תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּשִּׁיעֲאָה דף מ

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּשִּׁיעֲאָה דף מ.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּשִּׁיעֲאָה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא אַהֲבָה. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא יִרְאָה. וְלֵית אַהֲבָה בְּלֹא יִרְאָה וְלֵית יִרְאָה בְּלֹא אַהֲבָה, אֶלָּא מִתְקַשְּׁרָן דָּא בְּדָא וּמִתְחַבְּרָן דָּא בְּדָא. הַיָּד דָּא אַהֲבָה. הַחֲזָקָה יִרְאָה דִּכְלִילָא בֵּיהּ. מוֹרָא דָּא יִרְאָה. הַגָּדוֹל דָּא אַהֲבָה דְּאִתְכְּלִיל בֵּיהּ. וּמָאן דְּלֵית בֵּיהּ אַהֲבָה וְיִרְאָה לָא אִתְחָזֵי לְמֵיעַל קַמֵּי מַלְכָּא. וּמֹשֶׁה אַזְהַר לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ… לְיִרְאָה… וּלְאַהֲבָה" (דברים י, יב) וְכוּ' לְיִרְאָה וּלְאַהֲבָה. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ שַׁרְיָין עֲלֵיהּ, וְאִי לָא – לָא שַׁרְיָין עֲלֵיהּ. וּמֹשֶׁה בְּכֹלָּא אַחֲזֵי יַתִּיר דְּחִילוּ וּרְחִימוּ מִן כָּל בְּנֵי עָלְמָא. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה אִתְּמָר בֵּיהּ "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד) וְכוּ'. אֲבָל מָאן דְּלֵית בֵּיהּ דְּחִילוּ וּרְחִימוּ, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ אִסְתַּלְּקַת מֵהָתָם וְאִשְׁתְּאָרַת יִרְאָה, יִרְאַת הָעוֹנֶשׁ. אַהֲבָה, אַהֲבַת הַטּוֹב. אֲבָל מָאן דְּאִתְדַּבַּק בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אִתְּמָר בֵּיהּ "לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה וְכוּ' וּלְדָבְקָה בוֹ" (דברים יא, כב) וַדַּאי:


ביאור נופת צופים.

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא אַהֲבָה. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא יִרְאָה. וְלֵית אַהֲבָה בְּלֹא יִרְאָה וְלֵית יִרְאָה בְּלֹא אַהֲבָה ואין אהבה בלי יראה, ואין יראה בלי אהבה, אֶלָּא מִתְקַשְּׁרָן דָּא בְּדָא וּמִתְחַבְּרָן דָּא בְּדָא אלא מתקשרות המידות זו בזו ומתחברות זה בזו. וזה סוד הפסוק. "הַיָּד" – דָּא אַהֲבָה. "הַחֲזָקָה" – יִרְאָה דִּכְלִילָא בֵּיהּ זו היראה שנכללת באהבה. "מוֹרָא" דָּא יִרְאָה. "הַגָּדוֹל" דָּא אַהֲבָה דְּאִתְכְּלִיל בֵּיהּ שנכללת ביראה. וּמָאן דְּלֵית בֵּיהּ אַהֲבָה וְיִרְאָה לָא אִתְחָזֵי לְמֵיעַל קַמֵּי מַלְכָּא ומי שאין בו אהבה ויראה לא ראוי ובוא ולהראות לפני המלך. וּמֹשֶׁה אַזְהַר לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל ומה הזהיר להם לישראל על ב' המידות  ואמר "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ… לְיִרְאָה… וּלְאַהֲבָה" (דברים י, יב) וְכוּ' לְיִרְאָה וּלְאַהֲבָה. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ שַׁרְיָין עֲלֵיהּ ומי שיש בו יראה ואהבה – הקב"ה והשכינה שורים עליו, וְאִי לָא – לָא שַׁרְיָין עֲלֵיהּ ואם אין בו – לא שורים עליו. וּמֹשֶׁה בְּכֹלָּא אַחֲזֵי יַתִּיר דְּחִילוּ וּרְחִימוּ מִן כָּל בְּנֵי עָלְמָא ומשה, בכל מעשיו נראו בו היראה והאהבה יותר מכל בני העולם. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה אִתְּמָר בֵּיהּ ומי שיש בו יראה ואהבה נאמר בו "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד) וְכוּ' ציפור היא השכינה שמצאה בית ושורה עליו. אֲבָל מָאן דְּלֵית בֵּיהּ דְּחִילוּ וּרְחִימוּ, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ אִסְתַּלְּקַת מֵהָתָם וְאִשְׁתְּאָרַת יִרְאָה, יִרְאַת הָעוֹנֶשׁ אבל מי שאין בו יראה ואהבה, קב"ה ושכינתא מסתלקים ממנו, ומתפרדות המידות לעצמן ולמדרגתם הנמוכה, ונשארת רק מדרגת היראה הנמוכה ביותר שהיא יראת העונש. אַהֲבָה, אַהֲבַת הַטּוֹב שמברך רק על הטוב. אֲבָל מָאן דְּאִתְדַּבַּק בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אבל מי שנדבק בקב"ה מעיד עליו הפסוק , אִתְּמָר בֵּיהּ "לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה וְכוּ' וּלְדָבְקָה בוֹ" (דברים יא, כב) אהבה המביאה לדבקות וַדַּאי: