תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפא

י״ג באב תשע״ה (יולי 29, 2015) Off By קהילת הרמח"ל
עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסה
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסו
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסז
  4. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסח
  5. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסט
  6. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קע
  7. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעא
  8. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעב
  9. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעג
  10. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעד
  11. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעה
  12. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעו
  13. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעז
  14. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעח
  15. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעט
  16. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפ
  17. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפא
  18. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפב
  19. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפג
  20. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפד
  21. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפה
  22. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפו
  23. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפז
  24. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפח
  25. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפט
  26. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצ
  27. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצא
  28. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצב

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא, דף קפא.

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר "וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם" (בראשית לו, לא) וְכוּ'. הָא אִתְּמָר דְּכֹלָּא מֵהַאי תַּלְיָא. וְכֹלָּא לָא אִתְקַן בַּר בְּזִמְנָא דְּנָפִיק הַהוּא מ"ה עִלָּאָה, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְקַן בֵּיהּ בְּרָזָא דְּאָדָם. וְהָיִינוּ דְּאִתְּמָר "וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ מְהֵיטַבְאֵל" (בראשית לו, לט). דְּאָדָם אִיהוּ כְּלָלָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. אָדָם דְּכַר, חַוָּה נוּקְבָא. וְדָא וְדָא אַבָּא וְאִימָּא. כְּדֵין "כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ). דִּבְקַדְמִיתָא "וַיִּמְלֹךְ… וַיָּמָת", אֲבָל הָשַׁתָּא "אֵם כָּל חָי" וַדַּאי. וְדָא מ"ה י"ט. בא"ל דָּא יְמִינָא. דִּבְקַדְמִיתָא "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א). לְבָתַר בְּאֵל אִתְתַּקַּן, וְדָא יְמִינָא. בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא אֵל אֱלֹהִים יְהֹוָה. וּמֵהָכָא נָפְקַת חַד גֻּלְגַּלְתָּא תָּקִּיפְתָא, וְדָא רֵישָׁא דְּמַלְכָּא וַדַּאי. דְּהָא חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא עַל הַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, וּכְדֵין תָּמָן אִתְנְהִירוּ כֻּלְהוֹ נְהוֹרִין עִלָּאִין, רָזָא דִּתְלַת רֵישִׁין דְּאִתְמָרוּ, וְרָזָא דְּשֶׁבַע דְּאִינוּן כְּלָלָא עִלָּאָה. אֲבָל תְּלָת הָכָא לְד' אִתְפְּרָשׁוּ וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְכְּלִיל בְּהַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא.

וְאִי תֵּימָא אַמַּאי ד'? אֶלָּא בְּגִין שְׁכִינְתָּא דִּכְלִילַת הָכָא, דִּכְתִיב "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם" (בראשית ה, ב). כְּדֵין הָכָא אִשְׁתְּרַשׁ כָּל גּוּפָא בְּחִיבּוּרָא חַד. אֲבָל ד' אִינוּן חָכְמָה וּבִינָה מִסִּטְרָא דְּאַבָּא וְאִימָּא וּתְרֵין עִטְרִין דְּאַעְטָּרוּ לֵיהּ, דְּהָכִי נָטְלוּ אִינוּן מִלְעֵילָּא, וְאִינּוּן חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, כֹּלָּא אִתְחַבָּר כַּחֲדָא וְאִתְעָבִיד גֻּלְגַּלְתָּא דְּרֵישָׁא דָּא כְּלָלָא דְּכֹלָּא. לְבָתַר מִתַּמָּן אִתְפַּשְׁטוּ מִילִין לְתַתָּא וְאִתְעָבִיד חַד גּוּפָא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת.

תָּא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין דִּזְעֵיר אַנְפִּין מִתִּיקּוּנִין דְּאָרִיךְ אַנְפִּין נָפְקִין, אֶלָּא דְּלָא אִתְגַּלְיָין הָכָא אֶלָּא מָאן דְּאִתְגַּלְּיָן. וּלְעֵילָא כֹּלָּא אִיהוּ רַחֲמֵי, וְהָכָא דִּינָא וְרַחֲמֵי כַּחֲדָא, דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לְתִיקּוּנָא דְּעָלְמָא.

תְּלָת מוֹחִין קָיְימִין בְּהַהִיא גּוּלְגַּלְתָּא וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה וְדַעַת. חָכְמָה וּבִינָה בְּהוּ נַטִּיל כֻּלְהוֹ מִילִין לִימִינָא וּשְׂמָאלָא. לְבָתַר דַּעַת כָּלִיל כֹּלָּא וְתָבַת וְאִתְפַּשַּׁט בְּגוּפָא וְיָהִיב גְּבוּרָה לִשְׁכִינְתָּא, וּכְדֵין מִשְׁתַּלְּמִין מִילִין כִּדְקָא יָאוּת. וּמוֹחָא יְמִינָא אִתְפַּשַּׁט לִתְרֵין וּתְלָתִין שְׁבִילִין, וּמוֹחָא שְׂמָאלָא לְנ' שַׁעֲרֵי בִּינָה. וְכֹלָּא כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְנַטְּלָא וּלְאִתְּעָרָא עוֹבְדִין בְּדַרְגוֹהִי כִּדְקָא יָאוּת.

שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא קָיְימִין נִימִין עַל נִימִין. וְהָכָא אִתְחָזֵי עִרְבּוּבְיָא מַאי דְּלָא אִתְחָזֵי לְעֵילָא כְּלָל. בְּגִין כָּךְ הָכָא קָיְימָא אוֹרָיְתָא בְּכַמָּה מַחֲלוֹקוֹת לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא.

 

פירוש נופת צופים

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא קם משה הרועה הנאמן פָּתַח וְאָמַר "וְאֵלֶּה הַמְּלָכִים אֲשֶׁר מָלְכוּ בְּאֶרֶץ אֱדוֹם" (בראשית לו, לא) וְכוּ'. הָא אִתְּמָר דְּכֹלָּא מֵהַאי תַּלְיָא. וְכֹלָּא לָא אִתְקַן בַּר בְּזִמְנָא דְּנָפִיק הַהוּא מ"ה עִלָּאָה, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְקַן בֵּיהּ בְּרָזָא דְּאָדָם. כבר נאמר שהכל מכאן תלוי, והכל לאן נתקן עד הזמן שיצא אותו שם מ"ה העליון ואז הכל נתקן בו בסוד האדם, וזה שנאמר וְהָיִינוּ דְּאִתְּמָר "וְשֵׁם אִשְׁתּוֹ מְהֵיטַבְאֵל" (בראשית לו, לט). דְּאָדָם אִיהוּ כְּלָלָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. אָדָם דְּכַר, חַוָּה נוּקְבָא. וְדָא וְדָא אַבָּא וְאִימָּא. ששם 'אדם' הוא סוד כללות הזכר והנקבה. אדם זכר, חוה נקבה, וזה וזה אבא ואמא. ואז, כְּדֵין "כִּי הִוא הָיְתָה אֵם כָּל חָי" (בראשית ג, כ). דִּבְקַדְמִיתָא "וַיִּמְלֹךְ… וַיָּמָת", אֲבָל הָשַׁתָּא שבתחילה נאמר, וימלך.. וימות, אבל עכשיו כשנתקן נאמר, "אֵם כָּל חָי" וַדַּאי. וְדָא וזה סוד שם מהיטבאל מ"ה י"ט – בא"ל דָּא יְמִינָא. שבתחילה דִּבְקַדְמִיתָא "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א). לְבָתַר בְּאֵל אִתְתַּקַּן, וְדָא יְמִינָא. בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא לאחר מכן באל נתקן, וזה ימין. באותו הזמן התחברו כאחד אֵל אֱלֹהִים יְהֹוָה. וּמֵהָכָא נָפְקַת חַד גֻּלְגַּלְתָּא תָּקִּיפְתָא, וְדָא רֵישָׁא דְּמַלְכָּא וַדַּאי. ומכאן יצאה גולגולת אחת חזקה, וזה סוד ראש המלך ודאי. דְּהָא חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת אִתְחַבְּרוּ כַּחֲדָא עַל הַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, וּכְדֵין תָּמָן אִתְנְהִירוּ כֻּלְהוֹ נְהוֹרִין עִלָּאִין, רָזָא דִּתְלַת רֵישִׁין דְּאִתְמָרוּ, וְרָזָא דְּשֶׁבַע דְּאִינוּן כְּלָלָא עִלָּאָה. שהרי חסדים וגבורות התחברו כאחד על אותו העמוד האמצעי, ואז שם האירו כל האורות העליונים – בסוד שלושת הראשים שנאמרו, ובסוד השבע שהם כללות הכל. אֲבָל תְּלָת הָכָא לְד' אִתְפְּרָשׁוּ וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְכְּלִיל בְּהַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. אבל השלושה שכאן לארבע נחלקו, והם חכמה בינה חסדים וגבורות, ואז הכל נכלל באותו העמוד האמצעי.

וְאִי תֵּימָא אַמַּאי ד'? אֶלָּא בְּגִין שְׁכִינְתָּא דִּכְלִילַת הָכָא, דִּכְתִיב ואם תשאל למה הם ארבע? אלא בגלל השכינה שנכללת כאן, שכתוב "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם" (בראשית ה, ב). כְּדֵין הָכָא אִשְׁתְּרַשׁ כָּל גּוּפָא בְּחִיבּוּרָא חַד. ואז כאן נשרש כל הגוף בחיבור אחד. אֲבָל ד' אִינוּן חָכְמָה וּבִינָה מִסִּטְרָא דְּאַבָּא וְאִימָּא וּתְרֵין עִטְרִין דְּאַעְטָּרוּ לֵיהּ, אבל ארבע, הם חכמה ובינה מצד אבא ואמא, ושתי עטרות שעיטרו אותו, דְּהָכִי נָטְלוּ אִינוּן מִלְעֵילָּא, וְאִינּוּן חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת, כֹּלָּא אִתְחַבָּר כַּחֲדָא וְאִתְעָבִיד גֻּלְגַּלְתָּא דְּרֵישָׁא דָּא כְּלָלָא דְּכֹלָּא. שכך לקחו אותם מלמעלה, והם חסדים וגבורות – הכל התחבר כאחד, ונעשתה גולגולת הראש הזו שהיא כללות הכל. לְבָתַר מִתַּמָּן אִתְפַּשְׁטוּ מִילִין לְתַתָּא וְאִתְעָבִיד חַד גּוּפָא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כִּדְקָא יָאוּת. אחר כך, משם התפשטו הדברים למטה, ונעשה גוף אחד בתיקון שלם כמו שראוי.

תָּא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין דִּזְעֵיר אַנְפִּין מִתִּיקּוּנִין דְּאָרִיךְ אַנְפִּין נָפְקִין, אֶלָּא דְּלָא אִתְגַּלְיָין הָכָא אֶלָּא מָאן דְּאִתְגַּלְּיָן. בוא וראה, כל תיקוני ז"א מתיקוני א"א יוצאים, אלא שלא התגלה כאן, אלא מה שהתגלה. וּלְעֵילָא כֹּלָּא אִיהוּ רַחֲמֵי, וְהָכָא דִּינָא וְרַחֲמֵי כַּחֲדָא, דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לְתִיקּוּנָא דְּעָלְמָא. ולמעלה הכל הוא רחמים, וכאן דין ורחמים כאחד, שכך צריך לתיקון העולם.

תְּלָת מוֹחִין קָיְימִין בְּהַהִיא גּוּלְגַּלְתָּא וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה וְדַעַת. חָכְמָה וּבִינָה בְּהוּ נַטִּיל כֻּלְהוֹ מִילִין לִימִינָא וּשְׂמָאלָא. שלוש מוחין עומדים באותה הגולגולת והם חכמה ובינה ודעת. חכמה ובינה – בהם נוטלים כל הדברים לימין ושמאל, לְבָתַר דַּעַת כָּלִיל כֹּלָּא וְתָבַת וְאִתְפַּשַּׁט בְּגוּפָא וְיָהִיב גְּבוּרָה לִשְׁכִינְתָּא, וּכְדֵין מִשְׁתַּלְּמִין מִילִין כִּדְקָא יָאוּת.   אחר כך, דעת כולל הכל ושב ומתפשט בגוף, ונותן גבורה לשכינה, ואז נשלמים הדברים כמו שראוי. וּמוֹחָא יְמִינָא אִתְפַּשַּׁט לִתְרֵין וּתְלָתִין שְׁבִילִין, וּמוֹחָא שְׂמָאלָא לְנ' שַׁעֲרֵי בִּינָה. וְכֹלָּא כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְנַטְּלָא וּלְאִתְּעָרָא עוֹבְדִין בְּדַרְגוֹהִי כִּדְקָא יָאוּת. ומוח ימין מתפשט לשלושים ושנים נתיבות, ומוח שמאל לנ' שערי בינה, והכל כמו שצריך לו, לקחת ולעורר המעשים במדרגות כמו שראוי.

שַׂעֲרֵי דְּרֵישָׁא קָיְימִין נִימִין עַל נִימִין. וְהָכָא אִתְחָזֵי עִרְבּוּבְיָא מַאי דְּלָא אִתְחָזֵי לְעֵילָא כְּלָל. בְּגִין כָּךְ הָכָא קָיְימָא אוֹרָיְתָא בְּכַמָּה מַחֲלוֹקוֹת לִימִינָא וְלִשְׂמָאלָא. שערות הראש עומדים נימים על מינים, וכאן בראש הכל נראה בערבוביה – מה שלא נראה למעלה כלל, לפיכך כאן עומדת התורה המתגלה בכמה מחלוקות לימין ושמאל.