תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ב' באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ב' באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

אָמַר לֵיהּ רַבִּי יְהוּדָה, וְהָא "כָּל עֵץ" כְּתִיב, אִי הֲוָה אָמַר "עֵץ" שַׁפִּיר, אֲבָל "כָּל עֵץ" כְּתִיב? אָמַר לֵיהּ וַדַּאי הָכִי הוּא, דִבְכָל אֲתַר "כָּל" צַדִּיק אִיהוּ, אֲבָל כֹּלָּא חַד, "כָּל" דָּא צַדִּיק, "עֵץ" דָּא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְּגוּף וּבְרִית חַשְׁבֵינָן חַד, אֲבָל בְּהַאי קְרָא "כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה וְטוֹב לְמַאֲכָל" דָּא צַדִּיק, "לְמַרְאֶה" דָא שְׁכִינְתָּא דְאִתְּמַר בָּהּ "בַּמַּרְאָה אֵלָיו אֶתְוַדָּע" (במדבר יב, ו), "וְעֵץ הַחַיִּים" (בראשית ב, ט), דָּא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְאִיהוּ עֵץ הַחַיִּים דִּלְעֵילָא דְאִתְּמַר בָּהּ "הַחָכְמָה תְּחַיֶּה בְעָלֶיה" (קהלת ז, יב).
אָמַר לֵיהּ, הָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה אִיהִי גַן, דְּמִתַּמָּן עֵץ הַחַיִּים נָטוּעַ, כְּמָה דְאִתְּמַר "וְעֵץ הַחַיִּים בְּתוֹךְ הַגָּן" (בראשית ב, ט), מַאי "מִן הָאֲדָמָה" (שם)? אֶלָּא דָא שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה, דְמִינָהּ אִתְנַטַּע כָּל עֵץ דְּאִיהוּ צַדִּיק, כָּ"ל אִיהוּ מִסִּטְרָא דְמִ"י, דְהָכִי סְלִיק לְחֻשְׁבַּן כָּ"ל מִ"י, וּבְגִינָהּ אִתְּמַר "מִבֶּטֶן מִי יָצָא הַקָּרַח" (איוב לח, כט) וְגוֹ', דְּאִיהוּ הַקֶּרַח הַנּוֹרָא.
"וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע" (בראשית ב, ט) אִיהוּ לְתַתָּא, "עֵץ הַדַּעַת טוֹב" דָּא מטטרו"ן, "וָרָע" דָּא סמא"ל וּבְגִין דָּא "וְעֵץ הַדַּעַת", ו' אָתָא לְרִבּוּיָיא, דְאִיהוּ אָתֵי מֵאֲתַר אָחֳרָא, "עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע". וְעוֹד "וַיַּצְמַח יְהֹוָה אֱלֹהִים מִן הָאֲדָמָה כָּל עֵץ" (שם), דָּא אִיהוּ "צֶמַח צַדִּיק" (ירמיה כג, ה) "וּמִתַּחְתָּיו יִצְמָח" (זכריה ו, יב).
תָּא חֲזִי, כָּל מָאן דְּנָטִיר בְּרִית, הַהוּא בַר דְּיָהֵיב לֵיהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַיַּצְמַח יְהֹוָה אֱלֹהִים וְגוֹ' כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה" (בראשית ב, ט) בְּרָזִין דְּאוֹרַיְיתָא, "וְטוֹב לְמַאֲכָל" (שם) בְּפִקּוּדִין דְּאוֹרַיְיתָא, אֲבָל בְּרָא אָחֳרָא דְלָא אִתְעֲבִיד בִּדְחִילוּ וּרְחִימוּ דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, מַה כְּתִיב בֵּיהּ "וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע" (שם), וְדָא עִרְבוּבְיָא דְטוֹב וָרָע, מְעוּרָב מִמַּצָּה וּשְׂאוֹר.
וּבְגִין דָּא מַנִּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְיִשְׂרָאֵל לְנַטְרָא גַרְמֵיהּ בְּפִרְיָה וְרִבְיָה, הָדָא הוּא דִכְתִיב "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ" (בראשית ב, יז), "טוֹב" מִסִּטְרָא דְדַם טָהוֹר, "וָרָע" מִסִּטְרָא דְדַם נִדּוֹת, דְּהָאי בַּר גָּרִים אִבּוּדָא דִתְרֵין עָלְמִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת" (שם), מוֹת בְּעָלְמָא דֵין, תָּמוּת בְּעָלְמָא דְאָתֵי.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

וְעִם כָּל דָּא אֲרִיכוּ דְּגָלוּתָא, וְתִיקּוּנִין דְּאִתְתַּקְּנוּ בֵּיהּ, מְשִּׁיזְבִין לֵיהּ מִמּוֹתָא. וּזְכוּתָא דְּמָארֵי קַבָּלָה מִתַקְּפִין לֵיהּ לְהַהוּא טוֹב לְאִתְפָּרְשָׁא מִגּוֹ רַע בְּלֹא הַאי מוֹתָא. בְּגִין כָּךְ "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ" (דָּנִיֵּאל יב, ג) וְכוּ' בְּזִמְנָא דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וְהָיְתָה עֵת צָרָה" (דניאל יב, א) וְכוּ' כְּדֵין "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ" לְאַתְקְפָא בִּנְהִירוּ דִּילְהוֹן לְמֵיהַב לֵיהּ חַיִּין וַדַּאי. כְּדֵין "וַתֵּרֶא אֹתוֹ כִּי טוֹב הוּא" (שמות ב, ב) "וַתַּחְמֹל עָלָיו" (שמות ב, ו) וַדַּאי. דִּבְהַהִיא שַׁעֲתָא אִתְּמָר בֵּיהּ "וַתָּשֶׂם בַּסּוּף" (שמות ב, ג), בְּסוֹף יוֹמַיָּא. "עַל שְׂפַת הַיְאֹר"(שם), בְּזִמְנָא דְּאִתְהַדַּר "חֲזִיר מִיָּעַר" (תהלים פ, יד) חֲזִיר מִיאוֹר. "וַתֵּתַצַּב אֲחֹתוֹ מֵרָחֹק" (שמות ב, ד) דָּא שְׁכִינְתָּא. "לְדֵעָה מַה יֵּעָשֶׂה לוֹ" (שם) וַדַּאי, כְּדֵין "וַתַּחְמֹל עָלָיו" (שמות ב, ו).

וְעוֹד בְּשַׁעְתָּא דְּקָיְימוּ יִשְׂרָאֵל עַל טוּרָא דְּסִינַי אִתְיְהִיבַת לַהוֹן לוּחִין מִסִּטְרָא דְּעֵץ הַחַיִּים. וּכְדֵין הֲוַת אוֹרָיְתָא בְּלֹא מַחְלֹקֶת. וּלְבָתַר אֶתְיָהִיב לְהוּ מִסִּטְרָא דְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וְרַע. וּכְדֵין אִשְׁתְּכַח תָּמָן יְמִינָא וּשְׂמָאלָא הֶיתֵּר וְאִסּוּר כָּשֵׁר וּפָסוּל טָהוֹר וְטָמֵא. דְּעֵץ הַחַיִּים אִיהוּ כְּלָל, תָּמָן מִתְחַבְּרָן יְמִינָא וּשְׂמָאלָא בְּחִיבּוּרָא חַד. אֲבָל עֵץ הַדַּעַת טוֹב וְרַע אִיהוּ פְּרָט, תָּמָן אִשְׁתְּמוֹדְעָן מִילִין כָּל חַד לְסִטְרֵיהּ. בְּגִין כָּךְ דָּא מַכְשִׁיר וְדָא פּוֹסֵל דָּא מְטַמֵּא וְדָא מְטַהֵר. וְכֹלָּא מֵהַהוּא יוֹבְילָא נָפִיק, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ 'אֵלּוּ וְאֵלּוּ דִּבְרֵי אֱלֹהִים חַיִּים' (עירובין יג). וְאַף עַל גַּב דְּמִתְפָּרְשָׁן לְתַתָּא, לְעֵילָא כֹּלָּא אִיהוּ חַד. וְכֹלָּא אוֹקְמוּהָ רַבָּנָן 'אֶל אֶחָד נְתָנָן פַּרְנָס אֶחָד אֲמָרָן' (חגיגה ג, ב), מִסִּטְרָא דְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא, דְּבֵיהּ "וּמֹשֶׁה הָיָה רֹעֶה" (שמות ג, א) לְדַבְּרָא עָלְמִין.

וּשְׁכִינְתָּא מִסִּטְרָא דָּא, "כִּי רֹעָה הִיא" (בראשית כט, ט). וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִיהוּ כְּלָלָא דְּכֻלְּהוּ נְהוֹרִין עִלָּאִין, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "גָּדוֹל יְהֹוָה וּמְהֻלָּל מְאֹד" (תהלים מח, ב). "גָּדוֹל" מִסִּטְרָא דִּימִינָא. "וּמְהֻלָּל מְאֹד" מִסִּטְרָא דִּשְׁמָאלָא, דְּתָמָן נִיגּוּנָא דְּלֵיוָאֵי. וְכֹלָּא בְּאָן אֲתַר אַפְקִיד? אֶלָּא "בְּעִיר אֱלֹהֵינוּ" (תהלים מח, ב) דָּא שְׁכִינְתָּא, בְּעִיר אֱלֹהֵינוּ מִסִּטְרָא דְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. בְּגִין כָּךְ "הַר קָדְשׁוֹ".

דְּהָא כַּמָּה דַּרְגִּין מִתְפָּרְשָׁן בְּשְׁכִינְתָּא, אֲבָל חַד נְקוּדָה טְמִירְתָּא אִיהִי דְּלָא אִתְמַשְּׁכַת אֶלָּא לְמַלְכָּא, "הַר קָדְשׁוֹ" וַדַּאי. וְתַמָּן יָהִיב כֹּלָּא בְּחִיבּוּרָא חֲדָא, כְּמָה דְּאִיהוּ כָּלִיל כֹּלָּא הָכֵי.

לְבָתַר מִתַּמָּן אִתְפָּרְשָׁן מִילִין בִּפְרָט, כָּל חַד לְסִטְרֵיהּ. עַל רָזָא דָּא כְּתִיב "תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ לְמִינוֹ" (בראשית א, יא) דְּהָא תָּמָן כָּל אִינוּן חֵילִין דְּאִזְדְּרָעוּ בִּכְלָלָא חַד, תָּבִין וּמִתְפָּרְשָׁן לְזִינַיְיהוּ, כָּל חַד בְּאַתְרֵיהּ כִּדְקָא יָאוּת. "דֶּשֶׁא עֵשֶׂב" (בראשית א, יא) וְכוּ' אִלֵּין נִשְׁמָתִין דְּצַדִּיקַיָּא, וְכֻלְהוֹ בִּרְיָין נָמֵי.

 

הקלק למעבר לדף זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים.