תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וּתְרֵין דף קכב

עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וּתְרֵין דף קכב
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וּתְרֵין דף קכג

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וּתְרֵין דף קכב.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וּתְרֵין

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּעָא בְּתוּקְפֵּיהּ לְאַתְקָנָא מִלָּה. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל", דְּהָא בְּשַׁעְתָּא דְּאִשְׁתְּלִים תִּיקּוּנָא דְּחִילוּ נָפַל עַל כָּל אוּמִין דְּעָלְמָא. וּבְשַׁעֲתָא דַּהֲוָה דַּרְגִּין עִלָּאִין מִתְגַּלְּיָין לְתַתָּא, כְּתִיב "מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם לְיִרְאָה" (דברים ה, כה) וְכוּ' כְּדֵין אִתְלַבָּשׁוּ בִּלְבוּשָׁא יַקִּירָא מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא. דְּבֵיהּ "וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם יְהֹוָה נִקְרָא עָלֶיךָ" (דברים כח, י). וְאִי לָאו דְּחָבוּ בְּעֵגֶל לָא הֲוָה אֻמָּה דְּשַׁלִּיט עֲלַיְיהוּ. דִּבְזִמְנָא דְּקַבִּילוּ אוֹרָיְתָא דְּחִילוּ עִלָּאָה אַלְבִּישׁ לְהוּ, וּמִינֵּיהּ אִתְבָּרוּ כָּל אוּמִין וְאִתְעַרְבְּבוּ כֻּלְהוֹ וְהָא אִתְּמָר. אֲבָל בְּשַׁעְתָּא דְּחָבוּ, "וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם" (שמות לג, ו) וְכוּ'. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי "כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע" (ישעיהו סא, י). כְּדֵין "וְיִירְאוּ גוֹיִם אֶת שֵׁם יְהֹוָה" (תהלים קב, טז) וְכוּ'. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל.

וְהָא רַב הַמְנוּנָא סָבָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' וַדַּאי בְּשַׁעְתָּא דְּקָיְימוּ יִשְׂרָאֵל עַל טוּרָא דְּסִינַי, כֻּלְהוֹ עָלְמִין אִזְדְּמָנוּ תָּמָן לְאִתְתַּקְּנָא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. וְתִיקּוּנָא תַּלְיָא לְתַתָּא, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב "וַיֵּרֶד יְהֹוָה עַל הַר סִינַי" (שמות יט, כ). וְתָא חֲזֵי, הָכָא אִתְּמָר 'לֹא יָרְדָה שְׁכִינָה לְמַטָּה מֵעֲשָׂרָה וְלָא עָלָה מֹשֶׁה' (סוכה ה) וְכוּ', מִלָּה דָּא קַּשְׁיָא אִיהִי. אֶלָּא כֹּלָּא רָזָא עִלָּאָה. כְּתִיב "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם" (בראשית ה, ב). בְּזִמְנָא דְּאִתְחַבַּר חִיבּוּרָא עִלָּאָה כֻּלְהוֹ אֵיבָרִין מִתְחַבְּרָן דָּא בְּדָא. וְרָזָא דְּמִלָּה "מַקְבִּילֹת הַלֻּלָאֹת" (שמות כו, ה). דְּהָא כָּל אֵבֶר וְאֵבֶר שְׁלִימוּ דִּילֵיהּ אִיהוּ שְׁכִינְתָּא. וּבְגִין כָּךְ כֹּלָּא אִתְקְשַׁר כַּחֲדָא בְּחִיבּוּרָא חֲדָא. כְּדֵין "וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם" (בראשית ה, ב). וְדָא עֲשָׂרָה רָזָא דְּיִחוּדָא וַדַּאי דְּכַר וְנוּקְבָּא. וְרָזָא דְּמִלָּה "בְּיוֹם הִבָּרְאָם" (שם). מַאי בְּיוֹם הִבָּרְאָם? אֶלָּא בְּיוֹם תַּלְיָא מִלְתָא וְדָא דַּעַת, דְּלֵית לַיְלָה בְּלֹא יוֹם וְלֵית יוֹם בְּלֹא לַיְלָה. בְּגִין כָּךְ דְּכוֹרָא וְנוּקְבָּא שְׁלִימוּ חַד. וּדְכוּרָא אִקְרֵי אָדָם, אֲבָל אָדָם כְּלָלָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. בְּגִין כָּךְ "בְּיוֹם הִבָּרְאָם" דְּכָלִיל חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת. בְּגִין כָּךְ כְּלָלָא דְּכֹלָּא דְּכַר וְנוּקְבָּא, וְתַמָּן מִתְקַשְּׁרָן כֻּלְהוֹ עָלְמִין עִלָּאִין וְתַתָּאִין. וּבְכָל אֲתַר דְּאִצְטְרִיךְ הָכִי אִתְגְּלִיאוּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. וּבַאֲתַר דְּאִינוּן אִתְגְּלִיאוּ כֹּלָּא אִתְכְּלִיל תָּמָן.


ביאור נופת צופים.

> בהר סיני קבלו את עדים שהוא לבוש היראה.

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּעָא בְּתוּקְפֵּיהּ לְאַתְקָנָא מִלָּה, הקב"ה רצה בחוזקו לתקן הדבר במעמד הר סיני כדלעיל, וזהו "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל", דְּהָא בְּשַׁעְתָּא דְּאִשְׁתְּלִים תִּיקּוּנָא דְּחִילוּ נָפַל עַל כָּל אוּמִין דְּעָלְמָא. ובשעה שנשלם התיקון, נפל פחד על כל אומות העולם. וּבְשַׁעֲתָא דַּהֲוָה דַּרְגִּין עִלָּאִין מִתְגַּלְּיָין לְתַתָּא, ובשעה שהיו המדריגות העליונות מתגלות למטה, כתוב כְּתִיב "מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם לְיִרְאָה" (דברים ה, כה) וְכוּ' כְּדֵין אִתְלַבָּשׁוּ בִּלְבוּשָׁא יַקִּירָא מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא. ואז הולבשו ישראל בלבוש יקר מצד השכינה, שעליו נאמר דְּבֵיהּ "וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם יְהֹוָה נִקְרָא עָלֶיךָ" (דברים כח, י). וְאִי לָאו דְּחָבוּ בְּעֵגֶל לָא הֲוָה אֻמָּה דְּשַׁלִּיט עֲלַיְיהוּ. ואם לא היו חוטאים בעגל, לא היתה אומה שתשלוט עליהם, דִּבְזִמְנָא דְּקַבִּילוּ אוֹרָיְתָא דְּחִילוּ עִלָּאָה אַלְבִּישׁ לְהוּ, וּמִינֵּיהּ אִתְבָּרוּ כָּל אוּמִין וְאִתְעַרְבְּבוּ כֻּלְהוֹ וְהָא אִתְּמָר. ובזמן שקיבלו את התורה, יראה עליונה הלביש אותם, וממנו נשברו כל האומות, והתבלבלו כולם וזה התבאר. אֲבָל בְּשַׁעְתָּא דְּחָבוּ, אבל בזמן שחטאו בעגל, הוסר בגד היראה מהם וזהו שכתוב "וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם" (שמות לג, ו) וְכוּ'. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי ולעתיד לבא "כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע" (ישעיהו סא, י). ואז כְּדֵין "וְיִירְאוּ גוֹיִם אֶת שֵׁם יְהֹוָה" (תהלים קב, טז) וְכוּ'. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל אשרי חלקם של ישראל.

> יחוד זו"ן מתקיים רק בחיבור כל האיברים של העולמות להיות אחד.

וְהָא רַב הַמְנוּנָא סָבָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' והנה רב המנונא סבא בא, פתח ואמר, רבי רבי הרמח"ל, וַדַּאי בְּשַׁעְתָּא דְּקָיְימוּ יִשְׂרָאֵל עַל טוּרָא דְּסִינַי, כֻּלְהוֹ עָלְמִין אִזְדְּמָנוּ תָּמָן לְאִתְתַּקְּנָא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. ודאי בשעה שעמדו ישראל על הר סיני, כל העולמות נזדמנו שם להיתקן בתיקון שלם, וְתִיקּוּנָא תַּלְיָא לְתַתָּא, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב והתיקון תלוי למטה, וזהו שכתוב "וַיֵּרֶד יְהֹוָה עַל הַר סִינַי" (שמות יט, כ). וְתָא חֲזֵי, הָכָא אִתְּמָר ובא וראה, נאמר 'לֹא יָרְדָה שְׁכִינָה לְמַטָּה מֵעֲשָׂרָה וְלָא עָלָה מֹשֶׁה' (סוכה ה) וְכוּ', מִלָּה דָּא קַּשְׁיָא אִיהִי. ודבר זה קשה הוא עם הנאמר שהתיקון נעשה למטה? אֶלָּא כֹּלָּא רָזָא עִלָּאָה. אלא הכל סוד עליון. כתוב, כְּתִיב "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם" (בראשית ה, ב). בְּזִמְנָא דְּאִתְחַבַּר חִיבּוּרָא עִלָּאָה כֻּלְהוֹ אֵיבָרִין מִתְחַבְּרָן דָּא בְּדָא. בזמן שמתחבר החיבור העליון, כל האיברים שהם היכלות העולמות מתחברים אלה באלה, וזה סוד וְרָזָא דְּמִלָּה "מַקְבִּילֹת הַלֻּלָאֹת" (שמות כו, ה). דְּהָא כָּל אֵבֶר וְאֵבֶר שְׁלִימוּ דִּילֵיהּ אִיהוּ שְׁכִינְתָּא. וּבְגִין כָּךְ כֹּלָּא אִתְקְשַׁר כַּחֲדָא בְּחִיבּוּרָא חֲדָא. וזה, כל אבר ואבר, השלימות שלו היא השכינה שהיא נשמתו, ובגלל זה, הכל נקשר כאחד בחיבור אחד של נשמה עם איברי הגוף. כְּדֵין "וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם" (בראשית ה, ב). וְדָא עֲשָׂרָה רָזָא דְּיִחוּדָא וַדַּאי דְּכַר וְנוּקְבָּא. ואלו העשרה שהם סוד החמישה חסדים וחמישה גבורות, שהם סוד היחוד ודאי של זכר ונקבה המתיחדים רק כאשר הנוק' נשלמת ומתחברת עם איבריה, וסוד הדבר, וְרָזָא דְּמִלָּה "בְּיוֹם הִבָּרְאָם" (שם). מַאי מהו בְּיוֹם הִבָּרְאָם? אֶלָּא בְּיוֹם תַּלְיָא מִלְתָא וְדָא דַּעַת, אלא בסוד יום תלוי הדבר וזה דעת שהוא סוד היחוד ממנו נמשכים החסדים והגבורות, דְּלֵית לַיְלָה בְּלֹא יוֹם וְלֵית יוֹם בְּלֹא לַיְלָה. שאין לילה בלי יום, ואין יום בלי לילה, בְּגִין כָּךְ דְּכוֹרָא וְנוּקְבָּא שְׁלִימוּ חַד. לכן הזכר והנקבה הם שלימות אחת. וּדְכוּרָא אִקְרֵי אָדָם, אֲבָל אָדָם כְּלָלָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. והזכר נקרא אדם, אבל אדם מהותו כללות חיבור זכר ונקבה. לכן אמר חיבור בְּגִין כָּךְ "בְּיוֹם הִבָּרְאָם" דְּכָלִיל חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת. שכולל חסדים שהם ניתנים לזכר, וגבורות הניתנות למלכות והם יורדים אליהם מהדעת בְּגִין כָּךְ כְּלָלָא דְּכֹלָּא דְּכַר וְנוּקְבָּא, וְתַמָּן מִתְקַשְּׁרָן כֻּלְהוֹ עָלְמִין עִלָּאִין וְתַתָּאִין. לכן, הבראם לשון רבים, כללות הכל זכר ונקבה, ושם מתקשרים כל העולמות – העליונים והתחתונים, וּבְכָל אֲתַר דְּאִצְטְרִיךְ הָכִי אִתְגְּלִיאוּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. וּבַאֲתַר דְּאִינוּן אִתְגְּלִיאוּ כֹּלָּא אִתְכְּלִיל תָּמָן. ובכל מקום שצריך, כך מתגלה יחוד קב"ה ושכינתא, ובמקום ששם מתגלים, הכל נכלל שם.