תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ד' באלול

י׳ באב תשע״ו (אוגוסט 14, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ד' באלול

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

(דף קלז ע"א) וְהָכִי אִיהוּ מָאן דְּלָא אִשְׁתַּדַּל בְּאוֹרַיְיתָא, עֵינוֹי סָתִים מֵעָלְמָא דְאָתֵי. בָּתַר דְּאִשְׁתַּדַּל בְּאוֹרַיְיתָא, מִיָּד "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר וַיְהִי אוֹר" (בראשית א, ג), דְּנַהֲרִין לֵיהּ בִּנְהוֹרָא דְהַהוּא עָלְמָא, מִיָּד דְּאָזִיל לְהַהוּא עָלְמָא, מִיָּד "יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד" (בראשית א, ט), אִתְכַּנְשַׁת נִשְׁמָתָא לַאֲתַר חַד, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְהָרוּחַ תָּשׁוּב אֶל הָאֱלֹהִים אֲשֶׁר נְתָנָהּ" (קהלת יב, ז), וְגוּפָא אִשְׁתָּאַר יַבָּשָׁה, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה" (בראשית א, ט). לְבָתַר דְּאִתְכַּנְשַׁת נִשְׁמָתֵיהּ, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא יֵימָא לִשְׁכִינְתָּא, "תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ" (בראשית א, כד), מָאן "חַיָּה"? אִלֵּין חַיּוֹת הַקֹּדֶשׁ, וְנַהֲרִין לֵיהּ, דְּנָחֲתִין לֵיהּ לְקַבְּלָא לֵיהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "עַל כַּפַּיִם יִשָּׂאוּנְךָ" (תהלים צא, יב) וְכוּ'.
וְעוֹד "תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה" (בראשית א, כד) לְקַבְּלָא לֵיהּ, לְמִינָהּ דָּא בַּת זוּגֵיהּ דְּאִתְיְיהִיבַת לֵיהּ בְּהַהוּא עָלְמָא, "בְּהֵמָה וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ לְמִינָהּ" (בראשית א, כד), כַּמָּה חֲיָילִין וּמַשִּׁרְיָין לִיקָרֵיהּ, וּלְבָתַר אַפִּיק לֵיהּ אִילָנִין וְעִשְׂבִּין בְּגִנְּתָא דְּעֵדֶן, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ" (בראשית א, יא) וְכוּ', כָּל מַה דְּאִתְבְּרֵי בְּשִׁית יְמֵי בְרֵאשִׁית כֻּלְּהוּ מְזוּמָן לֵיהּ בְּהַהוּא עָלְמָא, בְגַן עֵדֶן עִלָּאָה וְתַתָּאָה.
דָּבָר אַחֵר "זֶה סֵפֶר תּוֹלְדֹת אָדָם" (בראשית ה, א), דָּא סִפְרָא דַחֲנוֹךְ נַעַר, דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַיִּתְהַלֵּךְ חֲנוֹךְ אֶת הָאֱלֹהִים וְאֵינֶנּוּ כִּי לָקַח אֹתוֹ אֱלֹהִים" (בראשית ה, כד), וְאַמַּאי קָארֵי לֵיהּ "תּוֹלְדוֹת אָדָם"? אֶלָּא הָכָא רָזָא דְגִלְגּוּלָא, תּוֹלְדוֹת אָדָם אִתְקְרֵי, דְּמִנֵּיהּ נָפַק, וְאִיהוּ הֲוָה תּוֹלָדָה דִילֵיהּ. וְאַמַּאי אִתְקְרֵי "נַעַר"? אֶלָּא הָכָא רָזָא "יָשׁוּב לִימֵי עֲלוּמָיו" (איוב לג, כה), כְּמָה דַהֲוָה בְּקַדְמֵיתָא לְעֵילָא, וּלְבָתַר נָחִית בְּהַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "וְהוּא נַעַר אֶת בְּנֵי בִלְהָה וְאֶת בְּנֵי זִלְפָּה נְשֵׁי אָבִיו, וַיָּבֵא יוֹסֵף אֶת דִּבָּתָם רָעָה" (בראשית לז, ב), מַאי "דִּבָּתָם רָעָה"? אֶלָּא דַהֲווֹ מִגִּזְעָא דְאִלֵּין דְּאָמְרוּ "מָה אֱנוֹשׁ כִּי תִזְכְּרֶנּוּ וּבֶן אָדָם כִּי תִפְקְדֶנּוּ: וַתְּחַסְּרֵהוּ מְּעַט מֵאֱלֹהִים" (תהלים ח, ה-ו), דְּיַהֲבַת לֵיהּ כָּל גִּנְזֵי שְׁמַיָּא, וְכָל מַפְתְּחָן דִּילֵיהּ בִּידֵיהּ, וְאַשְׁלְטֵיהּ בְּכָל דִּילֵיהּ, כְּגַוְונָא דְמַלְכָּא דְאָמַר לְיוֹסֵף "רַק הַכִּסֵּא אֶגְדַּל מִמֶּךָּ" (בראשית מא, מ).
(דף קלז ע"ב) אָמַר לֵיהּ וְהָא עז"א ועזא"ל הֲווֹ אִלֵּין. אָמַר לֵיהּ וְהָא אָחֳרָנִין הֲווֹ מִתְכַּנְּשִׁין עִמֵּיהּ, אָמַר לֵיהּ רַבִּי אֶלְעָזָר וְהָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַד דְּאִתְיָיעַץ בַּחֲיָילִין דִּילֵיהּ לָא הֲוָה עָבִיד לְאָדָם, דְּאָמַר "נַעֲשֶׂה אָדָם" (בראשית א, כו). אָמַר לֵיהּ לְאוֹלָפָא דֶרֶךְ אֶרֶץ לִבְנֵי נָשָׁא, דְנָטִיל רַבְרְבָא עֵצָה מִדִּזְעֵיר מִנֵּיהּ, וְלָא עוֹד אֶלָּא רָזָא אָחֳרָא אִית הָכָא, לְמַלְכָּא דַהֲוָה לֵיהּ שְׁלִיחָא מְהֵימְנָא, וַהֲוָה בָּעִי לְמֵיהַב לֵיהּ אַגְרֵיהּ, אָמַר לְחֵיְילוֹי אֲנָא בָעִינָא לְשַׁלְטָאָה הַאי שְׁלִיחָא דִילִי עֲלַיְיכוּ, בְּגִין דְּהוּא מְהֵימְנָא, אִי אִית מָאן דְּיָדַע בֵּיהּ מִלָּה אָחֳרָא יֵימָא, בְּזִמְנָא דְלָא אַשְׁכַּח מְקַטְרְגָא עֲלֵיהּ, אָמַר "נַעֲשֶׂה אָדָם" (בראשית א, כו).
וְתוּ "נַעֲשֶׂה אָדָם" (בראשית א, כו), בָּעֵינָא אָדָם דְּיַעֲבִיד פִּקּוּדֵי אוֹרַיְיתָא, וְיִשְׁתַּדַּל בְּאוֹרַיְיתָא, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ, וִיהֵא לֵיהּ אַגְרָא טָבָא, וְשׁוּלְטָנוֹ עֲלַיְיכוּ, וְדָא אִיהוּ "נֵצֶר מַטָּעַי מַעֲשֵׂה יָדַי לְהִתְפָּאֵר" (ישעיהו ס, כא), דְּהָא מַלְאֲכֵי עִלָּאֵי אַף עַל גַּב דְּאִינוּן "גִּבֹּרֵי כֹחַ עֹשֵׂי דְבָרוֹ" (תהלים קג, כ), לָא עָבְדֵי גְּבוּרָה בְּפוּלְחָנָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, דְאִינוּן פָּלְחִין בְּהֶכְרֵחַ, וְלֵית לוֹן עִרוּבָא דְבִשְׂרָא וְיִצְרָא בִישָׁא, וּבְגִין דָּא "נַעֲשֶׂה אָדָם", וְיִשְׁלוֹט בְּכוּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְיִרְדּוּ בִדְגַת הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם" (בראשית א, כו) וְגוֹ'.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

רֵישָׁא דִּשְׁכִינְתָּא כְּגַוְנָא דְּרֵישָׁא דְּמַלְכָּא בַּחֲסָדִים וּגְבוּרוֹת אִתְתַּקְּנַת וַדַּאי דְּאִתְחַבָּרוּ בְּהַהוּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. וּכְדֵין תָּמָן אִתְעֲבִידַת רֵישָׁא דָּא.

מוֹחִין דְּרֵישָׁא תְּרֵין אִינוּן. וְאִינּוּן חָכְמָה וּבִינָה מִסִּטְרָא דְּנֶצַח וְהוֹד, דְּמִתָּמָן אִתְתַּקְּנַת וַדַּאי בְּרָזָא דִּימִינָא וּשְׂמָאלָא כַּחֲדָא. דְּהָכִי לִתְרֵין סִטְרִין קַיְימַת, לְאִשְׁתַּכְּחָא כֹּלָּא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים.

דַּעַת קָאִים לְתַתָּא בְּרָזָא דְּצַדִּיק, דְּבֵיהּ אִתְתַּקְּנַת בְּתִיקּוּנָהָא מִסִּטְרָא דִּילַהּ מַמָּשׁ, לְמֶהֱוֵי שְׂמָאלָא לָקֳבֵל זְעֵיר אַנְפִּין דְּאִיהוּ יְמִינָא.

שַׁעֲרֵי דְּרֵישָׁא סוּמְקָן כְּאַרְגְּוָנָא, וְאִינּוּן ט”ו נִימִין. וְרָזָא דָּא י”ה. אִלֵּין תְּרֵין מוֹחִין דְּקַיְּימִין בְּרֵישָׁא, דְּמִתָּמָן נָפְקִין שַׂעֲרִין אִלֵּין. אִי תֵּימָא שְׂעֲרִין אִלֵּין לְאָן אָזְלִין? אֶלָּא תָּא חֲזֵי, הָכָא רָזָא ‘שֵׂעָר בְּאִשָּׁה עֶרְוָה’ (ברכות כד). תָּא חֲזֵי, כֻּלְהוֹ תִּיקּוּנִין דִּשְׁכִינְתָּא בְּגִין עָלְמִין דִּלְתַתָּא אִינוּן. וְשַׂעֲרִין אִלֵּין נָמֵי הָכִי נָחֲתִין מִינַּיְיהוּ בִּטְמִירוּ טִפִּין טִפִּין לְתַתָּא. אֲבָל בְּגִין דְּאִינוּן דִּינִין אִצְטְרִיכַת אִתְּתָא לְכַסָּאָה לְהוּ, בְּגִין דְּלָא יִתְדַּבְּקוּן בְּהוּ אִינוּן מְסָאֲבִין, אֶלָּא בִּטְמִירוּ נָחֲתַת מִלָּה וַדַּאי.

עַיְנִין דְּרֵישָׁא תְּרֵין עַיְנִין אִינוּן יְמִינָא וּשְׂמָאלָא, וְהָכִי אִצְטְרִיךְ וַדַּאי. מִסִּטְרָא דְּמַלְכָּא נְטָלַת לוֹן. מִצְחָא דָּא נָמֵי קָאִים לְאַכְפְּיָא קְלִיפִין.

חוֹטָמָא שַׁפִּירוּ דְּפַרְצוּפָא וַדַּאי. בֵּיהּ קָיְימִין שע”ה נְהוֹרִין מְנַהֲרָן. דְּהָא חוֹטָמָא תָּמָן גְּבוּרָאן קָיְימִין, וּבְגִין כָּךְ נְהוֹרִין אִלֵּין מִשְׁתַּכְּחָן הָכָא לְבַסְמָא לֵיהּ, וְהָכִי אִצְטְרִיךְ. וְרָזָא דָּא “וַיִּשַׁע יְהֹוָה אֶל הֶבֶל… וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה” (בראשית ד, ד-ה). דְּהָא בְּש”ע אִלֵּין אִצְטְרִיכַת לְאִתְבַּסְּמָא בְּרָזָא דִּלְעֵילָא, וּכְדֵין נַיְחָא אִשְׁתְּכַח.

אַנְפִּין דִּשְׁכִינְתָּא שִׁית תִּיקּוּנִין אִשְׁתַּכְּחָן בְּהוּ, מִסִּטְרָא דְּשִׁית תִּיקּוּנִין דִּזְעֵיר אַנְפִּין אִי תֵּימָא דְּאִית תָּמָן שַׂעֲרֵי? לָאו הָכֵי. אֶלָּא בְּזִמְנָא דְּאִתְדַּבַּק מַלְכָּא בְּשְׁכִינְתָּא בְּאִינוּן נְשִׁיקִין דִּרְחִימוּתָא, מִתְנַהֲרָן שִׁית אַתְרִין אִלֵּין בְּאַנְפָּהָא, לָקֳבֵל שִׁית אָחֲרָנִין דִּילֵיהּ.

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים