Skip to content

פשט כוונות תפילת עמידה של ראש השנה

ראש השנה

הִנֵּה בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה נַעֲשָׂה הַדִּין, וְסוֹד זֶה כִּי כֵּיוָן שֶׁבּוֹ נִבְרָא הָעוֹלָם – הַבִּנְיָן שֶׁל נוּקְ' חוֹזֵר וּמִתְחַדֵּשׁ. וְהִנֵּה זֶה הַבִּנְיָן צָרִיךְ לְהֵעָשׂוֹת כְּפִי מַעֲשֵׂי הַתַּחְתּוֹנִים, כִּי נוּקְ' הִיא שֹׁרֶשׁ כָּל הַתַּחְתּוֹנִים, וְלָכֵן צָרִיךְ לִרְאוֹת אֵיךְ לְהִתְנַהֵג הַשָּׁרָשִׁים עִם עַנְפֵיהֶם, אִם לְקָרֵב אוֹתָם – זֶהוּ הַחַיִּים, אִם לִדְחוֹת אוֹתָם ח"ו – אָז מֵתִים בַּר מִינָן, אוֹ לְהַשְׁפִּיעַ לָהֶם בְּרֵיוַח וְזֶהוּ הָעֹשֶׁר, אוֹ בְּדוֹחַק – זֶה הָעוֹנִי ח"ו. וְכֵן כָּל שְׁאָר הַדְּבָרִים עַל דֶּרֶךְ זֶה, צָרִיךְ לִקְבֹּעַ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, לִרְאוֹת אֵיךְ תִּתְנַהֵג נוּקְ' בְּהַנְהָגַת הָעוֹלָם בְּאוֹתָהּ הַשָּׁנָה, וְזֶהוּ כְּלָלוּת עִנְיַן הַדִּין. עַל כֵּן חוֹזֵר הב"ה לִבְדּוֹק בְּנֵי אָדָם בְּכָל שָׁנָה, לִרְאוֹת אֵיךְ לִבְנוֹת זֶה הַבִּנְיָן. קִצּוּר הַכַּוָּנוֹת – עִנְיַן רֹאשׁ הַשָּׁנָה 

אָמְנָם מַה שֶּׁיּוּכַל לִשְׁמוֹר אֶת הָאָדָם וּלְהַצִּילוֹ מִן הַמַּפְסִידִים הָאֵלֶּה הוּא הַבִּטָּחוֹן, וְהוּא שֶׁיַּשְׁלִיךְ יְהָבוֹ עַל ה' לְגַמְרֵי! בַּאֲשֶׁר יֵדַע כִּי וַדַּאי אִי אֶפְשָׁר שֶׁיֶּחְסַר לָאָדָם מַה שֶּׁנִּקְצַב לוֹ. וּכְמוֹ שֶׁאָמְרוּ זִכְרוֹנָם לִבְרָכָה בְּמַאַמְרֵיהֶם, "כָּל מְזוֹנוֹתָיו שֶׁל הָאָדָם קְצוּבִים לוֹ מֵרֹאשׁ הַשָּׁנָה" וְכוּ' (ביצה טז, ע"א), וְכֵן אָמְרוּ, "אֵין אָדָם נוֹגֵעַ בַּמּוּכָן לַחֲבֵירוֹ אֲפִלּוּ כִּמְלֹא נִימָא" (יומא לח, ע"ב). מסילת ישרים פרק כא.

הִנֵּה בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה נַעֲשֶׂה הַדִּין, וְסוֹד זֶה כִּי כֵּיוָן שֶּׁבּוֹ נִבְרָא הָעוֹלָם – הַבִּנְיָן שֶׁל נוּק' חוֹזֵר וּמִתְחַדֵּשׁ. וְהִנֵּה זֶה הַבִּנְיָן צָרִיךְ לְהֵעָשׂוֹת כְּפִי מַעֲשֵׂי הַתַּחְתּוֹנִים, כִּי נוּק' הִיא שֹׁרֶשׁ כָּל הַתַּחְתּוֹנִים, וְלָכֵן צָרִיךְ לִרְאוֹת אֵיךְ לְהִתְנַהֵג הַשָּׁרָשִׁים עִם עַנְפֵיהֶם, אִם לְקָרֵב אוֹתָם – זֶהוּ הַחַיִּים, אִם לִדְחוֹת אוֹתָם ח"ו – אָז מֵתִים בַּר-מִינָן, אוֹ לְהַשְׁפִּיעַ לָהֶם בְּרֶוַח- וְזֶהוּ הָעֹשֶׁר, אוֹ בְּדֹחַק – זֶה הָעֹנִי ח"ו. וְכֵן כָּל שָׁאַר הַדְּבָרִים עַל דֶּרֶךְ זֶה, צָרִיךְ לִקְבֹּעַ בְּרֹאשׁ הַשָּׁנָה, לִרְאוֹת אֵיךְ תִּתְנַהֵג נוּק' בְּהַנְהָגַת הָעוֹלָם בְּאוֹתָהּ הַשָּׁנָה, וְזֶהוּ כְּלָלוּת עִנְיַן הַדִּין. עַל כֵּן חוֹזֵר הקב"ה לִבְדּוֹק בְּנֵי אָדָם בְּכָל שָׁנָה, לִרְאוֹת אֵיךְ לִבְנוֹת זֶה הַבִּנְיָן. לָכֵן בַּעֲשֶׂרֶת יְמֵי הַתְּשׁוּבָה שֶׁהַבִּנְיָן הוֹלֵךְ וְנַעֲשֶׂה, עַל כֵּן הַפֶּתַח פָתוּחַ לְכָל, וְהַתְּשׁוּבָה מִצַּלַּחַת, כֵּיוָן שֶׁעֲדַיִן הַבִּנְיָן אֵינוֹ נִשְׁלַם, יוֹתֵר בְּנָקֵל גַּם כֵּן מִשְּׁאֵר הַזְּמַנִּים, כֵּיוָן שאו"א הֵם הַבּוֹנִים הַבִּנְיָן, עַל כֵּן אוֹרָם שׁוֹלֵט בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן בְּסוֹד תְּשׁוּבָה הַבָּא מֵאִימָּא. וְאַחַר יוֹם הַכִּפּוּרִים שֶׁהַבִּנְיָן נִשְׁלַם כְּבָר – אֵין עוֹד תִּקְוָה אֶלָּא בְּדֹחַק; וְאַף עַל פִּי כֵן עַד מוּסָף שְׁמִינִי עֲצֶרֶת יֵשׁ תַּקָּנָה. אֲבָל מִשָּׁם וָאֵילָךְ אֵין תַּקָּנָה עוֹד, כִּי כְּבָר נִקְבָּע וְנִמְסְרוּ הַפְּתָקִין לְיַד הַמְשָׁרְתִים לִפְעֹל (קיצור הכוונות).

בג' מקומות ריכז עט"ר את כוונות תפילות ראש השנה: קיצור הכוונות, מאמר החכמה, מחזור רמח"ל. בד"כ כלל מרבית הכוונות מיועדים ליודעים לכוון. אולם, בתפילת העמידה של ראש השנה, רבות הכוונות שניתן להבינן על דרך הפשט, ע"כ עלה במחשבה להגיש לציבור הרחב תדפיס והסבר לתפילת עמידה של ראש השנה ע"פ  דרכו המיוחדת של עט"ר המשרתת במדוייק את תכלית עיצומו של יום.

אין ספק שמי שיזכה להתחבר וליישם אותם – מובטח לו שיחווה את תפילות ראש השנה באופן מיוחד ביותר ויזכה לפעול בעליונים כפי הכוונה האמתית והרצויה לפני בורא עולם – המלכוני עליכם.

 

הוראה כללית בכל הכוונות – כולל הפשט:

כוונות שלא יודעים ומבינים – לא עושים.

מי שמנסה לכוון ולא יודע מה עושה > מקלקל ומזיק לעצמו! 

 

בקישורים 2, 3, להלן, שני תדפיסים של הכוונה של השיעור דלעיל, שכל אחד יוכל להדפיס, להפיץ, ולהשתמש בהן.

קובץ 2:  הקלק והורד את הקובץ להדפסה רגילה במדפסת.

קובץ 3: לבעלי מדפסת דו צדדית – הורד את הקובץ ובחר בהדפסה דו צדדית בקיפול אופקי. לאחר ההדפסה, בקיפול הדפים כסדר ההדפסה – תתקבל חוברת מסודרת.

קובץ 4: תפילה לערב ראש השנה מאת הרמח"ל הקדוש.

 


קובץ 5:  חדש: >>>  ערב ראש השנה תשפ"א: טיוטת תפילת מוסף של ראש השנה עם כוונותיה, >>> לחץ כאן.


 

שנת טובה ומבורכת.

 

עדכון:
קטעים מהשיעור הנ"ל המתאימים לכל ימות השנה, וכן הורדות המותאמות לכל תפילות השנה ניתן לראות כאן: