תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קע

עמודים נוספים בפרק זה
  1. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסה
  2. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסו
  3. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קסז
  4. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסח
  5. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קסט
  6. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קע
  7. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעא
  8. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעב
  9. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעג
  10. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעד
  11. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעה
  12. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעו
  13. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעז
  14. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעח
  15. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קעט
  16. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפ
  17. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפא
  18. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפב
  19. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפג
  20. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפד
  21. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפה
  22. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפו
  23. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה - אִדְּרָא דִּרְקִיעָא דף קפז
  24. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפח
  25. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קפט
  26. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצ
  27. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצא
  28. תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה דף קצב

תיקוני זוהר תניינא | תִּקּוּנָא שִׁתִּין וְתִשְׁעָה – אִדְּרָא דִּרְקִיעָא, דף קע.

אֲבָל אִלֵּין קַדְמָאִין בְּרָזָא דְּה"ה בָּתְרָאָה אִשְׁתָּאֲרוּ. כְּדֵין מָאן דְּנָפִיק לָא נָפִיק אֶלָּא לְקִבְלַיְיהוּ וְדָא ו'. אִזְדְּמָנוּ עָלְמִין בְּתִיקּוּנָא וְאִינּוּן יהו"ה. לְזִמְנָא דְּאָתֵי "יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד" (זכריה יד, ט) דִּכְדֵין ה"ה בָּתְרָאָה תִּסְתַּלֵּק כִּבְקַדְמִיתָא לְמִיהְוֵי בְּרָזָא דְּה' עִלָּאָה. כְּדֵין ו' אִשְׁתְּכַח לְקִבְלַהּ וְסָלִיק בְּרָזָא דֵּי'. בְּגִין כָּךְ "אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ" (משלי יב, ד). בַּהּ "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה" (ישעיהו ל, כו) וְכוּ' דְּהָכִי מִתַּתָּא לְעֵילָא מִסְתַּלְּקָן מִילִין.

תָּא חֲזֵי, בְּזִמְנָא דְּאַתְקִין הַהוּא סְתִימָא דְּכֹלָּא תִּיקּוּנִין עִלָּאִין, כֹּלָּא שָׁרֵי וְאִתְתְּקַן בִּתְלָת רֵישִׁין דְּאִשְׁתְּמוֹדְעוֹ.

רֵישָׁא קַדְמָאָה עַל כֻּלְהוֹ קַיְימַת לְעֵילָא לְעֵילָא, וּמִינַּהּ שֶׁבַע אִשְׁתַּכְּחָן לְתַתָּא, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב" (דניאל ז, ט). תָּא חֲזֵי, הַהִיא רֵישָׁא עִלָּאָה דְּלָא אִתְיְדַע כְּלָל, קָאִים לְאַנְהָרָא נְהִירוּ עַל כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין. מַאי נְהִירוּ? אֶלָּא רָזָא דָּא רָזָא עִלָּאָה דִּכְתִיב "יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ" (במדבר ו, כה). נְהִירוּ דְּאַנְפִּין דְּמִסְתַּכְּלָן לְתַתָּא אָקִים דַּרְגִּין בְּאַתְרַיְיהוּ, לְנַטְּלָא נְהִירוּ דִּלְגַו כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ. בְּגִין כָּךְ בְּאַנְפִּין מִסְתַּכְּלָן, וּבְגוּפָא קָיְימִין מִילִין לְגוֹ לְבוּשָׁא כִּדְקָא חֲזֵי. וּלְתַתָּא אוֹקְמוּהָ רַבָּנָן "טוֹב מַרְאֵה עֵינַיִם" (קהלת ו, ט) 'טוֹב' (יומא עד) וְכוּ'. דְּהָכִי נְהִירוּ דָּא גָּרִים לַהּ לְקַבְּלָא נְהִירוּ אַחֲסָנָא כִּדְקָא יָאוּת. וּמַאי דְּאִתְפְּשַׁט לְגַו, שֶׁבַע אִינוּן, וּמִינַּיְיהוּ תַּלְיָין כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין וְתַתָּאִין. בְּגִין כָּךְ כָּל עָלְמָא בְּשֶׁבַע יוֹמִין אִתְבְּרֵי, וּבְשֶׁבַע אִתְדַּבַּר. וְרָזָא דָּא "עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב" (דניאל ז, ט). דְּהָא כָרְסָוָן מִזְדַּמְּנָן לְתַתָּא בְּרָזָא דְּשֶׁבַע, כְּגַוְנָא דְּשֶׁבַע עִלָּאִין. דְּהָא כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין דְּמִתְפָּרְשָׁאן הָכָא וְהָכָא. כַּד תִּסְתַּכֵּל בְּהוּ, כֹּלָּא בְּשֶׁבַע תַּלְיָין וְלָא יַתִּיר. בְּגִין כָּךְ שֶׁבַע כְּלָלָא דְּכֹלָּא לְעֵילָא וְתַתָּא. וּשְׁכִינְתָּא שֶׁבַע כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא. וְהָכִי כֹּלָּא בְּרָזָא דְּשֶׁבַע אִסְתֵּדַּר וַדַּאי בְּסִידוּרָא שְׁלִים.

תָּא חֲזֵי, מֵהָכָא תַּלְיָא הַהוּא עַתִּיקָא קַדִּישָׁא דְּסָתִים לְגַו, וְאִתְפְּרַשׂ בְּעַנְפּוֹי בְּרָזָא דְּד' אַתְוָן יהו"ה ב"ה. וְאִתְּמָר בְּהוּ "יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט). דְּהָא אִלֵּין שְׁמָא דְּעַתִּיקָא אִקְרוּן, וְאִינּוּן יהו"ה, וְאִיהוּ מִלְּגַו הָכִי מִתְפָּרֵשׁ לְקִבְלַיְיהוּ. אֲבָל שְׁמֵיהּ מַמָּשׁ, סָתִים מִכֹּלָּא טָמִיר מִכֹּלָּא, וְלָא אִתְרְמִיז אֶלָּא בְּהַהוּא קוֹצָא דְּי', דְּמִינֵּיהּ אִתְבְּנֵי וְאִתְמַלְּיָא שְׁמָא דָּא כִּדְקָא יָאוּת. וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד בְּיִחוּדָא חַד וַדַּאי. דְּדָא אִיהוּ לְגַו, בּוֹצִינָא דְּכֻלְּהוּ בּוּצִינִין מִתְלַהֲטָן מִינֵּיהּ. וְכֹלָּא אִתְכְּלִיל וְאִתְקְשַׁר בִּתְלֵיסָר נְבִיעִין יָקִּירִין דְּאִקְרוּן י"ג תִּיקּוּנֵי דִּיקְנָא, דְּיִתְפַּרְשׁוּן בְּאַתְרַיְיהוּ כִּדְקָא חֲזֵי.


ביאור נופת צופים

אֲבָל אִלֵּין קַדְמָאִין בְּרָזָא דְּה"ה בָּתְרָאָה אִשְׁתָּאֲרוּ. כְּדֵין מָאן דְּנָפִיק לָא נָפִיק אֶלָּא לְקִבְלַיְיהוּ וְדָא ו', אִזְדְּמָנוּ עָלְמִין בְּתִיקּוּנָא וְאִינּוּן יהו"ה. אבל אלו הקודמים לו נשארו בסוד אות ה"ה אחרונה של שם ב"ן. ואז, מה שיצא ממצח א"ק לתקנם – לא יצא אלא כנגדם וזה בסוד אות ו' – בחינת שם מ"ה, ונזדמנו העולמות מתוקנים בסוד שם יהו"ה.  לְזִמְנָא דְּאָתֵי ולעתיד לבוא "יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד" (זכריה יד, ט) דִּכְדֵין ה"ה בָּתְרָאָה תִּסְתַּלֵּק כִּבְקַדְמִיתָא לְמִיהְוֵי בְּרָזָא דְּה' עִלָּאָה. ואז ה"ה אחרונה של שם תתעלה כבתחילה להיות בסוד של אות ה' עליונה של שם יהו"ה. כְּדֵין ו' אִשְׁתְּכַח לְקִבְלַהּ וְסָלִיק בְּרָזָא די'. ואז אות ו' יתעלה כנגדה ויעלה בסוד אות י', בְּגִין כָּךְ "אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ" (משלי יב, ד). בַּהּ "וְהָיָה אוֹר הַלְּבָנָה כְּאוֹר הַחַמָּה וְאוֹר הַחַמָּה" (ישעיהו ל, כו) וְכוּ' דְּהָכִי מִתַּתָּא לְעֵילָא מִסְתַּלְּקָן מִילִין. שכך עולים תיקוני הדברים מלמטה למעלה כיוון שהקלקול היה תחילה למטה.

תָּא חֲזֵי, בְּזִמְנָא דְּאַתְקִין הַהוּא סְתִימָא דְּכֹלָּא תִּיקּוּנִין עִלָּאִין, כֹּלָּא שָׁרֵי וְאִתְתְּקַן בִּתְלָת רֵישִׁין דְּאִשְׁתְּמוֹדְעוֹ. בא וראה, בזמן שתיקן ההוא האין סוף הסתום מכולם תיקונים עליונים, הכל החל  לתחילה נתקן בשלשה ראשים הנודעים.

רֵישָׁא קַדְמָאָה עַל כֻּלְהוֹ קַיְימַת לְעֵילָא לְעֵילָא, וּמִינַּהּ שֶׁבַע אִשְׁתַּכְּחָן לְתַתָּא, דְּאִתְּמָר בְּהוּ הראש הראשון, שהוא רדל"א דעתיק, עומד מעל כולם למעלה למעלה, וממנו נמצאים שבע ספירות ז"ת דעתיק שנאמר בהם "עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב" (דניאל ז, ט).

תָּא חֲזֵי, הַהִיא רֵישָׁא עִלָּאָה דְּלָא אִתְיְדַע כְּלָל, קָאִים לְאַנְהָרָא נְהִירוּ עַל כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין. מַאי נְהִירוּ? אֶלָּא רָזָא דָּא רָזָא עִלָּאָה דִּכְתִיב בא וראה, ההוא הראש העליון שלא נודע כלל,עומד להאיר אורותיות על כל המדרגות העליונות. ומהם האורות? אלא זה סוד עליון שנאמר  "יָאֵר יְהֹוָה פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ" (במדבר ו, כה). נְהִירוּ דְּאַנְפִּין דְּמִסְתַּכְּלָן לְתַתָּא אָקִים דַּרְגִּין בְּאַתְרַיְיהוּ, לְנַטְּלָא נְהִירוּ דִּלְגַו כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ. הארת הפנים שמסתכלים למטה, ומעמידים המדרגות במקומם לקבל אור פנימי כמו שראוי. בְּגִין כָּךְ בְּאַנְפִּין מִסְתַּכְּלָן, וּבְגוּפָא קָיְימִין מִילִין לְגוֹ לְבוּשָׁא כִּדְקָא חֲזֵי. לכן, מסתכלים בפנים כדי לקבל הארתם. ובגוף עומדים הדברים בתוך א"א שהוא בסוד לבוש דע"ק כמו שראוי.

וּלְתַתָּא אוֹקְמוּהָ רַבָּנָן ולמטה במוסר רבותינו נאמר "טוֹב מַרְאֵה עֵינַיִם" (קהלת ו, ט) 'טוֹב' (יומא עד) וְכוּ' טוב מראה עינים, המקשר את הפנימיות הרואה בנראה. דְּהָכִי נְהִירוּ דָּא גָּרִים לַהּ לְקַבְּלָא נְהִירוּ אַחֲסָנָא כִּדְקָא יָאוּת. שכך האור הזה גורם לה לקבל אור אחר הנמשך מפנימיות הרואה כמו שראוי.

וּמַאי דְּאִתְפְּשַׁט לְגַו, שֶׁבַע אִינוּן, וּמִינַּיְיהוּ תַּלְיָין כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין וְתַתָּאִין. בְּגִין כָּךְ כָּל עָלְמָא בְּשֶׁבַע יוֹמִין אִתְבְּרֵי, וּבְשֶׁבַע אִתְדַּבַּר. ומה שהתפשט בפנים בתוך א"א – שבע הם, ומהם תלויים כל המדריגות העליונים והתחתונים. לפיכך, כל העולם נברא בשבעה ימים, ובשבע מדריגות שהם הז"ת מונהג. וזה סוד, וְרָזָא דָּא "עַד דִּי כָרְסָוָן רְמִיו וְעַתִּיק יוֹמִין יְתִב" (דניאל ז, ט). דְּהָא כָרְסָוָן מִזְדַּמְּנָן לְתַתָּא בְּרָזָא דְּשֶׁבַע, כְּגַוְנָא דְּשֶׁבַע עִלָּאִין. שאלו הכסאות, מזדמנות למטה בסוד השבעה, כעין השבעה העליונות, דְּהָא כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין דְּמִתְפָּרְשָׁאן הָכָא וְהָכָא. כַּד תִּסְתַּכֵּל בְּהוּ, כֹּלָּא בְּשֶׁבַע תַּלְיָין וְלָא יַתִּיר. שהרי כל המדרגות נחלקים לכאן ולכאן. וכאשר תסתכל הרדל"א בהם – כולם תלוים באלו השבע העליונות ולא יותר. בְּגִין כָּךְ שֶׁבַע כְּלָלָא דְּכֹלָּא לְעֵילָא וְתַתָּא. לפיכך, השבעה הם כללות הכל למעלה ולמטה. וּשְׁכִינְתָּא שֶׁבַע כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא. וְהָכִי כֹּלָּא בְּרָזָא דְּשֶׁבַע אִסְתֵּדַּר וַדַּאי בְּסִידוּרָא שְׁלִים, והשכינה היא הספירה השביעית כעין העליונות הכוללת כולם. וכך הכל בסוד השבע מסתדר ודאי בסדר שלם.

תָּא חֲזֵי, מֵהָכָא תַּלְיָא הַהוּא עַתִּיקָא קַדִּישָׁא דְּסָתִים לְגַו, וְאִתְפְּרַשׂ בְּעַנְפּוֹי בְּרָזָא דְּד' אַתְוָן יהו"ה ב"ה. בא וראה, מכאן דהיינו בסוד זה תלוי ההוא עתיקא קדישא שנסתם בפנימיות א"א, ונפרש בענפיו בעולם האצילות בסוד ד' אותיות יהו"ה. וְאִתְּמָר בְּהוּ "יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט) שהוא אחד בכל מדרגותיו בשורשו ובגילויו. דְּהָא אִלֵּין שְׁמָא דְּעַתִּיקָא אִקְרוּן, וְאִינּוּן יהו"ה, וְאִיהוּ מִלְּגַו הָכִי מִתְפָּרֵשׁ לְקִבְלַיְיהוּ. שהרי אלו המדרגות האצילות נקראות 'שם ע"ק', וזה הוי"ה, והוא מפנימיות ע"ק מתפשט כנגדם באצילות.  אֲבָל שְׁמֵיהּ מַמָּשׁ, סָתִים מִכֹּלָּא טָמִיר מִכֹּלָּא, וְלָא אִתְרְמִיז אֶלָּא בְּהַהוּא קוֹצָא דְּי', דְּמִינֵּיהּ אִתְבְּנֵי וְאִתְמַלְּיָא שְׁמָא דָּא כִּדְקָא יָאוּת. אשל 'שם' ממש, הוא סתום מכולם ונעלם מכולם, ולא נרמז אלא באותו קוצו של י', שממנו נבנה ונמתמלא שם הוי"ה כמו שראוי. וְכֹלָּא אִיהוּ אֶחָד בְּיִחוּדָא חַד וַדַּאי. והכל הוא אחד, ביחוד אחד ודאי, וכל המדרגות אינם ח"ו דברים נפרדים – אלא גילויים שונים של אותה הבחינה שהיא אחד. דְּדָא אִיהוּ לְגַו, בּוֹצִינָא דְּכֻלְּהוּ בּוּצִינִין מִתְלַהֲטָן מִינֵּיהּ. וְכֹלָּא אִתְכְּלִיל וְאִתְקְשַׁר בִּתְלֵיסָר נְבִיעִין יָקִּירִין דְּאִקְרוּן י"ג תִּיקּוּנֵי דִּיקְנָא, דְּיִתְפַּרְשׁוּן בְּאַתְרַיְיהוּ כִּדְקָא חֲזֵי. שהזה הקוץ הוא מבפנים, המאור שכל המאורות מתלהטים ממנו. והכל מכלל ונקשר בשלשה מבועים יקרים הנקראים י"ג תיקוני דיקנא, שיתחלקו במקומם כמו שראוי.