Skip to content

תיקוני זוהר תניינא | דף קג תקונא חד וחמשין, תקונא תרין וחמשין

תוכן הדף

אליהו הנביא מחבר את ישראל במקורם

משה רבינו משרה את השכינה כלתו על העולם, ועל המשיחין לתיקון שלם

דוד המלך יבוא יחד עם המשיח וישלים את שבירת באומות העולם שהחלו במלחמותיו

חיזוק אורות הקדושה, לקראת יום הדין הגדול, כהכנה לחידוש העולם

 

(דף קג' עמוד א') זַכָּאָה חוּלָקָךְ דְּתִיקּוּנָא עִלָּאָה סָלִיק עַל יָדְךָ בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין, דִּבְהוּ יִתָּבְּרוּן שִׁבְעִין רַבְרְבִין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא. וְהָכִי כֻּלְהוֹ אוּמִין דִּלְהוֹן יִפְּלוּן תַּחַת יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא. אֲבָל תָּא חֲזֵי, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה" (מלאכי ג, כג) וְכוּ'. וְאִיהוּ קָאִים לְחַבְּרָא כֻּלְהוֹ יִשְׂרָאֵל בִּמְקוֹרֵיהוֹן, לְאִתְתַּקְּפָא כֹּלָּא עֵילָּא וְתַתָּא. וְרָזָא דְּמִלָּה "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב" (מלאכי ג, כד) וְכוּ'.

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא מֹשֶׁה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ 'יִרְאָה לְגַבֵּי מֹשֶׁה מִלְּתָא זוּטַרְתִּי הִיא' (ברכות לג.). וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כָּלָה דִּילֵיהּ, וְלֵיהּ אִתְחָזֵי לְאַשְׁרָאָה לַהּ בְּעָלְמָא. דִּבְגִין כָּךְ אִיהוּ יֵיתֵי בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי תְּרֵין מְשִׁיחִין לְאַתְקָנָא לַהּ לְעָלְמָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַד וְחַמְשִׁין

עוֹד "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא דָּא דָּוִ"ד י"ד דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיָד" (שמואל א' יט, ט) דְּיֵתוּב בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי מְשִׁיחָא. דְּהָא אִיהוּ כְּבָר אַתְקִין לַהּ לִשְׁכִינְתָּא בְּכַמָּה תִּיקּוּנִין עִלָּאִין, וּבְכַמָּה קְרֵבִין דְּעָבַד בַּהֲדֵי אוּמִין עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה וְנִצַּח לוֹן. וּבְזִמְנָא דְּאִיהוּ יֵיתֵי, כַּמָּה אוּמִין יִתָּבְּרוּן קַמֵּיהּ, לְאִתְּעָרָא בְּתִיקּוּנָא קַדְמָאָה דְּעָבִיד בְּזִמְנָא (דף קג' עמוד ב')  אַחֲרָא. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא מַלְכָּא מְשִׁיחָא. דְּדָוִד אִיהוּ שֵׁירוּתָא דְּתִיקּוּנָא, מָּשִׁיחַ שְׁלִימוּ דִּילֵיהּ, וְהָא אִתְּמָר:

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּרֵין וְחַמְשִׁין

וְעוֹד "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא ה' אֶצְבָּעָאן ה' דַּרְגִּין עִלָּאִין כְּלָלָא דִּמְהֵימָנוּתָא. דְּכֻלְּהוּ יִתְתַּקְּפוּן בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא לְאִתְגַּלָּאָה בִּנְהוֹרֵיהוֹן כִּדְקָא יָאוּת.

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (שם) דָּא יוֹמָא דְּדִינָא רַבָּא. דִּכְדֵין זָמִין מַלְכָּא לְאַתְקָנָא עָלְמִין תִּיקּוּנָא בָּתַר תִּיקּוּנָא, לְאִתְחַדְּשָׁא בְּחַדְתּוּתָא דִּלְבָתַר:

ביאור נופת צופים

(דף קג' עמוד א') זַכָּאָה חוּלָקָךְ דְּתִיקּוּנָא עִלָּאָה סָלִיק עַל יָדְךָ בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין, דִּבְהוּ יִתָּבְּרוּן שִׁבְעִין רַבְרְבִין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא. אשרי חלקך שהתיקון העליון עולה על ידך בשבעין תיקונים אלה, שבהם ישברו שבעים שרי אומות עולם לפני השכינה. וְהָכִי כֻּלְהוֹ אוּמִין דִּלְהוֹן יִפְּלוּן תַּחַת יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא. וכן למטה יפלו כל האומות שלהם תחת ישראל.

> אליהו הנביא מחבר את ישראל במקורם

אֲבָל תָּא חֲזֵי, אבל בוא וראה, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ זה אליהו הנביא הנאמן שנאמר בו, "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה" (מלאכי ג, כג) וְכוּ'. וְאִיהוּ קָאִים לְחַבְּרָא כֻּלְהוֹ יִשְׂרָאֵל בִּמְקוֹרֵיהוֹן, לְאִתְתַּקְּפָא כֹּלָּא עֵילָּא וְתַתָּא. וְרָזָא דְּמִלָּה והוא יעמוד לחבר את כל ישראל במקורם, לחזק את קשרי העולמות והמשכת השפע למעלה ולמטה, וסוד הכתוב, "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב" (מלאכי ג, כד) וְכוּ'.

> משה רבינו משרה את השכינה כלתו על העולם, ועל המשיחין לתיקון שלם

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא זה מֹשֶׁה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ שנאמר בו 'יִרְאָה לְגַבֵּי מֹשֶׁה מִלְּתָא זוּטַרְתִּי הִיא' (ברכות לג.) מידת היראה לגבי משה, היא דבר קל מאוד. וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כָּלָה דִּילֵיהּ, וְלֵיהּ אִתְחָזֵי לְאַשְׁרָאָה לַהּ בְּעָלְמָא. והיראה זו השכינה שהיא הכלה שלו, ולו ראוי להשרות אותה בעולם, דִּבְגִין כָּךְ אִיהוּ יֵיתֵי בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי תְּרֵין מְשִׁיחִין לְאַתְקָנָא לַהּ לְעָלְמָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים: לכן הוא משה יבוא בזמן הגאולה, יחד עם שני המשיחין לתקן העולם תיקון שלם. 

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַד וְחַמְשִׁין

> דוד המלך יבוא יחד עם המשיח וישלים את שבירת באומות העולם שהחלו במלחמותיו

וְעוֹד "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא דָּוִ"ד גימ' י"ד דְּאִתְּמָר בֵּיהּ שנאמר בו "וְדָוִד מְנַגֵּן בְּיָד" (שמואל א' יט, ט) דְּיֵתוּב בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי מְשִׁיחָא. שיבוא בגאולה יחד עם המשיח, דְּהָא אִיהוּ כְּבָר אַתְקִין לַהּ לִשְׁכִינְתָּא בְּכַמָּה תִּיקּוּנִין עִלָּאִין, שהרי הוא כבר תיקן את השכינה בכמה תיקונים עליונים, וּבְכַמָּה קְרֵבִין דְּעָבַד בַּהֲדֵי אוּמִין עוֹבְדֵי עֲבוֹדָה זָרָה וְנִצַּח לוֹן. ובכמה מלחמות שעשה עם האומות עובדי עבודה זרה וניצח אותם. וּבְזִמְנָא דְּאִיהוּ יֵיתֵי, כַּמָּה אוּמִין יִתָּבְּרוּן קַמֵּיהּ, ובזמן שהוא יבוא, כמה אומות ישברו לפניו, לְאִתְּעָרָא בְּתִיקּוּנָא קַדְמָאָה דְּעָבִיד בְּזִמְנָא (דף קג' עמוד ב')  אַחֲרָא. שיתעורר מכח התיקון הראשון שעשה בזמן אחר.

 

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּרֵין וְחַמְשִׁין

> חיזוק אורות הקדושה, לקראת יום הדין הגדול, כהכנה לחידוש העולם

וְעוֹד "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא ה' אֶצְבָּעָאן ה' דַּרְגִּין עִלָּאִין כְּלָלָא דִּמְהֵימָנוּתָא.  היד היא ה' אצבעות, שהם כנגד ה' מדרגות עליונות – כללות כל האמונה, דְּכֻלְּהוּ יִתְתַּקְּפוּן בְּזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא לְאִתְגַּלָּאָה בִּנְהוֹרֵיהוֹן כִּדְקָא יָאוּת. שכולם יתחזקו בזמן הגאולה להתגלות באורותיהם כמו שראוי.

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (שם) דָּא יוֹמָא דְּדִינָא רַבָּא. זה יום הדין הגדול, דִּכְדֵין זָמִין מַלְכָּא לְאַתְקָנָא עָלְמִין תִּיקּוּנָא בָּתַר תִּיקּוּנָא, שאז עתיד המלך הקב"ה לתקן את העולם תיקון אחר תיקון, לְאִתְחַדְּשָׁא בְּחַדְתּוּתָא דִּלְבָתַר: שיתחדש חידוש העולם לאחריו.