Skip to content

תיקוני זוהר תניינא | דף קלד המשך תקונא שתין ותשעה אדרא דרקיעא

(דף קלד' עמוד א') תִּיקּוּנָא תְּרֵיסַר פּוּמָא אִתְפַּנֵּי מִכָּל סִטְרִין דְּאִתְפַּסְּקָן שַׂעֲרֵי סַחֲרָנֵיהּ.

תִּיקּוּנָא תְּלֵיסַר אִלֵּין שַׂעֲרֵי דְּנָחְתִין לְתַתָּא בְּשִׁקוּלָא עַד טַבּוּרָא.

תָּא חֲזֵי, דִּיקְנָא יַקִּירָא דָּא וַדַּאי כָּל נְהִירוּ וְכָל בִּרְכָאָן מִינַּהּ תַּלְיָין וְנָפְקִין בְּסִידוּרָא שְׁלִים.

תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה אֵל. "מִי אֵל כָּמוֹךָ" (מיכה ז, יח). ל"א קוֹצִין תַקִּיפִין נָפְקִין מִתְּחוּת פִּתְחָא דְּאוּדְנִין. דְּאוּדְנִין קָיְימִין לְאַעֲלָאָה מִילִין לְעֵילָא לְגוֹ, וְלָא אִשְׁתְּמוֹדְעָן. אֲבָל מִמַּאי דִּסְלִיק לְעֵילָא נָחִית לְבָתַר לְתַתָּא. וְכֹלָּא אִתְתַּקַּן בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים.

תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה דָּא תְּלָת אֵל קָיְימִין תָּמָן וְהָא אִתְּמָר, דִּבְהוּ מִשְׁתָּרְשָׁן תְּלָת עָלְמִין. אֲבָל הָכָא רָזָא עִלָּאָה. דְּהָא כֻּלְהוֹ מִילִין דְּעָלְמָא מִגּוֹ בְּרִירוֹ דְּמַלְכֵי קַדְמָאֵי נָפַק וַדַּאי. וּכְלָלָא דְּכֹלָּא תְּלָת אִינוּן, בֶּלַע יוֹבָב חוּשָׁם. דְּהָא שְׁאָר לָא אִתַּתְקְנוּ. וּמַאי דְּנָפִיק מִתַּמָּן, כֹּלָּא אִתְכְּלִיל הָכָא בְּאִלֵּין תְּלָת, וְלָא סָלְקִין בִּשְׁמָא אַחֲרָא, אֶלָּא בְּהוּ כְּלִילָן וַדַּאי. וּבְזִמְנָא דְּשָׁרֵי נְהִירוּ לְנָפְקָא, כְּדֵין כֹּלָּא בִּתְלָת אִלֵּין אִתְכְּלִיל, דְּאִינוּן כְּלָלָא דְּכֹלָּא דִּלְגַו וְדִלְבַר. וְסִטְרִין אָחֲרָנִין אִתְכַּפְיָין תְּחוֹתַיְיהוּ לְמֵיקָם בִּתְחוּמַיְהוּ לְתַתָּא, וְכֹלָּא אִתְתַּקַּן בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים.

תָּא חֲזֵי, מַה בֵּין שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא לְשַׂעֲרֵי דְּדִיקְנָא? אֶלָּא אִלֵּין קַשְׁיָין וְאִלֵּין רַכִּיכִין. דְּהָא אִלֵּין קָיְימִין לְתַבְרָא מְסָאֲבִין מִקַּמַּיְיהוּ, מַה דְּלָאו הָכִי אִינוּן אָחֲרָנִין. (דף קלד' עמוד ב')  וְרָזָא דָּא שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא קָיְימִין לְאַמְשְׁכָא נְהִירוּ דְּחָכְמְתָא לְגַבֵּי מָאן דְּאִתְחֲזֵי לְאַתְקָנָא לֵיהּ. אֲבָל שְׂעֲרִין דְּדִיקְנָא אִינוּן קָיְימִין לְנַחְתָּא נְהִירוּ וּמְזוֹנָא דְּכֹלָּא. בְּגִין כָּךְ הָכָא אִצְטְרִיךְ לְאַתְקְפָא. וְאִלֵּין קָיְימִין לְאַכְפְּיָא לְכָל אִינוּן מְסָאֲבִין וַדַּאי. וְכֻלְהוֹ שַׂעֲרֵי מִגּוֹ מוֹחָא נָפְקִין מִבְּרִירוּ דְּאִתְבְּרִיר תָּמָן, וּבְהוּ רָהִיט נְהִירוּ דְּמוֹחָא מִלְּגַו.

תָּא חֲזֵי, בְּשַׁעְתָּא דִּנְהוֹרָא דְּאִלֵּין נָחִית לְתַתָּא, כֹּלָּא לְתַתָּא נָמֵי אִתְתַּקַּן. וְרָזָא דָּא לְתַתָּא לָאו אִינוּן אֶלָּא ט' תִּיקּוּנִין. וְכַד נַהֲרָן דַּרְגִּין בְּתִיקּוּנָא אִתְעֲבִידוּ י"ג, וְי"ג אִלֵּין נַהֲרָן בְּהוּ. כְּדֵין קָיְימָא כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים וְדִינָא אִתְבְּסַם וּמָארֵי דִּינָא מִתְעַבְּרָן. בְּגִין כָּךְ בְּזִמְנָא דְּאִתְגַּלְּיָן, כֻּלְהוֹ סִטְרִין מְסָאֲבִין מִתָּבְרָן, וְלֵית דְּיָכִיל לְמֵיקָם קָמַיְיהוּ. קוּם רַעֲיָא מְהֵימְנָא אַתְקִין תִּיקּוּנָא דְּדִיקְנָא יַקִּירָא דָּא כִּדְקָא יָאוּת.

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, וַדַּאי תִּיקּוּנָא דְּדִיקְנָא יַקִּירָא אִשְׁתְּמוֹדָע כִּדְקָא יָאוּת.

תִּיקּוּנָא תִּנְיָנָא דָּא "נֹשֵׂא עָוֹן" (מיכה ז, יח). הָכָא שכ"ה יהו"ה, וְכֹלָּא בְּרָזָא עִלָּאָה תַּלְיָא. דְּהָא בְּשַׁעְתָּא דִּנְהִירוּ נָפִיק, אִתְתַּקַּן מִתִּיקּוּנָא לְתִיקּוּנָא, עַד דְּאִשְׁתְּלִים בִּשְׁלִימוּ כִּדְקָא יָאוּת. וּבְתִיקּוּנָא קַדְמָאָה אִתְּעַר מִלָּה, כְּלָלָא דְּכֹלָּא. תִּיקּוּנָא תִּנְיָנָא בֵּיהּ קָאִים תִּיקּוּנָא דְּאִינוּן ש"ך דִּינִין, דְּאִינוּן

ביאור נופת צופים

(דף קלד' עמוד א') תִּיקּוּנָא תְּרֵיסַר פּוּמָא אִתְפַּנֵּי מִכָּל סִטְרִין דְּאִתְפַּסְּקָן שַׂעֲרֵי סַחֲרָנֵיהּ. תיקון שנים עשר, הפה הפנוי מכל צדדיו מהשערות הסובבות אותו. 

תִּיקּוּנָא תְּלֵיסַר אִלֵּין שַׂעֲרֵי דְּנָחְתִין לְתַתָּא בְּשִׁקוּלָא עַד טַבּוּרָא. תיקון שלושה עשר, שערות הזקן התחתון היורד עם העליון באופן שווה למטה כנגד הטבור. נקרא גם המזל התחתון, מזל ונקה. נחשב כנוק' ליב' העליונים שמעליו.

תָּא חֲזֵי, דִּיקְנָא יַקִּירָא דָּא וַדַּאי כָּל נְהִירוּ וְכָל בִּרְכָאָן מִינַּהּ תַּלְיָין וְנָפְקִין בְּסִידוּרָא שְׁלִים. בא וראה, הזקן הנכבד הזה, ודאי כל הנאורות וכל הברכות תלויים ממנו, ויוצאים בסדור שלם.

תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה התיקון הראשון אֵל. "מִי אֵל כָּמוֹךָ" (מיכה ז, יח). ל"א קוֹצִין תַקִּיפִין נָפְקִין מִתְּחוּת פִּתְחָא דְּאוּדְנִין. דְּאוּדְנִין קָיְימִין לְאַעֲלָאָה מִילִין לְעֵילָא לְגוֹ, וְלָא אִשְׁתְּמוֹדְעָן. אֲבָל מִמַּאי דִּסְלִיק לְעֵילָא נָחִית לְבָתַר לְתַתָּא. וְכֹלָּא אִתְתַּקַּן בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. ל"א קוצים תקיפים יוצאים מתחת פתחי האוזנים. האזנים עומדים כדי להעלות את הדברים למעלה ולבפנים ולא  להתגלות, אבל ממה שעולה למעלה, אח"כ יורד יורד למטה והכל נתקן בתיקון שלם. 

תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה דָּא תְּלָת אֵל קָיְימִין תָּמָן וְהָא אִתְּמָר, דִּבְהוּ מִשְׁתָּרְשָׁן תְּלָת עָלְמִין. אֲבָל הָכָא רָזָא עִלָּאָה. התיקון הראשון, שלוש שמות "אל" עומדים שם וזה נתבאר, שבהם נשרשים שלושה עולמות. אבל כאן סוד עליון. דְּהָא כֻּלְהוֹ מִילִין דְּעָלְמָא מִגּוֹ בְּרִירוֹ דְּמַלְכֵי קַדְמָאֵי נָפַק וַדַּאי. וּכְלָלָא דְּכֹלָּא תְּלָת אִינוּן, והוא שכל דברי העולם מתוך בירור המלכים הקדמונים יצאו ודאי, וכללות כולם הם שלושה: בֶּלַע יוֹבָב חוּשָׁם. דְּהָא שְׁאָר לָא אִתַּתְקְנוּ. וּמַאי דְּנָפִיק מִתַּמָּן, כֹּלָּא אִתְכְּלִיל הָכָא בְּאִלֵּין תְּלָת, וְלָא סָלְקִין בִּשְׁמָא אַחֲרָא, אֶלָּא בְּהוּ כְּלִילָן וַדַּאי. שהרי השאר לא נתקנו. ומה יצא משם, הכל נכלל כאן באלו השלושה, ולא עולים בשם אחר אלא בהם כלולים ודאי. וּבְזִמְנָא דְּשָׁרֵי נְהִירוּ לְנָפְקָא, כְּדֵין כֹּלָּא בִּתְלָת אִלֵּין אִתְכְּלִיל, דְּאִינוּן כְּלָלָא דְּכֹלָּא דִּלְגַו וְדִלְבַר. ובזמן שהחל האור לצאת, ואז כולם התכללו באלה השלושה, שהן כללות כל הפנימיות והחיצוניות. וְסִטְרִין אָחֲרָנִין אִתְכַּפְיָין תְּחוֹתַיְיהוּ לְמֵיקָם בִּתְחוּמַיְהוּ לְתַתָּא, וְכֹלָּא אִתְתַּקַּן בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. והסטרא אחרא נכפית תחתיהם שתשאר במקומה למטה מכל מדרגות הקדושה, והכל נתקן בתיקון שלם.

תָּא חֲזֵי, מַה בֵּין שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא לְשַׂעֲרֵי דְּדִיקְנָא? בא וראה, מה ההבדל בין שערות הראש ושערות הזקן? אֶלָּא אִלֵּין קַשְׁיָין וְאִלֵּין רַכִּיכִין. דְּהָא אִלֵּין קָיְימִין לְתַבְרָא מְסָאֲבִין מִקַּמַּיְיהוּ, מַה דְּלָאו הָכִי אִינוּן אָחֲרָנִין. אלא שערות הזקן הם קשות, ושערות הראש רכות. שאלו שערות הזקן עומדות לשבר את הטומאה שכנגדם, מה שאין כך האלו האחרים. (דף קלד' עמוד ב')  וְרָזָא דָּא שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא קָיְימִין לְאַמְשְׁכָא נְהִירוּ דְּחָכְמְתָא לְגַבֵּי מָאן דְּאִתְחֲזֵי לְאַתְקָנָא לֵיהּ. וסוד שערות הראש הם עומדות להמשיך את אור החכמה לגבי מי שראוי להתקן בהם. אֲבָל שְׂעֲרִין דְּדִיקְנָא אִינוּן קָיְימִין לְנַחְתָּא נְהִירוּ וּמְזוֹנָא דְּכֹלָּא.  אבל שערות הזקן עומדות להוריד הארות ומזון ושפע מהכל. בְּגִין כָּךְ הָכָא אִצְטְרִיךְ לְאַתְקְפָא. וְאִלֵּין קָיְימִין לְאַכְפְּיָא לְכָל אִינוּן מְסָאֲבִין וַדַּאי. לכן, כאן צריך להתחזק  מאוד כדי שלא ירד השפע למי שלא ראוי לקבלו, ואלו השערות עומדים לכפות כל אלה הטמאים שלא ינקו מהשפע ודאי, וְכֻלְהוֹ שַׂעֲרֵי מִגּוֹ מוֹחָא נָפְקִין מִבְּרִירוּ דְּאִתְבְּרִיר תָּמָן, וּבְהוּ רָהִיט נְהִירוּ דְּמוֹחָא מִלְּגַו. וכל השערות יוצאות מתוך המוח, מהברורים שהתבררו שם, ומהם נמשך אור המוח שבפנים.

תָּא חֲזֵי, בְּשַׁעְתָּא דִּנְהוֹרָא דְּאִלֵּין נָחִית לְתַתָּא, כֹּלָּא לְתַתָּא נָמֵי אִתְתַּקַּן. בוא וראה, בשעה שהאור של אלו תקוני דיקרנא יורד למטה, הכל למטה גם כן נתקן, וְרָזָא דָּא לְתַתָּא לָאו אִינוּן אֶלָּא ט' תִּיקּוּנִין. וְכַד נַהֲרָן דַּרְגִּין בְּתִיקּוּנָא אִתְעֲבִידוּ י"ג, וְי"ג אִלֵּין נַהֲרָן בְּהוּ. וסוד זה, למטה בז"א הם אינם י"ג תיקונים אלא ט' תיקונים, וכאשר מאירים המדרגות העליונות בתיקונם, נעשים בז"א י"ג תיקונים. כְּדֵין קָיְימָא כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים וְדִינָא אִתְבְּסַם וּמָארֵי דִּינָא מִתְעַבְּרָן. ואז עומדים הכל בתיקון שלם, ונמתק הדין, ובעלי הדין מסתלקים, בְּגִין כָּךְ בְּזִמְנָא דְּאִתְגַּלְּיָן, כֻּלְהוֹ סִטְרִין מְסָאֲבִין מִתָּבְרָן, וְלֵית דְּיָכִיל לְמֵיקָם קָמַיְיהוּ. ולכן, בזמן שמתגלים, כל כוחות הטומאה נשברים, ואין שיכולים לעמוד כנגדם. קוּם רַעֲיָא מְהֵימְנָא אַתְקִין תִּיקּוּנָא דְּדִיקְנָא יַקִּירָא דָּא כִּדְקָא יָאוּת. קום משה רבנו הרועה הנאמן ותקן תיקון זה הזקן הנכבד כמו שראוי.

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, וַדַּאי תִּיקּוּנָא דְּדִיקְנָא יַקִּירָא אִשְׁתְּמוֹדָע כִּדְקָא יָאוּת.  קם משה רבנו הרועה הנאמן פתח ואמר, ודאי התיקון הזקן הנכבד נודע כמו שראוי.

תִּיקּוּנָא תִּנְיָנָא דָּא התיקון השני הוא "נֹשֵׂא עָוֹן" (מיכה ז, יח). הָכָא שכ"ה יהו"ה, וְכֹלָּא בְּרָזָא עִלָּאָה תַּלְיָא.  כאן סוד שכ"ה דינים הנמתקים ע"י שם הוי"ה. דְּהָא בְּשַׁעְתָּא דִּנְהִירוּ נָפִיק, אִתְתַּקַּן מִתִּיקּוּנָא לְתִיקּוּנָא, עַד דְּאִשְׁתְּלִים בִּשְׁלִימוּ כִּדְקָא יָאוּת. שהרי בשעה שיוצא האור, נתקן מתיקון לתיקון, עד שנשלם בשלמות כמו שראוי. וּבְתִיקּוּנָא קַדְמָאָה אִתְּעַר מִלָּה, כְּלָלָא דְּכֹלָּא. תִּיקּוּנָא תִּנְיָנָא בֵּיהּ קָאִים תִּיקּוּנָא דְּאִינוּן ש"ך דִּינִין, ובתיקון הראשון מתעורר הדבר, כיון שהוא כללות הכל הכולל ג' מלכים ראשונים כדלעיל. התיקון השני, בו עומד תיקון אלה הש"ך דינים דְּאִינוּן

תיקון ליל שבועות השלם

התיקון היחיד שנערך בדיוק כפי שעשה אותו האר"י הקדו"ש והוראותיו