תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא חַמְשִׁין דף קלו

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא חַמְשִׁין דף קלו.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַמְשִׁין

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה". קָם סָבָא חֲדָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' זַכָּאָה חוּלָקָךְ דְּתִיקּוּנָא עִלָּאָה סָלִיק עַל יָדְךָ בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין, דִּבְהוּ יִתָּבְּרוּן שִׁבְעִין רַבְרְבִין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא. וְהָכִי כֻּלְהוֹ אוּמִין דִּלְהוֹן יִפְּלוּן תַּחַת יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא. אֲבָל תָּא חֲזֵי, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה" (מלאכי ג, כג) וְכוּ'. וְאִיהוּ קָאִים לְחַבְּרָא כֻּלְהוֹ יִשְׂרָאֵל בִּמְקוֹרֵיהוֹן, לְאִתְתַּקְּפָא כֹּלָּא עֵילָּא וְתַתָּא. וְרָזָא דְּמִלָּה "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב" (מלאכי ג, כד) וְכוּ'.

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא מֹשֶׁה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ 'יִרְאָה לְגַבֵּי מֹשֶׁה מִלְּתָא זוּטַרְתִּי הִיא' (ברכות לג.). וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כָּלָה דִּילֵיהּ, וְלֵיהּ אִתְחָזֵי לְאַשְׁרָאָה לַהּ בְּעָלְמָא. דִּבְגִין כָּךְ אִיהוּ יֵיתֵי בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי תְּרֵין מְשִׁיחִין לְאַתְקָנָא לַהּ לְעָלְמָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים:


ביאור נופת צופים.

>בשבעים תיקוני זוהר תניינא ישברו שרי אומות למעלה, ואומותיהם למטה.

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה". קָם סָבָא חֲדָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' קם סבא אחד פתח ואמר, רבי רבי הרמח"ל, זַכָּאָה חוּלָקָךְ דְּתִיקּוּנָא עִלָּאָה סָלִיק עַל יָדְךָ בְּשִׁבְעִין תִּיקּוּנִין אִלֵּין, דִּבְהוּ יִתָּבְּרוּן שִׁבְעִין רַבְרְבִין קַמֵּי שְׁכִינְתָּא. אשרי חלקך שהתיקון העליון עולה על ידך בשבעין תיקונים אלה, שבהם ישברו שבעים שרי אומות עולם לפני השכינה. וְהָכִי כֻּלְהוֹ אוּמִין דִּלְהוֹן יִפְּלוּן תַּחַת יִשְׂרָאֵל לְתַתָּא. וכן למטה יפלו כל האומות שלהם תחת ישראל.

> אליהו הנביא מחבר את ישראל במקורם.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, אבל בוא וראה, "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב) דָּא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ זה אליהו הנביא הנאמן שנאמר בו, "הִנֵּה אָנֹכִי שֹׁלֵחַ לָכֶם אֵת אֵלִיָּה" (מלאכי ג, כג) וְכוּ'. וְאִיהוּ קָאִים לְחַבְּרָא כֻּלְהוֹ יִשְׂרָאֵל בִּמְקוֹרֵיהוֹן, לְאִתְתַּקְּפָא כֹּלָּא עֵילָּא וְתַתָּא. וְרָזָא דְּמִלָּה והוא יעמוד לחבר את כל ישראל במקורם, לחזק את קשרי העולמות והמשכת השפע למעלה ולמטה, וסוד הכתוב, "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב" (מלאכי ג, כד) וְכוּ'.

> משה רבינו משרה את השכינה כלתו על העולם, ועל המשיחין לתיקון שלם. 

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב) דָּא זה מֹשֶׁה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ שנאמר בו 'יִרְאָה לְגַבֵּי מֹשֶׁה מִלְּתָא זוּטַרְתִּי הִיא' (ברכות לג.) מידת היראה לגבי משה, היא דבר קל מאוד. וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי כָּלָה דִּילֵיהּ, וְלֵיהּ אִתְחָזֵי לְאַשְׁרָאָה לַהּ בְּעָלְמָא. והיראה זו השכינה שהיא הכלה שלו, ולו ראוי להשרות אותה בעולם, דִּבְגִין כָּךְ אִיהוּ יֵיתֵי בְּפוּרְקָנָא בַּהֲדֵי תְּרֵין מְשִׁיחִין לְאַתְקָנָא לַהּ לְעָלְמָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים: לכן הוא משה יבוא בזמן הגאולה, יחד עם שני המשיחין לתקן העולם תיקון שלם.