תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעט

י״ג באב תשע״ה (יולי 29, 2015) Off By קהילת הרמח"ל
עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסה
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסו
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסז
  4. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסח
  5. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסט
  6. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קע
  7. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעא
  8. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעב
  9. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעג
  10. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעד
  11. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעה
  12. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעו
  13. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעז
  14. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעח
  15. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעט
  16. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפ
  17. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפא
  18. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפב
  19. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפג
  20. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפד
  21. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפה
  22. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפו
  23. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפז
  24. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפח
  25. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפט
  26. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצ
  27. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצא
  28. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצב

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא, דף קעט.

תִּיקּוּנָא חַדְסַר שַׂעֲרֵי לָא נָפְקִין נִימָא מִן נִימָא כְּלָל, וְרָזָא דָּא "חֶסֶד לְאַבְרָהָם" (מיכה ז, כ). דְּהָא חֶסֶד עִלָּאָה נָפִיק וּמִתְפַּשֵּׁט בְּדַרְגוֹהִי לְעֵילָא וְתַתָּא. וּלְקִבְלֵיהּ צְרִיכִין כֻּלְהוֹ שַׂעֲרִין אִלֵּין לְמֵיקָם בִּתְחוּמָא חַד, וְלָא יִתְפַּשְּטוּן יַתִּיר כְּלָל, בְּגִין לְמֵיהַב לֵיהּ לְאִתְפַּשְׁטָא כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ. דְּהָא שַׂעֲרִין אִלֵּין דִּינִין אִינוּן וְאִתְּמָר.

תִּיקּוּנָא תְּרֵיסַר "אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ" (מיכה ז, כ). דָּא פּוּמָא דְּאִתְפְּנֵי מִכָּל סִטְרוֹי. דְּהָא הָכָא נָפִיק כֹּלָּא, וְנָחִית בְּהַהוּא מַזָּלָא עִלָּאָה דְּכָלִיל בֵּיהּ כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין, וְאִתְתְּקַן בְּכֻלְהוֹ. לְבָתַר מִינֵּיהּ נָחִית לְגַבֵּי הַהוּא מַזָּלָא תַּתָּאָה, וּמִתַּמָּן לְתַתָּא כַּמָּה דְּאִתְּמָר. וְרוּחָא דָּא דְּנָפִיק מֵהָכָא, כַּמָּה אִינוּן דְּמִתְלַבְּשָׁן בֵּיהּ, וְכַמָּה זַכָּאֵי קְשׁוֹט דְּמִתְלַבְּשָׁן בֵּיהּ. וְהָכִי אִינוּן אֲבָהָן בְּהַאי אִתְרְחִיצוּ לְאִתְלַבְּשָׁא וַדַּאי.

תִּיקּוּנָא תְּלֵיסַר "מִימֵי קֶדֶם" (מיכה ז, כ). דָּא מַזָּלָא תַּתָּאָה, "מִימֵי קֶדֶם", בְּגִין דְּמֵאִינּוּן מַלְכֵי קֶדֶם אִתְעֲבִידוּ כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין, וְדָא כְּלָלָא דְּכֻלְּהוּ. אֲבָל "מִימֵי קֶדֶם", דְּהָכָא מִתְפַּשֵּׁט נְהִירוּ דְּכֻלְּהוּ דַּרְגִּין עִלָּאִין, מִשֵּׁירוּתָא דְּכָל שֵׁירוּתִין עַד הַהוּא מַזָּלָא עִלָּאָה, וּמִינֵּיהּ לְהַאי תַּתָּאָה. וְהַאי תַּתָּאָה בֵּיהּ כְּלִילָן כֻּלְהוֹ תַּתְאִין כַּחֲדָא וַדַּאי, וְהָכָא אִתְקְשַׁר כֹּלָּא בְּקִישּׁוּרָא חֲדָא.

תָּא חֲזֵי, הָכָא כְּתִיב "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). דְּהָא תְּרֵיסַר תִּיקּוּנִין מִגּוֹ תְּלָת הויי"ן דְּאִתְמָרוּ נָפְקִין. תְּלֵיסַר מֵחַד דְּכָלִיל לוֹן, וְרָזָא דָּא שְׁכִינְתָּא דְּהָכָא אִשְׁתָּרְשַׁת וַדַּאי. וּבְזִמְנָא דְּתִיקּוּנָא דָּא יִתְתְּקַן בִּשְׁלִימוּ לְאִתְנַהֲרָא בְּכָל דַּרְגִּין, כְּדֵין שְׁכִינְתָּא תִּתְקַף לְקִבְלֵיהּ לְתַתָּא, לְאִתְפָּרְשָׁא מִינַּהּ כָּל סִטְרִין מְסָאֲבִין וַדַּאי. וְיִתְתַּקַּן כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, בִּקְדוּשָׁתָא עִלָּאָה כִּדְקָא יָאוּת. קָמוּ כֻּלְהוֹ וּבָרִיכוּ לֵיהּ.

קָם אַבְרָהָם סָבָא חֲסִידָא וְאָמַר, הָשַׁתָּא וַדַּאי אִצְטְרִיךְ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנִין דְּאַבָּא וְאִימָּא דְּתַלְיָין מֵהַאי מַזָּלָא. קוּם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא וְאַתְקִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין דְּאַבָּא וְאִימָּא.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, "וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא וְאֵי זֶה מְקוֹם בִּינָה" (איוב כח, יב). תָּא חֲזֵי, אִתְפַּשַּׁט מַזָּלָא תַּתָּאָה בְּדַרְגוֹי וְאַפִּיק אַבָּא וְאִימָּא, לְגַלָּאָה רָזִין דִּטְמִירִין לְעֵילָא. אֲבָל תָּא חֲזֵי, בְּהַהִיא דִּיקְנָא עִלָּאָה תְּלָת רֵישִׁין אִתְכְּלִילוּ וַדַּאי, וְשֶׁבַע תִּיקּוּנִין עִלָּאִין דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לְדַבְּרָא כֹּלָּא בְּדַבְּרָנוּתָא שְׁלִים. מִתַּמָּן שָׁרֵי לְאִתְפַּשְׁטָא לְתַתָּא כֹּלָּא בְּרָזָא דִּתְלַת. אֲבָל תָּא חֲזֵי, חָכְמָה אִיהִי לְעֵילָא בִּינָה אִיהִי לְתַתָּא. מַאי בִּינָה? אֶלָּא דָּא יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה. וְרָזָא דָּא י"ה. י' דָּא אַבָּא וְאִימָּא, וְי' לָא אִתְפְּרַשׁ לְעָלְמִין. ה' יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה, לְזִמְנִין אִינוּן ד"ו. וְכֹלָּא אִיהוּ יו"ד.

 

נופת צופים

תִּיקּוּנָא חַדְסַר שַׂעֲרֵי לָא נָפְקִין נִימָא מִן נִימָא כְּלָל, וְרָזָא דָּא תיקון אחד עשרה השערות לא יוצאות נימה מנימה כלל. וסוד זה "חֶסֶד לְאַבְרָהָם" (מיכה ז, כ). דְּהָא חֶסֶד עִלָּאָה נָפִיק וּמִתְפַּשֵּׁט בְּדַרְגוֹהִי לְעֵילָא וְתַתָּא. והוא חסד לאברהם, שהרי חסד עליון יוצא ומתפשט במדרגותיו למעלה ולמטה, וּלְקִבְלֵיהּ צְרִיכִין כֻּלְהוֹ שַׂעֲרִין אִלֵּין לְמֵיקָם בִּתְחוּמָא חַד, וְלָא יִתְפַּשְּטוּן יַתִּיר כְּלָל, וכנגדו צריכות כל השערות האלה לעמוד בתחום אחד, ולא להתפשט יותר כלל, בְּגִין לְמֵיהַב לֵיהּ לְאִתְפַּשְׁטָא כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ, דְּהָא שַׂעֲרִין אִלֵּין דִּינִין אִינוּן וְאִתְּמָר. כדי לתת להתפשטות רק כמה שצריך, שהרי השערות האלו הן דינים ונתבאר.

תִּיקּוּנָא תְּרֵיסַר התיקון ההשנים עשר "אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתָּ לַאֲבֹתֵינוּ" (מיכה ז, כ). דָּא פּוּמָא דְּאִתְפְּנֵי מִכָּל סִטְרוֹי. דְּהָא הָכָא נָפִיק כֹּלָּא, וְנָחִית בְּהַהוּא מַזָּלָא עִלָּאָה דְּכָלִיל בֵּיהּ כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין, וְאִתְתְּקַן בְּכֻלְהוֹ. זה הפה הפנוי מכל צדדיו משערות, שהרי מכאן יוצא הכל, ויורד מאותו המזל העליון שנכללים בו כל התיקונים האלה ונתקן בכולם. לְבָתַר מִינֵּיהּ נָחִית לְגַבֵּי הַהוּא מַזָּלָא תַּתָּאָה, וּמִתַּמָּן לְתַתָּא כַּמָּה דְּאִתְּמָר. אחר כך ממנו יורד לגבי אותו המזל התחתון – מזל "ונקה" ומשם למטה כמו שנתבאר. וְרוּחָא דָּא דְּנָפִיק מֵהָכָא, כַּמָּה אִינוּן דְּמִתְלַבְּשָׁן בֵּיהּ, וְכַמָּה זַכָּאֵי קְשׁוֹט דְּמִתְלַבְּשָׁן בֵּיהּ. וְהָכִי אִינוּן אֲבָהָן בְּהַאי אִתְרְחִיצוּ לְאִתְלַבְּשָׁא וַדַּאי. ורוח הזה שיוצא מכאן, כמה יש שמתלבשים בו, וכמה צדיקים זכאי אמת מתלבשים בו. וכך גם הם האבות – בטחו בהתלבשותו בהם וודאי.

תִּיקּוּנָא תְּלֵיסַר התיקון השלוש עשרה "מִימֵי קֶדֶם" (מיכה ז, כ). דָּא מַזָּלָא תַּתָּאָה, הוא המזל התחתון "מִימֵי קֶדֶם", בְּגִין דְּמֵאִינּוּן מַלְכֵי קֶדֶם אִתְעֲבִידוּ כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין אִלֵּין, וְדָא כְּלָלָא דְּכֻלְּהוּ. בגלל שמאלו מלכי קדם נעשו כל התיקונים האלה, וזה האחרון כולל כולם. אֲבָל "מִימֵי קֶדֶם", דְּהָכָא מִתְפַּשֵּׁט נְהִירוּ דְּכֻלְּהוּ דַּרְגִּין עִלָּאִין, מִשֵּׁירוּתָא דְּכָל שֵׁירוּתִין עַד הַהוּא מַזָּלָא עִלָּאָה, וּמִינֵּיהּ לְהַאי תַּתָּאָה. כאן מתפשט אור של כל המדרגות העליונות – מתחילת הכל ועד אותו המזל העליון הכולל כולם, וממנו לזה התחתון. וְהַאי תַּתָּאָה בֵּיהּ כְּלִילָן כֻּלְהוֹ תַּתְאִין כַּחֲדָא וַדַּאי, וְהָכָא אִתְקְשַׁר כֹּלָּא בְּקִישּׁוּרָא חֲדָא.וזה התחתון, בו נכללים כל התחתונים כאחד ודאי, וכאן נקשר הכל בקשר אחד.

תָּא חֲזֵי, הָכָא כְּתִיב בוא וראה כאן נאמר "בַּיּוֹם הַהוּא יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). דְּהָא תְּרֵיסַר תִּיקּוּנִין מִגּוֹ תְּלָת הויי"ן דְּאִתְמָרוּ נָפְקִין. תְּלֵיסַר מֵחַד דְּכָלִיל לוֹן,  שהרי שנים עשר התיקונים ראשונים מתוך שלושת ההויות שנאמרו יצאו. והתיקון השלוש עשרה מהויה שכולל אותם. וְרָזָא דָּא שְׁכִינְתָּא דְּהָכָא אִשְׁתָּרְשַׁת וַדַּאי. וזה סוד השכינה שכאן נשרשת ודאי. וּבְזִמְנָא דְּתִיקּוּנָא דָּא יִתְתְּקַן בִּשְׁלִימוּ לְאִתְנַהֲרָא בְּכָל דַּרְגִּין, כְּדֵין שְׁכִינְתָּא תִּתְקַף לְקִבְלֵיהּ לְתַתָּא, לְאִתְפָּרְשָׁא מִינַּהּ כָּל סִטְרִין מְסָאֲבִין וַדַּאי. ובזמן שהתיקון זה יתוקן בשלימות להאיר בכל המדרגות, אז השכינה תתחזק כנגדו למטה, להפריד ממנה כל אותם הצדדים הטמאים. וְיִתְתַּקַּן כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, בִּקְדוּשָׁתָא עִלָּאָה כִּדְקָא יָאוּת. קָמוּ כֻּלְהוֹ וּבָרִיכוּ לֵיהּ. ויתוקן הכל בתיקון שלם בקדושה עליונה כמו שראוי. קמו כולם וברכו את משה רבינו שגילה סודות עליונים אלה.

קָם אַבְרָהָם סָבָא חֲסִידָא וְאָמַר, הָשַׁתָּא וַדַּאי אִצְטְרִיךְ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנִין דְּאַבָּא וְאִימָּא דְּתַלְיָין מֵהַאי מַזָּלָא. קוּם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא וְאַתְקִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין דְּאַבָּא וְאִימָּא. קם אברהם סבא חסידא ואמר, עכשיו ודאי צריך לתקן תיקונים דאבא ואימא התלויים מאלו המזלות. קום אליהו הנביא הנאמן, ותקן התיקונים האלה של אבא ואמא.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, "וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא וְאֵי זֶה מְקוֹם בִּינָה" (איוב כח, יב). תָּא חֲזֵי, אִתְפַּשַּׁט מַזָּלָא תַּתָּאָה בְּדַרְגוֹי וְאַפִּיק אַבָּא וְאִימָּא, לְגַלָּאָה רָזִין דִּטְמִירִין לְעֵילָא. בא וראה, המזל התחתון מתפשט במדרגותיו ומותיא את אבא ואמא, לגלות הסודות הנעלמים למעלה.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, בְּהַהִיא דִּיקְנָא עִלָּאָה תְּלָת רֵישִׁין אִתְכְּלִילוּ וַדַּאי, וְשֶׁבַע תִּיקּוּנִין עִלָּאִין דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לְדַבְּרָא כֹּלָּא בְּדַבְּרָנוּתָא שְׁלִים. אבל בא וראה, באותה הדיקנא העליונה, שלושת הראשים העליונים של א"א נכללים ודאי, ושבע תיקונים עליונים שכאן צריכים להנהיג הכל בהנהגה שלמה.  מִתַּמָּן שָׁרֵי לְאִתְפַּשְׁטָא לְתַתָּא כֹּלָּא בְּרָזָא דִּתְלַת.  מכאן מתחיל להתפשט למטה והכל בסוד השלשה. אֲבָל תָּא חֲזֵי, חָכְמָה אִיהִי לְעֵילָא בִּינָה אִיהִי לְתַתָּא. מַאי בִּינָה? אֶלָּא דָּא יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה. אבל בא וראה, חכמה היא למעלה, בינה היא למטה. מהי בינה? אלא זה סוד פרצופי ישראל סבא ותבונה.  וְרָזָא דָּא י"ה. י' דָּא אַבָּא וְאִימָּא, וְי' לָא אִתְפְּרַשׁ לְעָלְמִין. שלא נפרדים לעולמים ותמיד ביחוד. ה' יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה, לְזִמְנִין אִינוּן ד"ו. וְכֹלָּא אִיהוּ יו"ד. ה' לפעמים סודה ד"ו, והכל הוא יוד.