תיקוני זוהר תניינא | דף כח המשך תקונא תליסר

תוכן הדף

תוכן.

בְּרֹאשׁ הֶהָרִים דָּא חֶסֶד (דף כח' עמוד א') גָּדוֹל וַדַּאי. וְכֹלָּא אִצְטְרִיךְ, דְּהָא שֵׁירוּתָא לְאַתְקָנָא עָלְמָא, בְּקַדְמָאָה אִיהוּ. שְׁלִימוּ דִּילֵיהּ בִּתְלִיתָאָה. דְּתִנְיָנָא שֵׁירוּתָא דִּתְלִיתָאָה אִיהוּ, וְעַל רָזָא כְּתִיב "גָּדוֹל יִהְיֶה כְּבוֹד הַבַּיִת הַזֶּה הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן" (חגי ב, ט), מִן הָרִאשׁוֹן דָּיְיקָא. דְּאִיהוּ שָׁארֵי, וַאֲבַתְרֵהּ הַאי אַשְׁלִים. וּלְכֹלָּא אַזְמִין מֹשֶׁה תִּיקּוּנִין מִקַּדְמִיתָא.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַיהֹוָה" (שמות טו, א) וְכוּ' דָּא שְׁכִינְתָּא דְּסָלְקַת לְגַבֵּי מַלְכָּא בְּכַמָּה נִיגּוּנִין. אֵימָתַי? אֶלָּא בְּשַׁעְתָּא דְּאִטְבָּעוּ מִצְרָאֵי בְּיָמָא, דִּכְדֵין אִינוּן סִטְרִין מְסָאֲבִין אִתְפְּרָשׁוּ מִינַּהּ, וְאִיהִי סַלְקַת בְּנִיגּוּנִין אִלֵּין. דִּבְשַׁעֲתָא דְּאִינוּן מְסָאֲבִין קָיְימִין סַחֲרָנָהּ אִתְּמָר בָּהּ "נֶאֱלַמְתִּי דוּמִיָּה" (תהלים לט, ג). וּבְזִמְנָא דְּאִתְפְּרָשׁוּ מִינָהּ אִתְמַר בָּהּ "וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם" (ישעיהו לה, ו) בְּגִין כָּךְ "וּבַאֲבֹד רְשָׁעִים רִנָּה" (משלי יא, י). וְדָא שִׁיר חָדָשׁ, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "שִׁירוּ לַיהֹוָה שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת" (תהלים צח, א) וְכוּ'. וְדָא שִׁיר פכמ"מ. וְנִיגּוּנָא סָלִיק בְּשִׁית וְנָחִית בְּשִׁית הָא תְּרֵיסַר. אִלֵּין תְּרֵיסַר הֲוַיָּין עִלָּאִין, עֲלַיְיהוּ כְּתִיב "אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהֹוָה" (תהלים קלז, ד) שִׁיר יְהֹוָה וַדַּאי. דָּא שִׁיר דִּסְלִיק בְּשִׁית תֵּיבִין דְּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל וְנָחִית בְּשִׁית 'דְּבָרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד'. וּבְהַהוּא זִמְנָא (דף כח' עמוד ב') כַּמָּה נִיגּוּנִין מִתְעָרִין לְכָל סְטַר, בְּכַמָּה הַלְלוּיָהּ, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֶת יְהֹוָה מִן הַשָּׁמַיִם" (תהלים קמח, א).

קַדְמָאָה "הַלְלוּ אֶת יְהֹוָה מִן הַשָּׁמַיִם" (תהלים קמח, א) דָּא שִׁיר דְּאוֹרַיְתָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וּבַלַּיְלָה שִׁירֹה עִמִּי" (תהלים מב, ט). דִּבְזִמְנָא דְּמִילִּין דְּאוֹרַיְתָא סָלְקִין, כַּמָּה שִׁירִין מִתְעָרִין לְעֵילָא בְּאִינוּן שָׁמָיִם. וְדָא שִׁיר הַשִּׁירִים, שִׁיר דְּכָלִיל תְּרֵין אָחֲרָנִין בַּהֲדֵיהּ, וְאִלֵּין אֵשׁ וּמַיִם. וּבְזִמְנָא דִּסְלִיק צַפְרָא, מִתְעָרִין יִשְׂרָאֵל בְּבֵי כְּנִישְׁתָא שִׁירִין בְּכַמָּה פְּסוּקֵי דְּזִמְרָה. דְּהָא כְּדֵין כֻּלְהוֹ מְמַנָּן תָּבִין לְדוּכְתַיְיהוּ לְנַטְרָא מַטְּרָתָא דִּימָמָא, בְּגִין כָּךְ אִית לְאִתְּעָרָא בְּשִׁירִין אִלֵּין, וּבְלֵילְיָא הָכִי נָמֵי פִּתְחָן בְּבֵי כְּנִישְׁתָא "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת הִנֵּה בָּרְכוּ אֶת יְהֹוָה, כָּל עַבְדֵי יְהֹוָה הָעֹמְדִים בְּבֵית יְהֹוָה בַּלֵּילוֹת" (תהלים קלד, א) אִלֵּין מְמַנָּן דְּלֵילְיָא.

וּמָאן 'דְּקוֹרֵא פָּסוּק וְעוֹשֶׂה אוֹתוֹ כְּמִין זֶמֶר הַתּוֹרָה חוֹגֶרֶת שַׂק' (סנהדרין קא, א). דְּהָא אוֹרָיְתָא אִתְעָרַת הַהִיא שִׁירָתָא לְעֵילָא וַדַּאי. אֲבָל מָאן דְּנָטִיל אוֹרָיְתָא לְזֶמֶר בְּעָלְמָא, דָּא גָּרִים אִתְעֲרוּתָא דְּסִטְרָא אַחֲרָא דְּאִתְּעַר לְגַבָּהּ. אֲבָל אוֹרָיְתָא דְּסָלְקַת כִּדְקָא יָאוּת, כַּמָּה שִׁירִין מִתְעָרִין בְּגִינָה. דְּשָׁמַיִם בְּהוּ אִתְּמָר "מִן הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת קֹלוֹ" (דברים ד, לו) דָּא קָלָא דְּאוֹרַיְתָא, בְּגִין כָּךְ תָּמָן תַּבַת לְאִתְּעָרָא שִׁיר עִלָּאָה, שִׁיר מֻבְחָר מִכָּל שִׁירִין דְּעָלְמָא.

ביאור נופת צופים

בְּרֹאשׁ הֶהָרִים דָּא חֶסֶד (דף כז' עמוד א') גָּדוֹל וַדַּאי בראש ההרים רומז למדרגת כתר המכונה בשם חסד עליון ודאי. וְכֹלָּא אִצְטְרִיךְ, דְּהָא שֵׁירוּתָא לְאַתְקָנָא עָלְמָא, בְּקַדְמָאָה אִיהוּ והכל היה צריך, שהרי בתחילה היה הבית הראשון לתיקון העולם שכן היה בנוי במדרגת החכמה. שְׁלִימוּ דִּילֵיהּ בִּתְלִיתָאָה שלימות התיקון יהיה בבית השלישי שבנוי במתכונת אורות הכתר. דְּתִנְיָנָא שֵׁירוּתָא דִּתְלִיתָאָה אִיהוּ, וְעַל רָזָא כְּתִיב הבית השני היה תחילתו של השלישי כיון שהיה מעורב מהבית הראשון והבית  השלישי המתואר בספר יחזקאל ועל זה אומר הכתוב "גָּדוֹל יִהְיֶה כְּבוֹד הַבַּיִת הַזֶּה הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן" (חגי ב, ט), מִן הָרִאשׁוֹן דָּיְיקָא. דְּאִיהוּ שָׁארֵי, וַאֲבַתְרֵהּ הַאי אַשְׁלִים. האחרון מן הראשון דייקא שהוא היה בתחילה, אבל הבית השני היה צריך להבנות במתכונת הבית השלישי ומאחר שנשאו נשים נוכריות בגלות בבל, נבנה הבית השני מעורב. ואם היו מתקנים דרכיהם היה הבית עובר שינוי למתכונת הבית השלישי כפי שנמסרה בנבואה מבלי שיצטרך חורבן. ועל כן אמר האחרון ולא השני, שהוא ישלים את התיקון. וּלְכֹלָּא אַזְמִין מֹשֶׁה תִּיקּוּנִין מִקַּדְמִיתָא ולכולם, כבר מההתחלה הכין משה את תיקונם.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, רַבִּי רַבִּי הרמח"ל, "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַיהֹוָה" (שמות טו, א) וְכוּ' דָּא שְׁכִינְתָּא דְּסָלְקַת לְגַבֵּי מַלְכָּא בְּכַמָּה נִיגּוּנִין. אֵימָתַי? זו השכינה הנקראת זאת שעולה לפני המלך שהוא יהו"ה בכמה ניגונים. אמתי? אֶלָּא בְּשַׁעְתָּא דְּאִטְבָּעוּ מִצְרָאֵי בְּיָמָא, דִּכְדֵין אִינוּן סִטְרִין מְסָאֲבִין אִתְפְּרָשׁוּ מִינַּהּ, וְאִיהִי סַלְקַת בְּנִיגּוּנִין אִלֵּין אלא בשעה שטבעו המצרים בים, ואז אלו שמצד הטומאה, התרחקו ממנה. דִּבְשַׁעֲתָא דְּאִינוּן מְסָאֲבִין קָיְימִין סַחֲרָנָהּ אִתְּמָר בָּהּ שבזמן שאלו הכוחות הטומאה סובבים אותה, נאמר בה "נֶאֱלַמְתִּי דוּמִיָּה" (תהלים לט, ג). וּבְזִמְנָא דְּאִתְפְּרָשׁוּ מִינָהּ אִתְמַר בָּהּ ובזמן ומתרחקים ממנה נאמר "וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם" (ישעיהו לה, ו) בְּגִין כָּךְ "וּבַאֲבֹד רְשָׁעִים רִנָּה" (משלי יא, י). וְדָא שִׁיר חָדָשׁ, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "שִׁירוּ לַיהֹוָה שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת" (תהלים צח, א) וְכוּ'. וְדָא שִׁיר פָּשׁוּט, מַלֵּא, וּמָלֵא דְּמַלֵּא שהם ד' מיני נגינה המתפשטים מד' יודין של שם ע"ב ומתפשטים בריבוע שם הוי"ה דהיינו י' י"ה יה"ו יהו"ה. וְנִיגּוּנָא סָלִיק בְּשִׁית וְנָחִית בְּשִׁית הָא תְּרֵיסַר ועולה הניגון בשש תיבות של שמע ישראל ויורד בשש תיבות של ברוך שם וכו' כדלהלן, הרי ביחד הם תריסר. אִלֵּין תְּרֵיסַר הֲוַיָּין עִלָּאִין, עֲלַיְיהוּ כְּתִיב ואלו הם כנגד י"ב צירופי ההויות העליונות שעליהן נאמר "אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהֹוָה" (תהלים קלז, ד) שִׁיר יְהֹוָה וַדַּאי. שיר הוא התדבקות המאורות ברוב הנועם והחדוה. קריאת שמע נקראת שירה שהיא כנגד השכינה המתייחדת בתפארת ומקבלת שפע מיחוד עליון ודאי. דָּא שִׁיר דִּסְלִיק בְּשִׁית תֵּיבִין שעולה בשש תיבות דְּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל וְנָחִית בְּשִׁית ויורד בשש תיבות 'דְּבָרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד'. וּבְהַהוּא זִמְנָא (דף כח' עמוד ב') כַּמָּה נִיגּוּנִין מִתְעָרִין לְכָל סְטַר באותו הזמן, כמה ניגונים מתעוררים לכל צד, בְּכַמָּה הַלְלוּיָהּ, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֶת יְהֹוָה מִן הַשָּׁמַיִם" (תהלים קמח, א).

קַדְמָאָה הראשון "הַלְלוּ אֶת יְהֹוָה מִן הַשָּׁמַיִם" (תהלים קמח, א) דָּא שִׁיר דְּאוֹרַיְתָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ היא שירת התורה שנאמר בה "וּבַלַּיְלָה שִׁירֹה עִמִּי" (תהלים מב, ט). דִּבְזִמְנָא דְּמִילִּין דְּאוֹרַיְתָא סָלְקִין, כַּמָּה שִׁירִין מִתְעָרִין לְעֵילָא בְּאִינוּן שָׁמָיִם ובזמן שעולים דברי התורה, כמה שירים מתעוררים למעלה באותם שמים, סוד ז"א, תפארת, תורה שבכתב. וְדָא שִׁיר הַשִּׁירִים, שִׁיר דְּכָלִיל תְּרֵין אָחֲרָנִין בַּהֲדֵיהּ, וְאִלֵּין אֵשׁ וּמַיִם וזה שיר השירים, שיר שכולל בתוכו שני אחרים והם אש ומצד מצד חסד וגבורה. וּבְזִמְנָא דִּסְלִיק צַפְרָא, מִתְעָרִין יִשְׂרָאֵל בְּבֵי כְּנִישְׁתָא שִׁירִין בְּכַמָּה פְּסוּקֵי דְּזִמְרָה ובזמן שעולה השחר, מעוררים ישראל בבית הכנסת שירים בפרקי פסוקי דזימרה. דְּהָא כְּדֵין כֻּלְהוֹ מְמַנָּן תָּבִין לְדוּכְתַיְיהוּ לְנַטְרָא מַטְּרָתָא דִּימָמָא, בְּגִין כָּךְ אִית לְאִתְּעָרָא בְּשִׁירִין אִלֵּין שהרי אז כל הממונים שבים למקומם לשמור משמרת היום. בשל כך יש להתעורר בשירים אלה. וּבְלֵילְיָא הָכִי נָמֵי פִּתְחָן בְּבֵי כְּנִישְׁתָא ובלילה, כמו כן פותחים בבית הכנסת "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת הִנֵּה בָּרְכוּ אֶת יְהֹוָה, כָּל עַבְדֵי יְהֹוָה הָעֹמְדִים בְּבֵית יְהֹוָה בַּלֵּילוֹת" (תהלים קלד, א) אִלֵּין מְמַנָּן דְּלֵילְיָא שאלו ממוני הלילה.

וּמָאן 'דְּקוֹרֵא פָּסוּק וְעוֹשֶׂה אוֹתוֹ כְּמִין זֶמֶר הַתּוֹרָה חוֹגֶרֶת שַׂק' (סנהדרין קא, א) מי שלוקח את פסוקי המקרא והופך אותם לשירים, ואינם לחנים של תפילה אומרת הגמרא שהתורה חוגרת שק ועומדת לפני הקדוש ברוך הוא ואומרת לפניו רבונו של עולם עשאוני בניך ככנור שמנגנין בו לצים. דְּהָא אוֹרָיְתָא אִתְעָרַת הַהִיא שִׁירָתָא לְעֵילָא וַדַּאי שהרי התורה מעוררת את השירה העליונה ודאי. אֲבָל מָאן דְּנָטִיל אוֹרָיְתָא לְזֶמֶר בְּעָלְמָא, דָּא גָּרִים אִתְעֲרוּתָא דְּסִטְרָא אַחֲרָא דְּאִתְּעַר לְגַבָּהּ אבל מי שלוקח את פסוקי התורה לזמר ומלחין להם מנגינות סתם בעלמא, גורם התעוררות הסטרא אחרא שמתעוררת כנגד התורה. אֲבָל אוֹרָיְתָא דְּסָלְקַת כִּדְקָא יָאוּת, כַּמָּה שִׁירִין מִתְעָרִין בְּגִינָה אבל כשהתורה עולה כמו שצריך בזמן לימוד והתעסקות בה באימה וביראה – כמה שירות עליונות מתעוררות בעבורה. דְּשָׁמַיִם בְּהוּ אִתְּמָר "מִן הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת קֹלוֹ" (דברים ד, לו) דָּא קָלָא דְּאוֹרַיְתָא זה קול התורה הנשמע בשמים, בְּגִין כָּךְ תָּמָן תַּבַת לְאִתְּעָרָא שִׁיר עִלָּאָה, שִׁיר מֻבְחָר מִכָּל שִׁירִין דְּעָלְמָא בגלל כך שב להתעורר השיר העליון, שיר השירים המובחר מכל שירי העולם, המעורר את אהבת ה' לשכינה, והרצון לגאולתה.