תיקוני זוהר תניינא | הקדמה שניה דף יג

עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | הקדמה שניה דף יג
  2. תיקוני זוהר תניינא | הקדמה שניה דף יד

תיקוני זוהר תניינא | הקדמה שניה דף יג.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – הַקְדָּמָה שְׁנִיָּה.

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א) וְכוּ' "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב). קָם אֵלִיָּהוּ פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' וַדַּאי אִלֵּין תְּרֵין קְרָאֵי קָיְימִין בְּרָזָא לְמָארֵי חָכְמְתָא, לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא דָּא לָקֳבֵל דָּא סָלְקִין בְּאַתְוָן כִּדְקָא חֲזֵי, בְּרָזָא דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא דְּבֵיהּ אִתְבְּרִיאוּ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא, שְׁמָא דְּמ"ב אַתְוָן דְּאִינוּן שֶׁבַע שְׁמָהָן קַדִּישִׁין אבגית"ץ וְחַבְרוֹי, דְּנָפִיק מִתְּרֵין אִלֵּין וְאִיהוּ כְּלָלָא דְּכָל בִּרְיָין. וְאִתְּמָר בְּהוּ "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת" (קהלת א, ב) לְאַחֲזָאָה דְּכֹלָּא אִיהוּ אוֹרָיְתָא. דְּאוֹרַיְתָא אִיהִי שָׁרְשָׁא לְכָל בִּרְיָין דְּאִתְבְּרִיאוּ בְּעָלְמָא. וְאִלֵּין תְּרֵין, חַד בְּשֵׁירוּתָא מֵעֵילָּא לְתַתָּא וְחַד בְּסִיּוּמָא מִתַּתָּא לְעֵילָא. וּבְהוּ "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי" (ירמיהו לג, כה) דְּמֵהָכָא תַּלְיָין כֻּלְהוֹ חוּקִּין דִּשְׁמַיָּא וְאַרְעָא. וְדָא בְּרִית דִּבְּרֵאשִׁית, בְּרִית אֵשׁ, "מִימִינוֹ אֵשׁ דָּת לָמוֹ" (דברים לג, ב) וּבֵיהּ תַּלְיָא כֹּלָּא, "אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א, א).

וְקָדְמָאָה אִיהוּ יוֹמָם וּבַתְרָאָה אִיהוּ לַיְלָה. דִּלְעֵילָא אִית יוֹם בְּקַדְמִיתָא וּלְבָתַר לַיְלָה, בְּגִין כָּךְ יוֹמָם וָלַיְלָה, וְלָא לַיְלָה וְיוֹמָם. אֲבָל תַּתָּאֵי נָטְלִין מִלַּיְלָה בְּקַדְמִיתָא וּלְבָתַר מִיּוֹם, בְּגִין כָּךְ "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם" (בראשית א, ה) בְּקַדְמִיתָא, וּלְבָתַר "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה" (בראשית א, ה) וְדָא בְּרָזָא דִּלְעֵילָא. וַיְהִי עֵרֶב בְּקַדְמִיתָא וַיְהִי בֹקֶר לְבָתַר, בְּרָזָא דְּתַתָּאֵי דְּנָטְלִין מִתַּתָּא לְעֵילָא. וְהָכָא יוֹמָם – "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א). וָלַיְלָה – וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה.

וְאִית מ"ב אַחֲרִינָא דְּקָאִים לְגוֹ וְדָא יהו"ה יו"ד ה"א וְכוּ' וְדָא לְגוֹ, רָזָא דְּאוֹרַיְתָא וַדַּאי. דְּקַדְמָאָה לְבַר, וְכָלִיל מִילִין דְּעָלְמָא. וְהַאי לְגוֹ, כָּלִיל מִלִּין דְּאוֹרַיְתָא. וּתְרֵין זִמְנִין מ"ב אִיהוּ פ"ד מִסִּטְרָא דִּאִימָא דָּא אחה"ע. דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "חִכּוֹ מַמְתַקִּים" (שיר השירים ה, טז) דָּא גיכ"ק, "וְכֻלּוֹ מַחֲמַדִּים" (שיר השירים ה, טז) דָּא אחה"ע, וְדָא אוֹרָיְתָא מַחְמַד וַדַּאי. ופ"ד אִיהוּ ד' אהי"ה מִסִּטְרָא דִּאִימָא וַדַּאי (זח"ג קח ע"ב). וְאִינּוּן סָלְקִין דָּא בְּדָא וְאִינּוּן אֱמֶת אֱמֶת. בְּהוּ אֲשֶׁר נָתַן לָנוּ תּוֹרָתוֹ תּוֹרַת אֱמֶת, וְיִשְׂרָאֵל "כֻּלֹּה זֶרַע אֱמֶת" (ירמיהו ב, כא) 'וְחוֹתָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֱמֶת' (שבת נה.) דְּבֵיהּ מִסְתַּדְּרָן כָּל מִילִין דְּעָלְמָא, דְּכֹלָּא כָּלִיל בְּאוֹרַיְתָא וַדַּאי. וּלְקִבְלַיְיהוּ אֱמֶת וְיַצִּיב אֱמֶת וֶאֱמוּנָה, אֱמֶת בְּצַפְרָא אֱמֶת בְּרַמְשָׁא (בְּרָכוֹת יב.).