תיקוני זוהר תניינא | דף קסג המשך תקונא שבעין

(דף קסג' עמוד א')  וְרָזָא דָּא קָמַץ.

לְבָתַר "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר" (בראשית א, ג) מִסִּטְרָא דְּחָכְמָה. וְהָכָא אִתְפַּתָחוּ מִילִין לְאִתְתַּקְּנָא. וּבְזִמְנָא דְּחָב אָדָם, הַהוּא קִשְׁרָא קַדְמָאָה אִשְׁתְּרֵי. לְבָתַר בְּקַיִן אִתְתְּקַף חֲשׁוּכָא עַל נְהוֹרָא. וְדָא גָּרִים לְבָתַר חֲשׁוּכָא דְּאוֹרַיְתָא.

תְלִיתָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ" (בראשית א, ו) מִסִּטְרָא דְּבִינָה. רָקִיעַ דְּעַל גַּבֵּי חֵיוָן. וְדָא אֶתְקַלְקַל בְּדָרָא דֶּאֱנוֹשׁ, דִּכְתִיב בֵּיהּ "אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם יְהֹוָה" (בראשית ד, כו). וְרָזָא דָּא הָכָא תַּלְיָא עוֹבְדֵי אֱלִילִים לְאַפְרָדָא אִימָּא מֵעַל גַּבֵּי בְּנִין. וְרָזָא דְּמִלָּה "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ" (שמות לב, ד). וְדָא "אָז הוּחַל לִקְרֹא" (בראשית ד, כו), א"ז א' ז', אִימָּא עַל בְּנִין. וְדָא "הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם יְהֹוָה" (שם), לְמֵיהַב אֲתַר לְסִטְרָא אַחֲרָא בְּפוּלְחָנָא דְּפָלְחוּ לַהּ.

רְבִיעָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם" (בראשית א, ט) מִסִּטְרָא דְּחֶסֶד. דְּקָאִים לְרַהֲטָא לַאֲתַר דְּאִתְחֲזֵי לֵיהּ.

(דף קסג' עמוד ב') חֲמִישָׁאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ" (בראשית א, יא) מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה. לְאִתְתַּקְּנָא לָקֳבֵל דְּכוֹרָא כִּדְקָא חֲזֵי. לְאִתְחַבְּרָא בְּחִיבּוּרָא חַד יְמִינָא וּשְׂמָאלָא.

שְׁתִיתָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת" (בראשית א, יד) מִסִּטְרָא דְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא.

שְׁבִיעָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם" (בראשית א, כ) מִסִּטְרָא דְּנֶצַח לִימִינָא.

תְּמִינָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ" (בראשית א, כד) מִסִּטְרָא דְּהוֹד לִשְׂמָאלָא.

תְּשִּׁיעֲאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם" (בראשית א, כו) מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק.

עֲשִׂירָאָה "וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ" (בראשית ט, א) מִסִּטְרָא דְּמַלְכוּת. וְהָכָא כָּלִיל "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי" (בראשית א, כט) וְכוּ' מִסִּטְרָא דְּמַלְכוּת וַדַּאי דְּאִיהִי כְּלָלָא דְּכֹלָּא, וּבָהּ קַיְימַת פּוּלְחָנָא לְאִתְתַּקְּנָא כֹּלָּא. בְּכֻלְהוֹ עֲשָׂרָה דָּרִין אִלֵּין אִתְקַלְקָלוּ מִילִין דְּאִתְבְּרִיאוּ בְּקַדְמִיתָא. עַד דַּאֲתָא נֹחַ, דְּבֵיהּ קָאִים עָלְמָא לְאִתְתַּקְּנָא

ביאור נופת צופים

(דף קסג' עמוד א')  וְרָזָא דָּא קָמַץ, וזה סוד של ניקוד קמץ של הכתר שרומז על האור הקמוץ.

לְבָתַר לאחר מכן "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר" (בראשית א, ג) מִסִּטְרָא דְּחָכְמָה. וְהָכָא אִתְפַּתָחוּ מִילִין לְאִתְתַּקְּנָא. מצד החכמה כאן נפתחו הדברים הקמוצים להיתקן. וּבְזִמְנָא דְּחָב אָדָם, הַהוּא קִשְׁרָא קַדְמָאָה אִשְׁתְּרֵי. לְבָתַר בְּקַיִן אִתְתְּקַף חֲשׁוּכָא עַל נְהוֹרָא. וְדָא גָּרִים לְבָתַר חֲשׁוּכָא דְּאוֹרַיְתָא. ובזמן שחטא אדם, אותו הקשר הראשון נפתח, אחר-כך בקין התחזק החושך על האור, וזה גרם אחר כך להחשכות התורה.

תְלִיתָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ" (בראשית א, ו) מִסִּטְרָא דְּבִינָה. רָקִיעַ דְּעַל גַּבֵּי חֵיוָן. וְדָא אֶתְקַלְקַל בְּדָרָא דֶּאֱנוֹשׁ, דִּכְתִיב בֵּיהּ מצד הבינה הרקיע שעל גבי החיות. וזה התקלקל בדור אנוש שנאמר בו "אָז הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם יְהֹוָה" (בראשית ד, כו). וְרָזָא דָּא הָכָא תַּלְיָא עוֹבְדֵי אֱלִילִים לְאַפְרָדָא אִימָּא מֵעַל גַּבֵּי בְּנִין. וְרָזָא דְּמִלָּה  וסוד זה, שמכאן נתלת עבודת אלילים להפריד אמא הנקראת ג"כ בשם "אלהים חיים"  – מעל גבי הבנים בסוד הדבר "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ" (שמות לב, ד). וְדָא "אָז הוּחַל לִקְרֹא" (בראשית ד, כו), א"ז א' ז', אִימָּא עַל בְּנִין. וְדָא  א"ז אותיות א' ז'. א' – אימא, השורה על ז' ספירות שתחתיה הנקראים בנים, וזה, "הוּחַל לִקְרֹא בְּשֵׁם יְהֹוָה" (שם), לְמֵיהַב אֲתַר לְסִטְרָא אַחֲרָא בְּפוּלְחָנָא דְּפָלְחוּ לַהּ.לתת מקום לסטרא אחרא בעבודה שעבדו אותה. 

רְבִיעָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִקָּווּ הַמַּיִם" (בראשית א, ט) מִסִּטְרָא דְּחֶסֶד. דְּקָאִים לְרַהֲטָא לַאֲתַר דְּאִתְחֲזֵי לֵיהּ. שעומד להתפשט למקום שראוי לו.

(דף קסג' עמוד ב') חֲמִישָׁאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ" (בראשית א, יא) מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה. לְאִתְתַּקְּנָא לָקֳבֵל דְּכוֹרָא כִּדְקָא חֲזֵי. לְאִתְחַבְּרָא בְּחִיבּוּרָא חַד יְמִינָא וּשְׂמָאלָא.  מצד הגבורה, להיתקן כנגד הזכר כמו שראוי, להתחבר בחיבור אחד ימין ושמאל. 

שְׁתִיתָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי מְאֹרֹת" (בראשית א, יד) מִסִּטְרָא דְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. מצד העמוד האמצעי.

שְׁבִיעָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם" (בראשית א, כ) מִסִּטְרָא דְּנֶצַח לִימִינָא.

תְּמִינָאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ" (בראשית א, כד) מִסִּטְרָא דְּהוֹד לִשְׂמָאלָא.

תְּשִּׁיעֲאָה "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם" (בראשית א, כו) מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק.

עֲשִׂירָאָה "וַיֹּאמֶר לָהֶם פְּרוּ וּרְבוּ" (בראשית ט, א) מִסִּטְרָא דְּמַלְכוּת. וְהָכָא כָּלִיל  מצד המלכות, וכאן כלול "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים הִנֵּה נָתַתִּי" (בראשית א, כט) וְכוּ' מִסִּטְרָא דְּמַלְכוּת וַדַּאי דְּאִיהִי כְּלָלָא דְּכֹלָּא, וּבָהּ קַיְימַת פּוּלְחָנָא לְאִתְתַּקְּנָא כֹּלָּא.  מצד המלכותו ודאי שהיא כללות הכל, ובה נמצאת העבודה לתיקון הכל. בְּכֻלְהוֹ עֲשָׂרָה דָּרִין אִלֵּין אִתְקַלְקָלוּ מִילִין דְּאִתְבְּרִיאוּ בְּקַדְמִיתָא. עַד דַּאֲתָא נֹחַ, דְּבֵיהּ קָאִים עָלְמָא לְאִתְתַּקְּנָא בכל עשרה דורות אלה, התקלקלו הדברים שנבראו בתחילה. עד שבא נוח שבו עמד העולם להתקן בדרך אחרת.