְׁפָּעוֹת).

וְהִנֵּה כְּמוֹ שֶׁבִּבְחִינַת הַמְּצִיאוּת שֶׁל כָּל הַמְּצוּיִים, הוּא ית"ש סִבַּת כָּל הַמְּצִיאוּיוֹת וְקִיּוּמָם 

כֵּן בִּבְחִינַת טֶבַע וּמַהוּת הַשְׁפָּעוֹת הַמַּצָּבִים וְהַמִּקְרִים הַנִּשְׁפָּעִים מִמֶּנּוּ יִתְ'. 

הִנֵּה הַיִּחוּד וְהַפְּשִׁיטוּת שֶׁהוּא הָעִנְיָן הַמְּיוּחָד לוֹ יִתְ' – הוּא שֹׁרֶשׁ כָּל הַהַשְׁפָּעוֹת הַשּׁוֹנוֹת הַנִּשְׁפָּעוֹת מִמֶּנּוּ לַמַּצָּבִים וּמִקְרִים הַשּׁוֹנִים הָאֵלֶּה, וְכוּלָם בֶּאֱמֶת אֵינָם אֶלָּא גִּילוּי הָאֱמֶת הַזֹּאת. וֶהֱיוֹתָם כָּל כָּךְ מִתְחַלְּפִים וְרַבִּים, הוּא, שֶׁכֵּיוָן שֶׁרָצָה הָאָדוֹן ב"ה בְּהַדְרָגָה – לֹא יוּכַל זֶה הָעִנְיָן לְהִגָּלוֹת כִּי אִם לְבַסּוֹף – אַחַר כָּל הָאֶמְצָעִים הָאֵלֶּה. 

וְנִמְצָא שֶׁמִּמַּה שֶּׁיֵּשׁ בּוֹ יִתְ' בִּמְצִיאוּת אֶחָד שֶׁהוּא הַיִּחוּד וְהַשְּׁלֵימוּת, הִמְצִיא לַנִּמְצָאִים בְּהַדְרָגָה רַבָּה וּמְצִיאוּיוֹת שׁוֹנִים, כְּפִי מַה שֶׁרָאוּי לָהֶם. וְהִנֵּה עַל כֵּן נֹאמַר:

שֶׁפְּשִׁיטוּתוֹ יִתְ' הִנֵּה הִיא שׁוֹרֶשׁ כָּל הַסְּפִירוֹת וּבוֹ תָּלוּי קִיּוּם כּוּלָם, בְּכָל בְּחִינוֹתֵיהֶם, הַפְּנִימִיּוֹת וְהַחִיצוֹנוֹת, הָעֶלְיוֹנוֹת וְהַתַּחְתּוֹנוֹת, וְדָבָר זֶה נִבְחָנֶהוּ – בֵּין בִּכְלָל הַסְּפִירוֹת בֵּין בִּפְרָטֵיהֶם, שֶׁכּוּלָם כְּלָלָם וּפְרָטֵיהֶם נִמְשָׁכִים בֶּאֱמֶת מִן הַיִּחוּד וְהַפְּשִׁיטוּת וְכָל כֹּחָם וּפְעוּלָּתָם תָּלוּי בּוֹ. 

 

(ג' עִקָּרִים הַנִּמְשָׁכִים מִפְּשִׁיטוּתו).

וְהִנֵּה פְּשִׁיטוּתוֹ יִתְ' נִקְרָאֵהוּ בְּשֵׁם אֵין סוֹף ב"ה כְּמוֹ שֶׁבֵּיאַרְנוּ. 

וְאָמְנָם נֹאמַר שֶׁהוּא בְּתוֹךְ כָּל סְפִירָה, וּמַקִּיף לְכָל סְפִירָה, וּמַקִּיף וְסוֹבֵב עַל כְּלָל כָּל הַסְּפִירוֹת כּוּלָם. וְזֶה יוֹרֶה עַל ג' עִקָּרִים אֲמִיתִים:

א': שֶׁאַף עַל פִּי שֶׁחוּדְשׁוּ הַסְּפִירוֹת הִנֵּה לֹא הִגִּיעַ מִזֶּה שׁוּם שִׁינּוּי אוֹ גְּבוּל אֶל הַמְּצִיאוּת הָאֲמִיתִי שֶׁהוּא הַפְּשִׁיטוּת הַשָּׁלֵם, אֶלָּא הוּא נִמְצָא בֶּאֱמֶת בְּכָל מָקוֹם וְעִנְיָן, וְאֵין דָּבָר שֶׁנֹּאמַר עָלָיו הֱיוֹת הַאֵין סוֹף מוּסָר מִשָּׁם. 

הַב': עִנְיַן הִתָּלוּת כָּל הַמְּצִיאוּיוֹת בִּמְצִיאוּתוֹ יִתְ' הַמּוּכְרָח וֶהֱיוֹת כָּל קִיּוּמָם תָּלוּי בּוֹ עַד שֶׁכָּל בְּחִינוֹתֵיהֶם הַפְּרָטִים וְהַכְּלָלִים אֵינָם הוֹיִם וְלֹא מִתְקַיְּימִים אֶלָּא מִפְּנֵי הַמְּצִיאוּת הָאֲמִיתִי הַמִתְלַוֶּה אֶל כֻּלָּם וּמְקַיְּמָם.

וְהַג': בִּבְחִינַת הַהַנְהָגָה עָצְמָה שֶׁשֹּׁרֶש כָּל הָעִנְיָנִים הוּא אֲמִתַּת יִחוּדוֹ יִתְ' וּפְשִׁיטוּתוֹ, וְהַהַנְהָגָה כֻּלָּהּ לְגַלּוֹת אֲמִתַּת יִחוּד הַזֶּה, עַד שֶׁאֵין שׁוּם גִּילוּי וְהַשְׁפָּעָה יוֹצֵא מֵעִנְיָן זֶה כְּלָל, אֶלָּא שֶׁנִּשְׁלַם הַכֹּל בַּדְּרָכִים הַנְּאוֹתִים.