תיקון גילוי היחוד – הדף היומי א' בשבט

ו׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 6, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי א' בשבט

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְהָא אוּקְמוּהוּ "חַי יְהֹוָה שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר" (רות ג, יג), אוֹמָאָה בְּחַ"י, דְאִיהוּ כְלִיל חַ"י בִּרְכָאָן דִּצְלוֹתָא, "שִׁכְבִי עַד הַבֹּקֶר" (רות ג, יג), עַד הַהוּא נַהֲרָא, דִבְהַהוּא זִמְנָא צְלוֹתָא תְהֵא נַהֲרָא בְלִבָּא וּבְעַיְינִין, וּבְגִין דִּבְחַ"י בִּרְכָאָן דִּצְלוֹתָא תַלְיָא פּוּרְקָנָא, וּבֵיהּ אִתְגַּלְיָא, דְאִיהוּ יְסוֹד חַ"י עָלְמִין, אִתְּמַר בֵּיהּ "וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי שָׁם כָּל הַיָּמִים" (מלכים א' ט, ג).

"וְהָיוּ עֵינַי וְלִבִּי" (מלכים א' ט, ג) אַדְכִּיר עַיְינִין וְלִבָּא, בְּגִין דְּצָרִיךְ בַּר נַשׁ בִּצְלוֹתֵיהּ לְמֶהֱוִי עֵינוֹי לְתַתָּא לְגַבֵּי נִשְׁמָתָא, דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא דְאִיהִי אֲסִירָא בְגָלוּתָא, וְלִבֵּיהּ לְעֵילָא בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וְרָזָא דְמִלָּה "עֵינַי תָּמִיד אֶל יְהֹוָה כִּי הוּא יוֹצִיא מֵרֶשֶׁת רַגְלָי" (תהלים כה, טו), וְלִבֵּיהּ לְעֵילָא לְנָטְלָא נוּקְמָא מֵעֲמָלֵק, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "כִּי יוֹם נָקָם בְּלִבִּי" (ישעיהו סג, ד), בְלִבִּי וַדַּאי, בֵּיהּ עָתִיד לְנָטְלָא נוּקְמָא, כְּמָה דְנָטִיל בֵּיהּ נוּקְמָא מִמִּצְרָאֵי.

דְּאִיהִי לִבִּ"י שֵׁם בֶּן אַרְבָּעִים וּתְרֵין, אבגית"ץ בֵּיהּ אַפִּיק לְיִשְׂרָאֵל מִגָּלוּתָא. קְרַ"ע שָׂטָ"ן דְּאִיהוּ שְׁמָא תִנְיָינָא דְיוֹמָא תִנְיָינָא, בֵּיהּ קָרַע יַמָּא, וּבְהַאי שְׁמָא אִתְּמַר "יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם" (בראשית א, ו) וְגוֹ', נג"ד יכ"ש "נֶגֶד כָּל עַמְּךָ אֶעֱשֶׂה נִפְלָאֹת" (שמות לד, י), בְּכָל שְׁמָא נָטַל נוּקְמָא בְּמִצְרַיִם.
וּפוּרְקָנָא בְלִבָּא תַלְיָא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ הַלֵּב רוֹאֶה, וּבְגִין דָּא "כִּי יוֹם נָקָם בְּלִבִּי" (ישעיהו סג, ד), נְקָמָה בְּמַאי בְּלִבִּי בְּי"ה, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ כֹּל הַנְּשָׁמָה תְּהַלֵּל י"הּ, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "כִּי יָד עַל כֵּס יָ"הּ" (שמות יז, טז), וּפוּרְקָנָא בְלִבָּא תַלְיָא, דְבֵיהּ אִתְּמַר הַלֵּב רוֹאֶה, וּבְגִין דָּא אוּקְמוּהוּ מָארֵי מַתְנִיתִין לְלִבִּ"י גִלִּיתִי וּלְאֵבָרַי לֹא גִלִּיתִי. מַאי לְלִבִּי? אֶלָּא אוֹרַיְיתָא דְבִכְתָב אִתְקְרִיאַת לִבִּי, וְאוֹרַיְיתָא דְעַל פֶּה אִתְקְרִיאַת פּוּמָא. וְאוּקְמוּהוּ מָארֵי מַתְנִיתִין מִלִּבָּא לְפוּמָא לָא גַלִּי, לְלִבִּ"י גִלִּיתִי דָא שְׁמָא דְע"ב שְׁמָהָן, וְאִינוּן שַׁבְעִין אַנְפִּין לְאוֹרַיְתָא, דְתַלְיָין מִן ב'.

וְאוֹרַיְיתָא אִית לָהּ רֵישָׁא וְגוּפָא וְלִבָּא וּפִימָא וְאֵבָרִין, כְּגַוְונָא דְאִית בְּיִשְׂרָאֵל, דְּאִינוּן רֵישִׁין רֵישֵׁי עַמָּא, וּמִנְּהוֹן עַיְינִין הֲדָא הוּא דִכְתִיב וְהָיָה אִם מֵעִינֵי הָעִדָה, וְאִית מִנְּהוֹן לִבָּא, דְאִינוּן לָקֳבֵל שַׁבְעִין סַנְהֶדְרִין וּמֹשֶׁה וְאַהֲרֹן עַל גַּבַּיְיהוּ, דְּלָא חָסְרִין מֵעָלְמָא כְּוָתַיְיהוּ, וְדָא אִיהוּ לְלִבִּי גִלִּיתִי, אֲבָל אָחֳרָנִין דְּאִינוּן כִּשְׁאָר אֵבָרִין אִתְּמַר בְּהוֹן וּלְאֵבָרַי לֹא גִלִּיתִי, וְכֵן בְּאוֹרַיְיתָא שַׁבְעִין אַנְפִּין תַּלְיָין מִתְּרֵין תּוֹרוֹת, אוֹרַיְיתָא דְבִכְתָב וְאוֹרַיְיתָא דִבְעַל פֶּה.

וּבְגָלוּתָא חָלַק לִבָּ"ם, דְּאִינוּן ע"ב צַדִּיקִים דְּאִינוּן כְּגַוְונָא דְסַנְהֶדְרִין, וְרָזָא דְמִלָּה "אַשְׁרֵי כָּל חוֹכֵי לוֹ" (ישעיהו ל, יח), לֹ"ו בְּחוּשְׁבָּנָא סְלִיק תְּלָתִין וְשִׁית, וְאִינוּן ל"ו בְּאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל, וְל"ו לְבָר מֵאַרְעָא דְיִשְׂרָאֵל, וְדָא אִיהוּ "חָלַק לִבָּ"ם" (הושע י, ב), וּמָאן "חָלַק לִבָּם". שְׂאוֹר וְחָמֵץ דְּאִינוּן עֵרֶב רַב, וְרָזָא דְמִלְתָא "וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם" (בראשית א, ו), דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "אַךְ בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן תַּשְׁבִּיתוּ שְּׂאֹר מִבָּתֵּיכֶם" (שמות יב, טו), אַךְ חָלַק, וְאוֹמָאָה דְיִתְמַחוּן בְּי"ד, דְּאִינוּן אַרְבַּע סְרֵי יוֹמֵי דְפִסְחָא, לְקַיְימָא "כִּימֵי צֵאתְךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם אַרְאֶנּוּ נִפְלָאוֹת" (מיכה ז, טו), הֲדָא הוּא דִכְתִיב "חָג שְׁבֻעוֹת יָמִים מַצּוֹת יֵאָכֵל" (יחזקאל מה, כא).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תָּא חֲזֵי, חוֹבָא גָּרִים חוֹבָא. וְחוֹבָא דְּעֵגֶל גָּרִים חוֹבָא דִּמְרַגְּלִים, עַד דְּאִתְעַכְּבוּ בְּמַדְבְּרָא וְסִטְרָא אַחֲרָא שָׁלְטוּ עֲלַיְיהוּ. אֲבָל בְּסוֹף יוֹמִין בְּזִמְנָא דְּאִתְחֲזֵי לוֹן לְמֵיעַל לְאַרְעָא, דִּכְבָר פְּגִימוּ אִתְעַבַר וְסִטְרָא אַחֲרָא אִשְׁתְּבִיקוּ מִנַיְיהוּ, כְּדֵין תָּב מֹשֶׁה לְקַשְּׁרָא קְשָׁרִין כִּבְקַדְמִיתָא. בְּמַאי? אֶלָּא בְּמִשְׁנֵה תּוֹרָה וְעֶשֶׂר אֲמִירָן. וְהָכָא כְּתִיב “כַּאֲשֶׁר צִוְּךָ יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ”(דברים כ, יז) לְאַחֲזָאָה כֹּלָּא לְאַהַדְרָא מִילִין כִּבְקַדְמִיתָא. וּבְשַׁעֲתָא דְּבָרִיךְ לוֹן הָכִי שָׁארֵי “יְהֹוָה מִסִּינַי בָּא” (דברים לג, ב)וְכוּ’ לְאַהַדְרָא כֹּלָּא לְאַתְרֵיהּ.

תָּא חֲזֵי, “יְהֹוָה מִסִּינַי בָּא וְזָרַח מִשֵּׂעִיר” (דברים לג, ב). מַאי שֵׂעִיר וּפָארָן הָכָא? אֶלָּא לְאַחֲזָאָה מִלָּה בְּדָרְגָּהָא כִּדְקָא יָאוּת. דְּכֹלָּא אִתְכְּלִיל כַּחֲדָא, וּקְלִיפִין כֻּלְהוֹ אִשְׁתַּעְבִּידוּ לִסְטַר קַדִּישָׁא, וְאוֹרַיְתָא בְּתִיקּוּנָא דְּכֹלָּא בִּכְלָלָא דְּכֹלָּא אִתְיְהִיבַת. וּכְלָלָא דְּכֹלָּא “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב). וּבְדָא אַתְקִיף לוֹן לְמֵיעַל לְאַרְעָא קַדִּישָׁא. וְרָזָא דָּא “חֲזַק וֶאֱמָץ” (דברים לא, ז) לִיהוֹשֻׁעַ אִתְּמָר. וְדָא חָזָק מִיָּד הַחֲזָקָה. אֲבָל תָּא חֲזֵי, דְּוַדַּאי אִי יִשְׂרָאֵל לָא הֲווּ חָאבִין כֹּלָּא הֲוָה מִתְתַּקָּן כִּדְקָא יָאוּת. אֲבָל כֵּיוָן דְּחָאבוּ אִתְהֲדָרוּ מִילִין בְּקִלְקוּלָא. עַד דְּיֵיתֵי רַעֲיָא מְהֵימְנָא לְזִמְנָא דְּאָתֵי לְאַהַדְרָא כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, בְּזִמְנָא דְּתִתְגָּלֵּי רְתִיכָא עִלָּאָה לְקַמֵּי כָּל יִשְׂרָאֵל. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן.

וְהָא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר’ ר’ וַדַּאי בְּד’ חָיוֹת אִית תְּלָת אַנְפִּין לְכָל חַד דְּכֻלְּהוּ דְּיוֹקְנָא דְּאָדָם. וּתְלָת דִּיוּקְנִין אָחֲרָנִין נָפְקִין מִתַּמָּן לְכָל סְטַר וְאִינּוּן תְּלָת בִּרְכָאָן “יְבָרֶכְךָ” “יָאֵר” “יִשָּׂא” וְדָא יה”ו מיהו”ה. ה”א בָּתְרָאָה בַּהּ “וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל” (במדבר ו, כז). וְתָא חֲזֵי, הוי”ה חֲדָא אִיהִי, בַּהּ מִתְפָּרְשָׁאן ד’ חֵיוָן לְסִטְרַיְיהוּ. כָּל חַד אֲפִיק תְּלָת בִּרְכָאָן אִלֵּין. בְּגִין כָּךְ “יְבָרֶכְךָ יְהֹוָה” “יָאֵר יְהֹוָה” “יִשָּׂא יְהֹוָה” (במדבר ו, כו). וְאַנְפִּין אִינוּן י”ב, בְּהוּ מִתְגַּלְגְּלִין כ”ב אַתְוָן דְּנָפְקִין מֵהַהוּא רְקִיעָא דְּקָאִים עֲלַיְיהוּ. וּבְהוּ מִתְגַּלְגְּלִין י”ב אַלְפָא בֵּיתִין אַלְפָא בֵּיתָא לְכָל חַד. וְרָזָא דָּא שְׁמָא דכ”ב אַתְוָן דְּמִתְגַּלְגֵּל בְּצֵירוּפוֹי בִּפְסוּקִין אִלֵּין.

תָּא חֲזֵי, הָכָא מִתְגַּלְגֵּלָן אַתְוָן וַדַּאי בְּי”ב צֵירוּפִין דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא הוי”ה, צֵירוּפָא לְשִׁבְטָא מִתְּרֵיסַר שְׁבָטִין. לְבָתַר י”ב אִלֵּין מִתְחַבְּרָן בְּי”ב אָחֲרָנִין דְּקַיְּימִין לְתַתָּא בְּשְׁכִינְתָּא, וְאִינּוּן כ”ד, אַתְוָן דִרְקִיעָא מִסְתַּחֲרַן עַל כֹּלָּא וְאִינּוּן כ”ה. בְּרָזָא דָּא “כֹּ”ה תְבָרְכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל” (במדבר ו, כג). תָּא חֲזֵי, רָזָא אִיהוּ כ”ב אַתְוָן מִצְטָרְפָן בְּי”ב צֵירוּפִין כֹּלָּא אִיהוּ ל”ד, וְדָא יד”ך. בֵּיהּ “וַיִּשָּׂא אַהֲרֹן אֶת יָדָו אֶל הָעָם” (ויקרא ט, כב) יָדוֹ כְּתִיב. וְדָא יָד הַחֲזָקָה, סִידּוּרָא דִּרְתִיכָא דְּמִסְתְּדַּר בְּסִדְרוֹי לְתִיקּוּנָא דְּיִשְׂרָאֵל.

קישור ישיר לדף זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים