תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וּתְמַנְיָא דף עט

עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וּתְמַנְיָא דף עז
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שֶׁבַע וּתְמַנְיָא דף עח
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וּתְמַנְיָא דף עט

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וּתְמַנְיָא דף עט.

וְעֶרֶב רַב בְּגִינַיְיהוּ בִּשְׂרָא לָא אִתְתַּקַּן בְּגָלוּתָא. דְּאִינוּן אָמְרוּ "מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר" (במדבר יא, ד) בִּשְׂרָא סוּמָקָא מִסִּטְרָא דְּדִינָא דְּתָמָן תּוּקְפָּא דִּמְסָאֲבוּתָא, וְאִינּוּן תָּאִיבוּ לֵיהּ. וּבִשְׂרָא דָּא אֱלֹהִים, דִּבְגִינֵיהּ אָמְרוּ "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" (שמות לב, א). דְּחוּלָקָא דְּיִשְׂרָאֵל הוי"ה קַדִּישָׁא, דִּכְתִיב "כִּי חֵלֶק יְהֹוָה עַמּוֹ" (דברים לב, ט). וְאִינּוּן "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" (שמות לב, א). וְדָא עֵגֶל, אֱלֹהִים וט"ו אַתְוָן כְּגַוְנָא דָּא א' א"ל אל"ה אלה"י אלהי"ם וּתְרֵין רָזִין דִּלְהוֹן, דָּא עֵגֶל וַדַּאי. וּבְגִינַיְיהוּ אִתְּמָר בְּיִשְׂרָאֵל "חָשַׁךְ מִשְּׁחוֹר תָּאֳרָם" (איכה ד, ח). דִּבְגִין דִּבְהַהוּא בִּשְׂרָא אִתְתְּקַף סִטְרָא אַחֲרָא, אִצְטְרִיךְ לְאִתְגָּרְעָא. וְאִלֵּין אִינוּן דְּאָזְלִין בָּתַר הַנָּאִין דְּעָלְמָא, סִטְרָא דְּבָשָׂר, וְשָבְקִין לַהּ לְאוֹרַיְתָא. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ" (תהלים קד, לה). כְּדֵין "וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו" (ישעיהו מ, ה). דְּהָא בְּהַהוּא זִמְנָא "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה" (ישעיהו ל, כו), וְאִיהוּ לְעֵילָא וְאִיהוּ לְתַתָּא. "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג), בְּהַאי זֹהַר קַדִּישָׁא דִּבְשָׂרָא יְתוּב לְאִתְקַדְּשָׁא בִּקְדוּשָׁתָא עִלָּאָה וּלְאַנְהָרָא כְּגַוְנָא דְּנִשְׁמָתָא וַדַּאי:


ביאור נופת צופים.

וְעֶרֶב רַב בְּגִינַיְיהוּ בִּשְׂרָא לָא אִתְתַּקַּן בְּגָלוּתָא. דְּאִינוּן אָמְרוּ בגלל הערב רב לא נתקן בשר בגוף, שהם אמרו "מִי יַאֲכִלֵנוּ בָּשָׂר" (במדבר יא, ד) בִּשְׂרָא סוּמָקָא מִסִּטְרָא דְּדִינָא דְּתָמָן תּוּקְפָּא דִּמְסָאֲבוּתָא, וְאִינּוּן תָּאִיבוּ לֵיהּ. בשר הוא אדום מצד הדינים, ששם חוזקה של הטומאה, והם נתאוו להם. וּבִשְׂרָא דָּא אֱלֹהִים, דִּבְגִינֵיהּ אָמְרוּ ובשר רומז גם לדינים שיש בשם אלהים, ומהסיגים שלהם יוצאים למטה אלהים אחרים ולכן אמרו "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" (שמות לב, א). דְּחוּלָקָא דְּיִשְׂרָאֵל הוי"ה קַדִּישָׁא, דִּכְתִיב שחלקם של ישראל הוא שם יהו"ה הקדוש שנאמר "כִּי חֵלֶק יְהֹוָה עַמּוֹ" (דברים לב, ט). וְאִינּוּן והם דרשו "קוּם עֲשֵׂה לָנוּ אֱלֹהִים" (שמות לב, א). וְדָא עֵגֶל, עג"ל עולה בגימ' אֱלֹהִים שמניינו פ"ו ועוד וט"ו אַתְוָן כְּגַוְנָא דָּא ט"ו אותיות של ריבוע שם אלהים שהם אחוריים של שם שמהם נמשכים הדינים והם ט"ו אותיות: א' א"ל אל"ה אלה"י אלהי"ם,  וּתְרֵין רָזִין דִּלְהוֹן, דָּא פ"ו ט"ו וכללות סוד שתיהן – של הפשוט וריבועו עולה בגימ' עֵגֶ"ל וַדַּאי. וּבְגִינַיְיהוּ אִתְּמָר ובגלל מעשי הערב רב נאמר בְּיִשְׂרָאֵל "חָשַׁךְ מִשְּׁחוֹר תָּאֳרָם" (איכה ד, ח). דִּבְגִין דִּבְהַהוּא בִּשְׂרָא אִתְתְּקַף סִטְרָא אַחֲרָא, אִצְטְרִיךְ לְאִתְגָּרְעָא. ובגלל שבאותו בשר הגוף התחזקה הסטרא אחרא – לכן צריך הגוף לכלות. וְאִלֵּין אִינוּן דְּאָזְלִין בָּתַר הַנָּאִין דְּעָלְמָא, סִטְרָא דְּבָשָׂר, וְשָבְקִין לַהּ לְאוֹרַיְתָא והוא של אלה ההולכים אחרי הנאות העולם, מצד הרע הדבק בבשר, ועוזבים את התורה. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי ולעתיד לבוא "יִתַּמּוּ חַטָּאִים מִן הָאָרֶץ" (תהלים קד, לה). כְּדֵין "וְרָאוּ כָל בָּשָׂר יַחְדָּו" (ישעיהו מ, ה) סוד הפסוק, אלה שיזכו לראות את הגאולה הם אלה שישאר בשרם מזוכך מכל רע. דְּהָא בְּהַהוּא זִמְנָא שבאותו הזמן של הגאולה נאמר "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה" (ישעיהו ל, כו), וְאִיהוּ לְעֵילָא וְאִיהוּ לְתַתָּא והוא למעלה והוא למטה, גם הנשמה וגם הגוף יהיו מזוככים, ויהיו ישראל העומדים בסוד הגוף ראויים שתתחבר בהם השכינה שהיא לנשמה שלהם. והם אלה שעליהם נאמר "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דניאל יב, ג), בְּהַאי זֹהַר קַדִּישָׁא דִּבְשָׂרָא יְתוּב לְאִתְקַדְּשָׁא בִּקְדוּשָׁתָא עִלָּאָה וּלְאַנְהָרָא כְּגַוְנָא דְּנִשְׁמָתָא וַדַּאי, שבזה הזוהר הקדוש, זוהר תניינא ישוב בשר הגוף להתקדש בקדושא עליונה ולהאיר כמו הנשמה בסוד "יזהירו" ודאי.