תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וְתֵשַׁע דף פב.

עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וְתֵשַׁע דף פ
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וְתֵשַׁע דף פא
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וְתֵשַׁע דף פב.

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא עֶשְׂרִין וְתֵשַׁע דף פב.

עַל יְדָךְ יִשְׁתַּכַּח לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל נַיְחָא שְׁלִים דְּלָא אִשְׁתְּכַח כְּוָתֵיהּ מֵעָלְמָא. דָּא נַיְחָא דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד" (ישעיהו יא, י) דָּא ל"ב. כ"ב אַתְוָן וְעֶשֶׂר אֲמִירָן דְּאִינוּן כְּלָלָא דְּכָל בִּרְיָין דְּעָלְמָא. וְאִינּוּן ל"ב נְתִיבוֹת חָכְמָה דִּבְהוּ אַתְקִינַת לְכָל עָלְמָא וּלְבִרְיָן דִּילֵיהּ בְּסֵפֶר יְצִירָה דִּילָךְ, דְּעַבְדַּת בְּקַדְמִיתָא בְּזִמְנָא דְּכָל בִּרְיָין אִתְקַלְקָלוּ וְאַנְתְּ אַתְקִינַת לוֹן. וְאִתְּמָר בְּךָ "וַיִּטַּע אֶשֶׁל… וַיִּקְרָא שָׁם" (בראשית כא, לג) וְכוּ' וַיִּקְרָא שָׁם וְכוּ'. וְדָא יְמִינָא דְּבֵיהּ 'הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבוֹ' וְכוּ'. וְהָכִי תְּחַדֵּשׁ לוֹן לְזִמְנָא דְּאָתֵי, דִּכְתִיב "תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי" (תהלים קג, ה) דְּכֻלְּהוּ בִּרְיָין יִתְחַדְּשׁוּן בִּנְהִירוּ שְׁלִים וְנַיְחָא יִשְׁתַּכַּח בְּכֹלָּא. בְּגִין כָּךְ "מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד" (ישעיהו יא, י) וַדַּאי.

כְּדֵין "נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְהֹוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים" (ישעיהו ב, ב) דָּא יְמִינָא, לָקֳבֵל גָּלוּתָא דִּכְתִיב בֵּיהּ "לְקִצְבֵי הָרִים יָרַדְתִּי" (יונה ב, ז). דְּהָא לָקֳבֵל כֻּלְהוֹ קִלְקוּלִין דְּגָלוּתָא יִשְתַּכְּחוּן תִּיקּוּנֵי עִיטּוּרִין בְּפוּרְקָנָא, דִּכְתִיב "שַׂמְּחֵנוּ כִּימוֹת עִנִּיתָנוּ שְׁנוֹת רָאִינוּ רָעָה" (תהלים צ, טו). זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, וַדַּאי "יֵרָאֶה אֶל עֲבָדֶיךָ פָעֳלֶךָ" (תהלים צ, טז), אִלֵּין תְּלָת אֲבָהָן קַדִּישִׁין דִּיקוּמוּן בְּרֵישָׁא דְּיִשְׂרָאֵל לְאַזְמָנָא לוֹן טִיבוֹ וּבִרְכָאָן. וְעוֹד, "יֵרָאֶה אֶל עֲבָדֶיךָ פָעֳלֶךָ" (תהלים צ, טז) דָּא רָזָא דִּכְתִיב "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ" (ישעיהו נב, ח) וְכוּ'. דְּהָא כְּדֵין יִזְדַּמְּנוּן אֲבָהָן לְתַתָּא רְתִיכָא לִתְלַת אֲבָהָן לְעֵילָא, בְּזִמְנָא דְּבִרְכָּאָן אִתְמַשְּׁכָן לְגַבַּיְיהוּ. בְּגִין כָּךְ "יֵרָאֶה" וַדַּאי. "וַהֲדָרְךָ עַל בְּנֵיהֶם" (תהלים צ, טז) דָּא נְהִירוּ דְּנָגִיד מִינַּיְיהוּ עַד הַהוּא צַדִּיק, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "פְּרִי עֵץ הָדָר" (ויקרא כג, מ). וּמִתַּמָּן אִתְפַּשַּׁט לְכָל יִשְׂרָאֵל.

וְעוֹד, "וַהֲדָרְךָ עַל בְּנֵיהֶם" (תהלים צ, טז) אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין, דְּכָל אִלֵּין יְקוּמוּן לְאַמְשְׁכָא בִּרְכָאָן לְיִשְׂרָאֵל. כְּדֵין "וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ" (תהלים צ, יז) דָּא נְעִימוּ בְּסִימוּ עִלָּאָה. "וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ" (שם), לְעֵילָא. "וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ" (שם), לְתַתָּא. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי:


ביאור נופת צופים.

עַל יְדָךְ יִשְׁתַּכַּח לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל נַיְחָא שְׁלִים דְּלָא אִשְׁתְּכַח כְּוָתֵיהּ מֵעָלְמָא. דָּא נַיְחָא בזכותך יהיה להם לישראל, מנוחה שלמה שלא היה כמותו מעולם, שנאמר בו דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד" (ישעיהו יא, י) דָּא כבו"ד גימ' ל"ב. כ"ב אַתְוָן וְעֶשֶׂר אֲמִירָן דְּאִינוּן כְּלָלָא דְּכָל בִּרְיָין דְּעָלְמָא ל"ב סוד גימ' כ"ב אותיות וי' שהם כלל כל בריות העולם ספירות. וְאִינּוּן ל"ב נְתִיבוֹת חָכְמָה דִּבְהוּ אַתְקִינַת לְכָל עָלְמָא וּלְבִרְיָן דִּילֵיהּ בְּסֵפֶר יְצִירָה דִּילָךְ והם גם סוד ל"ב נתיבות חכמה שבהם נתקן כל העולם ולבריות שלו, כמו שנאמר בספר היצירה שלך [1]"בִּשְׁלֹשִׁים וּשְׁתַּיִם נְתִיבוֹת פְּלִיאוֹת חָכְמָה חָקַק…  עֶשֶׂר סְפִירוֹת בְּלִי מַה, וְעֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם אוֹתִיּוֹת.."  דְּעַבְדַּת בְּקַדְמִיתָא בְּזִמְנָא דְּכָל בִּרְיָין אִתְקַלְקָלוּ וְאַנְתְּ אַתְקִינַת לוֹן, שעשית בראשונה, בזמן של הבריות בעולם התקלקלו, ואתה תקנת אותם, שנאמר בך. וְאִתְּמָר בְּךָ "וַיִּטַּע אֶשֶׁל… וַיִּקְרָא שָׁם" (בראשית כא, לג) וְכוּ', "וַיִּקְרָא שָׁם" וְכוּ', וְדָא יְמִינָא דְּבֵיהּ 'הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבוֹ' וְכוּ' ויקרא שם, גילה את בחינת המלכות נקראת שם שהתמתקה ע"י הימין שהוא מידת הטוב המתגלה בכל רגע מחדש וכופה הדינים בסוד "המחדש בטובו". וְהָכִי תְּחַדֵּשׁ לוֹן לְזִמְנָא דְּאָתֵי, וכך תחדש אותם לעתיד לבוא כמו שכתוב, דִּכְתִיב "תִּתְחַדֵּשׁ כַּנֶּשֶׁר נְעוּרָיְכִי" (תהלים קג, ה) דְּכֻלְּהוּ בִּרְיָין יִתְחַדְּשׁוּן בִּנְהִירוּ שְׁלִים וְנַיְחָא יִשְׁתַּכַּח בְּכֹלָּא. הנשר היא אחת מכינוי המלכות העתידה להתחדש, שכל הבריות ימשכו אחרי שורשם שהיא המלכות ויתחדשו בהארה שלמה, ומנוחה ימצא בכל  בְּגִין כָּךְ "מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד" (ישעיהו יא, י) מנוחתו של התפארת היא במלכות הנקראת כבו"ד וַדַּאי.

כְּדֵין "נָכוֹן יִהְיֶה הַר בֵּית יְהֹוָה בְּרֹאשׁ הֶהָרִים" (ישעיהו ב, ב) ראש ההרים הוא ימין דָּא יְמִינָא, לָקֳבֵל גָּלוּתָא דִּכְתִיב בֵּיהּ כנגד הרי החושך של זמן הגלות אליהם נפלו הנשמות העשוקות שנאמר בהם "לְקִצְבֵי הָרִים יָרַדְתִּי" (יונה ב, ז). דְּהָא לָקֳבֵל כֻּלְהוֹ קִלְקוּלִין דְּגָלוּתָא יִשְתַּכְּחוּן תִּיקּוּנֵי עִיטּוּרִין בְּפוּרְקָנָא שהרי כנגד כל הקלקולים שהיו בגלות ימצאו כנגדם תיקוני עטרות בגאולה, דִּכְתִיב "שַׂמְּחֵנוּ כִּימוֹת עִנִּיתָנוּ שְׁנוֹת רָאִינוּ רָעָה" (תהלים צ, טו). זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל אשרי חלקם של ישראל.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא הנאמן פָּתַח וְאָמַר, וַדַּאי "יֵרָאֶה אֶל עֲבָדֶיךָ פָעֳלֶךָ" (תהלים צ, טז), אִלֵּין תְּלָת אֲבָהָן קַדִּישִׁין דִּיקוּמוּן בְּרֵישָׁא דְּיִשְׂרָאֵל לְאַזְמָנָא לוֹן טִיבוֹ וּבִרְכָאָן. "עבדך" אלה הם שלושת האבות, שיקומו משנתם ויעמדו מראש ישראל להזמין להם טובות וברכות. וְעוֹד, "יֵרָאֶה אֶל עֲבָדֶיךָ פָעֳלֶךָ" (תהלים צ, טז) דָּא רָזָא דִּכְתִיב "יראה" הוא סוד "כִּי עַיִן בְּעַיִן יִרְאוּ" (ישעיהו נב, ח) וְכוּ'. דְּהָא כְּדֵין יִזְדַּמְּנוּן אֲבָהָן לְתַתָּא רְתִיכָא לִתְלַת אֲבָהָן לְעֵילָא, בְּזִמְנָא דְּבִרְכָּאָן אִתְמַשְּׁכָן לְגַבַּיְיהוּ. שאז יזדמנו האבות שלמטה שיקומו להיות מרכבה לאבות העליונים שהם ג' ספירות חסד, גבורה ותפארת, בְּגִין כָּךְ "יֵרָאֶה" לכן אמר יראה, יראו העליונים על התחתונים וַדַּאי. "וַהֲדָרְךָ עַל בְּנֵיהֶם" (תהלים צ, טז) דָּא נְהִירוּ דְּנָגִיד מִינַּיְיהוּ עַד הַהוּא צַדִּיק זה האור שיצא מהם ומגיע עד היסוד / צדיק, סוד "והדרך" סוד פרי עץ הדר, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "פְּרִי עֵץ הָדָר" (ויקרא כג, מ). וּמִתַּמָּן אִתְפַּשַּׁט ומשם יתפשט לְכָל יִשְׂרָאֵל.

וְעוֹד, "וַהֲדָרְךָ עַל בְּנֵיהֶם" (תהלים צ, טז)  אִלֵּין תְּרֵין מְשִׁיחִין, בניהם רומז על ב' משיחין, דְּכָל אִלֵּין יְקוּמוּן לְאַמְשְׁכָא בִּרְכָאָן לְיִשְׂרָאֵל, שכל אלה שזכרנו יקומו להמשיך ברכות לישראל. כְּדֵין "וִיהִי נֹעַם אֲדֹנָי אֱלֹהֵינוּ עָלֵינוּ" (תהלים צ, יז) דָּא נְעִימוּ בְּסִימוּ עִלָּאָה נעם זו הנעימות הממתקת העליונה הנמשכת מהבינה. "וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנָה עָלֵינוּ" (שם), לְעֵילָא למעלה. "וּמַעֲשֵׂה יָדֵינוּ כּוֹנְנֵהוּ" (שם), לְתַתָּא למטה. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי אשר חלקם של ישראל בעולם הזה ובעולם הבא:

__________________

[1] ספר יצירה פרק א', א'-ב' ראה פירוש הרמח"ל למשנה ראשונה של ספר יצירה.