תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפד

י״ג באב תשע״ה (יולי 29, 2015) Off By קהילת הרמח"ל
עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסה
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסו
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסז
  4. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסח
  5. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסט
  6. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קע
  7. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעא
  8. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעב
  9. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעג
  10. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעד
  11. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעה
  12. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעו
  13. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעז
  14. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעח
  15. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעט
  16. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפ
  17. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפא
  18. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפב
  19. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפג
  20. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפד
  21. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפה
  22. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפו
  23. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפז
  24. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפח
  25. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפט
  26. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצ
  27. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצא
  28. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצב

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא, דף קפד.

אַמַּאי ט'? אֶלָּא רָזָא דְּכֹלָּא בִּתְלָת אִתְתַּקַּן, וְאִינּוּן עַתִּיקָא קַדִּישָׁא זְעֵיר אַנְפִּין וְנוּקְבָּא. דְּהָא אַבָּא וְאִימָּא אִתְּמָר בְּהוּ "הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ" (דברים כט, כח) דִּבְמַזָּלָא אִתְכְּלִילוּ כַּמָּה דְּאִתְּמָר. אִשְׁתְּכַח כֹּלָּא בִּתְלָת אִתְתַּקַּן, יְמִינָא שְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא אִיהוּ יְמִינָא, זְעֵיר אַנְפִּין אֶמְצָעִיתָא, שְׁכִינְתָּא שְׂמָאלָא. וּבְזִמְנָא דִּזְעֵיר אַנְפִּין קָאִים לְתַתָּא, יְמִינָא לָא אִתְחָזֵי תָּמָן, וְדָא עַתִּיקָא קַדִּישָׁא. בְּגִין כָּךְ ט' אִינוּן וְלָא יַתִּיר. אֲבָל בְּזִמְנָא דְּאִתְחֲזֵי בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא, בֵּיהּ נָמֵי תְּלֵיסַר אִינוּן. כְּדֵין "יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). לְזִמְנָא דְּאָתֵי דְּיִתְתְקַּן כֹּלָּא לְמֶהֱוֵי בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים תָּדִיר בְּכָל זִמְנָא, כְּדֵין כֹּלָּא יִשְׁתַּכַּח בְּתִיקּוּנָא דָּא כִּדְקָא חֲזֵי.

עַד הָכָא קָיְימִין מִילִין בְּתִיקּוּנִין דְּמַלְכָּא קַדִּישָׁא. מִכָּאן וּלְהָלְאָה תִּיקּוּנִין דִּשְׁכִינְתָּא דְּתַלְיָין בִּזְעֵיר אַנְפִּין.

קוּם רַב הַמְנוּנָא סָבָא, אִתְּעַר רְחִימוּ דִּשְׁכִינְתָּא לְגַבֵּי מַלְכָּא. קָם רַב הַמְנוּנָא סָבָא פָּתַח וְאָמַר, "אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי הָרֹעֶה בַּשּׁוֹשַׁנִּים" (שיר השירים ו, ג). שְׁכִינְתָּא וַדַּאי חוּלָקָא מִקּוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִיהִי, וּבְגִין כָּךְ תִּיאוּבְתָּא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְגַבָּהּ אִיהוּ תָּדִיר.

תָּא חֲזֵי, בְּזִמְנָא דְּעָיְילִין מוֹחִין עִלָּאִין בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא וְקָיְמִין בַּהּ, כְּדֵין נָפִיק דַּעַת לְבָתַר קְדָלָא, וְתַמָּן אֲפִיק דְּיוֹקְנָא חַד וְדָא שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וְאִתְקְרִיאַת לֵאָה. וּבְזִמְנָא דְּהַהוּא יוֹבְלָא הֲוָה קָאִים לְעֵילָא, כְּדֵין נָפְקִין נְהוֹרִין וּמִתְפַּשְּׁטָן בִּזְעֵיר אַנְפִּין בְּסִדְרָא חַד עַד חַדּוֹי. וּכְדֵין אִתְתַּקְּנַת הַאי לֵאָה בְּמוֹחִין דִּילַהּ, וּבְתִיקּוּנִין דִּילַהּ כִּדְקָא חֲזֵי. לְבָתַר נָחֲתִין מוֹחִין וּמִתְפַּשְּׁטָן לְתַתָּא, וְתַמָּן נֶפְקַת רָחֵל בָּתַר חַדּוֹי עַד סוֹפָא דְּגוּפָא, שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה. הָכָא קָיְימִין נְהוֹרִין בִּנְהִירוּ דְּכֹלָּא.

(ד' באדר) רֵישָׁא דִּשְׁכִינְתָּא כְּגַוְנָא דְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא בַּחֲסָדִים וּגְבוּרוֹת אִתְתַּקְּנַת וַדַּאי דְּאִתְחַבָּרוּ בְּהַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, וּכְדֵין תָּמָן אִתְעֲבִידַת רֵישָׁא דָּא.

מוֹחִין דְּרֵישָׁא תְּרֵין אִינוּן. וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה מִסִּטְרָא דְּנֶצַח וְהוֹד, דְּמִתָּמָן אִתְתַּקְּנַת וַדַּאי בְּרָזָא דִּימִינָא וּשְׂמָאלָא כַּחֲדָא, דְּהָכִי לִתְרֵין סִטְרִין קַיְימַת, לְאִשְׁתַּכְּחָא כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים.

דַּעַת קָאִים לְתַתָּא בְּרָזָא דְּצַדִּיק, דְּבֵיהּ אִתְתַּקְּנַת בְּתִיקּוּנָהָא מִסִּטְרָא דִּילַהּ מַמָּשׁ, לְמֶהֱוֵי שְׂמָאלָא לָקֳבֵל זְעֵיר אַנְפִּין דְּאִיהוּ יְמִינָא.

 

ביאור נופת צופים

אַמַּאי ט'? אֶלָּא רָזָא דְּכֹלָּא בִּתְלָת אִתְתַּקַּן, וְאִינּוּן עַתִּיקָא קַדִּישָׁא זְעֵיר אַנְפִּין וְנוּקְבָּא. דְּהָא אַבָּא וְאִימָּא אִתְּמָר בְּהוּ למה הם ט'? אלא הסוד הוא שהכל בשלושה נתקן, והםו עתיקא קדישא ז"א ונוק'. שהאי באבא ואימא נאמר בהם "הַנִּסְתָּרֹת לַיהֹוָה אֱלֹהֵינוּ" (דברים כט, כח) דִּבְמַזָּלָא אִתְכְּלִילוּ כַּמָּה דְּאִתְּמָר. בגלל שנכללים במזלא כמו שנאמר. אִשְׁתְּכַח כֹּלָּא בִּתְלָת אִתְתַּקַּן, יְמִינָא שְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא. נמצא שהכל בשלושת ההויות נתקנים, ימין שמאל ואמצע. עַתִּיקָא קַדִּישָׁא אִיהוּ יְמִינָא, זְעֵיר אַנְפִּין אֶמְצָעִיתָא, שְׁכִינְתָּא שְׂמָאלָא. וּבְזִמְנָא דִּזְעֵיר אַנְפִּין קָאִים לְתַתָּא, יְמִינָא לָא אִתְחָזֵי תָּמָן, וְדָא עַתִּיקָא קַדִּישָׁא. בְּגִין כָּךְ ט' אִינוּן וְלָא יַתִּיר.  עתיקא קדישא הוא לימין, ז"א באמצע, שכינה לשמאל. ובזמן שז"א עומד למטה, הימין לא נראה שם, והוא העתיקא קדישא, לפיכך למטה הם ט' ולא יותר. אֲבָל בְּזִמְנָא דְּאִתְחֲזֵי בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא, בֵּיהּ נָמֵי תְּלֵיסַר אִינוּן. כְּדֵין  אבל בזמן שז"א נמצא בתיקון שלם כמו העליון, גם בו יש שלושה עשר תיקונים מכח הארת העליונים, ואז "יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). לְזִמְנָא דְּאָתֵי דְּיִתְתְקַּן כֹּלָּא לְמֶהֱוֵי בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים תָּדִיר בְּכָל זִמְנָא, כְּדֵין כֹּלָּא יִשְׁתַּכַּח בְּתִיקּוּנָא דָּא כִּדְקָא חֲזֵי. ולעתיד לבא, שיתוקן הכל להיות בתיקון שלם תמיד בכל זמן, אז הכל יהיה במתוקן כך תמיד כמו שראוי.

עַד הָכָא קָיְימִין מִילִין בְּתִיקּוּנִין דְּמַלְכָּא קַדִּישָׁא. מִכָּאן וּלְהָלְאָה תִּיקּוּנִין דִּשְׁכִינְתָּא דְּתַלְיָין בִּזְעֵיר אַנְפִּין. עד כאן עומדים הדברים בתיקוני ז"א / המלך הקדוש. מכאן והלאה תיקוני השכינה התלויים בתיקונים ז"א.

קוּם רַב הַמְנוּנָא סָבָא, אִתְּעַר רְחִימוּ דִּשְׁכִינְתָּא לְגַבֵּי מַלְכָּא. קָם רַב הַמְנוּנָא סָבָא פָּתַח וְאָמַר, קום רבי המנונא סבא ועורר את אהבת השכינה אצל המלך.  קם רבי המנונא סבא פתח ואמר "אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי הָרֹעֶה בַּשּׁוֹשַׁנִּים" (שיר השירים ו, ג). שְׁכִינְתָּא וַדַּאי חוּלָקָא מִקּוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִיהִי, וּבְגִין כָּךְ תִּיאוּבְתָּא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְגַבָּהּ אִיהוּ תָּדִיר. השכינה ודאי היא חלק מהקדוש ברוך, ולפיכך תשוקת הקדוש ברוך הוא לגבה הוא תמיד.

תָּא חֲזֵי, בְּזִמְנָא דְּעָיְילִין מוֹחִין עִלָּאִין בְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא וְקָיְמִין בַּהּ, כְּדֵין נָפִיק דַּעַת לְבָתַר קְדָלָא, וְתַמָּן אֲפִיק דְּיוֹקְנָא חַד וְדָא שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וְאִתְקְרִיאַת לֵאָה.  בא וראה, בזמן שנכנסים המוחין העליונים בראש ז"א ועומדים בו, אז יוצא הדעת מאחורי העורף, ושם מוציא דיוקן אחד וזו השכינה העליונה הנקראת לאה. וּבְזִמְנָא דְּהַהוּא יוֹבְלָא הֲוָה קָאִים לְעֵילָא, כְּדֵין נָפְקִין נְהוֹרִין וּמִתְפַּשְּׁטָן בִּזְעֵיר אַנְפִּין בְּסִדְרָא חַד עַד חַדּוֹי. באותו הזמן, אותו היובל שהיא אמא העומדת למעלה, ואז יוצאים ממנה אורות שמתפשטים בז"א בסדר אחד עד החזה שלו. וּכְדֵין אִתְתַּקְּנַת הַאי לֵאָה בְּמוֹחִין דִּילַהּ, וּבְתִיקּוּנִין דִּילַהּ כִּדְקָא חֲזֵי. ואז נתקנת לאה במוחין שלה ובתיקונים שלה כמו שראוי. לְבָתַר נָחֲתִין מוֹחִין וּמִתְפַּשְּׁטָן לְתַתָּא, וְתַמָּן נֶפְקַת רָחֵל בָּתַר חַדּוֹי עַד סוֹפָא דְּגוּפָא, שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה. הָכָא קָיְימִין נְהוֹרִין בִּנְהִירוּ דְּכֹלָּא. אחר כך, יורדים המוחין ומתפשטים למטה, ושם יוצאת רחל מאחורי חזה דז"א ועד סוף הגוף, והיא רחל השכינה התחתונה . כך עומדים האורות בהארת הכל. 

(ד' באדר, אלול) רֵישָׁא דִּשְׁכִינְתָּא כְּגַוְנָא דְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא בַּחֲסָדִים וּגְבוּרוֹת אִתְתַּקְּנַת וַדַּאי דְּאִתְחַבָּרוּ בְּהַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, וּכְדֵין תָּמָן אִתְעֲבִידַת רֵישָׁא דָּא. ראש השכינה, כמו ראש המלך בחסדים וגבורות נתקנת ודאי, שמתחברים באותו העמוד האמצעי ת"ת דז"א, ושם נעשה הראש הזה שלה 

מוֹחִין דְּרֵישָׁא תְּרֵין אִינוּן. וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה מִסִּטְרָא דְּנֶצַח וְהוֹד, דְּמִתָּמָן אִתְתַּקְּנַת וַדַּאי בְּרָזָא דִּימִינָא וּשְׂמָאלָא כַּחֲדָא,  מוחי ראשה שתיים הם, והם חכמה בינה מצד נצח והוד של ז"א, ומשם נתקנת ודאי בסוד ימין ושמאל כאחד, דְּהָכִי לִתְרֵין סִטְרִין קַיְימַת, לְאִשְׁתַּכְּחָא כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. שכך לשני הצדדים עומדת להיות הכל בתיקון שלם. 

דַּעַת קָאִים לְתַתָּא בְּרָזָא דְּצַדִּיק, דְּבֵיהּ אִתְתַּקְּנַת בְּתִיקּוּנָהָא מִסִּטְרָא דִּילַהּ מַמָּשׁ, לְמֶהֱוֵי שְׂמָאלָא לָקֳבֵל זְעֵיר אַנְפִּין דְּאִיהוּ יְמִינָא. הדעת עומד למטה בסוד הצדיק / יסוד, שבו נתקנת בתיקוניה מהצד שלה ממש, להיות בשמאל כנגד ז"א שהוא בימין.