Skip to content

תיקוני זוהר תניינא | דף קנג המשך תקונא שבעין

תוכן הדף

יש ללחוץ על הטקסט הזה העריכה כדי לשנות את הטקסט הזה.

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, ברומץ כלרשט מיחוצים. קלאצי צש בלי.

(דף קנג' עמוד א') וְהָא מטט' שָׂרָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' כַּמָּה אִינוּן עִלָּאִין רָזִין דְּאוֹרַיְתָא. דְּהָא כֹּלָּא אִתְכְּלִיל בְּה' סִפְרִין קַדִּישִׁין. וְרָזָא דָּא שְׁכִינְתָּא אִיהִי ה', בַּהּ אִתְפָּרְשָׁן מִילִין לְה' וַדַּאי, דִּכְתִיב "וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ וְאֶל מְקוֹמוֹ שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ" (קהלת א, ה) וְכוּ' לְאַחֲזָאָה דְּכֹלָּא בְּשְׁכִינְתָּא אִתְכְּלַל וַדַּאי.

פָּתַח וְאָמַר, רִבּוֹן עָלְמִין אַנְתְּ אִיהוּ חַד דְּלֵית אֲחָדִין כְּיִחוּדָא דִּילָךְ וְאַפִּיקַת עָלְמִין וְכוּ'. וּשְׁכִינְתָּא קַדִּישְׁתָּא עָבְדַת מָאנָא דְּכֹלָּא, קִישּׁוּרָא דְּכֹלָּא, יִחוּדָא דְּכֹלָּא, כְּלָלָא דְּכֹלָּא. וְכָל דִּיוּקְנִין עִלָּאִין וְתַתָּאִין וְכֻלְהוֹ צִיּוּרִין דְּעָלְמִין אִתְחַזְיָין בַּהּ, דִּכְתִיב "וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב, יא). יְהֵא רַעֲוָא קָדָמָךְ דְּאֵימָא הָשַׁתָּא מִילִין קַדִּישִׁין, מִילִין דְּסָלְקִין קָמָךְ לִיקָרָא דִּילָךְ וּלְיִקָרָא דִּשְׁכִינְתָּךְ. בְּרִיךְ אַנְתְּ, בְּרִיךְ שְׁמָךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמִין.

פָּתַח וְאָמַר, "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה, א). רָזָא דָּא אוֹרָיְתָא סִפְרִין אִתְפָּרְשַׁת מֵרָזָא דִּשְׁכִינְתָּא וַדַּאי. וְאָדָם כְּגַוְנָא דָּא בִּדְיוֹקְנָא עִלָּאָה אִתְבְּרֵי בְּרָזָא דְּה'. וְאִלֵּין ה' אַתְוָן דְּזֶ"ה סֵפֶ"ר, וּבְהוּ בְּהִבָּרְאָם – בְּהֵ"א בְּרָאָם, דְּכֹלָּא בְּהֵא אִתְבְּרֵי וְתַלְיָא. וְדָא "זֶה סֵפֶר תוֹלְדוֹת אָדָם", זרהפ"ס אִלֵּין ה' אַתְוָן, כְּלָלָא דְּה' סִפְרִין דְּאוֹרַיְתָא דְּמִצְטָרְפָן בְּצֵירוּפַיְיהוּ. "זֶה סֵפֶר" בְּרָזָא דְּצַדִּיק וָצֶדֶק. כְּדֵין אָפְּקִין תוֹלָדִין תוֹלְדוֹת אָדָם, כֹּלָּא בְּרָזָא דְּה' סִפְרִין וַדַּאי.

(דף קנג' עמוד ב') סִפְרָא קַדְמָאָה דָּא סִפְרָא נְהִירוּ עִלָּאָה דְּאִתְפְּשַׁט בְּדַרְגוֹי לְאַקָּמָא מִילִין דְּעָלְמָא כֻּלְהוֹ עַל תִּיקּוּנֵיהוֹן. וְהָכָא קָיְימִין ה' זִמְנִין אוֹר דְּאִינוּן כְּלָלָא דְּה' סִפְרִין. וְהָכָא תַּלְיָין כֻּלְהוֹ מִילִין דְּעָלְמָא לְמֶהֱוֵי בְּאַתְרֵיהוֹן, וְנִשְׁמָתִין דְּיִשְׂרָאֵל כְּגַוְנָא דָּא. רָזָא דְּכֻלְּהוּ אֲבָהָן קַדִּישִׁין וּשְׁבָטִין קַדִּישִׁין, כֹּלָּא תַּלְיָא הָכָא. וְחַד מְמָנָא שַׁמָּשָׁא קָאִים לְשַׁמְּשָׁא לֵיהּ וְדָא מִיכָאֵל, וּתְחוּתֵיהּ מִתְפָּרְשָׁאן תתקי"ג מְמַנָּן עִלָּאִין תַּלְיָין מֵהַאי סִפְרָא וּמְשַׁמְּשִׁין לְגַבָּהּ כִּדְקָא יָאוּת. לְבָתַר מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאֵי תֵּיבִין וְאַתְוָן.

סִפְרָא תִּנְיָנָא דָּא סִפְרָא דְּקָאִים בֵּיהּ שֵׁזָבוּתָא דְּדַרְגִין קַדִּישִׁין, לְשֵׁיזָבָא לְהוּ מֵאִינּוּן סִטְרִין בִּישִׁין דְּבַעְיָין לְאִתְתַּקְּפָא לְקִבְלַיְיהוּ. וְהָכָא תַּלְיָא רָזָא דְּאוֹרַיְתָא דְּאִתְפַּשְׁטַת בְּדָרְגָּהָא וְאִתְתַּקַפת לְמִשָּׂרֵי עַל יִשְׂרָאֵל וַדַּאי. שַׁמָּשָׁא דִּילֵיהּ גַּבְרִיאֵל ותשמ"ו מְמַנָּן אָחֲרָנִין קָיְימִין תְּחוּתֵיהּ. מִתַּמָּן מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאֵי תֵּיבִין וְאַתְוָן.

סִפְרָא תְלִיתָאָה בֵּיהּ תַּלְיָין תִּיקּוּנִין דְּתַתָּאֵי וּפוּלְחָנָא דִּלְהוֹן בְּרָזָא דְּקָרְבָּנִין וַדַּאי. שַׁמָּשָׁא דִּילֵיהּ רְפָאֵל וּתְחוּתֵיהּ שי"ז מְמַנָּן אָחֲרָנִין. וְקָרָא קַדְמָאָה בֵּיהּ קָיְימִין רָזִין דְּמַרְאוֹת

ביאור נופת צופים

(דף קנג' עמוד א') וְהָא מטט' שָׂרָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' כַּמָּה אִינוּן עִלָּאִין רָזִין דְּאוֹרַיְתָא. דְּהָא כֹּלָּא אִתְכְּלִיל בְּה' סִפְרִין קַדִּישִׁין. וְרָזָא דָּא שְׁכִינְתָּא אִיהִי ה', בַּהּ אִתְפָּרְשָׁן מִילִין לְה' וַדַּאי, והנה השר מט"ט, בא פתח ואמר, רבי רבי הרמח"ל, כמה עליונים הם סודות התורה, שהרי הכל נכלל בחמשת חומשי תורה הספרים הקדושים, וסוד זה השכינה היא ה' אחרונה של שם, ובה מתבארים הדברים ל-ה' ודאי, שנאמר,דִּכְתִיב "וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ וְאֶל מְקוֹמוֹ שׁוֹאֵף זוֹרֵחַ" (קהלת א, ה) וְכוּ' לְאַחֲזָאָה דְּכֹלָּא בְּשְׁכִינְתָּא אִתְכְּלַל וַדַּאי. להראות שהכל בשכינה נכלל ודאי.

פָּתַח וְאָמַר, רִבּוֹן עָלְמִין אַנְתְּ אִיהוּ חַד דְּלֵית אֲחָדִין כְּיִחוּדָא דִּילָךְ וְאַפִּיקַת עָלְמִין וְכוּ'. פתח מט"ט התפילה ושבח ואמר, ריבון העולמים, אתה הוא אחד, שאינן עוד אחדים כיחודך, והוצאת עולמות וכו', וּשְׁכִינְתָּא קַדִּישְׁתָּא עָבְדַת מָאנָא דְּכֹלָּא, קִישּׁוּרָא דְּכֹלָּא, יִחוּדָא דְּכֹלָּא, כְּלָלָא דְּכֹלָּא. ועשית ששכינה הקדושה תהיה כללות הכל, וְכָל דִּיוּקְנִין עִלָּאִין וְתַתָּאִין וְכֻלְהוֹ צִיּוּרִין דְּעָלְמִין אִתְחַזְיָין בַּהּ, דִּכְתִיב וכל הדיוקנאות העליונים ותחתונים, וכל ציורי העולם נראים בה, שנאמר, "וּבְיַד הַנְּבִיאִים אֲדַמֶּה" (הושע יב, יא). יְהֵא רַעֲוָא קָדָמָךְ דְּאֵימָא הָשַׁתָּא מִילִין קַדִּישִׁין, מִילִין דְּסָלְקִין קָמָךְ לִיקָרָא דִּילָךְ וּלְיִקָרָא דִּשְׁכִינְתָּךְ. בְּרִיךְ אַנְתְּ, בְּרִיךְ שְׁמָךְ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמִין. יהי רצון לפניך, שאמר עכשיו דברים קדושים, דברים שעולים לפניך, לכבודך ולכבוד שכינתך. ברוך אתה לעולם ולעולמי עולמים.

פָּתַח וְאָמַר, "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה, א). רָזָא דָּא אוֹרָיְתָא סִפְרִין אִתְפָּרְשַׁת מֵרָזָא דִּשְׁכִינְתָּא וַדַּאי.  סוד זה, התורה מתחלקת לחמישה ספרים, בסוד ה' אחרונה של שם שהיא השכינה ודאי, וְאָדָם כְּגַוְנָא דָּא בִּדְיוֹקְנָא עִלָּאָה אִתְבְּרֵי בְּרָזָא דְּה'. והאדם כדוגמת זה, בדיוקן עליון נברא בסוד ה-ה'. וְאִלֵּין ה' אַתְוָן דְּזֶ"ה סֵפֶ"ר, וּבְהוּ בְּהִבָּרְאָם – בְּהֵ"א בְּרָאָם, דְּכֹלָּא בְּהֵא אִתְבְּרֵי וְתַלְיָא. ואלו סוד חמש אותיות של ז"ה ספ"ר, ובהם דרשו "בהבראם" – בה' בראם. וכל הבריאה בסוד ה' נבראה ותלויה. וְדָא "זֶה סֵפֶר תוֹלְדוֹת אָדָם", זרהפ"ס אִלֵּין ה' אַתְוָן, כְּלָלָא דְּה' סִפְרִין דְּאוֹרַיְתָא דְּמִצְטָרְפָן בְּצֵירוּפַיְיהוּ.  וזה "זה ספר תולדות אדם" –  זֶ"ה סֵפֶ"ר אותיות זרהפ"ס אלו חמש אותיות כללות הכל ה' ספרי התורה שמצטרפים בצרופיהם. "זֶה סֵפֶר" בְּרָזָא דְּצַדִּיק וָצֶדֶק. כְּדֵין אָפְּקִין תוֹלָדִין תוֹלְדוֹת אָדָם, כֹּלָּא בְּרָזָא דְּה' סִפְרִין וַדַּאי. זה ספר: ז"ה בסוד צדיק שהוא היסוד. ספ"ר בסוד צדק שהיה מלכות. ואז יוצאים מיחודם תולדות שהם תולדות אדם, והכל בסוד ה' ספרים ודאי. 

(דף קנג' עמוד ב') סִפְרָא קַדְמָאָה דָּא סִפְרָא נְהִירוּ עִלָּאָה דְּאִתְפְּשַׁט בְּדַרְגוֹי לְאַקָּמָא מִילִין דְּעָלְמָא כֻּלְהוֹ עַל תִּיקּוּנֵיהוֹן.  ספר הראשון בראשית, זה הספר בו האור העליון שמתפשט במדרגותיו להעמיד דברי העולם כולם על מקומם. וְהָכָא קָיְימִין ה' זִמְנִין אוֹר דְּאִינוּן כְּלָלָא דְּה' סִפְרִין.  וכאן נמצאים בפרשת היום הראשון ה' פעמים אור שהם כללות הה' ספרים. וְהָכָא תַּלְיָין כֻּלְהוֹ מִילִין דְּעָלְמָא לְמֶהֱוֵי בְּאַתְרֵיהוֹן, וְנִשְׁמָתִין דְּיִשְׂרָאֵל כְּגַוְנָא דָּא. וכאן תלויים כל דברי העולם להיות במקומם, ונשמות ישראל כעניין זה. רָזָא דְּכֻלְּהוּ אֲבָהָן קַדִּישִׁין וּשְׁבָטִין קַדִּישִׁין, כֹּלָּא תַּלְיָא הָכָא.  וסוד כל האבות הקדושים והשבטים הקדושים – הכל תלוי כאן. וְחַד מְמָנָא שַׁמָּשָׁא קָאִים לְשַׁמְּשָׁא לֵיהּ וְדָא מִיכָאֵל, וּתְחוּתֵיהּ מִתְפָּרְשָׁאן תתקי"ג מְמַנָּן עִלָּאִין תַּלְיָין מֵהַאי סִפְרָא וּמְשַׁמְּשִׁין לְגַבָּהּ כִּדְקָא יָאוּת.  וממונה אחד עומד כאן לשמש את הספר ושמו מיכאל, ותחתיו נחלקים תתקי"ג ממונים עליונים כמנין בראשי"ת, התלויים מזה הספר ומשמשים אותה כמו שראוי. לְבָתַר מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאֵי תֵּיבִין וְאַתְוָן.  אחר כך, מתחלקים הדברים בסוד הפרשיות הפסוקים המילים והאותיות. 

סִפְרָא תִּנְיָנָא דָּא סִפְרָא דְּקָאִים בֵּיהּ שֵׁזָבוּתָא דְּדַרְגִין קַדִּישִׁין, לְשֵׁיזָבָא לְהוּ מֵאִינּוּן סִטְרִין בִּישִׁין דְּבַעְיָין לְאִתְתַּקְּפָא לְקִבְלַיְיהוּ. הספר השני – שמות, זה ספר שעומדת בו הצלת המדרגות הקדושות, להצילם מאלה הצדדים הטמאים שרוצים להתגבר כנגדם ולינוק מהם.  וְהָכָא תַּלְיָא רָזָא דְּאוֹרַיְתָא דְּאִתְפַּשְׁטַת בְּדָרְגָּהָא וְאִתְתַּקַפת לְמִשָּׂרֵי עַל יִשְׂרָאֵל וַדַּאי.  וכאן תלוי סוד התורה שמתפשטת במדרגותיה ומתחזקת לשרות על ישראל ודאי, ובכוחה הם גם ניצולים מאותם הצדדים הטמאים ודאי. שַׁמָּשָׁא דִּילֵיהּ גַּבְרִיאֵל ותשמ"ו מְמַנָּן אָחֲרָנִין קָיְימִין תְּחוּתֵיהּ. השמש שלה הוא גבריאל, ו-תשמ"ו ממונים אחרים כמנין שמו"ת עומדים תחתיו. מִתַּמָּן מִתְפָּרְשָׁאן מִילִין בְּרָזָא דְּפָרְשִׁיָן קְרָאֵי תֵּיבִין וְאַתְוָן. ומשם נחלקים הדברים בסוד הפרשיות הפסוקים המילים והאותיות.

סִפְרָא תְלִיתָאָה בֵּיהּ תַּלְיָין תִּיקּוּנִין דְּתַתָּאֵי וּפוּלְחָנָא דִּלְהוֹן בְּרָזָא דְּקָרְבָּנִין וַדַּאי. הספר השלישי – ויקרא, בו תלויים תיקוני התחתונים והעבודה שלהם בסוד הקורבנות ודאי. שַׁמָּשָׁא דִּילֵיהּ רְפָאֵל וּתְחוּתֵיהּ שי"ז מְמַנָּן אָחֲרָנִין.  השמש שלה הוא רפאל, ותחתיו נמצאים שי"ז ממונים אחרים כמנין ויקר"א. וְקָרָא קַדְמָאָה בֵּיהּ קָיְימִין רָזִין דְּמַרְאוֹת [אֱלֹהִים] הפסוק הראשון בו עומדים סודות מראות אלהים,

תיקון ליל שבועות השלם

התיקון היחיד שנערך בדיוק כפי שעשה אותו האר"י הקדו"ש והוראותיו