תיקון גילוי היחוד – הדף היומי א' בניסן

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי א' בניסן

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

אַדְהָכִי הָא קָלָא אִשְׁתַּמַּע בְּרוּמֵי רְקִיעִין: מָארֵי דְאוֹצָרִין מָארֵי דְהֵיכָלִין, אַפְתַּחוּ הֵיכָלִין הָא מַטְרוֹנִיתָא קָא בָּעֲיָא לְאַעָלָא בְהֵיכָלֵיהּ, בְּהַהוּא זִמְנָא "אֲדֹנָ"י שְׂפָתַי תִּפְתָּח" (תהלים נא, יז), הֵיכָלָא כְּלִילָא מִשִּׁבְעָה הֵיכָלִין. בְּהַהוּא זִמְנָא כַּמָּה נְבִיאִים סָלְקִין עִמָּהּ וּמִתְכַּנְסִים עִמָּהּ, דְּאִית נְבִיאִים וְאִית נְבִיאִים, אִית נְבִיאִים דְּאִינוּן מָארֵי דְבֵיתָא דְמַטְרוֹנִיתָא, וְאִית נְבִיאִים דְּאִינוּן מָארֵי דְבֵיתָא דְמַלְכָּא, אִלֵּין מֵאַסְפַּקְלַרְיָא דְנַהֲרָא וְאִלֵּין מֵאַסְפַּקְלַרְיָא דְלָא נַהֲרָא. נְבִיאִים דְאַסְפַּקְלַרְיָא דְנַהֲרָא אִינוּן מִסִּטְרָא דיהו"ה, וּנְבִיאִים דְּאַסְפַּקְלַרְיָא דְלָא נַהֲרָא אִינוּן מִסִּטְרָא דְאדנ"י, וְאִינוּן שְׁקִילִין לְאוֹרַיְיתָא דְבִכְתָב וְאוֹרַיְיתָא דִבְעַל פֶּה, נְבִיאִים מִסִּטְרָא דְאדנ"י מִסִּטְרָא דְיִרְאָה, וּנְבִיאִים דְּאִינוּן מִסִּטְרָא דיהו"ה אִינוּן מִסִּטְרָא דְאַהֲבָה.
בְּהַהוּא זִמְנָא כַּמָּה מָארֵי תַּרְעִין מִזְדַּעְזְעִין וּמִזְדַּמְנִין לְהֵיכָלָא, וְכַמָּה מָארֵי חוֹתָמוֹת, וְכַמָּה מָארֵי שְׁאֵלְתִּין, וְכַמָּה מָארֵי תְשׁוּבוֹת, דִּבְהוֹן נָבִיא שׁוֹאֵל וּמֵשִׁיב, וְכַמָּה מָארֵי עֲתִידוֹת, מַה דַּהֲוָה וּמַה דְּעָתִיד לְמֶהֱוִי, וְכַמָּה מָארֵי דְעַיְינִין דְּאִינוּן מַרְאוֹת וְחוֹזִין דִּנְבִיאִים, וְכַמָּה מָארֵי דְאוּדְנִין דְּאִינוּן מָארֵי דְגַדְפִין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וָאֶשְׁמַע אֶת קוֹל כַּנְפֵיהֶם" (יחזקאל א, כד), וְכַמָּה מָארֵי דְחוֹטָמָא דְתַמָּן רֵיחַ, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "אִשֵּׁה רֵיחַ נִיחוֹחַ" (ויקרא א, ט), וְכַמָּה מָארֵי דְאַנְפִּין דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וְאַרְבָּעָה פָנִים לְאֶחָת" (יחזקאל א, ו), וְכַמָּה מָארֵי דְקָלִין וּמָארֵי דְּדִבּוּרִין, וּמָארֵי דַהֲבָלִים דְּאִינוּן לַהֲבוֹת אֵשׁ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "קוֹל יְהֹוָה חֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ" (תהלים כט, ז), וְכַמָּה מָארֵי דִיָדִין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וִידֵי אָדָם מִתַּחַת כַּנְפֵיהֶם" (יחזקאל א, ח), וְכַמָּה מָארֵי דְקוֹמָה וְאִינוּן שִׁעוּר קוֹמָה דְכָרְסַיָּיא, וְכַמָּה מָארֵי דְאוֹת בְּרִית דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וְזֶה לְּךָ הָאוֹת" (שמות ג, יב), וְכַמָּה מָארֵי דְרַגְלִין דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וְהַחַיּוֹת רָצוֹא וָשׁוֹב" (יחזקאל א, יד).
כָּל תִּקּוּנִין דִּנְבִיאַיָּא מִלְּבָר בְּגוּפָא, בְּאֵבָרִים דְּגוּפָא, מָארֵי דְחָכְמָה אִינוּן מִלְּגָאו בְּמוֹחָא, וּבְגִין דָּא חָכָם עָדִיף מִנָּבִיא, וּמִמּוֹחָא תַלְיָין ל"ב נְתִיבוֹת, וְדָא ל"ב דְּאִתְּמַר לֵב מֵבִין. "וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ" (בראשית א, ד), הָכָא רָזָא דְנָתִיב רְבִיעָאָה, מַאי הַבְדָּלָה הָכָא בִּנְבוּאָה? אֶלָּא כַמָּה נְבִיאֵי שִׁקְרָא אִינוּן מִסִּטְרָא דְחֹשֶׁךְ, דְּאָזְלִין בְּאַוִּירָא לְאַטְעָאָה בְּנֵי נָשָׁא, בְּהַהוּא זִמְנָא דִיְהֵא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בִּשְׁכִינְתֵּיהּ, "וַיַּבְדֵּל אֱלֹהִים בֵּין הָאוֹר וּבֵין הַחֹשֶׁךְ" (בראשית א, ד).
נָתִיב חֲמִשָּׁאָה, "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם" (בראשית א, ה), אִלֵּין מָארֵי מִקְרָא, דְּמָארֵי מִקְרָא אִינוּן פְּתִילָה, וּמָארֵי מִשְׁנָה זַיִת, וּמָארֵי תַלְמוּד דְּאִיהוּ קַבָּלָה לְמֹשֶׁה מִסִּינַי נֵר.
פִּקּוּדָא רְבִיעָאָה לְאִתְעַסְקָא בְּאוֹרַיְיתָא דִבְעַל פֶּה, וּלְאַפְרָשָׁא בָהּ בְּשִׁית דַּרְגִּין, בְּאִסּוּר וְהֶתֵּר, טוּמְאָה וְטַהֲרָה, כָּשֵׁר וּפָסוּל, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי רָקִיעַ בְּתוֹךְ הַמָּיִם, וִיהִי מַבְדִּיל בֵּין מַיִם לָמָיִם" (בראשית א, ו), בֵּין מַיִם דְּדַכְיוּ דְטַהֲרָה הֶתֵּר כָּשֵׁר, וּבֵין מַיִם דִּמְסָאֲבוּ דְאִינוּן אִסּוּר טָמֵא פָּסוּל, דְּאִינוּן מֵי בּוֹרוֹת נִשְׁבָּרִים מַיִם סְרוּחִים מַיִם מְטוּנָפִין, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "לֹא יִהְיֶה לְךָ אֱלֹהִים אֲחֵרִים עַל פָּנָי" (שמות כ, ב), וְהַאי רָקִיעַ דְּאַפְרִישׁ בֵּינַיְיהוּ דָא רָקִיעַ דְּעַל רֵישֵׁי חֵיוָון, וְדָא מטטרו"ן, דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וּדְמוּת עַל רָאשֵׁי הַחַיָּה רָקִיעַ" (יחזקאל א, כב), וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים" (בראשית א, ז) וְגוֹ', וְדָא נָתִיב שְׁתִיתָאָה, וְאִית רָקִיעַ לְעֵילָא מֵרָקִיעַ, וְדָא צַדִּיק דְּאַפְרִישׁ בֵּין מַיִּין נוּקְבִין לְמַיִּין דְּכוּרִין, לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא בֵּיהּ, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת הָרָקִיעַ, וַיַּבְדֵּל בֵּין הַמַּיִם אֲשֶׁר מִתַּחַת לָרָקִיעַ וּבֵין הַמַּיִם אֲשֶׁר מֵעַל לָרָקִיעַ" (בראשית א, ז), וְדָא נָתִיב שְׁבִיעָאָה צַדִּיק.
נָתִיב תְּמִינָאָה "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָרָקִיעַ שָׁמָיִם" (בראשית א, ח), "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים" דָּא אִימָּא עִלָּאָה, לָרָקִיעַ דָּא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא דְאִיהוּ בֵּין יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וּכְלִיל תַּרְוַיְיהוּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיְהִי עֶרֶב וַיְהִי בֹקֶר יוֹם אֶחָד" (בראשית א, ה), וְאִינוּן עֵרֶב דְּיִצְחָק וּבֹקֶר דְּאַבְרָהָם.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בְּרֵאשִׁית א א). "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דברים לד, יב). נָעִיץ סוֹפָא בְּרֵישָׁא וְרֵישָׁא בְּסוֹפָא, לְאִתְהַדְּרָא כֹּלָּא חַד בְּקִטְרָא דְּיִחוּדָא עִלָּאָה.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" וְכוּ' (דָּנִיֵּאל יב, ג) דְּשַׁוִּיאוּ גַּרְמַיְיהוּ בְּדַרְגָּא דְּצַדִּיק לְאַנְהָרָא נְהוֹרִין לְכָל סְטַר, בְּגִין כָּךְ מַשְׂכִּילִים אִקְרוּן. "כְּזֹהַר הָרָקִיעַ", דָּא זֹהַר דְּנָטִיל הַאי צַדִּיק מֵהַהוּא רָקִיעַ דְּקָאִים עֲלֵיהּ. זֹהַר דְּנָהִיר וְנָצִיץ, זֹהַר דְּכָלִיל כָּל זָהֲרִין דְּעָלְמָא.

שִׁיתָּא זָהֲרִין אִינוּן וְחַד דְּכָלִיל לוֹן וְכֹלָּא אִתְכְּלִיל בְּהַאי זֹהַר לְהִזְדַּהֲרָה וּלְנַצְּצָא לְכָל סִטְרֵי עָלְמָא.

זֹהַר קַדְמָאָה, דָּא זֹהַר דְּנָהִיר וְנָצִיץ. בֵּיהּ תַּלְיָא נַהִירוּ דְּאוֹרַיְתָא וְתוֹרָה אוֹר דְּחֶסֶד אַף עַל גַּב דִּבְיוֹבְלָא קָאִים וּמִתַּמָּן מִתְפַּשֵּׁט לְכָל סְטַר. אֲבָל תּוּקְפָּא דִּילֵיהּ בִימִינָא אִתְתְּקַף, וּגְבוּרָה בִּשְׂמָאלָא. וִימִינָא מִתַּמָּן זֹהַר דָּא אִתְכְּלִיל הָכָא לְאַנְהָרָא נַהִירוּ דְּאוֹרַיְתָא כִּדְקָא יֵאוֹת.

זֹהַר תִּנְיָנָא, דָּא זֹהַר דְּבֵיהּ תַּלְיָא חֶדָוָתָא דְּאוֹרַיְתָא. וְדָא אִיקְּרֵי חַמְרָא דְּאוֹרַיְתָא, דְּבֵיהּ "וְיַיִן יְשַׂמַּח חַיִּים" (קהלת י, יט) מִסִּטְרָא דְּחָכְמָה וּבִינָה. וְאִלֵּין מָארֵי קַבָּלָה מִסִּטְרָא דְּעֵץ הַחַיִּים. אֲבָל מִסִּטְרָא דְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וְרַע אִתְּמָר בֵּיהּ 'שָׁתוּי אַל יוֹרֶה' (עירובין סד.) דְּעֵץ הַדַּעַת תָּמָן 'יוֹרֶה יוֹרֶה יָדִין יָדִין' (סנהדרין ה.) יוֹרֶה לִימִינָא יוֹרֶה לִשְׂמָאלָא, יָדִין לִימִינָא יָדִין לִשְׂמָאלָא, וְתַמָּן יַיִן הַמְשַׁכֵּר דְּאִצְטְרִיךְ לְאִסְתַּמְּרָא מִינֵּיהּ. אֲבָל מִסִּטְרָא דְּעֵץ הַחַיִּים, וְיַיִן יְשַׂמַּח חַיִּים, חֶדָוָתָא דזֹהַר דָּא.

תָּא חֲזֵי, תְּלָת מַשְׁקִין דְּאִתְרְמִיזָא בְּהוּ אוֹרָיְתָא אִינוּן מַיִם יַיִן וְחָלָב, מִסִּטְרָא דִּתְלַת זָהֲרִין אִלֵּין. מַיִם – מִסִּטְרָא דְּזֹהַר קַדְמָאָה. יַיִן – מִסִּטְרָא דְּזֹהַר תִּנְיָנָא, חָלָב – מִסִּטְרָא דְּזֹהַר תְלִיתָאָה.

דְּזֹהַר תְלִיתָאָה. זֹהַר דָּא אִיהוּ זֹהַר דְּתָמָן קָאִים יָנִיקוּ דְּאוֹרַיְתָא, וּמְזוֹנָא דְּנִשְׁמָתָא דְּאִתְזַנַּת מִינַּהּ וְאִתְעַדְּנַת בְּעִידּוּנָא דִּילַהּ.

זֹהַר רְבִיעָאָה, בֵּיהּ קָאִים תּוּקְפָּא דְּאוֹרַיְתָא וְנִצְחוֹנָא דִּילַהּ, וְדָא נֵצַח. בֵּיהּ 'כָּל הַקּוֹבֵעַ מָקוֹם לְתוֹרָתוֹ אוֹיְבָיו נוֹפְלִים תַּחְתָּיו' (ברכות ז ע"ב). דְּמִסִּטְרָא דְּהוֹד שְׁכִינְתָּא אָזְלַת מְנַדְדָא מֵאֲתַר לְאֲתַר. אֲבָל מִסִּטְרָא דְּנֶצַח אַקְבְּעַת בִימִינָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח" (תהלים טז, יא) וּבֵיהּ "וְגַם נֵצַח יִשְׂרָאֵל לֹא יְשַׁקֵּר" וְכוּ' (שמואל א טו כט) וְדָא לְדָוִד אִתְּמָר דְּאִיהוּ אַתְקִין לָהּ בַּנֶּצַח לִימִינָא.

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים.