תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

  • מקור
  • פירוש

וְאִתְּמַר הָתָם לְגַבֵּי אָדָם "וַיִּבֶן יְהֹוָה אֱלֹהִי"ם אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם" (בראשית ב, כב), דָּא חָכְמָה. "וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם" (שם), דָּא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דַרְגָּא דְמֹשֶׁה, וְהַאי צֵלָע אִיהוּ וַדַּאי כַּלַּת מֹשֶׁה, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהֹוָה אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ" (שמות ג, ב), דְּאִיהִי בַת יְחִידָה, דְמִנָּהּ נָפִיק נְהוֹרָא דְאוֹרַיְיתָא.
כְּגַוְונָא דָא אִתְּמַר, "וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד" (שמות ב, ו), וַתִּרְאֵהוּ דָא שְׁכִינְתָּא, דַהֲוָה בָכֵי בְגִינָהּ, מִיָּד "וַתַּחְמֹל עָלָיו" (שם), וְדָא הוּא "בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם" (ירמיהו לא, ח), בְּתַחֲנוּנִים וַדַּאי, לְקַיְימָא "וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ" (ישעיהו נד, ז).
בְּהַאי זִמְנָא כָּל חֵיוָן יִתְעָרוּן בְּקָלָא, וְעוֹפִין מְצַפְצְפִין בְּשִׁיר, לְקַבְּלָא בְּרַתָּא בְּחֶדְוָה בְנִגּוּנָא, לְקַבְּלָא קִדּוּשִׁין מֵהֶחָתָן, דְּאִינוּן קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ וְכוּ'. וְלֵית קְדוּשָׁה פָּחוּת מֵעֲשָׂרָה, וְקִדּוּשִׁין אִינוּן מִסִּטְרָא דְחָכְמָה דְאִיהוּ י', "קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַיהֹוָה רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה" (ירמיהו ב, ג), רֵאשִׁית וַדַּאי, וּמִתְבָּרְכִין בְּשֶׁבַע בִּרְכָאָן מִסִּטְרָא דְאִימָּא עִלָּאָה דְאִיהִי בְּרָכָה, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "לְהָנִיחַ בְּרָכָה אֶל בֵּיתֶךָ" (יחזקאל מד, ל). וְשֶׁבַע בִּרְכָאָן אִינוּן, בְּשַׁחֲרִית שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ וְאַחַת לְאַחֲרֶיהָ, וּבְעַרְבִית שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ שְׁתַּיִם לְאַחֲרֶיהָ, וְאִינוּן שֶׁבַע סְפִירָן דִּכְלִילָן בְּחָתָן וְכַלָּה, וְדָא אִיהוּ שְׁמַע יִשְׂרָאֵל וְגוֹ', הָא הָכָא קְדוּשָׁה וּבְרָכָה וְיִחוּד, בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְעַר דָּוִד בְּכִנּוֹר דְּאִיהוּ מְנַגֵּן מֵאֵלָיו, בַּעֲשָׂרָה מִינֵי נִיגוּנִין. קַדְמָאָה בְּאַשְׁרֵי וְדָא בְּרֵאשִׁית:

תקונא תליסר

(דף כז ע"ב) בְּרֵאשִׁית תַּמָּן אַשְׁרֵ"י, וְדָא אִיהוּ "אַשְׁרֵי הָאִישׁ" (תהלים א, א), וְאִיהוּ אהי"ה אֲשֶׁר אהי"ה, רֵישָׁא לְכָל רֵישִׁין, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "רֹאשֵׁךְ עָלַיִךְ כַּכַּרְמֶל" (שיר השירים ז, ו) וְדָא תְּפִלִּין דְּרֵישָׁא, "וְדַלַּת רֹאשֵׁךְ כָּאַרְגָּמָן" (שם) דָּא תְּפִלִּין דְּיָד, וּבֵיהּ מְשַׁבְּחִין לְבַת בְּהַאי אַשְׁרֵי, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת" (בראשית ל, יג).
מָאן זָכֵי לְאַעָלָא תַמָּן, "אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים" (תהלים א, א), דְּאִיהִי עֵצָה בִּישָׁא מִסִּטְרָא דְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע. "וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד" (שם), מָאן "דֶּרֶךְ חַטָּאִים"? הַהִיא דְאִתְּמַר בָּהּ "כֵּן דֶּרֶךְ אִשָּׁה מְנָאָפֶת, אָכְלָה וּמָחֲתָה פִיהָ" (משלי ל, כ) וְגוֹ'. "וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב" (תהלים א, א), מָאן "מוֹשַׁב לֵצִים"? דָּא לִילִי"ת אִימָּן דְּעֵרֶב רַב, דְּאִיהִי מְטַמְּאָה כְנִדָּה בְמוֹשָׁבָהּ, וְכֵן עֵרֶב רַב מְטַמְּאִין בְּמוֹשָׁבָם לְצַדִּיקַיָּא דְיָתְבִין בֵּינַיְיהוּ כְנִדָּה.
וּמָאן דְּאִתְדַּבַּק בְּהַאי אַשְׁרֵי, דְאִיהוּ כִתְרָא וְרֵישָׁא דְאוֹרַיְיתָא, אִתְּמַר בֵּיהּ "וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם" (תהלים א, ג), וְדָא עֵץ חַיִּים, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל" (שם), וְהַאי תִּקּוּנָא קַדְמָאָה.
תִּנְיָינָא בְּשִׁיר דָּא חָכְמָה, שָׁר י', וּתְלַת יוּדִי"ן אִנּוּן י' י' י', וְאִינוּן רֵישָׁא וְסוֹפָא וְאֶמְצָעִיתָא דְאָת י', וְאִינוּן רְמִיזִין בִּשְׁמָא סְתִים דְּאִיהוּ "יוד הי ואו הי", בְּאִלֵּין תְּלַת שַׁבַּח דָּוִד מַלְכָּא לִבְרַתָּא דְמַלְכָּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב שִׁיר לַמַּעֲלוֹת - ל' מַעֲלוֹת אִינוּן וַדַּאי, אִינוּן תְּלָתִין דַּרְגִּין, דִּבְהוֹן בְּרַתָּא סָלְקָא לְגַבֵּי אַבָּא.

במידה ויש שמות שמופיעים בצבע אדום, או שמות שמכילים גרשיים כדוגמת יאהדונה"י -> אין להוציא אותם בפה - אלא רק לקרא בעינים

 וְאִתְּמַר הָתָם לְגַבֵּי אָדָם "וַיִּבֶן יְהֹוָה אֱלֹהִי"ם אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם" (בראשית ב, כב)וְנֶאֱמַר שָׁם אֵצֶל אָדָם וַיִּבֶן יהו"ה אֱלֹהִי"ם אֶת הַצֵּלָע אֲשֶׁר לָקַח מִן הָאָדָם, דָּא חָכְמָה. "וַיְבִאֶהָ אֶל הָאָדָם" (שם), דָּא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דַרְגָּא דְמֹשֶׁה, זוֹ חָכְמָה, וַיְבִיאֶהָ אֶל הָאָדָם, זֶה עַמּוּד הָאֶמְצָעִי הַדַּרְגָּה שֶׁל מֹשֶׁה,   וְהַאי צֵלָע אִיהוּ וַדַּאי כַּלַּת מֹשֶׁה, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "וַיֵּרָא מַלְאַךְ יְהֹוָה אֵלָיו בְּלַבַּת אֵשׁ" (שמות ג, ב), וְהַצֵּלַע הַזּוֹ הִיא וַדַּאי כַּלַּת מֹשֶׁה, וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר וַיֵּרָא אֵלָיו מַלְאַךְ יהו"ה בְּלַבַּת אֵשׁ,  דְּאִיהִי בַת יְחִידָה, דְמִנָּהּ נָפִיק נְהוֹרָא דְאוֹרַיְיתָא, שֶׁהִיא בַת יְחִידָה שֶׁמִּמֶּנָּה יוֹצֵא אוֹר הַתּוֹרָה.  כְּגַוְונָא דָא אִתְּמַר, "וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד" (שמות ב, ו), וַתִּרְאֵהוּ דָא שְׁכִינְתָּא, כְּמוֹ זֶה נֶאֱמַר וַתִּפְתַּח וַתִּרְאֵהוּ אֶת הַיֶּלֶד, וַתִּרְאֵהוּ זוֹ הַשְּׁכִינָה, דַהֲוָה בָכֵי בְגִינָהּ, מִיָּד "וַתַּחְמֹל עָלָיו" (שם), שֶׁהָיָה בוֹכֶה בִשְׁבִילָהּ, מִיַּד וַתַּחְמֹל עָלָיו,  וְדָא הוּא "בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם" (ירמיהו לא, ח), בְּתַחֲנוּנִים וַדַּאי, לְקַיְימָא "וּבְרַחֲמִים גְּדֹלִים אֲקַבְּצֵךְ" (ישעיהו נד, ז)וְזֶהוּ בִּבְכִי יָבֹאוּ וּבְתַחֲנוּנִים אוֹבִילֵם. בְּתַחֲנוּנִים וַדַּאי, לְקַיֵּם וּבְרַחֲמִים גְּדוֹלִים אֲקַבְּצֵךְ.
 
 בְּהַאי זִמְנָא כָּל חֵיוָן יִתְעָרוּן בְּקָלָא, וְעוֹפִין מְצַפְצְפִין בְּשִׁיר, לְקַבְּלָא בְּרַתָּא בְּחֶדְוָה בְנִגּוּנָא, בַּזְּמַן הַזֶּה כָּל הַחַיּוֹת יִתְעוֹרְרוּ בְקוֹל, וְהָעוֹפוֹת מְצַפְצְפִים בְּשִׁיר, לְקַבֵּל אֶת הַבַּת בְּשִׂמְחָה בְּנִגּוּן,  לְקַבְּלָא קִדּוּשִׁין מֵהֶחָתָן, דְּאִינוּן קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ וְכוּ' לְקַבֵּל קִדּוּשִׁין מֵהֶחָתָן, שֶׁהֵם קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ וְכוּ',  וְלֵית קְדוּשָׁה פָּחוּת מֵעֲשָׂרָה, וְקִדּוּשִׁין אִינוּן מִסִּטְרָא דְחָכְמָה דְאִיהוּ י', וְאֵין קְדֻשָּׁה פָּחוֹת מֵעֲשָׂרָה, וְהַקִּדּוּשִׁין הֵם מִצַּד שֶׁל הַחָכְמָה שֶׁהִיא י', "קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַיהֹוָה רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה" (ירמיהו ב, ג), רֵאשִׁית וַדַּאי, קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַיהו"ה רֵאשִׁית תְּבוּאָתֹה, רֵאשִׁית וַדַּאי,  וּמִתְבָּרְכִין בְּשֶׁבַע בִּרְכָאָן מִסִּטְרָא דְאִימָּא עִלָּאָה דְאִיהִי בְּרָכָה, וּמִתְבָּרְכִים בְּשֶׁבַע בְּרָכוֹת מִצַּד הָאֵם הָעֶלְיוֹנָה שֶׁהִיא בְרָכָה,  וַעֲלָהּ אִתְּמַר "לְהָנִיחַ בְּרָכָה אֶל בֵּיתֶךָ" (יחזקאל מד, ל)וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר לְהָנִיחַ בְּרָכָה אֶל בֵּיתֶךָ. וְשֶׁבַע בִּרְכָאָן אִינוּן, בְּשַׁחֲרִית שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ וְאַחַת לְאַחֲרֶיהָ, וּבְעַרְבִית שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ שְׁתַּיִם לְאַחֲרֶיהָ, וְשֶׁבַע בְּרָכוֹת הֵן - בְּשַׁחֲרִית שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ וְאַחַת לְאַחֲרֶיהָ, וּבְעַרְבִית שְׁתַּיִם לְפָנֶיהָ שְׁתַּיִם לְאַחֲרֶיהָ,  וְאִינוּן שֶׁבַע סְפִירָן דִּכְלִילָן בְּחָתָן וְכַלָּה, וְדָא אִיהוּ שְׁמַע יִשְׂרָאֵל וְגוֹ', וְהֵם שֶׁבַע סְפִירוֹת שֶׁכְּלוּלוֹת בְּחָתָן וְכַלָּה, וְזֶהוּ שְׁמַע יִשְׂרָאֵל וְגוֹמֵר,  הָא הָכָא קְדוּשָׁה וּבְרָכָה וְיִחוּד, הֲרֵי כָּאן קְדֻשָּׁה וּבְרָכָה וְיִחוּד. בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְעַר דָּוִד בְּכִנּוֹר דְּאִיהוּ מְנַגֵּן מֵאֵלָיו, בַּעֲשָׂרָה מִינֵי נִיגוּנִין. קַדְמָאָה בְּאַשְׁרֵי וְדָא בְּרֵאשִׁית, בְּאוֹתוֹ זְמַן מִתְעוֹרֵר דָּוִד בְּכִנּוֹר שֶׁהוּא מְנַגֵּן מֵאֵלָיו בַּעֲשָׂרָה מִינֵי נִגּוּנִים, רִאשׁוֹן בְּאַשְׁרֵי, וְזֶה בְּרֵאשִׁית.

 

תקונא תליסר תִּקּוּן שְׁלֹשָׁה עָשָׂר

(דף כז ע"ב) בְּרֵאשִׁית תַּמָּן אַשְׁרֵ"י, וְדָא אִיהוּ "אַשְׁרֵי הָאִישׁ" (תהלים א, א), וְאִיהוּ אהי"ה אֲשֶׁר אהי"ה, בְּרֵאשִׁית, שָׁם אַשְׁרֵ"י, וְזֶהוּ אַשְׁרֵי הָאִישׁ, וְהוּא אהי"ה אֲשֶׁר אהי"ה,  רֵישָׁא לְכָל רֵישִׁין, וַעֲלָהּ אִתְּמַר "רֹאשֵׁךְ עָלַיִךְ כַּכַּרְמֶל" (שיר השירים ז, ו) וְדָא תְּפִלִּין דְּרֵישָׁא, רֹאשׁ לְכָל הָרָאשִׁים, וְעָלֶיהָ נֶאֱמַר רֹאשֵׁךְ עָלַיִךְ כַּכַּרְמֶל, וְזֶה תְפִלִּין שֶׁל רֹאשׁ,  "וְדַלַּת רֹאשֵׁךְ כָּאַרְגָּמָן" (שם) דָּא תְּפִלִּין דְּיָד, וְדַלַּת רֹאשֵׁךְ כָּאַרְגָּמָן זֶה תְפִלִּין שֶׁל יָד, וּבוֹ מְשַׁבְּחִים אֶת הַבַּת בָּאַשְׁרֵי הַזֶּה.  וּבֵיהּ מְשַׁבְּחִין לְבַת בְּהַאי אַשְׁרֵי, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת" (בראשית ל, יג) זֶהוּ שֶׁכָּתוּב בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת.
 
 מָאן זָכֵי לְאַעָלָא תַמָּן, "אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים" (תהלים א, א), דְּאִיהִי עֵצָה בִּישָׁא מִסִּטְרָא דְּעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע, מִי זוֹכֶה לְהִכָּנֵס שָׁם? אֲשֶׁר לֹא הָלַךְ בַּעֲצַת רְשָׁעִים, שֶׁהִיא עֵצָה רָעָה מִצַּד שֶׁל עֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע,  "וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד" (שם), מָאן "דֶּרֶךְ חַטָּאִים"? וּבְדֶרֶךְ חַטָּאִים לֹא עָמָד, מִי זוֹ דֶּרֶךְ חַטָּאִים?  הַהִיא דְאִתְּמַר בָּהּ "כֵּן דֶּרֶךְ אִשָּׁה מְנָאָפֶת, אָכְלָה וּמָחֲתָה פִיהָ" (משלי ל, כ) וְגוֹ', אוֹתָהּ שֶׁנֶּאֱמַר בָּהּ (משלי ל) כֵּן דֶּרֶךְ אִשָּׁה מְנָאָפֶת אָכְלָה וּמָחֲתָה פִיהָ וְגוֹמֵר.  "וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב" (תהלים א, א), מָאן "מוֹשַׁב לֵצִים"? וּבְמוֹשַׁב לֵצִים לֹא יָשָׁב, מִי זֶה מוֹשַׁב לֵצִים?  דָּא לִילִי"ת אִימָּן דְּעֵרֶב רַב, דְּאִיהִי מְטַמְּאָה כְנִדָּה בְמוֹשָׁבָהּ, וְכֵן עֵרֶב רַב מְטַמְּאִין בְּמוֹשָׁבָם לְצַדִּיקַיָּא דְיָתְבִין בֵּינַיְיהוּ כְנִדָּה, זוֹ לִילִית, אִמָּם שֶׁל עֵרֶב רַב, שֶׁמְּטַמֵּאת כְּנִדָּה בְמוֹשָׁבָהּ, וְכֵן עֵרֶב רַב מְטַמְּאִים בְּמוֹשָׁבָם אֶת הַצַּדִּיקִים שֶׁיּוֹשְׁבִים בֵּינֵיהֶם כְּנִדָּה.
 
 וּמָאן דְּאִתְדַּבַּק בְּהַאי אַשְׁרֵי, דְאִיהוּ כִתְרָא וְרֵישָׁא דְאוֹרַיְיתָא, וּמִי שֶׁדָּבֵק בָּאַשְׁרֵי הַזֶּה, שֶׁהוּא כֶתֶר וְרֹאשׁ שֶׁל הַתּוֹרָה,  אִתְּמַר בֵּיהּ "וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם" (תהלים א, ג), וְדָא עֵץ חַיִּים, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל" (שם)נֶאֱמַר בּוֹ וְהָיָה כְּעֵץ שָׁתוּל עַל פַּלְגֵי מָיִם, וְזֶה עֵץ חַיִּים, שֶׁנֶּאֱמַר בּוֹ וְעָלֵהוּ לֹא יִבּוֹל, וְהַאי תִּקּוּנָא קַדְמָאָה, וְזֶה תִקּוּן רִאשׁוֹן.  תִּנְיָינָא בְּשִׁיר דָּא חָכְמָה, שָׁר י', וּתְלַת יוּדִי"ן אִנּוּן י' י' י', הַשֵּׁנִי בְּשִׁיר זֶה חָכְמָה, שָׁר י', וְשָׁלֹשׁ יוֹדִי"ם הֵן י' י' י', וְהֵם רֹאשׁ וְסוֹף וְאֶמְצַע שֶׁל הָאוֹת י',  וְאִינוּן רֵישָׁא וְסוֹפָא וְאֶמְצָעִיתָא דְאָת י', וְאִינוּן רְמִיזִין בִּשְׁמָא סְתִים דְּאִיהוּ "יוד הי ואו הי", וְהֵם רְמוּזִים בַּשֵּׁם נִסְתָּר שֶׁהוּא יו"ד ה"י וא"ו ה"י.  בְּאִלֵּין תְּלַת שַׁבַּח דָּוִד מַלְכָּא לִבְרַתָּא דְמַלְכָּא, בְּאֵלּוּ הַשָּׁלֹשׁ שִׁבַּח דָּוִד הַמֶּלֶךְ אֶת בַּת הַמֶּלֶךְ.  הֲדָא הוּא דִכְתִיב שִׁיר לַמַּעֲלוֹת - ל' מַעֲלוֹת אִינוּן וַדַּאי, אִינוּן תְּלָתִין דַּרְגִּין, דִּבְהוֹן בְּרַתָּא סָלְקָא לְגַבֵּי אַבָּא, זֶהוּ שֶׁכָּתוּב שִׁיר לַמַּעֲלוֹת, ל' מַעֲלוֹת הֵן וַדַּאי, אוֹתָן שְׁלֹשִׁים דְּרָגוֹת שֶׁבָּהֶם הַבַּת עוֹלָה לָאָב.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

  • מקור
  • פירוש

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" דָּא נוֹרָא דְּמַדְבְּחָא וַדַּאי, דְּבֵיהּ סָלְקִין קָרְבָּנִין, דְּאִי לָאו אֵשׁ דָּא לָא סָלְקִין. וּבֵיהּ "אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה" (ויקרא ו, ו). דְּאֵשׁ דָּא אִתְּמָר בֵּיהּ "מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה" (שיר השירים ח, ז). וּמָאן דִּמְכַבֵּי לֵיהּ אַשְׁנֵי תִּיקּוּנָא דִּלְעֵילָא. וְאֵשׁ דָּא לָא אִתְעַדֵּי מִמַּדְבְּחָא, דְּהָא בִּטְמִירוּ קָאִים הָשַׁתָּא נָמֵי לְסַלְקָא עֲלֵיהּ קָרְבָּנִין, מִיכָאֵל כַּהֲנָא רַבָּא. וּבְזִמְנָא דְּעַדְיָא לֵיהּ יִשְׂרָאֵל, אִתְּמָר בֵּיהּ "לֹא אֶקַּח מִבֵּיתְךָ פָר" (תהלים נ, ט) וְכוּ' דְּמִילִּין לָא סָלְקִין אֶלָּא בֵּיהּ. כְּדֵין "מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם" (ישעיהו א, יב) וְכוּ'. וְאִי תֵּימָא דִּלְעֵילָא לָא אִשְׁתְּכַח? לָאו הָכִי. אֶלָּא "כִּי לִי כָל חַיְתוֹ יָעַר" (תהלים נ, י) וְכוּ'. וְאַף עַל גַּב דְּאִית אֵשׁ דְּגָבוֹהַּ מִסִּטְרָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, 'מִצְוָה לְהָבִיא מִן הַהֶדְיוֹט' (עירובין סג.) מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא, וְדָא אֵשׁ דְּמַעֲרָכָה. וְכַמָּה מַעֲרָכוֹת אִינוּן עַל מַדְבְּחָא, כֻּלְהוֹ מֵהַאי אֵשׁ קַדְמָאָה מִתְעָרַן. 

וְאִינּוּן ד' מַעֲרָכוֹת, ד' אַתְוָן (דף מז' עמוד א')  דְּאֲדֹנָ"י. וּבְיוֹמָא דְּכִפּוּרֵי ה' בְּגִין אִימָּא עִלָּאָה דְּשַׁרְיָא עֲלַיְיהוּ. וְאִית דְּאָמְרֵי בְּכָל יוֹם שָׁלֹשׁ, מִסִּטְרָא דְּחֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת תְּלָת אֲבָהָן. וְהַיּוֹם ד', מִסִּטְרָא דִּאִימָא. וְאִית דְּאָמְרֵי בְּכָל יוֹם שְׁתַּיִם, מִסִּטְרָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. וְהַיּוֹם ג', מִסִּטְרָא דִּאִימָא. וְכֹלָּא אִיהוּ. וּנְהוֹרִין קַיְּמִין בְּדַרְגַּיְיהוּ, כֻּלְהוֹ כְּמָה דְּאִצְטְרִיךְ לְפוּם רָזִין עִלָּאִין. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי כֹּלָּא יִתְהַדָּר לְאַתְרֵיהּ בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים:

"וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" דָּא נוֹרָא דְּמַדְבְּחָא וַדַּאי זה אש מזבח ודאי, דְּבֵיהּ סָלְקִין קָרְבָּנִין, דְּאִי לָאו אֵשׁ דָּא לָא סָלְקִין שבה עולות הקורבנות ודאי, ובלעדי האש הזו לא עולים הקורבנות. וּבֵיהּ ועל זה נאמר "אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה" (ויקרא ו, ו). דְּאֵשׁ דָּא אִתְּמָר בֵּיהּ שעל קיומה של האש נאמר "מַיִם רַבִּים לֹא יוּכְלוּ לְכַבּוֹת אֶת הָאַהֲבָה" (שיר השירים ח, ז). וּמָאן דִּמְכַבֵּי לֵיהּ אַשְׁנֵי תִּיקּוּנָא דִּלְעֵילָא שמי שמכבה אותה משנה את התיקון העליון. וְאֵשׁ דָּא לָא אִתְעַדֵּי מִמַּדְבְּחָא, דְּהָא בִּטְמִירוּ קָאִים הָשַׁתָּא נָמֵי לְסַלְקָא עֲלֵיהּ קָרְבָּנִין, מִיכָאֵל כַּהֲנָא רַבָּא והאש הזו לא תעדר מהמזבח, שהיא גם כן עתה עומדת בהעלם להעלות את הקורבנות שהם הנשמות על ידי מיכאל הכהן הגדול המעלה אותם לפני המלך. וּבְזִמְנָא דְּעַדְיָא לֵיהּ יִשְׂרָאֵל, אִתְּמָר בֵּיהּ ובזמן שהרחיקו ישראל את האש בגלל מעשיהם ולא היה ראוי שדבריהם יעלו לפני המלך נאמר "לֹא אֶקַּח מִבֵּיתְךָ פָר" (תהלים נ, ט) וְכוּ' דְּמִילִּין לָא סָלְקִין אֶלָּא בֵּיהּ שהדברים אינם עולים אלא בה, וכיון שהרחיקו נאמר. כְּדֵין "מִי בִקֵּשׁ זֹאת מִיֶּדְכֶם" (ישעיהו א, יב) וְכוּ'. וְאִי תֵּימָא דִּלְעֵילָא לָא אִשְׁתְּכַח? לָאו הָכִי ואם תאמר שהתיקון האש נעדר גם למעלה? אין הדבר כן. אֶלָּא "כִּי לִי כָל חַיְתוֹ יָעַר" (תהלים נ, י) וְכוּ'. וְאַף עַל גַּב דְּאִית אֵשׁ דְּגָבוֹהַּ מִסִּטְרָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא ואף על גב שיש אש גבוהה מצד הקדוש ב"ה, 'מִצְוָה לְהָבִיא מִן הַהֶדְיוֹט' (עירובין סג.) מִסִּטְרָא מצד דִּשְׁכִינְתָּא, וְדָא אֵשׁ דְּמַעֲרָכָה.

וְכַמָּה מַעֲרָכוֹת אִינוּן עַל מַדְבְּחָא, כֻּלְהוֹ מֵהַאי אֵשׁ קַדְמָאָה מִתְעָרַן וכמה מערכות הם על המזבח, כולם מזו אותה האש הראשונה מתעוררים. וְאִינּוּן והם ד' מַעֲרָכוֹת, ד' אַתְוָן כנגד ד' אותיות (דף מז' עמוד א')  דְּאֲדֹנָ"י. וּבְיוֹמָא דְּכִפּוּרֵי ה' בְּגִין אִימָּא עִלָּאָה דְּשַׁרְיָא עֲלַיְיהוּ וביום הכיפורים הם חמש בגלל אימא עילאה שהיא הבינה המאירה ביום הזה ושורה עליהם. וְאִית דְּאָמְרֵי ויש שאומרים בְּכָל יוֹם שָׁלֹשׁ, מִסִּטְרָא דְּחֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת תְּלָת אֲבָהָן. וְהַיּוֹם וביום הכיפורים ד', מִסִּטְרָא דִּאִימָא. וְאִית דְּאָמְרֵי ויש שאומרים בְּכָל יוֹם שְׁתַּיִם, מִסִּטְרָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. וְהַיּוֹם וביום הכיפורים ג', מִסִּטְרָא דִּאִימָא. וְכֹלָּא אִיהוּ והכל נכון. וּנְהוֹרִין קַיְּמִין בְּדַרְגַּיְיהוּ, כֻּלְהוֹ כְּמָה דְּאִצְטְרִיךְ לְפוּם רָזִין עִלָּאִין. והאורות עומדים במדריגותם, כולם כפי הנצרך לפי הסודות העליונים. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי כֹּלָּא יִתְהַדָּר לְאַתְרֵיהּ בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים, ולעתיד לבוא הכל יחזור למקומו בתיקון שלם.

קישור לדף זוהר תניינא

תפילה קג: ס"מ הרשע בשקר שלו מבקש לכסות את אור האמת, ועי"ז חושב לשלט על השכינה. עד שה' יושיע את ישראל, ותהיה מנוחה לשכינה

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. "זְכֹר אֲדֹנָי חֶרְפַּת עֲבָדֶיךָ", שֶׁהֵם עֲבָדִים הַמִּתְפָּרְצִים לְחָרֵף שֵׁם קָדְשְׁךָ וְהֵם עֲבָדֶיךָ מְשֻׁעְבָּדִים וּכְפוּיִים לְךָ, וְיֵשׁ לְךָ לִרְדּוֹת אוֹתָם וּלְהַעֲנִישָׁם שֶׁאַתָּה אָדוֹן שֶׁלָּהֶם וְהֵם מוֹרְדִים בְּךָ וְרָאוּי לְהַעֲבִירָם מִן הָעוֹלָם, שֶׁהֲרֵי ס"מ הָרָשָׁע דִּמָּה עַצְמוֹ לִהְיוֹת אֱלוֹהַּ שֶׁנֶאֱמַר "אֶדַּמֶּה לְעֶלְיוֹן", וַהֲרֵי לֹא הָיָה דַּי לוֹ בָּזֶה אֶלָּא שֶׁרָצָה לִשְׁלֹט עַל שְׁכִינָתְךָ הַקְּדוֹשָׁה בְּחֻצְפָּה שֶׁלּוֹ וְכִסָּה עַל הָאֱמֶת, שֶׁלֹּא יִתְגַּלֶּה בָּעוֹלָם אֶלָּא הַשֶּׁקֶר שֶׁלּוֹ לְגַלּוֹת שְׁלִיטָתוֹ ח"ו, וַהֲרֵי עַל זֶה צוֹעֶקֶת הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה חָמָס, וְזֶה חָמָס שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "הֶחָמָס קָם לְמַטֵּה רֶשַׁע", שֶׁהִיא צוֹעֶקֶת אֵלֶיךָ, כִּי "אֵין הַצָּר שֹׁוֶה בְּנֵזֶק הַמֶּלֶךְ", בְּכַמָּה נֵזֶק שֶׁגּוֹרֵם הַשֶּׁקֶר הַזֶּה לְהַרְחִיק יִשְׂרָאֵל מִמְּךָ, "צָעֲקָה הַנַּעֲרָה הַמְאֹרָשָׂה וְאֵין מוֹשִׁיעַ לָהּ", כִּי הֲרֵי לֹא נִתְגַּלָּה עֲדַיִן אֲמִתְּךָ, וְהוּא סָתוּם וּמְכֻסֶּה מִן הַשֶּׁקֶר.

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה", הֲרֵי סוֹף סוֹף הַיְשׁוּעָה שֶׁתָּבוֹא מִמְּךָ, שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "וַתּוֹשַׁע לוֹ זְרֹעוֹ, גַּלֵּה זְרוֹעֲךָ הַנְּטוּיָה", לַעֲשׂוֹת בָּם מִשְׁפָּט כָּתוּב בָּרְשָׁעִים הָאֵלֶּה הַמּוֹרְדִים וּפוֹשְׁעִים בְּךָ. וַהֲרֵי כַּמָּה עֲבָדִים אֲהוּבִים נֶאֱמָנִים יֵשׁ לְךָ, בָּהֶם תְּנַהֵג עוֹלָמְךָ, וְלָרְשָׁעִים הָאֵלֶּה תְּגָרֵשׁ לְנוּקְבָּא דִּתְהוֹמָא רַבָּא, וּמִיָּד "וְהָיְתָה מְנוּחָתוֹ כָּבוֹד", שֶׁהִיא הַשְּׁכִינָה הַקְּדוֹשָׁה כָּבוֹד וַדַּאי, תִּמְצָא מְנוּחָה שֶׁנֶאֱמַר "גָּרֵשׁ לֵץ וְיֵצֵא מָדוֹן וְיִשְׁבּוֹת דִּין וְקָלוֹן" אֶלָּא מְנוּחָה וַדַּאי, אִשָּׁה בְּבֵית בַּעֲלָהּ, יִשְׂרָאֵל עַל אַדְמָתָם, בְּאוֹתוֹ הַזְּמַן "אֱמֶת מֵאֶרֶץ תִּצְמָח" שֶׁכָּל הַזְּרָעִים שֶׁזָּרְעוּ בְּדִמְעָה בַּגָּלוּת, "הַזֹּרְעִים בְּדִמְעָה," תִּצְמַח לָהֶם לַעֲשׂוֹת הַקְּצִירָה בְּשִׂמְחָה, "בְּרִנָּה יִקְצֹרוּ".

רִבּוֹן כָּל הָעוֹלָמִים. אֵין לָנוּ מֶלֶךְ אֶלָּא אַתָּה, אֲדוֹן כֹּל, גַּלֵּה אֲדְנוּתְךָ עַל כֹּל וְיַכִּירוּ עֲבָדִים אֵלֶּה הָרְשָׁעִים אֲדְנוּתְךָ בְּעַל כָּרְחָם, וַהֲרֵי יִשְׂרָאֵל אֵינָם מְקַוִּים אֶלָּא לְךָ שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "כִּי אַתָּה אָבִינוּ", תְּגַלֶּה אֲמִתְּךָ בְּרַחֲמִים גְּדוֹלִים כְּרַחֲמֵי אָב עַל בֵּן, כְּרַחֵם אָב עַל בָּנִים כֵּן תְּרַחֵם עָלֵינוּ, כִּי אֵין לָנוּ אֱלוֹהַּ אַחֵר מִבִּלְעָדֶיךָ. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.