תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפ

י״ג באב תשע״ה (יולי 29, 2015) Off By קהילת הרמח"ל
עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסה
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסו
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסז
  4. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסח
  5. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסט
  6. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קע
  7. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעא
  8. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעב
  9. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעג
  10. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעד
  11. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעה
  12. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעו
  13. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעז
  14. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעח
  15. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעט
  16. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפ
  17. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפא
  18. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפב
  19. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפג
  20. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפד
  21. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפה
  22. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפו
  23. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפז
  24. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפח
  25. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפט
  26. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצ
  27. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצא
  28. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצב

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא, דף קפ.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, בְּגִין כָּךְ אַבָּא וְאִימָּא מִבִּינָה נָפְקִין לְאִתְכַּלְלָא כֹּלָּא כְּחַד. דְּהָא חָכְמָה מִלְעֵילָּא נָפְקַת וְאִתְּמָר בַּהּ "וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא" (איוב כח, יב) אִלֵּין תְּלָת רֵישִׁין עִלָּאִין. וּבְגִין כָּךְ דְּלָא אִשְׁתְּכַח אֲתַר תָּמָן לַבִּינָה, כְּתִיב "וְאֵי זֶה מְקוֹם בִּינָה". אֲבָל בִּינָה נָפְקַת לְתַתָּא בְּזִמְנָא דְּאִינוּן עִלָּאִין נָחֲתִין לְנָפְקָא תְּחוֹת גְּרוֹנָא.

וְתָא חֲזֵי, כַּמָּה דִּלְעֵילָא כֹּלָּא בִּתְלָת אִתְכְּלִיל, הָכִי נָפִיק כֹּלָּא בְּרָזָא דִּתְלַת. וּמִתְּרֵין רֵישִׁין עִלָּאִין נָפְקוּ אַבָּא וְאִימָּא דָּא לִסְטַר יְמִינָא וְדָא לִסְטַר שְׂמָאלָא. אֲבָל מַזָּלָא דָּא רָזָא דְּאַוִּיר עִלָּאָה אַפִּיק, וּכְדֵין אִתְפְּרָשׁוּ מִינֵּיהּ או"ר י'. נַטִּיל אוֹר לִימִינָא וְאִינּוּן ה' זִמְנִין אוֹר, וְאִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ דְּרוֹעָא יְמִינָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. אִתְפַּשְׁטַת י' בִּסְטַר אַחֲרָא וְאִתְעֲבִידַת ה' זִימְנִין י' – אִלֵּין נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה, אִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ דְּרוֹעָא שְׂמָאלָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. לְבָתַר אִתְפָּרְשָׁן אַבָּא וְאִימָּא לְעֵילָא, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה לְתַתָּא. דְּהָא בְּזִמְנָא דְּנָחֲתוּ בְּדַרְגַּיְיהוּ עָבְדוּ דַּרְגִּין מִדַּרְגִּין הֲכִי, עַד דְּעָיְילִין בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא וְעָבְדִין תָּמָן אִינוּן מוֹחִין דִּילֵיהּ. דְּהָא אַבָּא כֹּלָּא אִיהוּ חָכְמָה, אִימָּא כֹּלָּא אִיהִי בִּינָה וַדַּאי. וּבְהַהוּא זִמְנָא אִתְפַּשְּׁטָן רַגְלַיְיהוּ עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין. דְּהָא בְּרָזָא דִּלְהוֹן בְּמַזָּלָא אִתְכְּלִילוּ, וּפְשִׁיטוּ דְּמַזָּלָא אִינוּן, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ" (דברים כט, כח) בְּגִין דִּתְחוּת מַזָּלָא דָּא אִתְכְּלִילוּ. מִתַּמָּן וִלְתַתָּא לְמֵיעַל בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא מִתְפַּשְׁטִין עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין כַּמָּה דְּאִתְּמָר.

וְהָכִי אִשְׁתַּכְחוּ מִילִין מִתְפַּשְׁטָן בְּסִטְרַיְיהוּ לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא. וְרָזָא דָּא "וַיִּיצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם" (בראשית ב, ז). וַיִּיצֶר בִּתְרֵין יודי"ן וְדָא צֵירֵי בִּינָה, דְּמִתָּמָן נָפְקִין אַבָּא וְאִימָּא כַּמָּה דְּאִתְּמָר. וְאִינּוּן תְּרֵין יודי"ן, וּבְכֹלָּא אִינוּן תְּרֵין יודי"ן, דְּהָא אַבָּא וְאִימָּא י' חַד, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה י' אַחֲרִינָא. וְעוֹד אַבָּא י', אִימָּא י', יִשְׂרָאֵל סָבָא י', תְּבוּנָה י', כֹּלָּא רָזָא דְּכַר וְנוּקְבָּא. וּבְגִין דְּהָכָא נָפְקִין דְּכַר וְנוּקְבָּא, הָכִי כֹּלָּא אִתְתַּקַּן לְתַתָּא בְּרָזָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. בְּגִין כָּךְ "יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם" (בראשית ב, ז). דְּהָא מִילִין שְׁרָאָן לְעֵילָא וְנַחְתִּין בְּדַרְגֵיהוּן לְתַתָּא בְּסִידוּרָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת.

קָם אַבְרָהָם וּבָרִיךְ לֵיהּ וְאָמַר, בְּרִיךְ תְּהֵא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא לְעָתִיק יוֹמִין. הָא הָשַׁתָּא אִצְטְרִיךְ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנֵי מַלְכָּא קַדִּישָׁא כִּדְקָא יָאוּת. קוּם רַעֲיָא מְהֵימְנָא וְשָׁרֵי בְּתִיקּוּנִין אִלֵּין דְּמַלְכָּא קַדִּישָׁא.

 

פירוש נופת צופים

אֲבָל תָּא חֲזֵי, בְּגִין כָּךְ אַבָּא וְאִימָּא מִבִּינָה נָפְקִין לְאִתְכַּלְלָא כֹּלָּא כְּחַד. דְּהָא חָכְמָה מִלְעֵילָּא נָפְקַת וְאִתְּמָר בַּהּ אבל בוא וראה, לפיכך אבא ואימא יוצאים מהבינה דא"א לכלול הכל כאחד. שהרי החכמה מלמעלה יוצאת שנאמר בה, "וְהַחָכְמָה מֵאַיִן תִּמָּצֵא" (איוב כח, יב) אִלֵּין תְּלָת רֵישִׁין עִלָּאִין. אלו שלושת הראשים העליונים דא"א. וּבְגִין כָּךְ דְּלָא אִשְׁתְּכַח אֲתַר תָּמָן לַבִּינָה, ובגלל שלא נמצא שם מקום לבינה כתוב, כְּתִיב "וְאֵי זֶה מְקוֹם בִּינָה". אֲבָל בִּינָה נָפְקַת לְתַתָּא בְּזִמְנָא דְּאִינוּן עִלָּאִין נָחֲתִין לְנָפְקָא תְּחוֹת גְּרוֹנָא. אבל הבינה יוצאת למטה בזמן שאלו העליונים יורדים לצאת תחת הגרון.

וְתָא חֲזֵי, כַּמָּה דִּלְעֵילָא כֹּלָּא בִּתְלָת אִתְכְּלִיל, הָכִי נָפִיק כֹּלָּא בְּרָזָא דִּתְלַת. בוא וראה, כמו שלמעלה הכל נכלל בשלושת ראשי א"א, כך יוצא הכל בסוד השלושה. וּמִתְּרֵין רֵישִׁין עִלָּאִין נָפְקוּ אַבָּא וְאִימָּא דָּא לִסְטַר יְמִינָא וְדָא לִסְטַר שְׂמָאלָא. ומשני הראשים העליונים יצאו אבא ואמא זה לצד ימין וזו לצד שמאל. אֲבָל מַזָּלָא דָּא רָזָא דְּאַוִּיר עִלָּאָה אַפִּיק, וּכְדֵין אִתְפְּרָשׁוּ מִינֵּיהּ או"ר י'. אבל מזל זה, יוצא מסוד האוויר העליון, ואז נחלק האוויר בסוד או"ר י'. נַטִּיל אוֹר לִימִינָא וְאִינּוּן ה' זִמְנִין אוֹר, וְאִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ דְּרוֹעָא יְמִינָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. נוטל האו"ר לימין, והם חמש פעמים אור והתפשט והלביש את הזרוע הימנית של א"א שכנגד אבא ולקח חלקו בגוף. אִתְפַּשְׁטַת י' בִּסְטַר אַחֲרָא וְאִתְעֲבִידַת ה' זִימְנִין י' – אִלֵּין נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה, אִתְפַּשַּׁט וְאַלְבִּישׁ דְּרוֹעָא שְׂמָאלָא, וְנַטִּיל דִּילֵיהּ בְּגוּפָא. ה-י' של אוי"ר התפשטה בצד אחר ועשתה חמש פעמים י' והם נ' שערי בינה, והתפשטה והלבישה זרוע שמאל שכנגד אמא, ולקחה חלקה בגוף. לְבָתַר אִתְפָּרְשָׁן אַבָּא וְאִימָּא לְעֵילָא, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה לְתַתָּא. דְּהָא בְּזִמְנָא דְּנָחֲתוּ בְּדַרְגַּיְיהוּ עָבְדוּ דַּרְגִּין מִדַּרְגִּין הֲכִי, עַד דְּעָיְילִין בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא וְעָבְדִין תָּמָן אִינוּן מוֹחִין דִּילֵיהּ. לאחר מכן נחלקו אבא ואמא למעלה, וישראל סבא ותבונה למטה, שהרי בשעה שירדו במדרגותיהם – הם עשו כך מדרגות מדרגות, עד שנכנסו בראש המלך שהוא ז"א ועשו שם את המוחין שלו. דְּהָא אַבָּא כֹּלָּא אִיהוּ חָכְמָה, אִימָּא כֹּלָּא אִיהִי בִּינָה וַדַּאי. וּבְהַהוּא זִמְנָא אִתְפַּשְּׁטָן רַגְלַיְיהוּ עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין. שהרי אבא הוא כלו חכמה, אמא כולה בינה ודאי, ובאותו הזמן התפשטו רגליהם עד סוף המדרגות, דְּהָא בְּרָזָא דִּלְהוֹן בְּמַזָּלָא אִתְכְּלִילוּ, וּפְשִׁיטוּ דְּמַזָּלָא אִינוּן, דְּאִתְּמָר בְּהוּ שהרי סודם שנכללו תחת המזל הזה התחתון, והם התפשטות המזל, שנאמר בהם"הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ" (דברים כט, כח) בְּגִין דִּתְחוּת מַזָּלָא דָּא אִתְכְּלִילוּ. מִתַּמָּן וִלְתַתָּא לְמֵיעַל בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא מִתְפַּשְׁטִין עַד סוֹפָא דְּדַרְגִין כַּמָּה דְּאִתְּמָר. ומשם ולמטה כדי להכנס בראש המלך ז"א, מתפשטים עד סוף המדריגות כמו שנאמר. 

וְהָכִי אִשְׁתַּכְחוּ מִילִין מִתְפַּשְׁטָן בְּסִטְרַיְיהוּ לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא. וכך נמצאים הדברים מתפשטים צדדיהם לימין ולשמאל וזה סוד, וְרָזָא דָּא "וַיִּיצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם" (בראשית ב, ז). וַיִּיצֶר בִּתְרֵין יודי"ן וְדָא צֵירֵי בִּינָה, דְּמִתָּמָן נָפְקִין אַבָּא וְאִימָּא כַּמָּה דְּאִתְּמָר. וייצר כתוב בשני י' וזה סוד ניקוד צירי של הבינה, ומשם יוצאים אבא ואמא כמו שנאמר.  וְאִינּוּן תְּרֵין יודי"ן, וּבְכֹלָּא אִינוּן תְּרֵין יודי"ן, דְּהָא אַבָּא וְאִימָּא י' חַד, יִשְׂרָאֵל סָבָא וּתְבוּנָה י' אַחֲרִינָא. ואלה שני י', ובכל הם שני י', אבא ואמא הם י' אחת, וישראל סבא ותבונה ה-י' האחרת. וְעוֹד אַבָּא י', אִימָּא י', יִשְׂרָאֵל סָבָא י', תְּבוּנָה י', כֹּלָּא רָזָא דְּכַר וְנוּקְבָּא. הכל בסוד זכר ונקבה. וּבְגִין דְּהָכָא נָפְקִין דְּכַר וְנוּקְבָּא, הָכִי כֹּלָּא אִתְתַּקַּן לְתַתָּא בְּרָזָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. וכיון שמכאן יוצאים הזכר והנקבה, כך כולם נתקנים למטה בסוד זכר ונקבה. לפיכך בְּגִין כָּךְ "יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם" (בראשית ב, ז). דְּהָא מִילִין שְׁרָאָן לְעֵילָא וְנַחְתִּין בְּדַרְגֵיהוּן לְתַתָּא בְּסִידוּרָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת.שהרי הדברים מתחילים למעלה, ויורדים במדרגותיהם למטה בסדר שלם כמו שראוי.

קָם אַבְרָהָם וּבָרִיךְ לֵיהּ וְאָמַר, בְּרִיךְ תְּהֵא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא לְעָתִיק יוֹמִין. קם אברהם וברכו ואמר לו, ברוך תהיה אליהו הנביא הנאמן, לעתיק יומין. הָא הָשַׁתָּא אִצְטְרִיךְ לְאַתְקָנָא תִּיקּוּנֵי מַלְכָּא קַדִּישָׁא כִּדְקָא יָאוּת. עתה הזמן, שצריך לתקן את תיקוני המלך הקדוש ז"א כמו שראוי. קוּם רַעֲיָא מְהֵימְנָא וְשָׁרֵי בְּתִיקּוּנִין אִלֵּין דְּמַלְכָּא קַדִּישָׁא. קום משה רבנו הרועה הנאמן, והתחל בתיקוני המלך הקדוש כמו שראוי.