תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תַּמְנֵי סְרֵי דף נח

י״ב באב תשע״ה (יולי 28, 2015) Off By קהילת הרמח"ל
עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תַּמְנֵי סְרֵי דף נח
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תַּמְנֵי סְרֵי דף נט
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תַּמְנֵי סְרֵי דף ס

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תַּמְנֵי סְרֵי דף נח.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תַּמְנֵי סְרֵי

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" אִלֵּין ה' סְפָרִין דְּאוֹרַיְתָא, דְּאִינוּן ה' זִמְנִין אוֹר דְּעוּבָדָא דִּבְּרֵאשִׁית. וְהָכָא רָזָא טָמִיר דְּעֵילָּא עַל כֹּלָּא אִשְׁתְּכַח הַהוּא סָתִים דְּלָא אִשְׁתְּמוֹדָע אֲתַר לָא גַּוָּון כְּלָל, וְאִקְרֵי אֲוִיר. מַאי אֲוִיר? אוֹר י'. דְּכַד שָׁארוּ מִילִין לְאִתְפַּשְׁטָא, נָפַק אוֹר בִּסְטַר חַד, וְי' בִּסְטַר חַד, וְאִשְׁתְּמוֹדָע דְּכֹלָּא אִתְכְּלִיל לְעֵילָא בְּהַהוּא אֲוִיר דְּלָא אִתְּפַס. הַהִיא י' אַטְמָרַת בְּחַד הֵיכְלָא דְּנָפִיק מִגּוֹ הַהוּא אוֹר קַדְמָאָה. וְי' רָזָא דִּנְקוּדָּה דָּא מָדִיד מְשִׁיחָן בְּה' דְּאִתְּמָר בְּהוּ "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם" (ישעיהו מ, יב) וְכוּ'. וְכֹלָּא מֵחֵילָא דְּאוֹר נָטַל לְהוּ. בְּגִין כָּךְ ה' אוֹר אִינוּן. וְאִינּוּן ה' אָ אֵ אִ אֹ אֻ.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, כֵּיוָן דְּאִתְגַּלִיאוּ אוֹר י', מִיָּד אִתְמְשָׁחוּ מְשִׁיחָן לְסִטְרַיְיהוּ ה' וַדַּאי, וְאוֹר י' בִּתְרֵין אִשְׁתַּכְחוּ דְּאִינוּן אַבָּא וְאִימָּא. ה' אוֹר אִלֵּין אִתְגַּלְגַּלוּ מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא. מָאן נַטִּיל לוֹן? אֶלָּא ה"א נָטִיל לוֹן, וְאִינּוּן ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה, שְׁתִיתָאָה סֵפֶר דְּכָלִיל לוֹן. וְאִלֵּין ה', אִינוּן דְּנָחְתִין מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא עַד דְּקַיְּימִין בְּאַתְרַיְיהוּ. בְּגִין כָּךְ "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ" (ישעיהו מ, יב) וְכוּ'. וְאִיהוּ לְעֵילָא וְאִיהוּ לְתַתָּא. שְׁבִיעָאָה, תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שְׁכִינְתָּא נְטָלַת, אִשְׁתְּכַח כֹּלָּא מִמְּקוֹרָא חֲדָא נָפִיק וְאִתְפַּשַּׁט לְסִטְרֵיהּ וַדַּאי. אֲבָל אוֹר י' שָׁרְשָׁא דְּכֹלָּא אִשְׁתְּרַשׁ בַּאֲוִיר בִּכְלָלָא חַד, וְאִתְקַיַּים בְּאַתְרֵיהּ לְבַר. בְּאָן אֲתַר אִתְגַּלֵּי? אֶלָּא לְתַתָּא בְּאִינוּן תְּרֵין בְּנִין. וּנְקֻדָּה לְתַתָּא אַשְׁלִימַת כֹּלָּא לַעֲשָׂרָה, עַד דְּסָלְקִין בָּהּ לְמ'. וְאִינּוּן מ' סְאָה דְּמִקְוֶה וְאִתְּמָר.

תָּא חֲזֵי, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) אִלֵּין ה' אֶצְבְּעָן דְּיָדָא, ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה. הַחֲזָקָה, "מִימִינוֹ אֵשְׁדָּת לָמוֹ" (דברים לג, ב). "וּלְכָל הַמּוֹרָא" דָּא שִׁיתָּא סִדְרֵי מִשְׁנָה, לָקֳבֵל ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה וְסֵפֶר דְּכָלִיל לוֹן. "הַגָּדוֹל" דָּא גְּמָרָא, דָּא "הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם" (תהלים קד, כה). דְּבַמִּשְׁנָה אִתְכְּלִיל כֹּלָּא כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא, וּבַגְּמָרָא כֹּלָּא לְסִטְרֵיהּ אִתְפַּשַּׁט, לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא וּלְכֻלְּהוּ סִטְרִין כִּדְקָא יָאוּת. וּגְמָרָא אִיהִי גְּמַר מִצְוָה, מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא וַדַּאי.

וְהָא רַעֲיָא מְהֵימְנָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' וַדַּאי ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה מִסִּטְרָא דְּה' עִלָּאָה. שִׁיתָּא סִדְרֵי מִשְׁנָה מִסִּטְרָא דְּו'. גְּמָרָא מִסִּטְרָא דְּה' תַּתָּאָה. י' אִיהִי תּוֹרָה חֲדָשָׁה דְּאִתְּמָר בָּהּ "כִּי תוֹרָה" חֲדָשָׁה "מֵאִתִּי תֵצֵא" (ישעיהו נא, ד. ויק"ר פי"ג) וְדָא תּוֹרָה דַּאֲצִילוּת דִּקְיָימַת בְּצֵרוּפֵי רָזִין עִלָּאִין דְּעִלָּאִין. וְדָא חֲדָשָׁה, דְּאִתְחַדְּשַׁת תָּדִיר, מֵהַהוּא דְּאִתְּמָר בֵּיהּ 'הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבוֹ בְּכָל יוֹם תָּמִיד' וְכוּ', דְּהָא נְהוֹרִין מִתְחַדְּשִׁין תָּדִיר.

 

ביאור נופת צופים

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" אִלֵּין ה' סְפָרִין דְּאוֹרַיְתָא, דְּאִינוּן ה' זִמְנִין אוֹר דְּעוּבָדָא דִּבְּרֵאשִׁית. אלו ה' ספרי התורה שהם חמש פעמים אור הנזכרים במעשה בראשית ביום הראשון וְהָכָא רָזָא טָמִיר וכאן רמוז סוד נסתר דְּעֵילָּא עַל כֹּלָּא אִשְׁתְּכַח הַהוּא סָתִים דְּלָא אִשְׁתְּמוֹדָע אֲתַר לָא גַּוָּון כְּלָל, וְאִקְרֵי אֲוִיר. שמעל הכל נמצא אותו הסתום שאינו נודע מקומו ואין לו גוון כלל והוא הנקרא אויר שהוא אור אין סוף. מַאי אֲוִיר? אוֹר י'. דְּכַד שָׁארוּ מִילִין לְאִתְפַּשְׁטָא, נָפַק אוֹר בִּסְטַר חַד, וְי' בִּסְטַר חַד, מהו אויר? אותיות או"ר י', וכאשר התחילו דברים להתפשט מהאין סוף ב"ה יצא בתחילה או"ר מצד אחד, ו-י' מצד אחד. וְאִשְׁתְּמוֹדָע דְּכֹלָּא אִתְכְּלִיל לְעֵילָא בְּהַהוּא אֲוִיר דְּלָא אִתְּפַס. ונודע שהכל נכלל למעלה באותו אויר שאינו נתפס. הַהִיא י', אַטְמָרַת בְּחַד הֵיכְלָא דְּנָפִיק מִגּוֹ הַהוּא אוֹר קַדְמָאָה. אותה אות י', נסתרה בהיכל אחד שיצא מתוך אותו אור קדמון, וְי' רָזָא דִּנְקוּדָּה דָּא מָדִיד מְשִׁיחָן בְּה' וי' – סודה הנקודה שבה שמודדת המדידות בה' דְּאִתְּמָר בְּהוּ "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ מַיִם" (ישעיהו מ, יב) וְכוּ'. וְכֹלָּא מֵחֵילָא דְּאוֹר נָטַל לְהוּ. בְּגִין כָּךְ ה' אוֹר אִינוּן. וְאִינּוּן ה' והכל מכח האור שבא להם, לכן ה' פעמים אור הם, וסודם ה' אלפין בניקוד אָ אֵ אִ אֹ אֻ.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, כֵּיוָן דְּאִתְגַּלִיאוּ אוֹר י', אבל בא וראה כיון שהתגלו האו"ר וה-י' מִיָּד אִתְמְשָׁחוּ מְשִׁיחָן לְסִטְרַיְיהוּ ה' וַדַּאי, מיד נמדדו מדידות לצדדיהם – ה' מידות ודאי. וְאוֹר י' בִּתְרֵין אִשְׁתַּכְחוּ דְּאִינוּן אַבָּא וְאִימָּא. ואו"ר י' נמצאו בשנים שהם אבא ואימא. ה' אוֹר אִלֵּין אִתְגַּלְגַּלוּ מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא. ה' אור אלו התגלגלו ממדרגה למדרגה. מָאן נַטִּיל לוֹן? מי נטל אותם? אֶלָּא ה"א נָטִיל לוֹן, וְאִינּוּן ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה, אלא ה"א אמצעי שבשם שהוא ז"א לקח אותם שסודו תורה שבכתב והם חמישה חומשי תורה – ה' חסדים. שְׁתִיתָאָה סֵפֶר דְּכָלִיל לוֹן. הששי היא ספר משנה תורה – ב' בחינות, כללותם, ובבחינת עצמו.

וְאִלֵּין ה', אִינוּן דְּנָחְתִין מִדַּרְגָּא לְדַרְגָּא עַד דְּקַיְּימִין בְּאַתְרַיְיהוּ. ואלו החמשה, יורדים ממדרגה למדרגה עד שעומדים על מקומם בְּגִין כָּךְ "מִי מָדַד בְּשָׁעֳלוֹ" (ישעיהו מ, יב) וְכוּ'. ולפיכך "מי" שזו הבינה "מדד בשעלו" וכו' שממנה שורש הדין ונתינת המידה, וְאִיהוּ לְעֵילָא וְאִיהוּ לְתַתָּא. והוא למעלה בסוד החמש, והוא למטה סוד הכללות. שְׁבִיעָאָה, תּוֹרָה שֶׁבְּעַל פֶּה שְׁכִינְתָּא נְטָלַת, המדרגה השביעית סודה תורה שבעל פה  – והשכינה לוקחת אותה. אִשְׁתְּכַח כֹּלָּא מִמְּקוֹרָא חֲדָא נָפִיק וְאִתְפַּשַּׁט לְסִטְרֵיהּ וַדַּאי. נמצא שהכל יוצא ממקור אחד יוצא ומתפשט לצדדיו ודאי.

אֲבָל אוֹר י' שָׁרְשָׁא דְּכֹלָּא אִשְׁתְּרַשׁ בַּאֲוִיר בִּכְלָלָא חַד, אבל או"ר י' שורש הכל נשרש באוי"ר בכללות אחת. וְאִתְקַיַּים בְּאַתְרֵיהּ לְבַר. ומתקיים במקומו חוץ לא"ס. בְּאָן אֲתַר אִתְגַּלֵּי? באיזה מקום מתגלים? אֶלָּא לְתַתָּא בְּאִינוּן תְּרֵין בְּנִין. אלא למטה באלו שני בנים – החסד והדין,  וּנְקֻדָּה לְתַתָּא אַשְׁלִימַת כֹּלָּא לַעֲשָׂרָה, ונקודה למטה משלימה את הכל לעשרה, עַד דְּסָלְקִין בָּהּ לְמ', עד שמגיעים בה לארבעים וְאִינּוּן מ' סְאָה דְּמִקְוֶה וְאִתְּמָר. ואלו מ' סאה של המקוה ששורשה בשם אהי"ה שבבינה ומילויו: אל"ף ה"ה יוד ה"ה  גימ' מקו"ה, ב-ד' ההין שבו, כל אחד מילויו ה"ה כנגד ב' הבנים, סה"כ גימ' מ' – הרי מ' ואלו מ' סאים שבמקוה.

תָּא חֲזֵי, בא וראה "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) אִלֵּין ה' אֶצְבְּעָן דְּיָדָא, "היד" אלו ה' אצבעות היד כנגד ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה בחינת אור החסד. "הַחֲזָקָה", הוא כח הדין "מִימִינוֹ אֵשְׁדָּת לָמוֹ" (דברים לג, ב). "וּלְכָל הַמּוֹרָא" דָּא שִׁיתָּא סִדְרֵי מִשְׁנָה, ולכל המורא אלו שישה סדרי משנה לָקֳבֵל ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה וְסֵפֶר דְּכָלִיל לוֹן. כנגד חמישה חומשי תורה וספר הכולל שהוא "משנה תורה" שיש בו בחינת עצמו, וגם כללות כולם. "הַגָּדוֹל" דָּא גְּמָרָא, דָּא הגדול זו גמרא, תורה שבעל פה שהיא המלכות הנקראת ים שנאמר בה "הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם" (תהלים קד, כה).

דְּבַמִּשְׁנָה אִתְכְּלִיל כֹּלָּא כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא, שבמשנה הכל נכלל בתמצית כעין תורה שבכתב וּבַגְּמָרָא כֹּלָּא לְסִטְרֵיהּ אִתְפַּשַּׁט, ובגמרא הכל מתפשט לצדדים לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא וּלְכֻלְּהוּ סִטְרִין כִּדְקָא יָאוּת. לימין ולשמאל ולכל הצדדים היכן שצריך להרחיב כמו שראוי, וּגְמָרָא אִיהִי גְּמַר מִצְוָה, מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא וַדַּאי. וגמרא רומזת בשמה "גמר מצוה" דהיינו השכינה נקראת מצוה, ובה נגמרים ברוריה.

וְהָא רַעֲיָא מְהֵימְנָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר', והנה משה רבנו בה פתח ואמר, רבי רבי הרמח"ל,  וַדַּאי ה' חוּמְשֵׁי תּוֹרָה מִסִּטְרָא דְּה' עִלָּאָה. ודאי ה' חומשי תורה מצד ה' עליונה שהיא הבינה שורשם, שִׁיתָּא סִדְרֵי מִשְׁנָה מִסִּטְרָא דְּו'. שישה סדרי משנה מצד ז"א הכולל ו' ספירות, גְּמָרָא מִסִּטְרָא דְּה' תַּתָּאָה. גמרא מצד ה' אחרונה שהיא מלכות – תורה שבעל פה. י' אִיהִי תּוֹרָה חֲדָשָׁה דְּאִתְּמָר בָּהּ "כִּי תוֹרָה" חֲדָשָׁה "מֵאִתִּי תֵצֵא" (ישעיהו נא, ד. ויק"ר פי"ג) י' סודה סודות עליונים העתידים להתגלות באחרי גילוי היחוד ובסוד הפסוק תורה חדשה מאתי תצא – מאת י' אור א"ס. וְדָא תּוֹרָה דַּאֲצִילוּת דִּקְיָימַת בְּצֵרוּפֵי רָזִין עִלָּאִין דְּעִלָּאִין. וזו תורה מעולם האצילות העומדת בצירופי סודות עליונים שבעליונים, וְדָא חֲדָשָׁה, דְּאִתְחַדְּשַׁת תָּדִיר, מֵהַהוּא דְּאִתְּמָר בֵּיהּ 'הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבוֹ בְּכָל יוֹם תָּמִיד' וְכוּ', דְּהָא נְהוֹרִין מִתְחַדְּשִׁין תָּדִיר. וזו חדשה, שמתחדשת תמיד מאותו המאציל ית' ויתע' שנאמר בו "המחדש בטובו בכל יום תמיד" וכו' שהרי אורות מתחדשים תמיד.