תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ה' באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ה' באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

"וַיִּקַּח יְהֹוָה אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ" (בראשית ב, טו). תָּא חֲזִי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אוֹלִיף לְאָדָם אוֹרָיְיתָא, הָדָא הוּא דִּכְתִיב "אָז רָאָהּ וַיְסַפְּרָהּ הֱכִינָהּ וְגַם חֲקָרָהּ. וַיֹּאמֶר לְאָדָם" (איוב כח, כז-כח), וְדָא אִיהוּ "וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן עֵדֶן" (בראשית ב, טו), דָּא גַּן דְּאוֹרָיְיתָא, "לְעָבְדָהּ" בְּפִקּוּדִין דְּאוֹרָיְיתָא דְּעָשָׂה דְּאִיהוּ 'זָכוֹר' דְּכַר, "וּלְשָׁמְרָהּ" בְּפִקּוּדִין דְּלָא תַּעֲשֶׂה דְּאִיהוּ 'שָׁמוּר' נוּקְבָא.
"אֶת הָאָדָם" דַּהֲוָה בִּדְיוֹקְנָא דְּאוֹרָיְיתָא, דְּאֶ"ת לְרַבּוֹת אוֹרָיְיתָא דְּאִתְיְהִיבַת לְאָדָם מֵא' וְעַד ת', דְּאִתְיְהִיבַת מִימִינָא וּמִשְּׂמָאלָא, דְתַמָּן פִּקּוּדִין דַּעֲשֵׂה וְלֹא תַעֲשֶׂה. פִּקּוּדִין דַּעֲשֵׂה מִימִינָא לָקֳבֵל ו"ה זִכְרִ"י וְדָא זִכְרוֹנוֹת. פִּקּוּדִין דְּלֹא תַעֲשֶׂה מִשְּׂמָאלָא לָקֳבֵל י"ה שְׁמִ"י. עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא כְּלִיל תַּרְוַיְיהוּ יְהֹוָה שְׁמֵיהּ, וְאִיהוּ קוֹל הַשּׁוֹפָר מִסִּטְרָא דְאִימָּא עִלָּאָה דְאִיהִי שׁוֹפָר. תְּקִיעָה אִיהִי מִסִּטְרָא דִימִינָא, וּשְׁבָרִים מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, שַׁלְשֶׁלֶ"ת דְּאִיהִי תְּרוּעָה מִסִּטְרָא דְתַרְוַיְיהוּ.
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א), הַאי "אֱלֹהִים" אִיהִי אִימָּא עִלָּאָה, דִּרְכִיבַת וּסְלִיקַת בִּתְרוּעָה (דְּאִיהִי רֹאשׁ הַשָּׁנָה הָדָא הוּא דִּכְתִיב "עָלָה אֱלֹהִים בִּתְרוּעָה" (תהלים מז, ו)), דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "לֹא הִבִּיט אָוֶן בְּיַעֲקֹב וְלֹא רָאָה עָמָל בְּיִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהָיו עִמּוֹ וּתְרוּעַת מֶלֶךְ בּוֹ" (במדבר כג, כא), הֲרֵי לָךְ דִּתְרוּעָה אִיהִי בְּיַעֲקֹב, וְאִתְּמַר בֵּיהּ "עָלָה אֱלֹהִים בִּתְרוּעָה יְהֹוָה בְּקוֹל שׁוֹפָר" (תהילים מז, ו), סָלִיק "תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר" (תהילים, פא, ד) דָּא תְקִיעָה, וְדָא יַרְחָא דְסִיהֲרָא אִתְכַּסְיָיא.
מַלְכִיּוֹת מִסִּטְרָא דְמַלְכוּת דְּאִיהוּ "זֶה שְּׁמִי" (שמות ג, טו), דְתַמָּן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִשְׁתְּמוֹדָע "לְמֶלֶךְ עַל כָּל הָאָרֶץ" (זכריה יד, ט), וּבָהּ אִיהוּ 'הַמֶּלֶךְ הַקָּדוֹשׁ' 'הַמֶּלֶךְ הַמִּשְׁפָּט' מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, "מֶלֶךְ (עַל) כָּל הָאָרֶץ אֱלֹהִים" (תהלים מז, ח), וְדָא לִבָּא לִשְׂמָאלָא מַלְכוּת. זִכְרוֹנוֹת זָכוֹר לַזָּכָר וְדָא מוֹחָא לִימִינָא וְתַמָּן זִכְרוֹנוֹת. שׁוֹפָרוֹת דָּא קָנֶה דְאִיהוּ שׁוֹפָר, וּמִתַּמָּן נָפִיק קוֹל הַשּׁוֹפָר דְּאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וְאִיהוּ יְהֹוָה, בְּמוֹחָא בְּלִבָּא בְגוּפָא.
וְאוּקְמוּהוּ מָארֵי מַתְנִיתִין, דְּלֵית פּוֹחֲתִין בֵּיהּ מֵעֲשָׂרָה מַלְכִיּוֹת וּמֵעֲשָׂרָה זִכְרוֹנוֹת וּמֵעֲשָׂרָה שׁוֹפָרוֹת, דָּא יוד הא ואו הא. מַלְכִיּוֹת 'וְתִמְלוֹךְ, אַתָּה הוּא יְהֹוָה אֱלֹהֵינוּ', זִכְרוֹנוֹת, 'אַתָּה זוֹכֵר זָכְרֵנוּ לְחַיִּים', שׁוֹפָרוֹת, 'תְּקַע בְּשׁוֹפָר גָּדוֹל'.
וְעוֹד, "תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֵּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ" (תהלים פא, ד), מַאי "בַּכֵּסֶה"? דָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וּבָהּ 'כָּתְבֵנוּ לְחַיִּים', דְּאִיהִי כְּתִיבָה מִסִּטְרָא דִימִינָא וּמִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, וּבְגִין דְּאִתְאַחַד בֵּיהּ אַדְכִּיר תְּרֵין זִמְנִין כְּתִיבָה. "בַּכֵּסֶה" בְּהַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ 'בַּמְּכוּסֶה מִמָּךְ אַל תַּחְקוֹר'. 'כָּתְבֵנוּ לְחַיִּים' אִיהוּ בַּקְּרָא דָא "וְהַלֻּחֹת מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים הֵמָּה וְהַמִּכְתָּב מִכְתַּב אֱלֹהִים הוּא חָרוּת עַל הַלֻּחֹת" (שמות לב, טז), מַאי "חָרוּת"? דָּא ה', דְּאִתְּמַר בָּהּ "וּקְרָאתֶם דְּרוֹר בָּאָרֶץ" (ויקרא כה, י), "דְּרוֹר" (שם) אִיהִי חֵרוּת. "וְהַלֻּחֹת" אִינוּן ו"ה בְּרָא וּבְרַתָּא, וְאִינוּן "מַעֲשֵׂה אֱלֹהִים" דְּאִיהִי אִימָּא עִלָּאָה, "מַעֲשֵׂה" אִיהוּ בִּתְרֵין יְדִין דְּתַמָּן עֲשִׂיָּה, וּ"מִכְתַּב אֱלֹהִים" בִּתְרֵין יְדִין דְּתַמָּן כְּתִיבָה, וְאִיהִי "חָרוּת עַל הַלֻּחֹת".

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

ר' ר' לְזִמְנָא דְּאָתֵי כֹּלָּא וַדַּאי יִתְתְּקַן, דִּכְתִיב "יְהֹוָה שֹׁמְרֶךָ יְהֹוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ" (תהלים קכא, ה) "יְהֹוָה יִשְׁמָר" (תהלים קכא, ח) וְכוּ' וְכֹלָּא בְּאִינוּן תְּרֵין יָדִין דְּאִתְחַבָרוּ לְמֶהֱוֵי חַד, וְרָזָא דְּמִלָּה "יְהֹוָה צִלְּךָ עַל יַד יְמִינֶךָ" (תהלים קכא, ה), עַל יְמִינְךָ לָא כְּתִיב, אֶלָּא עַל יָד יְמִינֶךָ, דִּשְׁמָאלָא אִתְחַבָּר בִימִינָא וְאִתְעָבִיד כֹּלָּא חַד. וְדָא מָּשִׁיחַ בֶּן דָּוִד דְּכָלִיל בֵּיהּ מָּשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף בְּחִיבּוּרָא חֲדָא. וּכְדֵין כַּחֲדָא יִפְקוּן מִן גָּלוּתָא, וְכָל יִשְׂרָאֵל אֲבַתְרַיְיהוּ, וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא עַל רֵישַׁיְיהוּ, "יְהֹוָה צִלְּךָ" (תהלים קכא, ה) וַדַּאי. כְּדֵין "יְהֹוָה יִשְׁמָר צֵאתְךָ" (תהלים קכא, ח), דְּלָא יְעַכְּבוּן חַיָיבַיָּא עַל יְדַיְיהוּ. וּבוֹאֶךָ דְּלָא יַעֲלוּן בַּהֲדַיְיהוּ כְּזִמְנָא אַחֲרָא, דִּכְתִיב "וְגַם עֵרֶב רַב עָלָה אִתָּם" (שמות יב, לח). "מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (תהלים קכא, ח), דְּדָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים, דְּלָאו כִּבְקַדְמִיתָא דְּיֵיתֵי גּוֹג לְקַטְרְגָא, אֶלָּא מֵעָתָּה וָעֶד עוֹלָם וַדַּאי:

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּשִּׁיעֲאָה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא אַהֲבָה. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא יִרְאָה. וְלֵית אַהֲבָה בְּלֹא יִרְאָה וְלֵית יִרְאָה בְּלֹא אַהֲבָה, אֶלָּא מִתְקַשְּׁרָן דָּא בְּדָא וּמִתְחַבְּרָן דָּא בְּדָא. הַיָּד דָּא אַהֲבָה. הַחֲזָקָה יִרְאָה דִּכְלִילָא בֵּיהּ. מוֹרָא דָּא יִרְאָה. הַגָּדוֹל דָּא אַהֲבָה דְּאִתְכְּלִיל בֵּיהּ. וּמָאן דְּלֵית בֵּיהּ אַהֲבָה וְיִרְאָה לָא אִתְחָזֵי לְמֵיעַל קַמֵּי מַלְכָּא. וּמֹשֶׁה אַזְהַר לְהוּ לְיִשְׂרָאֵל "וְעַתָּה יִשְׂרָאֵל מָה יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ… לְיִרְאָה… וּלְאַהֲבָה" (דברים י, יב) וְכוּ' לְיִרְאָה וּלְאַהֲבָה. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ שַׁרְיָין עֲלֵיהּ, וְאִי לָא – לָא שַׁרְיָין עֲלֵיהּ. וּמֹשֶׁה בְּכֹלָּא אַחֲזֵי יַתִּיר דְּחִילוּ וּרְחִימוּ מִן כָּל בְּנֵי עָלְמָא. וּמָאן דְּאִית בֵּיהּ יִרְאָה וְאַהֲבָה אִתְּמָר בֵּיהּ "גַּם צִפּוֹר מָצְאָה בַיִת" (תהלים פד, ד) וְכוּ'. אֲבָל מָאן דְּלֵית בֵּיהּ דְּחִילוּ וּרְחִימוּ, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ אִסְתַּלְּקַת מֵהָתָם וְאִשְׁתְּאָרַת יִרְאָה, יִרְאַת הָעוֹנֶשׁ. אַהֲבָה, אַהֲבַת הַטּוֹב. אֲבָל מָאן דְּאִתְדַּבַּק בְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, אִתְּמָר בֵּיהּ "לְאַהֲבָה אֶת יְהֹוָה וְכוּ' וּלְדָבְקָה בוֹ" (דברים יא, כב) וַדַּאי:

 

הקלק למעבר לדף זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים