Skip to content

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ב' באב

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ב' באב

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

(דף קכג ע"א) אהי"ה אַחֲזֵי עַל עִלַּת הָעִלּוֹת דְּאִיהוּ הָיָה הֹוֶוה וְיִהְיֶה, וְאִיהוּ הֲבַל דְּסָלִיק עַד אֵין סוֹף, וּבֵיהּ רָכִיב עִלַּת עַל כָּל הָעִלּוֹת. אֵ"ל אַחֲזֵי עַל אֱלָהוּ"ת דְּעִלַּת עַל כָּל הָעִלּוֹת, וַעֲלֵיהּ אָמַר אִיוֹב "אֲנִי אֶדְרֹשׁ אֶל אֵ"ל" (איוב ה, ח), אֵל "אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים" (דברים י, יז), וְכַד רָכִיב עַל אֵ"ל אִשְׁתְּמוֹדְעִין לֵיהּ כָּל אֱלֹהִים, וּמִזְדַּעְזְעִין מִנֵּיהּ, וְכָל מַלְאָכַיָּא דְאִתְקְרִיאוּ בְּהַאי אֵ"ל כְּגוֹן מִיכָאֵ"ל גַּבְרִיאֵ"ל, כֻּלְּהוּ מִזְדַּעְזְעִין מֵהַאי אֵ"ל דְּאִיהוּ "אֱלֹהֵי הָאֱלֹהִים" (דברים י, יז), וּמָאן דְּקָרָא לוֹן בֵּיהּ, מִיָּד עוֹנִין לֵיהּ בְּכָל שַׁעְתָּא, וְהָכִי כָּל מַלְאָכַיָּא דְאִתְקְרִיאוּ קָלִין בִּשְׁמָא דְיְהֹוָה, כָּל מָאן דְּקָרָא לוֹן בְּיְהֹוָה בְּעִלַּת עַל כָּל הָעִלּוֹת מִיָּד עוֹנִין לֵיהּ בְּקָלֵיהּ, דְּעִלַּת עַל כָּל הָעִלּוֹת אִיהוּ חַד בְּכָל שְׁמָהָן וְלָא אִשְׁתַּנִּי בְּכֻלְּהוּ, דְּשִׁנּוּיִין בִּשְׁמָהָן אִינוּן וְלַאו בֵּיהּ, דְּאִיהוּ בְּכֻלְּהוּ כְּנִשְׁמָתָא בְּכָל אֵבֶר וְאֵבֶר.

אִית אֵבֶר דְּשָׁמַע בֵּיהּ כְּגוֹן אוּדְנִין, וְאִית אֵבֶר דְּמִסְתַּכֵּל מִנֵּיהּ עַל עָלְמָא, וְאִית אֵבֶר דְּאָרַח בֵּיהּ כָּל רֵיחִין וּבוּסְמִין דִּצְלוֹתִין, וְרֵיחִין טָבִין דַּהֲבָלִים דְּנָפְקִין מֵאוֹרַיְיתָא מִפּוּמָא דִבְנֵי נָשָׁא, וְדָא רֵיחָא דְחוֹטָמָא, וְאִית אֵבֶר דְּמַלֵּיל בֵּיהּ, וּבְאִלֵּין אֵבָרִין אִית שִׁנּוּיָיא, אֲבָל בֵּיהּ לֵית שִׁנּוּיָיא, וְאִית אֵבֶר דִּמְמַנָּא עַל דִּבּוּרָא וְדָא אֲדֹנָ"י, וְאֵבֶר דִּמְמַנָּא עַל מַחֲשָׁבָה, וְאֵבָרִין אִלֵּין כֻּלְּהוּ בִסְפִירָן.

רֵישָׁא כֶתֶר עֶלְיוֹן, מוֹחָא חָכְמָה, בִּינָה לִבָּא וּבָהּ לֵב מֵבִין, תְּרֵין דְּרוֹעִין חֶסֶד גְּבוּרָה, גּוּפָא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, תְּרֵין שׁוֹקִין נֶצַח וָהוֹד, יְסוֹד אָמָה, שְׁכִינְתָּא אוֹת דִּילֵיהּ. כֶּתֶר אִתְקְרֵי אֵ"ל עֶלְיוֹן קוֹנֵה הַכֹּל, אֱלֹהֵינוּ בִּינָה, וֵאלֹהֵ"י אֲבוֹתֵינוּ חָכְמָה, וְאִיהוּ "אֱלֹהֵ"י אַבְרָהָם אֱלֹהֵ"י יִצְחָק וֵאלֹהֵ"י יַעֲקֹב" (שמות ג, ו), "הָאֵ"ל הַגָּדֹל" (דברים י, יז) מִסִּטְרָא דִגְדוּלָה, "וְהַגִּבּוֹר" מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה, "וְהַנּוֹרָא" מִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא.

אַדְהָכִי הָא אֵלִיָּהוּ קָא נָחִית, וְאָמַר רַבִּי בּוֹצִינָא קַדִּישָׁא, שְׁמָעָנָא לְעֵילָא תִּקּוּנָא דִילָךְ בִּשְׁמָהָן דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, וּבִצְלוֹתָא דִילֵיהּ, חֲזוֹר בָּךְ, דְּאַתְּ צָרִיךְ לְתַקָּנָא שְׁמָהָן דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא כִּדְקָא יָאוּת, דְּהָא כֻּלְּהוּ אָזְלִין בִּתְלַת תְּלַת, מִסִּטְרָא דְרַחֲמֵי אִתְקְרִיאוּ יְהֹוָ"ה יְהֹוָ"ה יְהֹוָ"ה תְּלַת אֲבָהָן, וְאִינוּן אֵשׁ דְּלָא אִיהוּ שׂוֹרֵף, וְאִתְקְרִיאוּ בִּתְלַת שְׁמָהָן אהי"ה אהי"ה אהי"ה, וְהַאי אִיהוּ אֵשׁ דְּאִיהוּ שׂוֹרֵף וְלָא אָכִיל, וְאִית שְׁמָהָן דְּאִתְקְרִיאוּ אדנ"י, אדנ"י, אדנ"י, וְדָא אֵשׁ דְּאִיהוּ שׂוֹרֵף וְאָכִיל וְשֵׁצֵי כֹּלָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַתֹּאכַל עַל הַמִּזְבֵּחַ אֶת הָעֹלָה וְאֶת הַחֲלָבִים" (ויקרא ט, כד).

א' אִיהוּ כֶּתֶר עַל כֻּלְּהוּ שְׁמָהָן, וְאִיהוּ אִתְקְרֵי א"ל, אהי"ה, אדנ"י, אלהים, אלה"י, אלו"ה, אלהינ"ו אי"ה, או"ה. י' בֵּיהּ אִתְקְרֵי י"ה, יה"ו, יהו"ה, יה"י, יהי"ה, כֻּלְּהוּ שְׁמָהָן דְּפָתְחִין בַּהֲוַיּוֹ"ת בְּי', עִקָּרָא דִלְהוֹן בְּחָכְמָה, וְכֻלְּהוּ שְׁמָהָן דְּפָתְחִין בְּא', עִקָּרָא דִלְהוֹן אִימָּא עִלָּאָה, וּכְמָה דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא אִיהוּ כְּלִיל מִימִינָא וּמִשְּׂמָאלָא, הָכִי כֶּתֶר עִלָּאָה כְּלִיל תְּרֵין שְׁמָהָן אִלֵּין דְּאַבָּא וְאִימָּא, וְאִיהוּ כֶּתֶר עַל רֵישַׁיְיהוּ, וְאַשְׁכַּחְנָא תִּקּוּנָא כְּגַוְונָא דָא, אהי"ה כֶּתֶר עִלָּאָה, יהו"ה עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, אדנ"י שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

פָּתַח וְאָמַר ר’ ר’ וַדַּאי בְּסִינַי חָמוּ יִשְׂרָאֵל כֻּלְהוֹ סִידּוּרִין דִּרְתִיכָא עִלָּאָה קָיְימִין עַל קִיּוּמַיְיהוּ. סִידּוּרָא דִּרְתִיכָא בְּעֶשֶׂר מַרְאוֹת אִסְתֵּדַּר, דְּעֲלַיְיהוּ אִתְּמָר “וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִים” (יחזקאל א, א). קוּם יְחֶזְקֵאל נְבִיאָה מְהֵימְנָא בְּעֶשֶׂר מַרְאוֹת אִלֵּין דִּילָךְ, וּתְהֵא מְסַיַּיע לִי לְסַדְרָא לְהוּ קַמֵּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, לְמֶהֱוֵי אֲנָא אוֹמֵר דָּבָר בְּשֵׁם אוֹמְרוֹ, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ ‘הָאוֹמֵר דָּבָר בְּשֵׁם אוֹמְרוֹ מֵבִיא גְּאוּלָה לְעוֹלָם’ (אבות ו, ו). דְּמָאן דְּאָמַר מִלֵיה בְּשׁוּם מָארֵיהּ, גָּרִים לְהַהוּא מָארֵיהּ לְאִתְתַּקְּפָא בַּהּ וַדַּאי. דְּכֻלְּהוּ מִילִין אִתְיְהִיבוּ לְכָל חַד לְחוּלָקֵיהּ מַאי דְּאִתְחֲזֵי לֵיהּ. וְכַמָּה דְּאִיהוּ לָא נַטִּיל מִלָּה אֶלָּא בְּמָארֵהּ, הָכִי גָּרִים לִשְׁכִינְתָּא דְּלָא תִּשְׁתַּכַּח בְּלֹא בַּעְלָהּ, דָּא צַדִּיק גּוֹאֵל וַדַּאי, וְדָא גְּאוּלָה לְעוֹלָם דְּאִיהִי שְׁכִינְתָּא, דְּאִתְּמָר בַּהּ “מִן הָעוֹלָם וְעַד הָעוֹלָם” (תהלים קו, מח) שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וּשְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה. וְכַמָּה גְּאוּלוֹת אִינוּן אֲפִילוּ בְּגָלוּתָא, כֹּלָּא מִסִּטְרָא דְּצַדִּיק, לְמִפְרַק לְיִשְׂרָאֵל מִכַּמָּה עַקְתִּין. וְכֻלְהוֹ יִתְחַבְּרוּן כְּחַד בִּכְלָלָא חֲדָא בִּגְאֻלָּה בָּתְרָאָה. בְּגִין כָּךְ “אַל תִּזְכְּרוּ רִאשֹׁנוֹת” (ישעיהו מג, יח) דְּהָא אִיהִי כְּלָלָא דְּכֹלָּא. וּשְׁכִינְתָּא בַּהּ “נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִים” (יחזקאל א, א), דָּא מַרְאָה קַדְמָאָה. דִּבְעֶשֶׂר מַרְאוֹת אִלֵּין אִשְׁתַּכְחוּ כֻּלְהוֹ סְדָרִין דִּרְתִיכָא מִסְתַּדְּרָן עַל קִיּוּמַיְיהוּ.

מַרְאָה קַדְמָאָה, דָּא מַרְאָה דְּאִתְּמָר בַּהּ “כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר” (משלי ו, כג). וְדָא שְׁכִינְתָּא דְּאִיהִי מַרְאָה, דְּבַהּ מִתְחַזְיָין כֻּלְהוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין וְתַתָּאִין. וְעַד דְּלָא אִשְׁתַּכְּחַת אִיהִי מִנַּהֲרָא בְּרָזָא דָּא, לֵית מִלָּה מִתְחַזְיָא כְּלָל. בְּגִין כָּךְ “כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל” (ירמיהו ט, כג) דְּאִיהִי קִשּׁוּרָא דְּכֹלָּא כְּלָלָא דְּכֹלָּא, וּבָהּ תַּלְיָא דַּבְּרָנוּתָא דְּעָלְמִין תַּתְאִין. בְּגִין כָּךְ בַּהּ אִתְחָזֵי כֹּלָּא. וּבְגִין דָּא “כִּי נֵר מִצְוָה וְתוֹרָה אוֹר” (משלי ו, כג), דְּנֵר דָּא שְׁכִינְתָּא בּוֹצִינָא, דְּאִתְדָּלִיק בְּאוֹר דְּתוֹרָה, וּבָהּ אִתְחָזֵי כֹּלָּא. לְבַר נַשׁ דְּיָתִיב בְּחֶדֶר חַד בַחֲשׁוֹכָא, עַד לָא אַדְלִיק שְׁרָגָא לָא אִתְחָזֵי מִכָּל מַאי דְּבַחֶדֶר מִידִי. כֵּיוָן דְּאַדְלִיק, כֹּלָּא אִתְחָזֵי. כְּגַוְנָא דָּא שְׁכִינְתָּא וַדַּאי עַד לָא אִתְפַּתְּחַת בִּנְהוֹרָא לְאַחֲזָאָה, לָא אִתְחָזֵי מִידִי. כֵּיוָן דְּאִּתְפַּתְּחַת כֹּלָּא אִתְחָזֵי. בְּגִין כָּךְ “וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִים” (יחזקאל א, א). כְּגַוְנָא דָּא כָּל נִיסָּא דְּאִתְעָבִיד, שְׁכִינְתָּא אַקְדִּימַת תָּמָן, דְּהָא כֹּלָּא עַל יָדָהּ אִתְעֲבִיד וַדַּאי.

מַרְאָה תִּנְיָנָא “וָאֵרֶא וְהִנֵּה רוּחַ סְעָרָה” (יחזקאל א, ד) וְכוּ’. הָכָא רָזָא לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא סִטְרָא אַחֲרָא דְּאִתְכַּפְיָא תְּחוֹת מָארֵהּ וְלָא נָפְקַת מִרְשׁוּתֵיהּ כְּלָל. דְּהָא הָכִי אִצְטְרִיךְ לְמִנְדַּע מְהֵימָנוּתָא עִלָּאָה בָּאוֹרֵחַ קְשׁוֹט. וְדָא אִתְחָזֵי בְּקַדְמִיתָא לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא. בָּתַר דָּא נְהִירוּ דִּסְטַר קַדִּישָׁא, וְיִשְׁתְּמוֹדָע מַה בֵּין הַאי לְהַאי. עַל רָזָא דָּא אָמַר ר’ עֲקִיבָא לְתַלְמִידוֹי ‘כְּשֶׁתַּגִּיעוּ לְאַבְנֵי שַׁיִשׁ טָהוֹר אַל תֹאמְרוּ מַיִם מַיִם’ (חגיגה יד) דְּלָא לְתַקְּלָא דָּא בְּדָא. וְרָזָא דָּא ‘כְּשֶׁתַּגִּיעוּ לְאַבְנֵי שַׁיִשׁ טָהוֹר’, דְּעָיֵיל לְמֶחֱמֵי יְקָרָא דְּמַלְכָּא, בְּקַדְמִיתָא אִתְחֲזוּן לֵיהּ אִינוּן סִטְרִין דִּלְבַר, וְאִלֵּין אִקְרוּן ‘אַבְנֵי בְּהוּ’, אֲבָנִין דְּאִשְׁתָּאֲרוּ מִגּוֹ הַהוּא ‘בֹהוּ’ קַדְמָאָה. לְבָתַר מִתַּמָּן סָלִיק לְגוֹ, לְמֶחֱמֵי בְּיקָרָא דְּמָארֵיהּ, גּוֹ דַּרְגִּין עִלָּאִין דְּאִקְרוּן אַבְנֵי שַׁיִשׁ טָהוֹר מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא. וְכַד מָטֵי תָּמָן לָא אִצְטְרִיךְ לְמֵימַר מַיִם מַיִם דְּהָא מַיִין אִלֵּין מִסִּטְרָא דִּקְדוּשָּׁה וּמַיִין אָחֲרָנִין מִסִּטְרָא דִּמְסָאֲבָא וְלָא דָּמְיָין אִלֵּין לְאִלֵּין. וְאַף עַל גַּב דְּאִית דִּקְרִיבִין לְגוֹ יַתִּיר, כֹּלָּא אִשְׁתְּמוֹדָע, דְּדָא קַדִּישָׁא וְדָא מְסָאֲבָא וְלָא דָּמֵי דָּא לְדָא כְּלָל.

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים