תיקוני זוהר תניינא | הקדמה ראשונה דף ז

תיקוני זוהר תניינא | הקדמה ראשונה דף ז.

וְרָזָא דְּמִלָּה, טַל לְעֵילָא, טַל לְתַתָּא, לֶחֶם בְּאֶמְצָעִיתָא. וְאִלֵּין תְּלָת הֲוָיוֹת דְּנָחְתִין לְתַתָּא בְּאַבָּא וְאִימָּא וְדַעַת וּמִינַּיְיהוּ לְמוֹחִין דְּרֵישָׁא. וְרָזָא דְּמִלָּה "הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם" (שמות טז, ד) וַדַּאי.

וְעוֹד "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין דְּקַיְּימִין בְּרָזָא דְּצַדִּיק לְאַתְקָנָא לִשְׁכִינְתָּא, וּלְגַלָּאָה גִּילּוּיָא דִּנְהוֹרָא לְעָלְמָא. וְכַמָּה אָחֲרָנִין דְּכֻלְּהוּ קַיְּמוּ הָכִי בְּרָזָא דָּא, לְגַלָּאָה נַהִירוּ דְּאוֹרַיְתָא לְעָלְמָא. בְּגִין כָּךְ מַשְׂכִּילִים, אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין, "וְהַמַּשְׂכִּילִים", כֻּלְהוֹ דְּקַיְּימִין כְּגַוְנָא דָּא. כְּגוֹן דָּוִד דְּאִיתְמָר בֵּיהּ "וַיְהִי דָוִד לְכָל דְּרָכָו מַשְׂכִּיל" (שמואל א' יח, יד), 'דְּגַלֵּי מַסֶּכְתָּא' (עירובין נג.) וְגָרִים לַצַּדִּיק לְאַנְהָרָא לִשְׁכִינְתָּא. דִּבְגִין כָּךְ "וַיהֹוָה עִמּוֹ" (שמואל א' יח, יד), 'שֶׁהֲלָכָה כְּמוֹתוֹ בְּכָל מָקוֹם' (סנהדרין צג ע"ב) וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְּמָר בָּהּ 'הֲלָכָה כְּרַבִּים' וְאִלֵּין אֲבָהָן, וְאִיהוּ צַדִּיק יָחִיד דְּשָׁקוּל כְּרַבִּים, דְּאִיתְמָר בֵּיהּ 'שֶׁקּוֹל זֶה כְּנֶגֶד כָּל הָעוֹלָם כָּלוּ' (ברכות ו ע"ב) כְּמָה דְּאִתְּמָר. וְאִלֵּין כֻּלְהוֹ מַשְׂכִּילִים אִקְרוּן, וְכֻלְהוֹ יְקוּמוּן לְזִמְנָא דְּאָתֵי, בְּזִמְנָא דִּכְתִיב "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיהו יא, ט) דִּכְדֵין כֻּלְהוֹ אִלֵּין צִינוֹרוֹת יְהוֹן פְּתִיחִין לְאַפָּקָא מִינַּיְיהוּ נַהִירוּ לְכָל יִשְׂרָאֵל.

וְעוֹד הַמַּשְׂכִּילִים אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין כְּמָה דְּאִתְּמָר. וְהַמַּשְׂכִּילִים, אִלֵּין כֻּלְהוֹ רָאשֵׁי סַנְהֶדְרָאִין, דְּכֻלְּהוּ קָיְימִין הָכִי בְּרָזָא דְּמַשְׂכִּילִים לְאַפָּקָא נַהִירוּ לְיִשְׂרָאֵל, וְאִלֵּין בְּנֵי מְתִיבְתָא דִּתְרֵין מְשִׁיחִין, וְאִלֵּין וְאִלֵּין יְקוּמוּן בְּתוּקְפַּיְיהוּ לְאַפָּקָא נַהִירוּ לְיִשְׂרָאֵל. וְכַמָּה מִנְּהוֹן יִתְפָּרְשׁוּן כָּל חַד לְסִטְרֵיהּ. וְרָזָא דָּא "שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים" (שמות יח, כא) וְכוּ' דְּכֻלְּהוּ קָיְימִין לְאַנְהָרָא מִינַּיְיהוּ מַאן דְּאִתְחֲזֵי לְהוּ.

וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים, אִלֵּין דְּקָיְימוּ לְאַגָּנָא עַל דָּרָא בְּעוֹבְדִין דִּלְהוֹן. וְאִינּוּן קַדְמָאִין יְקוּמוּן לְגַלָּאָה נַהִירוּ. אִלֵּין, לְיַשְּׁבָא נַהִירוּ בְּאַתְרֵיהּ לְכָל יִשְׂרָאֵל. וְאִלֵּין וְאִלֵּין צְרִיכִין כָּל חַד לְפוּם דַּרְגֵּיהּ, "וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד" (דניאל יב, ג). וְכָל הַאי נַהִירוּ בְּמַאי יִפּוֹק? אֶלָּא בְּזֹהַר דָּא וַדַּאי, כְּלָלָא דְּכָל נְהוֹרִין דְּכֻלְּהוּ דַּרְגִּין בּוּצִינִין עִלָּאִין.

וּבְזִמְנָא דְּאִתְעֲבִידוּ שִׁבְעִין תִּיקּוּנִין עַל יָדָא דְּרַשְׁבִּ"י בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא, שָׁרָא תִּיקּוּנָא לְאִתְתַּקְּנָא מֵעֵילָּא לְתַתָּא, מִשֵּׁירוּתָא דְּכֹלָּא עַד שְׁכִינְתָּא קַדִּישְׁתָּא, וְדָא בְּרֵאשִׁית. וְהַשְׁתָּא אִשְׁתְּלִים תִּיקּוּנָא דְּאִתְהַדַּר מִתַּתָּא לְעֵילָא בְּרָזָא דָּא, דְּכֹלָּא הָכִי אִצְטְרִיךְ.


ביאור נופת צופים.

וְרָזָא דְּמִלָּה, טַל לְעֵילָא, טַל לְתַתָּא, לֶחֶם בְּאֶמְצָעִיתָא. וסוד הדבר, על למעלה טל למטה לחם באמצעיתם. וְאִלֵּין תְּלָת הֲוָיוֹת דְּנָחְתִין לְתַתָּא בְּאַבָּא וְאִימָּא וְדַעַת וּמִינַּיְיהוּ לְמוֹחִין דְּרֵישָׁא. ואלו שלוש הוויו"ת שיורדים מאבא ואמא ודעת, ומהם למוחין שבראש ז"א, וסוד הדבר וְרָזָא דְּמִלָּה "הִנְנִי מַמְטִיר לָכֶם לֶחֶם מִן הַשָּׁמָיִם" (שמות טז, ד) וַדַּאי.

המשיחין האבות, דוד והצדיקים ימשיכו הארות עליונות שיאירו בו זמנית לכל ישראל.

וְעוֹד "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין דְּקַיְּימִין בְּרָזָא דְּצַדִּיק לְאַתְקָנָא לִשְׁכִינְתָּא, וּלְגַלָּאָה גִּילּוּיָא דִּנְהוֹרָא לְעָלְמָא. אלו שני המשיחין שעומדים בסוד היסוד  לתיקון השכינה, ולגלות גילוי האור בעולם, וְכַמָּה אָחֲרָנִין דְּכֻלְּהוּ קַיְּמוּ הָכִי בְּרָזָא דָּא, לְגַלָּאָה נַהִירוּ דְּאוֹרַיְתָא לְעָלְמָא. וכן כמה אחרים וכולם עומדים כך בסוד הזה, לגלות את אור התורה לעולם. בְּגִין כָּךְ לכן "מַשְׂכִּילִים", אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין "משכילים" אלו שני המשיחין, "וְהַמַּשְׂכִּילִים", כֻּלְהוֹ דְּקַיְּימִין כְּגַוְנָא דָּא "והמשכילים" ו' בראש מילה באה לרבות את כל העומדים עימם באופן זה. כְּגוֹן דָּוִד דְּאִיתְמָר בֵּיהּ כמו דוד שנאמר בו "וַיְהִי דָוִד לְכָל דְּרָכָו מַשְׂכִּיל" (שמואל א' יח, יד), 'דְּגַלֵּי מַסֶּכְתָּא' (עירובין נג.) וְגָרִים לַצַּדִּיק לְאַנְהָרָא לִשְׁכִינְתָּא. שהיה מגלה תורתו שהיא שפעו והיו הכל שמחים בה וזה גרם ליסוד להאיר לשכינה. דִּבְגִין כָּךְ ולכן נאמר "וַיהֹוָה עִמּוֹ" (שמואל א' יח, יד) שהיה קונו עמו ושמח בו, 'שֶׁהֲלָכָה כְּמוֹתוֹ בְּכָל מָקוֹם' (סנהדרין צג ע"ב) וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִתְּמָר בָּהּ והיא השכינה המכונה הלכה שנאמר בה 'הֲלָכָה כְּרַבִּים' וְאִלֵּין אֲבָהָן, ורבים הם האבות וְאִיהוּ צַדִּיק יָחִיד דְּשָׁקוּל כְּרַבִּים, דְּאִיתְמָר בֵּיהּ והיסוד שהוא הצדיק שקול כרבים כיון שהוא כללות כולם והמוציא אותם לפועל שנאמר בו  'שֶׁקּוֹל זֶה כְּנֶגֶד כָּל הָעוֹלָם כָּלוּ' (ברכות ו ע"ב) כְּמָה דְּאִתְּמָר. וְאִלֵּין כֻּלְהוֹ מַשְׂכִּילִים אִקְרוּן, וְכֻלְהוֹ יְקוּמוּן לְזִמְנָא דְּאָתֵי, ואלה כולם משכילים נקראים, וכולם יקומו לעתיד לבא בזמן שנאמר בְּזִמְנָא דִּכְתִיב "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיהו יא, ט) דִּכְדֵין כֻּלְהוֹ אִלֵּין צִינוֹרוֹת יְהוֹן פְּתִיחִין לְאַפָּקָא מִינַּיְיהוּ נַהִירוּ לְכָל יִשְׂרָאֵל. ובאותו הזמן כל צינורות השפע יהיו פתוחים מה שאין כן היום שבכל פעם פתוח רק צינור אחד, ויהיו פתוחים להוציא מתוכם הארות לכל ישראל.

ראשי הסנהדראות יקבלו את אורם מהמשיחין וכל הצדיקים וימשיכו אותם בכל צד לכלל ישראל.

וְעוֹד הַמַּשְׂכִּילִים אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין כְּמָה דְּאִתְּמָר. ועוד המשכילים אלו השני משיחין כמו שנאמר. וְהַמַּשְׂכִּילִים, אִלֵּין כֻּלְהוֹ רָאשֵׁי סַנְהֶדְרָאִין, והמשכילים אלו כולם ראשי סנהדראות דְּכֻלְּהוּ קָיְימִין הָכִי בְּרָזָא דְּמַשְׂכִּילִים לְאַפָּקָא נַהִירוּ לְיִשְׂרָאֵל, שכולם עומדים כך בסוד המשכילים להוציא הארות לישראל, וְאִלֵּין בְּנֵי מְתִיבְתָא דִּתְרֵין מְשִׁיחִין, וְאִלֵּין וְאִלֵּין יְקוּמוּן בְּתוּקְפַּיְיהוּ לְאַפָּקָא נַהִירוּ לְיִשְׂרָאֵל. והם בני המתיבתא של שני המשיחין, ואלו ואלו יקומו בתוקפם להוציא הארות לישראל, וְכַמָּה מִנְּהוֹן יִתְפָּרְשׁוּן כָּל חַד לְסִטְרֵיהּ, וכמה מהם יתחלקו כל אחד לצד שלו, וזה סוד וְרָזָא דָּא "שָׂרֵי אֲלָפִים שָׂרֵי מֵאוֹת שָׂרֵי חֲמִשִּׁים" (שמות יח, כא) וְכוּ' דְּכֻלְּהוּ קָיְימִין לְאַנְהָרָא מִינַּיְיהוּ מַאן דְּאִתְחֲזֵי לְהוּ. שכולם עומדים  להאיר מהם – כמה שראוי להם.

"וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים", אִלֵּין דְּקָיְימוּ לְאַגָּנָא עַל דָּרָא בְּעוֹבְדִין דִּלְהוֹן. הם אלו שעמדו להגן על הדור במעשיהם, וְאִינּוּן קַדְמָאִין יְקוּמוּן לְגַלָּאָה נַהִירוּ. והם שיקומו בראשונה לגלות האור. אִלֵּין, לְיַשְּׁבָא נַהִירוּ בְּאַתְרֵיהּ לְכָל יִשְׂרָאֵל. ואלו שפנו כל אחד לצד שלו, יביאו כל אור למקומו לכל ישראל. וְאִלֵּין וְאִלֵּין צְרִיכִין כָּל חַד לְפוּם דַּרְגֵּיהּ, ואלו ואלו נצרכים לכלל ישראל, כל אחד כפי מדריגתו. "וּמַצְדִּיקֵי הָרַבִּים כַּכּוֹכָבִים לְעוֹלָם וָעֶד" (דניאל יב, ג). וְכָל הַאי נַהִירוּ בְּמַאי יִפּוֹק? וכל האור הזה במה יצא? אֶלָּא בְּזֹהַר דָּא וַדַּאי, אלא בזוהר הזה ודאי, כְּלָלָא דְּכָל נְהוֹרִין דְּכֻלְּהוּ דַּרְגִּין בּוּצִינִין עִלָּאִין. שהוא כללות כל ההארות, שכולם מדריגות ההארות העליונות.

שבעים תיקונים של רשב"י הם אור ישר, שבעים תיקונים של הרמח"ל הם אור חוזר ומשלימים את תיקון השכינה.

וּבְזִמְנָא דְּאִתְעֲבִידוּ שִׁבְעִין תִּיקּוּנִין עַל יָדָא דְּרַשְׁבִּ"י בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא, ובזמן שנעשו שבעים התיקונים על ידי רשב"י המאור הקדוש, שָׁרָא תִּיקּוּנָא לְאִתְתַּקְּנָא מֵעֵילָּא לְתַתָּא, מִשֵּׁירוּתָא דְּכֹלָּא עַד שְׁכִינְתָּא קַדִּישְׁתָּא, וְדָא בְּרֵאשִׁית. התחיל התיקון להתקן מלמעלה למטה, מראש הכל ועד השכינה הקדושה, וזה בראשית. וְהַשְׁתָּא אִשְׁתְּלִים תִּיקּוּנָא דְּאִתְהַדַּר מִתַּתָּא לְעֵילָא בְּרָזָא דָּא, דְּכֹלָּא הָכִי אִצְטְרִיךְ. ועכשיו נשלם התיקון שחזר מלמטה למעלה, בסוד זה  שכל הארה שלמת רק בחזרתה, והכל כך צריך שיהיה.