תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּלָתִין וְחַמְשָׁא דף ק

עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּלָתִין וְחַמְשָׁא דף צט
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּלָתִין וְחַמְשָׁא דף ק

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא תְּלָתִין וְחַמְשָׁא דף ק.

אֲבָל אוֹרָיְתָא, "וְתוֹרָה אוֹר" (משלי ו, כג) דְּסָלְקַת לְעֵילָא לְעֵילָא. וְדָא הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל, עַד חָכְמָה סְתִימָאָה, דְּאִתְּמָר בַּהּ "הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם" (תהלים קד, כה). דְּבַהּ "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד), וְתַמָּן קַיְימַת אוֹרָיְתָא. בְּגִין כָּךְ כֹּלָּא כָּלִיל בְּאוֹרַיְתָא. וּשְׁכִינְתָּא מִסִּטְרָא דָּא, "רְחָבָה מִצְוָתְךָ מְאֹד" (תהלים קיט, צו). דְּחָכְמָה אִיהִי יָם שֶּׁאֵין לַהּ סוֹף. דְּכָל מָאן דְּאִיהוּ עָלֵהּ לְחַבְרֵיהּ – אִקְרֵי לְגַבֵּי אֵין סוֹף. בְּגִין כָּךְ חָכְמָה סְתִימָאָה אִיהִי אֵין סוֹף לְגַבֵּי אֲצִילוּת. וּשְׁכִינְתָּא בְּרָזָא דִּילַהּ "רְחָבָה מִצְוָתְךָ" (תהלים קיט, צו). דִּשְׁכִינְתָּא אִתְקְרִיאַת דְּמוּת דְּכָל סְפִירָן. וְרָזָא דָּא "וּמַה דְּמוּת תַּעַרְכוּ לוֹ" (ישעיהו מ, יח). דִּשְׁכִינְתָּא לָאו אִיהִי דְּמוּת פְּרָטִי לְשׁוּם דַּרְגָּא, אֶלָּא מָאנָא לְכֹלָּא, דְּמוּת דְּכֹלָּא. בְּגִין כָּךְ "כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה" (דברים ד, טו) דְּהָא לֵית תְּמוּנָה פְּרָטִית, אֶלָּא כֹּלָּא בִּכְלָלָא חֲדָא בְּרָזָא דְּיִחוּדָא. וְחָכְמָה סְתִימָאָה בַּהּ "וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ" (ישעיהו נד, ז) יָם גָּדוֹל וַדַּאי. כְּדֵין "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיהו יא, ט) יָם שֶּׁאֵין לוֹ סוֹף. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דִּין וְעָלְמָא דְּאָתֵי:


ביאור נופת צופים.

אֲבָל אוֹרָיְתָא, המצוה דורשת עשיה כדי להאיר אותה מיחוד או"א ולגרום ליחוד נ"ר, אבל התורה היא "וְתוֹרָה אוֹר" (משלי ו, כג) דְּסָלְקַת לְעֵילָא לְעֵילָא שעולה למעלה למעלה וזה, וְדָא "הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל", שעולה עַד חָכְמָה סְתִימָאָה, דְּאִתְּמָר שנאמר בַּהּ "הַיָּם גָּדוֹל וּרְחַב יָדָיִם" (תהלים קד, כה). דְּבַהּ וכן "כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד), וְתַמָּן קַיְימַת אוֹרָיְתָא ששם עומדת התורה בעומק סודותיה. בְּגִין כָּךְ כֹּלָּא כָּלִיל בְּאוֹרַיְתָא לכן הכל כלול בתורה. וּשְׁכִינְתָּא מִסִּטְרָא דָּא, ועל שורש השכינה הנמצאת בהעלם בחכמה סתימאה נאמר "רְחָבָה מִצְוָתְךָ מְאֹד" (תהלים קיט, צו). דְּחָכְמָה אִיהִי יָם שֶּׁאֵין לַהּ סוֹף, כשם שהשכינה נקרא ים, החכמה נקראת ים שאין לו סוף. דְּכָל מָאן דְּאִיהוּ עָלֵהּ לְחַבְרֵיהּ – אִקְרֵי לְגַבֵּי אֵין סוֹף שכל מדריגה שהיא עליונה מחברתה נקראת אין סוף ביחס לזו שתחתיה. בְּגִין כָּךְ חָכְמָה סְתִימָאָה אִיהִי אֵין סוֹף לְגַבֵּי אֲצִילוּת. לכן, מדריגת חכמה סתימאה הנמצאת בגולגולתא דא"א היא אין סוף לגבי עולה האצילות העומד כנגד או"א דא"א, וּשְׁכִינְתָּא בְּרָזָא דִּילַהּ ועל השכינה בסוד קשר זה נאמר "רְחָבָה מִצְוָתְךָ" (תהלים קיט, צו). דִּשְׁכִינְתָּא אִתְקְרִיאַת דְּמוּת דְּכָל סְפִירָן. ושכינה נקראת דמות של כל הספירות, וזה סוד וְרָזָא דָּא "וּמַה דְּמוּת תַּעַרְכוּ לוֹ" (ישעיהו מ, יח). דִּשְׁכִינְתָּא לָאו אִיהִי דְּמוּת פְּרָטִי לְשׁוּם דַּרְגָּא, אֶלָּא מָאנָא לְכֹלָּא, דְּמוּת דְּכֹלָּא. והשכינה היא אינה דמות פרטית לשום ספירה אלא היא כלי וכללות כל הבחינות שעליה, ודמות כללות חיבורם, בְּגִין כָּךְ לכן נאמר במעמד הר סיני "כִּי לֹא רְאִיתֶם כָּל תְּמוּנָה" (דברים ד, טו) דְּהָא לֵית תְּמוּנָה פְּרָטִית, אֶלָּא כֹּלָּא בִּכְלָלָא חֲדָא בְּרָזָא דְּיִחוּדָא. שאין לה תמונה פרטית, אלא כולה בכללות אחד בסוד היחוד. וְחָכְמָה סְתִימָאָה בַּהּ ומצד שורש השכינה בחכמה סתימאה נאמר בה "וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ" (ישעיהו נד, ז) שהוא יָם גָּדוֹל וַדַּאי. כְּדֵין "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיהו יא, ט) יָם שֶּׁאֵין לוֹ סוֹף. יתגלה שפע עצום מחכמה סתימאה על פני הארץ שהיא המלכות כמשל גאות הים המכסה את היבשה. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דִּין וְעָלְמָא דְּאָתֵי, אשרי חלקם של ישראל בעולם הזה ובעולם הבא: