תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּלֵיסַר דף מח

עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּלֵיסַר דף מז
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּלֵיסַר דף מט
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּלֵיסַר דף מח

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּלֵיסַר דף מח.

וּמָאן 'דְּקוֹרֵא פָּסוּק וְעוֹשֶׂה אוֹתוֹ כְּמִין זֶמֶר הַתּוֹרָה חוֹגֶרֶת שַׂק' (סנהדרין קא, א). דְּהָא אוֹרָיְתָא אִתְעָרַת הַהִיא שִׁירָתָא לְעֵילָא וַדַּאי. אֲבָל מָאן דְּנָטִיל אוֹרָיְתָא לְזֶמֶר בְּעָלְמָא, דָּא גָּרִים אִתְעֲרוּתָא דְּסִטְרָא אַחֲרָא דְּאִתְּעַר לְגַבָּהּ. אֲבָל אוֹרָיְתָא דְּסָלְקַת כִּדְקָא יָאוּת, כַּמָּה שִׁירִין מִתְעָרִין בְּגִינָה. דְּשָׁמַיִם בְּהוּ אִתְּמָר "מִן הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת קֹלוֹ" (דברים ד, לו) דָּא קָלָא דְּאוֹרַיְתָא, בְּגִין כָּךְ תָּמָן תַּבַת לְאִתְּעָרָא שִׁיר עִלָּאָה, שִׁיר מֻבְחָר מִכָּל שִׁירִין דְּעָלְמָא.

תִּנְיָנָא "הַלְלוּהוּ בַּמְּרוֹמִים" (תהלים קמח, א) דָּא שִׁיר דְּמַלְאֲכֵי עִלָאֵי. מַאי מְרוֹמִים? אֶלָּא בְּגִין דְּנָפְקִין מֵחָכְמָה וּבִינָה דְּאִינוּן רָאמִין לְעֵילָא. וְעוֹד, בַּמְּרוֹמִים, דִּבְזִמְנָא דְּמִתְתַּקְּפָן מַלְאֲכֵי עִלָאֵי לְסַלְקָא לְעֵילָא, בְּאִלֵּין שִׁירִין מִתְעָרַן וְסָלְקִין וַדַּאי.

תְלִיתָאָה "הַלְלוּהוּ כָל מַלְאָכָיו" (תהלים קמח, ב) דָּא שִׁיר דְּכֻלְּהוּ מְמַנָּן דְּאִתְמְנִיאוּ עַל עָלְמָא, דְּכֻלְּהוּ סָלְקִין שִׁירָתָא לְגַבֵּי מָארַיְיהוּ, בְּגִין לְנַטְּלָא מִינֵּיהּ מְזוֹנָא לְפַרְנְסָא לְהוּ לְכֻלְּהוּ בִּרְיָין דְּקַיְּימִין תְּחוֹתַיְיהוּ. וְרָזָא דָּא בִּרְכַּת הַנֶּהֱנִין. וּמָאן דִּמְבָרֵךְ עַל הַהִיא מִלָּה, אַמְשִׁיךְ חֵילָא לְהַהוּא מְמָנָא לְנַגְּדָא בִּרְכָאָן מִלְעֵילָּא עַל הַהִיא מִלָּה, וְאִתְבָּרְכַת כִּדְקָא יָאוּת. וּמָאן דְּלָא מְבָרֵךְ, בִּרְכָּתָא אִתְגָּרְעַת מִינֵּיהּ, וּסְטַר אַחֲרָא מְסָאֲבָא אִתְפַּשַּׁט וְשַׁלִּיט עַל הַהִיא מִלָּה, וְסָאִיב לְמַאן דְּאָכִיל לֵיהּ.

רְבִיעָאָה "הַלְלוּהוּ כָּל צְבָאָו" (תהלים קמח, ב) אִלֵּין יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא דְּכֻלְּהוּ אִשְׁתְּמוֹדְעָן בִּסְדָרִין קַדִּישִׁין לָקֳבֵל סְדָרִין עִלָּאִין. וְאִינּוּן מִתְעָרִין שִׁירִין קַמֵּיהּ לְאַמְשְׁכָא עֲלַיְיהוּ מְשִׁיכוּ דִּסְטַר קַדִּישָׁא, לְאִתְקַדְּשָׁא בִּקְדוּשָׁתָא דְּמָארֵיהוֹן.

חֲמִישָׁאָה "הַלְלוּהוּ שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ" (תהלים קמח, ג). שְׁתִיתָאָה "הַלְלוּהוּ כָּל כּוֹכְבֵי אוֹר" (שם) אִלֵּין כּוֹכְבַיָּא וּמַזָּלִי דְּקַיְּימִין לְאַמְשְׁכָא נְגִידוּ עַל עָלְמָא, לְדַבְּרָא כֹּלָּא כִּדְקָא יָאוּת. וּתְרֵין אִינוּן דְּקַיְּימִין וְשָׁלְטָן עַל כֹּלָּא, "שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים" (בראשית א, טז), שִׁמְשָׁא וְסִיהֲרָא. וּמִתַּמָּן כַּמָּה כּוֹכְבַיָּא נְהָרִין לְכָל סִטְרֵי, לְמֶעֱבַד עוֹבְדִין סַגִּיאִין בְּעָלְמָא.

שְׁבִיעָאָה "הַלְלוּהוּ שְׁמֵי הַשָּׁמָיִם" (תהלים קמח, ד) דָּא שִׁיר דִּסְלִיק לְעֵילָא. דְּהָא בְּזִמְנָא דְּאֵלִין רְקִיעִין דִּלְתַתָּא סָלְקִין בְּנִיגּוּנָא לְגַבֵּי עֵילָּא, אִינוּן עִלָּאִין מִתְעָרַן לְקִבְלַיְיהוּ, וְכֹלָּא סָלִיק לְעֵילָא לְעֵילָא. בְּגִין כָּךְ שְׁמֵי הַשָּׁמַיִם. שָׁמַיִם אִלֵּין תַּתָּאִין. שְׁמֵי הַשָּׁמַיִם אִלֵּין עִלָּאִין דְּקַיְּימִין עַל תַּתָּאִין. "וְהַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל הַשָּׁמָיִם" (שם), דָּא חֶסֶד עִלָּאָה דְּכֹלָּא מִינֵּיהּ אִתְפַּשַּׁט. וְאִיהוּ קָאִים לְאִתְּעָרָא לְמֵיהַב בִּרְכָאָן וּמְזוֹנָא לְכֹלָּא.


ביאור נופת צופים.

וּמָאן 'דְּקוֹרֵא פָּסוּק וְעוֹשֶׂה אוֹתוֹ כְּמִין זֶמֶר הַתּוֹרָה חוֹגֶרֶת שַׂק' (סנהדרין קא, א) מי שלוקח את פסוקי המקרא והופך אותם לשירים, ואינם לחנים של תפילה אומרת הגמרא שהתורה חוגרת שק ועומדת לפני הקדוש ברוך הוא ואומרת לפניו רבונו של עולם עשאוני בניך ככנור שמנגנין בו לצים. דְּהָא אוֹרָיְתָא אִתְעָרַת הַהִיא שִׁירָתָא לְעֵילָא וַדַּאי שהרי התורה מעוררת את השירה העליונה ודאי. אֲבָל מָאן דְּנָטִיל אוֹרָיְתָא לְזֶמֶר בְּעָלְמָא, דָּא גָּרִים אִתְעֲרוּתָא דְּסִטְרָא אַחֲרָא דְּאִתְּעַר לְגַבָּהּ אבל מי שלוקח את פסוקי התורה לזמר ומלחין להם מנגינות סתם בעלמא, גורם התעוררות הסטרא אחרא שמתעוררת כנגד התורה. אֲבָל אוֹרָיְתָא דְּסָלְקַת כִּדְקָא יָאוּת, כַּמָּה שִׁירִין מִתְעָרִין בְּגִינָה אבל כשהתורה עולה כמו שצריך בזמן לימוד והתעסקות בה באימה וביראה – כמה שירות עליונות מתעוררות בעבורה. דְּשָׁמַיִם בְּהוּ אִתְּמָר "מִן הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת קֹלוֹ" (דברים ד, לו) דָּא קָלָא דְּאוֹרַיְתָא זה קול התורה הנשמע בשמים, בְּגִין כָּךְ תָּמָן תַּבַת לְאִתְּעָרָא שִׁיר עִלָּאָה, שִׁיר מֻבְחָר מִכָּל שִׁירִין דְּעָלְמָא בגלל כך שב להתעורר השיר העליון, שיר השירים המובחר מכל שירי העולם, המעורר את אהבת ה' לשכינה, והרצון לגאולתה.

תִּנְיָנָא השני "הַלְלוּהוּ בַּמְּרוֹמִים" (תהלים קמח, א) דָּא שִׁיר דְּמַלְאֲכֵי עִלָאֵי זו שירת המלאכים העליונים. מַאי מְרוֹמִים? אֶלָּא בְּגִין דְּנָפְקִין מֵחָכְמָה וּבִינָה דְּאִינוּן רָאמִין לְעֵילָא אלא בעבור שיוצאים מיחוד חיצון של החכמה והבינה שהם ברום הספירות העליונות. וְעוֹד, בַּמְּרוֹמִים, דִּבְזִמְנָא דְּמִתְתַּקְּפָן מַלְאֲכֵי עִלָאֵי לְסַלְקָא לְעֵילָא, בְּאִלֵּין שִׁירִין מִתְעָרַן וְסָלְקִין וַדַּאי ועוד, במרומים, בזמן שמתחזקים המלאכים עליון לעלות למעלה ולשמש לפני יוצרם, באילו השירים מתעוררים ומקבלים כח ועולים ודאי.

תְלִיתָאָה השלישי "הַלְלוּהוּ כָל מַלְאָכָיו" (תהלים קמח, ב) דָּא שִׁיר דְּכֻלְּהוּ מְמַנָּן דְּאִתְמְנִיאוּ עַל עָלְמָא, דְּכֻלְּהוּ סָלְקִין שִׁירָתָא לְגַבֵּי מָארַיְיהוּ, בְּגִין לְנַטְּלָא מִינֵּיהּ מְזוֹנָא לְפַרְנְסָא לְהוּ לְכֻלְּהוּ בִּרְיָין דְּקַיְּימִין תְּחוֹתַיְיהוּ זה השיר של כל שאר המלאכים הממונים, שמונו על העולם, שכולם מעלים שיר לפני אדונם, כיד לקחת ממנה מזון ופרנסה עבור כל הבריות העולם שנמצאים תחתיהם. וְרָזָא דָּא בִּרְכַּת הַנֶּהֱנִין וזה סוד ברכת הנהנין. וּמָאן דִּמְבָרֵךְ עַל הַהִיא מִלָּה, אַמְשִׁיךְ חֵילָא לְהַהוּא מְמָנָא לְנַגְּדָא בִּרְכָאָן מִלְעֵילָּא עַל הַהִיא מִלָּה, וְאִתְבָּרְכַת כִּדְקָא יָאוּת , ומי שמברך זאת הברכה בענין הצריך לו, ממשיך כח לאותו ממונה להמשיך ברכות מלמעלה בעבור אותה הברכה, ואחרי שהברכה עולה כמו שצריך ויורד השפע, מתברך המברך כמו שראוי. וּמָאן דְּלָא מְבָרֵךְ, בִּרְכָּתָא אִתְגָּרְעַת מִינֵּיהּ, וּסְטַר אַחֲרָא מְסָאֲבָא אִתְפַּשַּׁט וְשַׁלִּיט עַל הַהִיא מִלָּה, וְסָאִיב לְמַאן דְּאָכִיל לֵיהּ ומי שלא מברך כלל, או שברכתו פגומה, הברכה נחסרת ממנו, וצד אחר מהטומאה מתפשט כנגדו וחוטף את ברכה שהיתה צריכה לרדת, ומטמא את האדם שאוכל..

רְבִיעָאָה "הַלְלוּהוּ כָּל צְבָאָו" (תהלים קמח, ב) אִלֵּין יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא דְּכֻלְּהוּ אִשְׁתְּמוֹדְעָן בִּסְדָרִין קַדִּישִׁין לָקֳבֵל סְדָרִין עִלָּאִין אלו הם ישראל צבאות קדושים למטה, שכולם נודעים בסדרים קדושים המכוונים כנגד סדרים עליונים. וְאִינּוּן מִתְעָרִין שִׁירִין קַמֵּיהּ לְאַמְשְׁכָא עֲלַיְיהוּ מְשִׁיכוּ דִּסְטַר קַדִּישָׁא, לְאִתְקַדְּשָׁא בִּקְדוּשָׁתָא דְּמָארֵיהוֹן והם מעוררים שירים לכבוד אדונם, בכוחם נמשך עליהם שפע מצד הקדושה, ומתקדשים מקדושת אדונם.

חֲמִישָׁאָה החמישי "הַלְלוּהוּ שֶׁמֶשׁ וְיָרֵחַ" (תהלים קמח, ג).

שְׁתִיתָאָה השישי "הַלְלוּהוּ כָּל כּוֹכְבֵי אוֹר" (שם) אִלֵּין כּוֹכְבַיָּא וּמַזָּלִי דְּקַיְּימִין לְאַמְשְׁכָא נְגִידוּ עַל עָלְמָא, לְדַבְּרָא כֹּלָּא כִּדְקָא יָאוּת אלו הם הכוכבים והמזלות שעומדים להמשיך שפע על העולם. וּתְרֵין אִינוּן דְּקַיְּימִין וְשָׁלְטָן עַל כֹּלָּא, ושנים הם שעומדים ושולטים על הכל "שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים" (בראשית א, טז), שִׁמְשָׁא וְסִיהֲרָא השמש והירח. וּמִתַּמָּן כַּמָּה כּוֹכְבַיָּא נְהָרִין לְכָל סִטְרֵי, לְמֶעֱבַד עוֹבְדִין סַגִּיאִין בְּעָלְמָא ומהן כמה כוכבים מאירים לכל הצדדים, שעליהם יש ממונים לעשות מעשים גדולים בעולם .

שְׁבִיעָאָה "הַלְלוּהוּ שְׁמֵי הַשָּׁמָיִם" (תהלים קמח, ד) דָּא שִׁיר דִּסְלִיק לְעֵילָא זה שיר שעולה למעלה. דְּהָא בְּזִמְנָא דְּאֵלִין רְקִיעִין דִּלְתַתָּא סָלְקִין בְּנִיגּוּנָא לְגַבֵּי עֵילָּא, אִינוּן עִלָּאִין מִתְעָרַן לְקִבְלַיְיהוּ שהרי בזמן שאלו הרקיעים התחתונים עולים בכוח הניגונים כלפי מעלה אלו העליונים מתעוררים כנגדם, וְכֹלָּא סָלִיק לְעֵילָא לְעֵילָא. בְּגִין כָּךְ שְׁמֵי הַשָּׁמַיִם הכל עולה למעלה למעלה, בגלל זה נאמר שמי השמים. שָׁמַיִם אִלֵּין תַּתָּאִין שמים אלו השמים התחתונים. שְׁמֵי הַשָּׁמַיִם אִלֵּין עִלָּאִין דְּקַיְּימִין עַל תַּתָּאִין שמי השמים הם העליונים שעומדים ע"ג התחתונים. "וְהַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל הַשָּׁמָיִם" (שם), דָּא חֶסֶד עִלָּאָה דְּכֹלָּא מִינֵּיהּ אִתְפַּשַּׁט זה חסד עליון שהכל ממנו התפשט. וְאִיהוּ קָאִים לְאִתְּעָרָא לְמֵיהַב בִּרְכָאָן וּמְזוֹנָא לְכֹלָּא והוא העומד להתעורר בכח השירה להוריד ברכות ומזון לכולם.