Skip to content

תיקוני זוהר תניינא | דף כג המשך תקונא תמינאה, תשיעאה, עשיראה, חד סר

תוכן הדף

תוכן

(דף כג' עמוד א') עַל יְמִינְךָ לָא כְּתִיב, אֶלָּא עַל יָד יְמִינֶךָ, דִּשְׁמָאלָא אִתְחַבָּר בִימִינָא וְאִתְעָבִיד כֹּלָּא חַד. וְדָא מָּשִׁיחַ בֶּן דָּוִד דְּכָלִיל בֵּיהּ מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף בְּחִיבּוּרָא חֲדָא. וּכְדֵין כַּחֲדָא יִפְקוּן מִן גָּלוּתָא, וְכָל יִשְׂרָאֵל אֲבַתְרַיְיהוּ, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַל רֵישַׁיְיהוּ, "יְהֹוָה צִלְּךָ" (תהלים קכא, ה) וַדַּאי. כְּדֵין "יְהֹוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ" (תהלים קכא, ח), דְּלָא יְעַכְּבוּן חַיָיבַיָּא עַל יְדַיְיהוּ. וּבוֹאֶךָ דְּלָא יַעֲלוּן בַּהֲדַיְיהוּ כְּזִמְנָא אַחֲרָא, דִּכְתִיב "וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם" (שמות יב, לח). "מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (תהלים קכא, ח), דְּדָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים, דְּלָאו כִּבְקַדְמִיתָא דְּיֵיתֵי גּוֹג לְקַטְרְגָא, אֶלָּא מֵעָתָּה וָעֶד עוֹלָם וַדַּאי:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּשִּׁיעֲאָה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא אַהֲבָה. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא יִרְאָה. וְלֵית אַהֲבָה בְּלֹא יִרְאָה וְלֵית יִרְאָה בְּלֹא אַהֲבָה, אֶלָּא מִתְקַשְּׁרָן דָּא בְּדָא וּמִתְחַבְּרָן דָּא בְּדָא. הַיָּד דָּא אַהֲבָה. הַחֲזָקָה יִרְאָה דִּכְלִילָא בֵּיהּ. מוֹרָא דָּא יִרְאָה. הַגָּדוֹל דָּא אַהֲבָה דְּאִתְכְּלִיל בֵּיהּ. וּמָאן דְּלֵית בֵּיהּ אַהֲבָה וְיִרְאָה לָא אִתְחָזֵי לְמֵיעַל קַמֵּי מַלְכָּא. וּמֹשֶׁה אַזְהַר לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ… לְיִרְאָה… וּלְאַהֲבָה" (דברים י, יב) וְכוּ' לְיִרְאָה וּלְאַהֲבָה. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ שַׁרְיָין עֲלֵיהּ, וְאִי לָא – לָא שַׁרְיָין עֲלֵיהּ. וּמֹשֶׁה בְּכֹלָּא אַחֲזֵי יַתִּיר דְּחִילוּ וּרְחִימוּ מִן כָּל בְּנֵי עָלְמָא. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה אִתְּמָר בֵּיהּ (דף כג' עמוד ב') "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד) וְכוּ'. אֲבָל מָאן דְּלֵית בֵּיהּ דְּחִילוּ וּרְחִימוּ, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ אִסְתַּלְּקַת מֵהָתָם וְאִשְׁתְּאָרַת יִרְאָה, יִרְאַת הָעוֹנֶשׁ. אַהֲבָה, אַהֲבַת הַטּוֹב. אֲבָל מָאן דְּאִתְדַּבַּק בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אִתְּמָר בֵּיהּ "לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה וְכוּ' וּלְדָבְקָה בוֹ" (דברים יא, כב) וַדַּאי:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא עֲשִׂירָאָה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא שְׂמָאלָא. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא יְמִינָא. "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב), דְּמֹשֶׁה אַתְקִין כֹּלָּא. דְּאַבְרָהָם וַיִּצְחָק אִינוּן יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאַתְקִינוּ תִּיקּוּנִין עַל בְּנַיְיהוּ, וְעִם כָּל דָּא כֹּלָּא אוֹרִיךְ לְאִשְׁתַּלְמָא עַל טוּרָא דְּסִינַי. וְרָזָא דְּמִלָּה "וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים" (שמות יט, טז) מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה. "וְעָנָן" מִסִּטְרָא דְּחֶסֶד. "וְקוֹל שׁוֹפָר" מִסִּטְרָא דְּיַעֲקֹב. וּמֹשֶׁה לְכֹלָּא קָאִים, אֲבָל "וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְּקוֹל" (שמות יט, יט) בְּקוֹלוֹ שֶׁל מֹשֶׁה דָּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא דְּהָא תָּמָן אִתְדְּבַק בְּאַתְרֵיהּ וְנַטִּיל לְאִינּוּן תְּרֵין אָחֲרָנִין בַּהֲדֵיהּ לְמֶהֱוֵי כָּלִיל כֹּלָּא לְתִיקּוּנָא כְּמָה דְּאִצְטְרִיךְ:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַדְסַר

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא אִימָּא עִלָּאָה. דִּבְשַׁעֲתָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ אִזְדַּמְּנַן לְאִתְחַבְּרָא, רוּחָא עִלָּאָה אִתְּעַר מִלְעֵילָּא לְחַבְּרָא לוֹן. עֲלֵיהּ 

ביאור נופת צופים

(דף כג' עמוד א') עַל יְמִינְךָ לָא כְּתִיב, אֶלָּא עַל יָד יְמִינֶךָ, דִּשְׁמָאלָא אִתְחַבָּר בִימִינָא וְאִתְעָבִיד כֹּלָּא חַד שיד שמאל מתחברת בימים ונעשה הכל אחד. וְדָא מָּשִׁיחַ בֶּן דָּוִד דְּכָלִיל בֵּיהּ מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף בְּחִיבּוּרָא חֲדָא וזה משיח בן דוד שנכלל בו משיח בן יוסף בחיבור אחד. וּכְדֵין כַּחֲדָא יִפְקוּן מִן גָּלוּתָא, וְכָל יִשְׂרָאֵל אֲבַתְרַיְיהוּ, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַל רֵישַׁיְיהוּ, ואז כאחד יצאן מהגלות, וכל ישראל אחריהם, והקדוש ברוך הוא על על ראשם יסוכך לשמורם אותם ככתוב, "יְהֹוָה צִלְּךָ" (תהלים קכא, ה) וַדַּאי כְּדֵין "יְהֹוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ" (תהלים קכא, ח), דְּלָא יְעַכְּבוּן חַיָיבַיָּא עַל יְדַיְיהוּ ה' ישמור צאתך מהגלות לגאולה שלא יעכבו החוטאים על ידם. "וּבוֹאֶךָ" דְּלָא יַעֲלוּן בַּהֲדַיְיהוּ כְּזִמְנָא אַחֲרָא ושלא יעלו החוטאים שוב יחד אתם כמו שהיה בזמנים האחרים ביציאת מצרים ככתוב, דִּכְתִיב "וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם" (שמות יב, לח). אלא "מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (תהלים קכא, ח), דְּדָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים עתה יהיה התיקון שלם ללא מעכבים ועיכובים, דְּלָאו כִּבְקַדְמִיתָא דְּיֵיתֵי גּוֹג לְקַטְרְגָא, ולא כבתחילה – בתחילת תהליך הגאולה שיבוא גוג לקטרג, אֶלָּא מֵעָתָּה וָעֶד עוֹלָם וַדַּאי:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּשִּׁיעֲאָה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא אַהֲבָה. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא יִרְאָה. וְלֵית אַהֲבָה בְּלֹא יִרְאָה וְלֵית יִרְאָה בְּלֹא אַהֲבָה ואין אהבה בלי יראה, ואין יראה בלי אהבה, אֶלָּא מִתְקַשְּׁרָן דָּא בְּדָא וּמִתְחַבְּרָן דָּא בְּדָא אלא מתקשרות המידות זו בזו ומתחברות זה בזו. וזה סוד הפסוק. "הַיָּד" – דָּא אַהֲבָה. "הַחֲזָקָה" – יִרְאָה דִּכְלִילָא בֵּיהּ זו היראה שנכללת באהבה. "מוֹרָא" דָּא יִרְאָה. "הַגָּדוֹל" דָּא אַהֲבָה דְּאִתְכְּלִיל בֵּיהּ שנכללת ביראה. וּמָאן דְּלֵית בֵּיהּ אַהֲבָה וְיִרְאָה לָא אִתְחָזֵי לְמֵיעַל קַמֵּי מַלְכָּא ומי שאין בו אהבה ויראה לא ראוי ובוא ולהראות לפני המלך. וּמֹשֶׁה אַזְהַר לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל ומה הזהיר להם לישראל על ב' המידות  ואמר "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ… לְיִרְאָה… וּלְאַהֲבָה" (דברים י, יב) וְכוּ' לְיִרְאָה וּלְאַהֲבָה. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ שַׁרְיָין עֲלֵיהּ ומי שיש בו יראה ואהבה – הקב"ה והשכינה שורים עליו, וְאִי לָא – לָא שַׁרְיָין עֲלֵיהּ ואם אין בו – לא שורים עליו. וּמֹשֶׁה בְּכֹלָּא אַחֲזֵי יַתִּיר דְּחִילוּ וּרְחִימוּ מִן כָּל בְּנֵי עָלְמָא ומשה, בכל מעשיו נראו בו היראה והאהבה יותר מכל בני העולם. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה אִתְּמָר בֵּיהּ ומי שיש בו יראה ואהבה נאמר בו (דף כג' עמוד ב') "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד) וְכוּ' ציפור היא השכינה שמצאה בית ושורה עליו. אֲבָל מָאן דְּלֵית בֵּיהּ דְּחִילוּ וּרְחִימוּ, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ אִסְתַּלְּקַת מֵהָתָם וְאִשְׁתְּאָרַת  יִרְאָה, יִרְאַת הָעוֹנֶשׁ אבל מי שאין בו יראה ואהבה, קב"ה ושכינתא מסתלקים ממנו, ומתפרדות המידות לעצמן ולמדרגתם הנמוכה, ונשארת רק מדרגת היראה הנמוכה ביותר שהיא יראת העונש.אַהֲבָה, אַהֲבַת הַטּוֹב שמברך רק על הטוב. אֲבָל מָאן דְּאִתְדַּבַּק בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אבל מי שנדבק בקב"ה מעיד עליו הפסוק , אִתְּמָר בֵּיהּ "לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה וְכוּ' וּלְדָבְקָה בוֹ" (דברים יא, כב) אהבה המביאה לדבקות וַדַּאי:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא עֲשִׂירָאָה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא שְׂמָאלָא זה קו השמאל של ההנהגה. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא יְמִינָא זה קו ימין של ההנהגה. "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב), דְּמֹשֶׁה אַתְקִין כֹּלָּא ומשה תיקן אותם. דְּאַבְרָהָם וַיִּצְחָק אִינוּן יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאַתְקִינוּ תִּיקּוּנִין עַל בְּנַיְיהוּ אברהם ויצחק הם ימין ושמאל ותיקנו תיקוני את הקוים שלהם עבור בניהם, וְעִם כָּל דָּא כֹּלָּא אוֹרִיךְ לְאִשְׁתַּלְמָא עַל טוּרָא דְּסִינַי ועם כל זה, לא נשלם כל התיקון ונמשך ונשלם על הר סיני. וְרָזָא דְּמִלָּה וזה הסוד הפסוק "וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים" (שמות יט, טז) מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה מצד הגבורה שהא מידת יצחק. "וְעָנָן" מִסִּטְרָא דְּחֶסֶד מצד החסד מידת אברהם. "וְקוֹל שׁוֹפָר" מִסִּטְרָא דְּיַעֲקֹב מצד יעקב שהיא מידת הרחמים הממצעת עמודא דאמצעיתא. וּמֹשֶׁה לְכֹלָּא קָאִים ומשה בכל המידות האלה עמד, אֲבָל "וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְּקוֹל" (שמות יט, יט) בְּקוֹלוֹ שֶׁל מֹשֶׁה דָּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא סוד "הקול" הוד סוד העמוד האמצעי – קו הרחמים, דְּהָא תָּמָן אִתְדְּבַק בְּאַתְרֵיהּ וְנַטִּיל לְאִינּוּן תְּרֵין אָחֲרָנִין בַּהֲדֵיהּ לְמֶהֱוֵי כָּלִיל כֹּלָּא לְתִיקּוּנָא כְּמָה דְּאִצְטְרִיךְ שהרי שם נדבק במקומו שהוא הקו האמצעי, ולקח עימו את שתי אלה המידות האחרות מימין ושמאל, להיות כולל כל המידות וקוי ההנהגה ולתקנם כמו שצריך.

 

 תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַדְסַר

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא אִימָּא עִלָּאָה. זו אמא עלאה – בינה. דִּבְשַׁעֲתָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ אִזְדַּמְּנַן לְאִתְחַבְּרָא, רוּחָא עִלָּאָה אִתְּעַר מִלְעֵילָּא לְחַבְּרָא לוֹן שבזמן שקב"ה ושכינתא – ז"א ונוק', מזדמנים ליחוד, רוח עליון יורד מלמעלה מעתיקא דרך הבינה לחבר אותם. עֲלֵיהּ