תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעה

י״ג באב תשע״ה (יולי 29, 2015) Off By קהילת הרמח"ל
עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסה
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסו
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסז
  4. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסח
  5. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסט
  6. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קע
  7. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעא
  8. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעב
  9. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעג
  10. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעד
  11. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעה
  12. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעו
  13. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעז
  14. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעח
  15. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעט
  16. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפ
  17. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפא
  18. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפב
  19. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפג
  20. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפד
  21. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפה
  22. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפו
  23. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפז
  24. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפח
  25. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפט
  26. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצ
  27. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצא
  28. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצב

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא, דף קעה.

תָּא חֲזֵי, בִּסְטַר מְסָאֲבָא כְּתִיב "וּמֵצַח אִשָּׁה זוֹנָה הָיָה לָךְ" (ירמיהו ג, ג). דְּהָא בְּמִצְחָא קָאִים כָּל דְּיוֹקְנָא כְּמָה דַּאֲמִינָא, בְּגִין כָּךְ תּוּקְפָּא דָּבָר נַשׁ בְּמִצְחָא אִיהוּ. וּבְגָלְיָת כְּתִיב "וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ" (שמואל א' יז, מט) דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ, לְתַבְרָא לֵיהּ. אֲבָל לְעֵילָא לְעֵילָא וַדַּאי מִצְחָא דָּא עִלָּאָה קָאִים לְבַסְמָא דִּינָא כִּדְקָא חֲזֵי.

חוֹטָמָא דְּרֵישָׁא שַׁפִּירוּ דְּפַרְצוּפָא אִיהוּ. מִתַּמָּן נָשִׁיב רוּחָא מִגּוֹ מוֹחָא. וְרוּחָא דָּא קָאִים לְאִתְּעָרָא לְכָל מָאן דְּאִתְחֲזֵי לְמֶעֱבַד עוֹבָדוֹי. אִשְׁתְּכַח כֹּלָּא אִצְטְרִיךְ לְדַרְגֵּיהּ. נִימִין, קָיְימִין לְנַגְּדָא בְּהוּ מְשִׁיכוּ דְּמוֹחָא, לְאַתְקָנָא מָאן דְּאִצְטְרִיךְ לְאִתְתַּקְּנָא. עַיְנִין, קָיְימִין לְאַשְׁגָּחוּתָא, לְאַקָּמָא סִידְרִין בְּאַתְרַיְיהוּ. מִצְחָא, לְאִתְגַּלָּאָה לְזִמְנִין כִּדְקָא יָאוּת. חוֹטָמָא, לְנָשְׁבָא רוּחָא לְאִתְּעָרָא בְּחֵילָא לְמַאן דְּאִצְטְרִיךְ לְמֶעֱבַד עוֹבָדָא. וְרוּחָא דָּא לָא פָּסִיק כְּלָל. וּלְתַתָּא תְּרֵין נוֹקְבִין אִינוּן, חַד רַחֲמֵי וְחַד דִּינָא, אֲבָל לְעֵילָא כֹּלָּא רַחֲמֵי וַדַּאי.

תָּא חֲזֵי, מִתְּרֵין נוֹקְבִין אִלֵּין זָמִין לְנָשְׁבָא רוּחָא דְּחָכְמְתָא עַל תְּרֵין מְשִׁיחִין, חַד מִנּוּקְבָא חַד, וְחַד מִנּוּקְבָא חַד, בְּגִין לְאִתְּעָרָא לְהוּ בְּעוֹבָדַיְיהוּ כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא. דְּהָא בְּהַהוּא זִמְנָא יִשְׁתַּכַּח עָלְמָא תַּתָּאָה כְּגַוְנָא דְּעָלְמָא עִלָּאָה לְגַמְרֵי, זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל.

פָּתַח וְאָמַר הָא הָשַׁתָּא אִצְטְרִיךְ הָכָא לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא דְּדִיקְנָא עִלָּאָה יַקִּירָא דְּכָל יָקִּירִין דְּבַהּ תַּלְיָין כָּל רָזִין דְּעָלְמָא. קוּמוּ מָארֵי מְתִיבְתָא, אִזְדְּמָנוּ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא עִלָּאָה דָּא כִּדְקָא יָאוּת. דִּיקְנָא עִלָּאָה יַקִּירָא דְּמִינַּהּ מִתְכַּסְפָן כֹּלָּא וְלְקַמָּהּ מִתָּבְרָן כָּל סִטְרִין מְסָאֲבִין תִּיקּוּנָא דְּדִיקְנָא יַקִּירָא דָּא, בִּתְלֵיסָר תִּיקּוּנִין עִלָּאִין אִתְתַּקַּן, דְּהָכָא תַּלְיָא כָּל יַקִּירוֹ עִלָּאָה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן" (תהלים קלג, ב) וְכוּ'. דְּהָא הָכִי אִתְגַּלְגַּל נְהִירוּ מַדְרְגָא לְדַרְגָּא. בְּד' קַדְמָאִין בְּקַדְמִיתָא. מִתַּמָּן בְּח' אָחֲרָנִין. וְרָזָא דָּא "הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן". מִתַּמָּן לְהַהוּא מַזָּלָא תַּתָּאָה דְּכָלִיל כֻּלְהוֹ כַּחֲדָא, וְדָא "שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו" (תהלים קלג, ב).

תָּא חֲזֵי, הָכִי דִּיקְנָא דָּא בִּתְלֵיסָר אִתְתַּקַּן, בְּרָזָא דִּתְלַת הויי"ן וְחַד דְּכָלִיל לוֹן, בְּרָזָא דְּסִידּוּרָא עִלָּאָה וַדַּאי. ד' נָפְקִין בְּקַדְמִיתָא מֵרָזָא דְּהוי"ה חֲדָא. מִתַּמָּן תְּרֵין אָחֲרָנִין נָפְקִין וְאִינּוּן תְּמָנְיָא. לְבָתַר חַד כְּלָלָא דְּכֹלָּא, וְדָא תְּלֵיסַר. וּמִתַּמָּן לְתַתָּא אִתְפָּרְשָׁן כֹּלָּא כִּדְקָא יָאוּת.

תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה שַׁרְיָין שַׂעֲרֵי נָפְקִין תְּחוֹת [פִּתְחָא דְּאוּדְנִין] מֵהַאי וּמֵהַאי סִטְרָא.

תִּיקּוּנָא תִּנְיָנָא סָחֲרָן שַׂעֲרֵי עַל פּוּמָא מֵרֵישָׁא חֲדָא לְרֵישָׁא חֲדָא.

 

פירוש נופת צופים

תָּא חֲזֵי, בִּסְטַר מְסָאֲבָא כְּתִיב בוא וראה, מצד הטומאה כתוב "וּמֵצַח אִשָּׁה זוֹנָה הָיָה לָךְ" (ירמיהו ג, ג). דְּהָא בְּמִצְחָא קָאִים כָּל דְּיוֹקְנָא כְּמָה דַּאֲמִינָא, בְּגִין כָּךְ תּוּקְפָּא דָּבָר נַשׁ בְּמִצְחָא אִיהוּ. שהרי במצח עומד הדיוקן כמו שאמרנו, לכן כל תוקפו של הבן אדם במצח הוא. ובגלית כתוב, וּבְגָלְיָת כְּתִיב "וַתִּטְבַּע הָאֶבֶן בְּמִצְחוֹ" (שמואל א' יז, מט) דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לְתַבְרָא לֵיהּ. אֲבָל לְעֵילָא לְעֵילָא וַדַּאי מִצְחָא דָּא עִלָּאָה קָאִים לְבַסְמָא דִּינָא כִּדְקָא חֲזֵי. שכך נצרך לשבור אותו, אבל למעלה למעלה ודאי מצח זה העליון עומד למתק הדין כמו שראוי. 

חוֹטָמָא דְּרֵישָׁא שַׁפִּירוּ דְּפַרְצוּפָא אִיהוּ. חוטם מהראש – יופיו של פרצוף הוא, מִתַּמָּן נָשִׁיב רוּחָא מִגּוֹ מוֹחָא, וְרוּחָא דָּא קָאִים לְאִתְּעָרָא לְכָל מָאן דְּאִתְחֲזֵי לְמֶעֱבַד עוֹבָדוֹי. משם נושבת רוח פנימיות המוח, וזו הרוח עומדת לעורר כל מי שראוי לעשות פעולותיו. אִשְׁתְּכַח כֹּלָּא אִצְטְרִיךְ לְדַרְגֵּיהּ: נִימִין, קָיְימִין לְנַגְּדָא בְּהוּ מְשִׁיכוּ דְּמוֹחָא, לְאַתְקָנָא מָאן דְּאִצְטְרִיךְ לְאִתְתַּקְּנָא. נימי השערות עומדים להמשיך בהם המשכות המוח, לתקן למי שצריך להיתקן. עַיְנִין, קָיְימִין לְאַשְׁגָּחוּתָא, לְאַקָּמָא סִידְרִין בְּאַתְרַיְיהוּ. העיניים עומדות להשגחה, להעמיד הסדרים במקומם. מִצְחָא, לְאִתְגַּלָּאָה לְזִמְנִין כִּדְקָא יָאוּת. המצח להתגלות לפרקים כמו שראוי. חוֹטָמָא, לְנָשְׁבָא רוּחָא לְאִתְּעָרָא בְּחֵילָא לְמַאן דְּאִצְטְרִיךְ לְמֶעֱבַד עוֹבָדָא. חוטם לנשב הרוח לעורר בכוחה למי שצריך לעשות מעשה. וְרוּחָא דָּא לָא פָּסִיק כְּלָל. וּלְתַתָּא תְּרֵין נוֹקְבִין אִינוּן, חַד רַחֲמֵי וְחַד דִּינָא, אֲבָל לְעֵילָא כֹּלָּא רַחֲמֵי וַדַּאי. ורוח זו לא פוסקת כלל, ולמטה בחוטם שני נקבים, אחד רחמים ואחד דין אבל למעלה הכל רחמים ודאי. 

תָּא חֲזֵי, מִתְּרֵין נוֹקְבִין אִלֵּין זָמִין לְנָשְׁבָא רוּחָא דְּחָכְמְתָא עַל תְּרֵין מְשִׁיחִין, חַד מִנּוּקְבָא חַד, וְחַד מִנּוּקְבָא חַד, בְּגִין לְאִתְּעָרָא לְהוּ בְּעוֹבָדַיְיהוּ כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא. בוא וראה משני הנקבים האלה מזומנת לנשב רוח החוכמה על שני המשיחין, אחד מנקב אחד, ואחד מנקב אחד,כדי לעורר מעשיהם כעניין של למעלה, דְּהָא בְּהַהוּא זִמְנָא יִשְׁתַּכַּח עָלְמָא תַּתָּאָה כְּגַוְנָא דְּעָלְמָא עִלָּאָה לְגַמְרֵי, זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל. בזה באותו הזמן יהיה העולם התחתון כדוגמת העולם העליון לגמרי, אשרי חלקם של ישראל.

פָּתַח וְאָמַר הָא הָשַׁתָּא אִצְטְרִיךְ הָכָא לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא דְּדִיקְנָא עִלָּאָה יַקִּירָא דְּכָל יָקִּירִין דְּבַהּ תַּלְיָין כָּל רָזִין דְּעָלְמָא. פתח ואמר, עכשיו צריך לתקן תיקוני הזקן העליון הנכבד בכל הנכבדים, שבו תלויים כל סודות העולם. קוּמוּ מָארֵי מְתִיבְתָא, אִזְדְּמָנוּ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנָא עִלָּאָה דָּא כִּדְקָא יָאוּת. קומו בעלי מתיבתא האספו להתקין את התיקון העליון כמו שראוי, דִּיקְנָא עִלָּאָה יַקִּירָא דְּמִינַּהּ מִתְכַּסְפָן כֹּלָּא וְלְקַמָּהּ מִתָּבְרָן כָּל סִטְרִין מְסָאֲבִין דיקנא עליונה נכבדה, שממנה נכנעים כולם ומלפניה נשברים כל צדדי הטומאה. תִּיקּוּנָא דְּדִיקְנָא יַקִּירָא דָּא, בִּתְלֵיסָר תִּיקּוּנִין עִלָּאִין אִתְתַּקַּן, דְּהָכָא תַּלְיָא כָּל יַקִּירוֹ עִלָּאָה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ התיקון של הדיקנא הנכבד הזה, בשלושה עשר תיקונים העליונים נתקן, שכאן תלוי כל הכבוד העליון שנאמר בו "כַּשֶּׁמֶן הַטּוֹב עַל הָרֹאשׁ יֹרֵד עַל הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן" (תהלים קלג, ב) וְכוּ'. דְּהָא הָכִי אִתְגַּלְגַּל נְהִירוּ מַדְרְגָא לְדַרְגָּא. בְּד' קַדְמָאִין בְּקַדְמִיתָא. מִתַּמָּן בְּח' אָחֲרָנִין. וְרָזָא דָּא שהרי כאן, מתגלגלים האורות מדרגה לדרגה. בארבעת הראשונים בתחילה, ומשם בשמונת האחרים, וזה הסוד "הַזָּקָן זְקַן אַהֲרֹן". מִתַּמָּן לְהַהוּא מַזָּלָא תַּתָּאָה דְּכָלִיל כֻּלְהוֹ כַּחֲדָא, וממנו למזל התחתון – מזל ונקה,  הכולל את כולם כאחד וזה וְדָא "שֶׁיֹּרֵד עַל פִּי מִדּוֹתָיו" (תהלים קלג, ב).

תָּא חֲזֵי, הָכִי דִּיקְנָא דָּא בִּתְלֵיסָר אִתְתַּקַּן, בְּרָזָא דִּתְלַת הויי"ן וְחַד דְּכָלִיל לוֹן, בְּרָזָא דְּסִידּוּרָא עִלָּאָה וַדַּאי. בוא וראה, כך הדיקנא הזו בשלושה עשר נתקנת,  בסוד שלוש הוויות ואחד הכוללת אותם, בסוד סדר העליון ודאי. ד' נָפְקִין בְּקַדְמִיתָא מֵרָזָא דְּהוי"ה חֲדָא. מִתַּמָּן תְּרֵין אָחֲרָנִין נָפְקִין וְאִינּוּן תְּמָנְיָא. לְבָתַר חַד כְּלָלָא דְּכֹלָּא, וְדָא תְּלֵיסַר. ארבעת הראשונים יוצאים מסוד הוויה אחת, משם יוצאים שתי ההויות האחרות, והם כוללים שמונה התיקונים, אחר כך הויה אחת הכוללת כולם, והוא התיקון השלוש עשרה. וּמִתַּמָּן לְתַתָּא אִתְפָּרְשָׁן כֹּלָּא כִּדְקָא יָאוּת. משם ולמטה הכל מתחלק כמו שראוי.

תִּיקּוּנָא קַדְמָאָה שַׁרְיָין שַׂעֲרֵי נָפְקִין תְּחוֹת [פִּתְחָא דְּאוּדְנִין] מֵהַאי וּמֵהַאי סִטְרָא. התיקון הראשון, מתחילות השערות לצאת מתחת פתחי האוזניים מצד זה ומצד זה. 

תִּיקּוּנָא תִּנְיָנָא סָחֲרָן שַׂעֲרֵי עַל פּוּמָא מֵרֵישָׁא חֲדָא לְרֵישָׁא חֲדָא. התיקון השני, סובבות השערות את פה, מראש אחד לראש אחד.