תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּמִינָאָה דף לט

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּמִינָאָה דף לט.

אֲבָל בַּמַּדְבְּרָא וַדַּאי מְשִׁיכוּ מִמִּצְרַיִם אִתְמְשַׁךְ אֲבַתְרַיְיהוּ, וַהֲוָה אַסְחַר לְהוּ. בְּגִין כָּךְ אָמְרוּ תָּדִיר "נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה" (במדבר יד, ד). "זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם" (במדבר יא, ה). וְהָכִי כֹּלָּא. דְּלָא אִתְפְּרָשׁוּ מִינֵּיהּ לְגַמְרֵי. וְכֵיוָן דְּלָא אִתְגְּזָרוּ בַּמַּדְבְּרָא נָמֵי, כָּל שֶׁכֵּן דִּאִתְתַקְּפַת עֲלַיְיהוּ סִטְרָא אַחֲרָא בְּחֵילָא דְמִצְרָיִם וַדַּאי. וְכַד אִתְגְּזָרוּ בִּידָא דִּיהוֹשֻעַ אִתְּמָר "הַיּוֹם גַּלּוֹתִי אֶת חֶרְפַּת מִצְרַיִם מֵעֲלֵיכֶם" (יהושע ה, ט) וַדַּאי, וְדָא "חֶרְפַּת נְעוּרָי" (ירמיהו לא, יח). דְּחֵילָא נָטְלוּ מֵאִינּוּן נְעוּרִים כֻּלְהוֹ מְסָאֲבִין, וּמִתַּמָּן מָשְׁכִין חֵילָא לְשַׁלְּטָאָה בְּזִמְנַיְיהוּ. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי "וְחֶרְפַּת אַלְמְנוּתַיִךְ לֹא תִזְכְּרִי עוֹד" (ישעיהו נד, ד) דִּכְדֵין "תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי" (תהלים קג, ה) בְּזִמְנָא דְּיִסְתְּלַק כָּל פְּגִימוּ, וְכָל חֵילָא יִתְנְטִיל מִמְּסָאֲבוּתָא, וְכֹלָּא יִתְתְּקַן. כְּדֵין "חַטֹּאות נְעוּרַי" (תהלים כה, ז), וּפְשָׁעַי דִּלְבָתַר, "אַל תִּזְכּוֹר". אֶלָּא "אַלּוּף נְעֻרַי אָתָּה" (ירמיהו ג, ד).

ר' ר' לְזִמְנָא דְּאָתֵי כֹּלָּא וַדַּאי יִתְתְּקַן, דִּכְתִיב "יְהֹוָה שֹׁמְרֶךָ יְהֹוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ" (תהלים קכא, ה) "יְהֹוָה יִשְׁמָר" (תהלים קכא, ח) וְכוּ' וְכֹלָּא בְּאִינוּן תְּרֵין יָדִין דְּאִתְחַבָרוּ לְמֶהֱוֵי חַד, וְרָזָא דְּמִלָּה "יְהֹוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ" (תהלים קכא, ה), עַל יְמִינְךָ לָא כְּתִיב, אֶלָּא עַל יָד יְמִינֶךָ, דִּשְׁמָאלָא אִתְחַבָּר בִימִינָא וְאִתְעָבִיד כֹּלָּא חַד. וְדָא מָּשִׁיחַ בֶּן דָּוִד דְּכָלִיל בֵּיהּ מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף בְּחִיבּוּרָא חֲדָא. וּכְדֵין כַּחֲדָא יִפְקוּן מִן גָּלוּתָא, וְכָל יִשְׂרָאֵל אֲבַתְרַיְיהוּ, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַל רֵישַׁיְיהוּ, "יְהֹוָה צִלְּךָ" (תהלים קכא, ה) וַדַּאי. כְּדֵין "יְהֹוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ" (תהלים קכא, ח), דְּלָא יְעַכְּבוּן חַיָיבַיָּא עַל יְדַיְיהוּ. וּבוֹאֶךָ דְּלָא יַעֲלוּן בַּהֲדַיְיהוּ כְּזִמְנָא אַחֲרָא, דִּכְתִיב "וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם" (שמות יב, לח). "מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (תהלים קכא, ח), דְּדָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים, דְּלָאו כִּבְקַדְמִיתָא דְּיֵיתֵי גּוֹג לְקַטְרְגָא, אֶלָּא מֵעָתָּה וָעֶד עוֹלָם וַדַּאי:


ביאור נופת צופים.

אֲבָל בַּמַּדְבְּרָא וַדַּאי מְשִׁיכוּ מִמִּצְרַיִם אִתְמְשַׁךְ אֲבַתְרַיְיהוּ, וַהֲוָה אַסְחַר לְהוּ. אבל במדבר, ודאי המשכה מטומאת מצרים נמשכה אחריהם, והיתה מקיפה אותם בְּגִין כָּךְ אָמְרוּ תָּדִיר לכן אמרו תמיד "נִתְּנָה רֹאשׁ וְנָשׁוּבָה מִצְרָיְמָה" (במדבר יד, ד). "זָכַרְנוּ אֶת הַדָּגָה אֲשֶׁר נֹאכַל בְּמִצְרַיִם" (במדבר יא, ה). וְהָכִי כֹּלָּא. דְּלָא אִתְפְּרָשׁוּ מִינֵּיהּ לְגַמְרֵי וכך בכל הקטרוגים, כיון שלא הפרידו מהם את הקלפות לגמרי. וְכֵיוָן דְּלָא אִתְגְּזָרוּ בַּמַּדְבְּרָא נָמֵי, כָּל שֶׁכֵּן דִּאִתְתַקְּפַת עֲלַיְיהוּ סִטְרָא אַחֲרָא בְּחֵילָא דְמִצְרָיִם וַדַּאי וכיון שלא נימולו במדבר גם כן מפני הסכנה – כל שכן שהתחזקה עליכם הסטרא אחרא בכח של מצרים ודאי. וְכַד אִתְגְּזָרוּ בִּידָא דִּיהוֹשֻעַ אִתְּמָר וכאשר נכנסו לארץ ומלו את כל יוצאי מצרים שנולדו במדבר נאמר "הַיּוֹם גַּלּוֹתִי אֶת חֶרְפַּת מִצְרַיִם מֵעֲלֵיכֶם" (יהושע ה, ט) וַדַּאי היום הסרתי מעליכם את אחיזת טומאת ערלת מצרים ודאי התחזקה עליכם. וְדָא "חֶרְפַּת נְעוּרָי" (ירמיהו לא, יח)  דְּחֵילָא נָטְלוּ מֵאִינּוּן נְעוּרִים כֻּלְהוֹ מְסָאֲבִין, וּמִתַּמָּן מָשְׁכִין חֵילָא לְשַׁלְּטָאָה בְּזִמְנַיְיהוּ וזו חרפת נעורי – חרפת הערלה שנמשכה בתקופת גלות מצרים המכונה בשם נעורים, ואת כוחם לקחו כל הטומאות מאלה הנעורים, ומשם מושכחים כח לשלוט כל אחד בזמנו באלה הד' גלויות. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי ולעתיד לבא נאמר "וְחֶרְפַּת אַלְמְנוּתַיִךְ לֹא תִזְכְּרִי עוֹד" (ישעיהו נד, ד) דִּכְדֵין "תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי" (תהלים קג, ה) בְּזִמְנָא דְּיִסְתְּלַק כָּל פְּגִימוּ, וְכָל חֵילָא יִתְנְטִיל מִמְּסָאֲבוּתָא, וְכֹלָּא יִתְתְּקַן בזמן שיסתלק כל פגם, וכל כח ילקח מהטומאה,והכל יתוקן, אז יאמר כְּדֵין "חַטֹּאות נְעוּרַי" (תהלים כה, ז) נעורי אלא ימי הגלות מצרים, וּפְשָׁעַי דִּלְבָתַר ופשעי שאר הגלויות שבאו אחר כך, "אַל תִּזְכּוֹר". אֶלָּא "אַלּוּף נְעֻרַי אָתָּה" (ירמיהו ג, ד).

ר' ר' לְזִמְנָא דְּאָתֵי כֹּלָּא וַדַּאי יִתְתְּקַן רבי רבי הרמח"ל, לעתיד לבוא הכל ודאי יתוקן ככתוב, דִּכְתִיב "יְהֹוָה שֹׁמְרֶךָ יְהֹוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ" (תהלים קכא, ה) "יְהֹוָה יִשְׁמָר" (תהלים קכא, ח) וְכוּ', וְכֹלָּא בְּאִינוּן תְּרֵין יָדִין דְּאִתְחַבָרוּ לְמֶהֱוֵי חַד ה' ישמור, והכל בסוד אלו שני הידיים שעומדים בסוד ב' משיחין שיתחברו להיות אחד בסוד הענין, וְרָזָא דְּמִלָּה "יְהֹוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ" (תהלים קכא, ה), עַל יְמִינְךָ לָא כְּתִיב, אֶלָּא עַל יָד יְמִינֶךָ, דִּשְׁמָאלָא אִתְחַבָּר בִימִינָא וְאִתְעָבִיד כֹּלָּא חַד שיד שמאל מתחברת בימים ונעשה הכל אחד. וְדָא מָּשִׁיחַ בֶּן דָּוִד דְּכָלִיל בֵּיהּ מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף בְּחִיבּוּרָא חֲדָא וזה משיח בן דוד שנכלל בו משיח בן יוסף בחיבור אחד. וּכְדֵין כַּחֲדָא יִפְקוּן מִן גָּלוּתָא, וְכָל יִשְׂרָאֵל אֲבַתְרַיְיהוּ, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַל רֵישַׁיְיהוּ, ואז כאחד יצאן מהגלות, וכל ישראל אחריהם, והקדוש ברוך הוא על על ראשם יסוכך לשמורם אותם ככתוב, "יְהֹוָה צִלְּךָ" (תהלים קכא, ה) וַדַּאי כְּדֵין "יְהֹוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ" (תהלים קכא, ח), דְּלָא יְעַכְּבוּן חַיָיבַיָּא עַל יְדַיְיהוּ ה' ישמור צאתך מהגלות לגאולה שלא יעכבו החוטאים על ידם. "וּבוֹאֶךָ" דְּלָא יַעֲלוּן בַּהֲדַיְיהוּ כְּזִמְנָא אַחֲרָא ושלא יעלו החוטאים שוב יחד אתם כמו שהיה בזמנים האחרים ביציאת מצרים ככתוב, דִּכְתִיב "וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם" (שמות יב, לח). אלא "מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (תהלים קכא, ח), דְּדָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים עתה יהיה התיקון שלם ללא מעכבים ועיכובים, דְּלָאו כִּבְקַדְמִיתָא דְּיֵיתֵי גּוֹג לְקַטְרְגָא, ולא כבתחילה – בתחילת תהליך הגאולה שיבוא גוג לקטרג, אֶלָּא מֵעָתָּה וָעֶד עוֹלָם וַדַּאי: