תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ג' באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ג' באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

תקונא חמשין וארבע
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א), "אֵת הַשָּׁמַיִם" (שם) עֵץ הַחַיִּים, "וְאֵת הָאָרֶץ" (שם) "כָּל עֵץ נֶחְמָד לְמַרְאֶה" (בראשית ב, ט). "וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ" (שם, שם, ב) דָּא עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, וְדָא רָזָא "תֹהוּ" עֹמֶק רָע, "בֹהוּ" עֹמֶק טוֹב, וְדָא "וְעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע" (בראשית ב, ט), "כִּי שָׁם בָּלַל יְהוָה שְׂפַת כָּל הָאָרֶץ" (בראשית, יא, ט), וּמֵהָכָא נָפַק כָּל עִרְבוּבְיָא דְטוֹב וָרָע, דְּאִיהוּ רָזָא דְצַדִּיק וְרַע לוֹ רָשָׁע וְטוֹב לוֹ.

תקונא חמשין וחמש
(דף פח ע"א) "בְּרֵאשִׁית בָּרָא" (בראשית א, א) בַּיִ"ת רֹא"שׁ, וְאִינוּן אַבָּא וְאִימָּא, "בָּרָא" תַּרְגּוּם בְּרָא. אִיהִי עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְנָהָרּ יֹצֵא מֵעֵדֶן" (בראשית, ב, י), אִית עֵדֶן וְאִית עֵדֶן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְנַחַל עֲדָנֶיךָ תַשְׁקֵם" (תהילים לו, ט), "עֲדָנֶיךָ" וַדַּאי, דָּא עֵדֶן עִלָּאָה כֶּתֶר עִלָּאָה, עֵדֶן דִּלְתַתָּא דָא י', וְאִית עֵדֶן דִּלְתַתָּא וְדָא אִימָּא עִלָּאָה דְאִיהִי ד', אִיהִי עֵדֶן לְגַבֵּי נָהָר דִּלְתַתָּא מִינָהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְנָהָרּ יֹצֵא מֵעֵדֶן לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן" (בראשית ב, י).
תָּא חֲזִי, כַּמָּה נְהָרוֹת אִינוּן מְשַׁנְּיָין דָּא מִן דָּא, אִית נָהָר וְאִית נָהָר, אִית נָהָר מִנְּהוֹרָא דִּלְעֵילָא דְאִתְקְרֵי "נַהֲרָא דְמַיָּא דְאוֹרַיְיתָא", דְאִתְּמַר בָּהּ "תּוֹרַת חָכָם מְקוֹר חַיִּים" (משלי יג, יד). וְאִית נָהָר דְּאִתְקְרֵי "נָהָר פְּלָגָיו", דְּכַמָּה פַּלְגִין עֲמִיקִין תַּלְיָין מִנֵּיהּ, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "פַּלְגֵי מַיִם לֶב מֶלֶךְ" (שם, כא, א) וְגוֹ'. וְאִית נָהָר דְּאִתְקְרֵי "נַחַל קְדוּמִים", דְּאִתְמַשַּׁךְ מֵעִלָּאִין, וּמִנֵּיהּ תַּלְיָין שִׁבְעָה נְהָרוֹת, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "נְהָרוֹת יִמְחֲאוּ כָף יַחַד הָרִים יְרַנֵּנוּ" (תהילים צח, ח). וְאִית נָהָר דְּאִתְקְרֵי "נְהַר דִּינוּר" מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ "נְהַר דִּי נוּר נָגֵד וְנָפֵק מִן" (דניאל ז, י) וְגוֹ', וְנָהָר בְּכָל אֲתַר אִיהוּ ו'. מִסִּטְרָא דְאַבָּא וְאִימָּא אִתְקְרֵי "נַחַל קְדוּמִים", וּמִסִּטְרָא דְּעֵדֶן עִלָּאָה אִתְּמַר בֵּיהּ "וְנַחַל עֲדָנֶיךָ תַשְׁקֵם" (תהלים לו, ט).
וּמִסִּטְרָא דִימִינָא אִתְקְרֵי "נָהָר פְּלָגָיו", וּמִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא אִתְקְרֵי "נְהַר דִּי נוּר", וּמִנֵּיהּ תַּלְיָין שִׁתִּין עַנְפִין דְּנוּרָא דְאִתְקְרִיאוּ "שִׁשִּׁים גִּבּוֹרִים", וְאִינוּן שִׁתִּין פּוּלְסִין דְּנוּרָא דְמַחְיוּהָ לְמטטרו"ן. וּמִסִּטְרָא דִימִינָא וּשְׂמָאלָא אִתְּמַר בְּכָל נְחָלִין דְּתַלְיָין מִנַּיְיהוּ, "נַהֲרֵי נַחֲלֵי דְּבַשׁ וְחֶמְאָה" (איוב כ, יז).
"וְנַחַל עֲדָנֶיךָ" (תהילים לו, ט), דָּא נָהָר דְּנָפִיק מֵעֵדֶן, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְנָהָרּ יֹצֵא מֵעֵדֶן" (בראשית ב, י), וְהַאי אִיהוּ עֵדֶן דְּ"עַיִן לֹא רָאָתָה אֱלֹהִים" (ישעיה סד, ג) וְכוּ', סָתִים וְגָנִיז, דְּאִיהוּ כֶתֶר עִלָּאָה, "וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים" (בראשית ב, י), אִלֵּין יְהֹוָה דְּאִינוּן אַבָּא וְאִימָּא בְרָא וּבְרַתָּא.
תָּא חֲזִי, קַרְקַפְתָּא דָא אל"ף, כְּגַוְונָא דָא אַרְבַּע סִטְרִין דִּילֵיהּ בְּהוֹן הֲוָה יְהֹוָה הוּא וּשְׁמֵיהּ חַד, "אֵין עוֹד מִלְבַדּוֹ" (דברים ד, לה), בְּלָא פִּרוּד וּבְלָא שִׁתּוּף כְּלָל.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

לְבָתַר "תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה" (בראשית א, כד) וְכוּ' אִלֵּין מַלְאָכַיָּא מְמַנָּן דְּאִתְמְנִיאוּ עַל כָּל מִילִין דְּעָלְמָא. וְכֹלָּא לְזִינֵיהּ אִתְחָזֵי וְנָפִיק. וְרַבָּנָן אוֹקְמוּהָ 'כָּל דִּבּוּר שֶׁיּוֹצֵא מִפִּי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא נַעֲשָׂה מִמֶּנּוּ מַלְאַךְ' (חגיגה יד, א). וְרָזָא דְּמִלָּה בְּשַׁעְתָּא דְּנָפִיק דִּבּוּר, מִיָּד מַלְאַךְ חַד וַדַּאי נָפִיק וְאִזְדַּמַּן לְקַבְּלָא לֵיהּ, וְאִתְמַנֵּי עֲלֵיהּ כִּדְקָא חֲזֵי. וּמָאן אֲתַר נְפַק? אֶלָּא מֵהַהוּא דִּבּוּר וַדַּאי. דְּאִית קוֹל וְאִית דִּבּוּר. קוֹל לְגוֹ דְּלָא אֶשְׁתְּמֹעַ, וְדִיבּוּר לְבַר דְּאִשְׁתְּמַע, וּמִנֵּהּ נָפְקִין מַלְאָכִין אִלֵּין דְּאִתְּמָר בְּהוּ "גִּבֹּרֵי כֹחַ עֹשֵׂי דְבָרוֹ לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל דְּבָרוֹ" (תהלים קג, כ) וְלֹא בְּקוֹלוֹ. דְּהָא מֵהַאי דִּבּוּר נָפְקִין וּמִינֵּיהּ נָטְלִין. אֲבָל יִשְׂרָאֵל, לִשְׁמוֹעַ בְּקוֹלוֹ וַדַּאי, דִּמְחִיצָּתָן לִפְנִים מִמַּלְאֲכֵי הַשָּׁרֵת. דִּכְתִיב "כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵל" (במדבר כג, כג).

וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי כֹּלָּא יִתְתְּקַן, בְּזִמְנָא דְּיִתְחַבְּרוּן תְּרֵין אִלָנִין אִלֵּין לְמֶהֱוֵי חַד, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ" (יחזקאל לז, יז). וְכֵיוָן דְּאִלָנִין אִתְחַבְּרוּ כֻּלְהוֹ עֲנָפִין הָכִי נָמֵי מִתְחַבְּרָן. בְּהַהוּא זִמְנָא כְּתִיב "אֶפְרַיִם לֹא יְקַנֵּא אֶת יְהוּדָה" (ישעיהו יא, יג) וְכוּ' דְּהָא עֲנָפִין בָּתַר שָׁרָשִׁין אַזְלָן, וְכֵיוָן דְּאִתְחַבָרוּ שָׁרָשִׁין לְעֵילָא וְתַתָּא, מִתְחַבְּרָן עֲנָפִין נָמֵי. דְּלֵית סִטְרָא אַחֲרָא דְּאַפְרִישַׁת לוֹן, דְּאִתְּמָר בָּהּ "וְנִרְגָּן מַפְרִיד אַלּוּף" (משלי טז, כח). מַאי נִרְגָּן? אֶלָּא כְּמָה דְּאָמַר "דִּבְרֵי נִרְגָּן כְּמִתְלַהֲמִים" (משלי יח, ח), "וַיֵּרָגְנוּ" (תהלים קו, כה) וְכוּ' דְּהָא סִטְרָא אַחֲרָא לָא אַפְרִישַׁת דַּרְגִּין אֶלָּא מִגּוֹ קִטְרוּגָא דִּילַהּ, דְּסָלְקַת מֵאַתְרַהּ מִתַּתָּא לְעֵילָא.

כְּדֵין מַפְרִיד אַלּוּף דָּא אל"ף ו. דְּו' דָּא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וְא' דָּא שְׁכִינְתָּא. וְרָזָא דְּמִלָּה ו"א הָא ז', פִּירוּדָא בֵּין שִׁית לְשֶׁבַע, מַפְרִיד אַלּוּף וַדַּאי. וּלְזִמְנָא דְּתִתְעַבַּר סִטְרָא אַחֲרָא מֵעָלְמָא אִתְּמָר "הֲלוֹא מֵעַתָּה קָרָאת לִי אָבִי אַלּוּף נְעֻרַי אָתָּה" (ירמיהו ג, ד). קָרָאת לִי אָבִי, דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא קָרֵי לִשְׁכִינְתָּא בְּרָתֵיהּ בְּקַדְמִיתָא, בְּזִמְנָא דְּאִתְבְּנִיאַת מִינֵּיהּ. כְּדֵין אִתְּמָר בָּהּ "לוֹ לְבַת" (אֶסְתֵּר ב, ז). לְבָתַר "אַלּוּף נְעֻרַי אָתָּה" (יִרְמְיָהוּ ג, ד), בְּזִמְנָא דְּאִתְחַבַּר בַּהּ, לוֹ לְבַיִת. כְּדֵין "חַטֹּאות נְעוּרַי וּפְשָׁעַי אַל תִּזְכֹּר" (תְּהִלִּים כה, ז). מַאי נְעוּרַי? אֶלָּא הָכָא רָזָא כְּמָה דְּאָמַר "כִּי נָשָׂאתִי חֶרְפַּת נְעוּרָי" (יִרְמְיָהוּ לא, יח). דְּיִשְׂרָאֵל בְּזִמְנָא דַּהֲווּ שְׁרָאָן לְאִתְתַּקְּפָא בְּגִזְעָא קַדִּישָׁא לְעָלְמָא בְּאֲבָהָן וּתְרֵיסַר שִׁבְטִין, מִיָּד אִתְּתַּקְּפַת סִטְרָא אַחֲרָא לְקִבְלַיְיהוּ וְגָלוּ לְמִצְרַיִם. וְזִמְנָא דָּא אִיקְּרֵי נְעוּרִים לְהוּ וַדַּאי.

וְתָא חֲזֵי, דִּבְהַהוּא זִמְנָא אִתְקְשַׁר בְּמִצְרַיִם קִיטְרָא דִּמְסָאֲבוּתָא, דְּכֻלְּהוּ ד' קְלִיפִין אִתְקְטָרוּ תָּמָן לְשַׁלְּטָאָה עַל יִשְׂרָאֵל. וּלְקִבְלַיְיהוּ ת' שְׁנִין אִתְגְּזָרוּ עֲלַיְיהוּ לְמֶיהֱוֵי בְּפוּלְחָנָא. וְלָקֳבֵל דָּא ד' לְשׁוֹנוֹת שֶׁל גְּאוּלָה, לְמִפְרַק לְהוּ מִכֻּלְהוֹ ד', פּוּרְקָנָא שְׁלִים. וְאִלְמָלֵא סָבְלוּ יִשְׂרָאֵל גָּלוּתָא שְׁלִים, פּוּרְקָנָא נָמֵי שְׁלִים הֲוָה, דְּלָא הֲוָה אֲבַתְרֵיהּ גָּלוּתָא. אֲבָל כֵּיוָן דְּלָא יָכִילוּ לְמִסְבַּל גָּלוּתָא, וְאִצְטְרִיךְ לְאִתְקַצְּרָא, לָא נָטְלוּ כֻּלְהוֹ קְלִיפִין כָּל דִּלְהוֹן. וּלְבָתַר שְׁלָטוּ כָּל חַד בְּאַתְרֵיהּ בְּד' מַלְכֻיּוֹת. וּבְשַׁעֲתָא דְּחָבוּ בַּמַּדְבְּרָא תָּבוּ וְאִתְמַסְרוּ לְאִינּוּן ד', בְּמ' שְׁנִין דְּמַדְבְּרָא.

 

הקלק למעבר לדף זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים.