תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְחָמֵשׁ דף קסא

י״ג באב תשע״ה (יולי 29, 2015) Off By קהילת הרמח"ל

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְחָמֵשׁ דף קסא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְחָמֵשׁ

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה". הָא אָדָם קַדְמָאָה סָבָא דְּסָבִין אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא ה' ד"י. וְרָזָא דְּמִלָּה "יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט) דיהו"ה אִתְהַדַּר יהי"ה. דְּהַשְׁתָּא אִיהוּ ו' וּשְׁכִינְתָּא אִיהִי ה' ד"ו, דל"ת עַל ו'. תָּא חֲזֵי, דְּהָכָא קָאִים רָזָא לְחַכִּימִין לְמִנְדַּע בְּאֹרַח קְשׁוֹט. כְּתִיב "הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים" (בראשית א, טז), וּכְתִיב "הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל וְכוּ' הַמָּאוֹר הַקָּטֹן" (בראשית א, טז). וְרָזָא דָּא בְּזִמְנָא דְּלָא יַכְלַת סִיהֲרָא לְמֶהֱוֵי כְּשִׁמְשָׁא כְּדֵין אִיהִי הַמָּאוֹר הַקָּטֹן. אֲבָל כַּד יַכְלַת לְמֶהֱוֵי כְּוָותֵיהּ כְּדֵין הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי אֶצְטָרֵךְ מַלְכָּא בְּקַדְמִיתָא לְאִתְעַטְּרָא בְּעִטְרוֹי, וּמַאי דַּהֲוָה ו' יִתְהַדֵּר י'. כְּדֵין יִהְיֶה ה'. כְּדֵין שְׁכִינְתָּא נָמֵי תִּתְקַף בְּתֻקְפָּהּ לְאִשְׁתַּכְּחָא כְּוָתֵיהּ מַמָּשׁ. כְּדֵין אִיהִי ד"י – דל"ת עַל י'. דְּאִיהוּ י' וְאִיהִי קַיְימַת כְּוָתֵיהּ מַמָּשׁ.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, דְּהָא אִתְּמָר הֵי מַסְגָּא בְּרֵישָׁא. דְּכוֹרָא מַסְגֵי בְּרֵישָׁא. דְּאַף עַל גַּב דְּאִינוּן שָׁוִין כַּחֲדָא, דְּכוֹרָא אִיהוּ קַדְמָאָה. וְלָא אִיתָמָר דְּאִיהִי כְּוָתֵיהּ, אֶלָּא דְּיָכְלַת לְמֵיקָם בַּהֲדֵיהּ בְּכֹלָּא. בְּגִין כָּךְ ד' עַל י' אִיהִי, כֵּיוָן דִּקְיָימַת בַּהֲדֵיהּ בְּכֹלָּא, כְּדֵין אִתְפַּשְׁטַת אִיהִי בְּדָרְגָּהָא וְאִתְקְרִיאַת "הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל" כְּוָתֵיהּ. בְּגִין כָּךְ "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" בְּקַדְמִיתָא ה' יָד. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) לְבָתַר, דָּא תַּלְיָא בְּדָא:

 

ביאור נופת צופים

> חזרת שם הוי"ה בסוד יהי"ה, מד' על ו' – לד' על י'.

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה". הָא אָדָם קַדְמָאָה סָבָא דְּסָבִין אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, והנה האדם הראשון זקן הזקנים בא פתח ואמר, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא ה' ד"י. זו אות ה' ראשונה של שם הוי"ה ב"ה שנכתבת בצורת ד' י', בסוד הדבר וְרָזָא דְּמִלָּה "יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט) דיהו"ה אִתְהַדַּר יהי"ה. שהוי"ה יחזור לסוד יהי"ה, דְּהַשְׁתָּא אִיהוּ ו' וּשְׁכִינְתָּא אִיהִי ה' ד"ו, דל"ת עַל ו'. שעכשיו ז"א הוא בסוד אות ו' והשכינה היא בסוד ה' הכתובה בצורת ד' ו' דהיינו ד' על ו'. 

תָּא חֲזֵי, דְּהָכָא קָאִים רָזָא לְחַכִּימִין לְמִנְדַּע בְּאֹרַח קְשׁוֹט. בא וראה, כאן יש סוד גדול חכמים להתבונן בדרך האמת. כתוב כְּתִיב "הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים" (בראשית א, טז), וּכְתִיב "הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל וְכוּ' הַמָּאוֹר הַקָּטֹן" (בראשית א, טז). וְרָזָא דָּא בְּזִמְנָא דְּלָא יַכְלַת סִיהֲרָא לְמֶהֱוֵי כְּשִׁמְשָׁא כְּדֵין אִיהִי הַמָּאוֹר הַקָּטֹן.  וסוד אלה הפסוקים בזמן שלא יכלה הלבנה להיות כמו השמש, שגלל גזירת מיעוטה, ואז היא נקראת המאור הקטון. אֲבָל כַּד יַכְלַת לְמֶהֱוֵי כְּוָותֵיהּ כְּדֵין הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים. אבל כאשר תוכל להיות כמוהו אז יהיו שניהם מבחינת המאורות הגדולים – שויום בקומותם ומציאותם. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי אֶצְטָרֵךְ מַלְכָּא בְּקַדְמִיתָא לְאִתְעַטְּרָא בְּעִטְרוֹי, וּמַאי דַּהֲוָה ו' יִתְהַדֵּר י'. כְּדֵין יִהְיֶה ה'. ולעתיד לבוא צריך המלך שהוא ז"א בתחילה להתעטר בעטרותיו, ומה שהיה ו' יחזור להיות במדרגית אות י', בסוד "יהי"ה יהו"ה", כְּדֵין שְׁכִינְתָּא נָמֵי תִּתְקַף בְּתֻקְפָּהּ לְאִשְׁתַּכְּחָא כְּוָתֵיהּ מַמָּשׁ. כְּדֵין אִיהִי ד"י – דל"ת עַל י'. דְּאִיהוּ י' וְאִיהִי קַיְימַת כְּוָתֵיהּ מַמָּשׁ. ואז השכינה גם כן תתחזק בכוחה להיות ממש כמוהו, ואז במקום שהיא ה' בסוד ד' על ו' – תהיה ד' על י', שהוא כבחינת י', והיא כמותו ממש.

 

> סוד מי בראש בתיקון מיעוט הירח.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, דְּהָא אִתְּמָר הֵי מַסְגָּא בְּרֵישָׁא. אבל בוא וראה, הרי נאמר "מי הולך בראש?" אם שניהם יהיו משמשים בכתר אחד, מי יהיה בראש? דְּכוֹרָא מַסְגֵי בְּרֵישָׁא. דְּאַף עַל גַּב דְּאִינוּן שָׁוִין כַּחֲדָא, דְּכוֹרָא אִיהוּ קַדְמָאָה. הזכר הולך ראשון. ואף על פי שהם שווים כאחד – הזכר הוא הראשון כיון שהוא המשפיע והנוק' היא המקבלת, וְלָא אִיתָמָר דְּאִיהִי כְּוָתֵיהּ, אֶלָּא דְּיָכְלַת לְמֵיקָם בַּהֲדֵיהּ בְּכֹלָּא. ולא נאמר שהיא ממש כמותו אלה שיכולה לעמוד עימו בכל. בְּגִין כָּךְ ד' עַל י' אִיהִי, כֵּיוָן דִּקְיָימַת בַּהֲדֵיהּ בְּכֹלָּא, כְּדֵין אִתְפַּשְׁטַת אִיהִי בְּדָרְגָּהָא וְאִתְקְרִיאַת לפיכך היא ד' על י', כיוון שעומדת עימו בכל, ואז היא מתפשטת במדרגותיה ונקראת "הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל" כְּוָתֵיהּ כמותו. ולפיכך. בְּגִין כָּךְ "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" בְּקַדְמִיתָא הַיָּ"ד, בתחילתה קודם הקלקול היתה ה' בסוד יָ"ד. "וּלְכֹל הַמּוֹרָ"א הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) לְבָתַר, דָּא תַּלְיָא בְּדָא לבסוף, לאחר התיקון תחזור להיות ולכל המאו"ר הגדול, זה תלוי בזה: