תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ז' באב

י״ז בסיון תשע״ו (יוני 23, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ז' באב

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְאִתְּתָא בִּישָׁא מִתַּמָּן קָא אַתְיָא, עֲלָהּ אִתְּמַר "וְנָתַץ אֶת הַבַּיִת אֶת אֲבָנָיו וְאֶת עֵצָיו" (ויקרא יד, מה) בַּעֲנִיּוּתָא, דְלָא אִשְׁתָּאַר בְּבֵיתָא, וּבְגִין דָּא "חַכְמוֹת נָשִׁים בָּנְתָה בֵיתָהּ וְאִוֶּלֶת בְּיָדֶיהָ תֶהֶרְסֶנּוּ" (משלי יד, א), אִלֵּין אִינוּן אַרְבַּע גַּוָּונִין דְּאֶשָּׁא דְגֵיהִנָּם, דְּמִסְתַּלְקֵי בְּעַיְינִין, בְּאַנְפִּין, בְּשַׂעֲרָא. וּמֵאָן אֲתַר מִסְתַּלְקֵי? מִמָּרָה אוּכְמָא דִטְחוֹל, וּמִמָּרָה סוּמְקָא דְכָבֵד, וּמִמָּרָה יְרוֹקָא דְמָרָה, וּמִמָּרָה חִוְורָא דְרֵיאָה, אִלֵּין אִינוּן אַרְבַּע גַּוָּונִין חֲשׁוֹכִין דְּמַלְאֲכֵי חַבָּלָה, וְכֻלְּהוּ כְּלִילָן בְּלִילִי"ת סַם הַמָּוֶת. מַאֲדִי"ם אִיהוּ בְמָרָה אֲדוּמָה לְמִשְׁפַּךְ דְּמָא, וְאִיהוּ "מַכַּת חֶרֶב וְהֶרֶג וְאַבְדָן" (אסתר ט, ה).

וְהָכִי שְׁכִינְתָּא אִשְׁתְּמוֹדְעַת בְּאַרְבַּע גַּוָּונִין שַׁפִּירִין נְהִירִין, גַּוָּון חִוָּור מִסִּטְרָא דְחֶסֶד, סוּמַק מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה, יָרוֹק מִסִּטְרָא דְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, אוּכַם מִסִּטְרָא דְאִימָּא עִלָּאָה, דְאִתְּמַר בָּהּ "שְׁמַע בְּנִי מוּסַר אָבִיךָ וְאַל תִּטֹּשׁ תּוֹרַת אִמֶּךָ" (משלי א, ח), וְאִתְּמַר בָּהּ "שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה" (שיר השירים א, ה), אִימָּא תַּתָּאָה נְטִילַת גַּוָּון מֵאִימָּא עִלָּאָה, שׁוֹקָא יְמִינָא נָטִיל גַּוָּון מִדְּרוֹעָא יְמִינָא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "נְעִמוֹת בִּימִינְךָ נֶצַח" (תהלים טז, יא), שׁוֹקָא שְׂמָאלָא נָטִיל גַּוָּון מִדְּרוֹעָא שְׂמָאלָא. אוֹת בְּרִית נָטִיל גַּוָּון מִגּוּפָא. עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא נָטִיל חָכְמָה. אָדָם דְּרָכִיב עַל כֹּלָּא, עֲלָהּ אִתְּמַר "חָכְמַת אָדָם תָּאִיר פָּנָיו" (קהלת ח, א), וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "יְהֹוָה כֻּלָּם בְּחָכְמָה עָשִׂיתָ" (תהלים קד, כד). כֶּתֶר עִלָּאָה אִיהוּ סָתִים לָא אִשְׁתְּמוֹדָע בֵּיהּ גַּוָּון כְּלָל לְעֵילָא, וּבְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא אַחֲזֵי כָּל גַּוָּונִין.

הָא הָכָא רָזָא דְשַׂעֲרָא, דְבֵיהּ אִשְׁתְּמוֹדְעָאן "אַנְשֵׁי חַיִל" (שמות יח, כא) בְּגַוָּון חִוָּור, "יִרְאֵי אֱלֹהִים" (שם) בְּגַוָּון סוּמַק, "אַנְשֵׁי אֱמֶת" (שם) בְּגַוָּון יָרוֹק, "שׂוֹנְאֵי בָצַע" (שם) בְּגַוָּון אוּכַם. אַרְבַּע אַתְוָון מִתְלַבְּשִׁין בְּאַרְבַּע גַּוָּונִין אִלֵּין, י' בְּגַוָּון חִוָּור, ה' בְּגַוָּון סוּמַק, ו' בְּגַוָּון יָרוֹק, ה' בְּגַוָּון אוּכַם, הַאי שְׁמָא אִיהוּ דְרָקִים גַּוָּונִין בְּכָל אֲתַר, וְאִיהוּ דְצִיֵּיר שִׁרְטוּטִין בְּמִצְחָא, כְּגַוְונָא דָא יְהֹוָ"ה, וְאִינוּן אַרְבַּע רְשִׁימִין דְּשִׁרְטוּטִין, דְּאִינוּן עֹמֶק רוּם, וְעֹמֶק תַּחַת, וְעֹמֶק מִזְרָח, וְעֹמֶק מַעֲרָב. שִׁרְטוּטִין זְעִירִין דִּקְרִיצִין דְּעֵינָא מִסִּטְרָא דְאָת י', שִׁרְטוּטִין בְּאוּרְכָא בְפוּתְיָא בְּגָבְהָא מִסִּטְרָא דִתְלַת אַתְוָון דְּאִינוּן הו"ה, כֻּלְּהוֹן אִשְׁתְּמוֹדְעִין בְּשִׁעוּר קוֹמָה דְבַר נַשׁ, בְּאוּרְכָא מִסִּטְרָא דַאֲרִיךְ קוֹמָה, דְאִינוּן "אַנְשֵׁי חַיִל" (שם), בְּפוּתְיָא קָצֵר קוֹמָה וּרְחָבָא דְקוֹמָה, וְאִינוּן "יִרְאֵי אֱלֹהִים" (שמות יח, כא), בְּגָבְהָא גְבַהּ קוֹמָה וְאִינוּן "אַנְשֵׁי אֱמֶת"(שם), זְעִירִין בְּעִגּוּלָא "שׂוֹנְאֵי בָצַע" מִסִּטְרָא דְאָת י'. וְדָוִד מִסִּטְרָא דְאָת י' אִתְּמַר בֵּיהּ "וְדָוִד הוּא הַקָּטָן" (שמואל א' יז, יד), וְאִלֵּין אִינוּן "שֹׂנְאֵי בָצַע" (שמות יח, כא), שִׁרְטוּטִין אִלֵּין בְּאֹרַח מֵישַׁר, כְּשִׁרְטוּטִין דְּגֵט פִּטּוּרִין דְּצָרִיךְ שִׁרְטוּטֵי, אוֹ אִלֵּין דִּמְחַיְּיבָא אוֹרַיְיתָא, וְעַל אִלֵּין שִׁרְטוּטִין אִתְּמַר "כָּל אָרְחוֹת יְהֹוָה חֶסֶד וֶאֱמֶת לְנֹצְרֵי בְרִיתוֹ וְעֵדֹתָיו" (תהלים כה, י).

(דף קכה ע"ב) שִׁרְטוּטִין בַּאֲרִיכוּ מִסִּטְרָא דְרָבִי"עַ כְּגַוְונָא דִתְּקִיעָה, וְאִלֵּין אִינוּן אֲרִיכִין דְּקוֹמָה מִסִּטְרָא דִיְמִינָא, אֶרֶךְ אַפַּיִם, אֲרִיכִין בְּקָלָא בִּצְלוֹתִין בְּאוֹרַיְיתָא, אֲרִיכִין בְּרוּגְזָא, אֲרִיכִין בְּשַׂעֲרָא בְּעַיְינִין בְּאַנְפִּין בְּחוֹטָמָא בְּשִׂפְוָון בְּדִיקְנָא בְּגוּפָא בִּדְרוֹעִין בְּרַגְלִין בְּאֶצְבְּעָן רְשִׁימוּ דִלְהוֹן חִוָּור, וַוי לוֹן לְאִלֵּין דְּמַכְחִישִׁין דִּיּוֹקְנֵיהוֹן לְעֵילָא, כְּאִלּוּ מַכְחִישִׁין סִדְרֵי בְרֵאשִׁית, וּכְאִלּוּ מְמַעֲטִין אֶת הַדְּמוּת, דְּאִיהוּ שִׁיעוּר קוֹמָה דִּלְעֵילָא, דְּאִלֵּין דְּשִׁרְטוּטֵיהוֹן אֲרִיכִין, וְקוֹמָה דִלְהוֹן וְאֵבָרִים דִּלְהוֹן, צְרִיכִין לְמֶהֱוֵי מָארֵי דְחֶסֶד, אֲרִיכִין דְּרוּגְזָא, מָארֵי דִרְחִימוּ, הַהוּא דְאִתְּמַר בֵּיהּ זֶרַע אַבְרָהָם אוֹהֲבִי.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא חַמְשִׁין וְחַמְשָׁא

וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה דָּא תִּיקּוּנָא דְּחוֹבָא דְּקַיִן. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) תִּיקּוּנָא דְּחוֹבָא דְּאָדָם. תָּא חֲזֵי, בְּשַׁעְתָּא דְּחָב אָדָם גָּרִים לְסִטְרָא אַחֲרָא לְאִתְפַּשְׁטָא. כֵּיוָן דְּחָב קַיִן גָּרִים לַהּ לְשַׁלְּטָאָה עַל סְטַר קַדִּישָׁא. לְזִמְנָא דְּאָתֵי כֹּלָּא יִתְתְּקַן. וְדָא וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה, לְאַהַדְרָא סְטַר קַדִּישָׁא עַל תּוּקְפֵּיהּ דְּלָאו לְאִשְׁתַּעְבְּדָא תְּחוֹת סְטַר מְסָאֲבָא. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, לְאַהַדְרָא מִילִין לְאַתְרַיְיהוּ בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים.

וְהָא מט”ט שָׂרָא רַבָּא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר’ ר’ “עַם זוּ יָצַרְתִּי לִי” (ישעיהו מג, כא) אִלֵּין יִשְׂרָאֵל. וְרָזָא דָּא “גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ” (שמואל ב’ ז, כג) וְדָא “זוּ”. ז’ דָּא שְׁכִינְתָּא, ו’ דָּא צַדִּיק. מִגּוֹ יִחוּדָא דִּלְהוֹן נָפְקִין יִשְׂרָאֵל. בְּגִין כָּךְ “תְּהִלָּתִי יְסַפֵּרוּ” (ישעיהו מג, כא), לְאַתְקָנָא לַהּ לִשְׁכִינְתָּא. דְּהָא בְּגִין כָּךְ תִּיקּוּנָא דָּא לְהוּ אִתְמְסַר וְלָא לְאַחֲרָא. וְעֵרֶב רַב בְּזִמְנָא דְּעָבְדוּ עֵגֶל, הָא אִתְּמָר דְּאַפְרִידוּ בֵּין שֵׁשׁ לְשֶׁבַע. כֹּלָּא בְּגִין לְמֵיהַב תּוּקְפָּא לְאִמָּהוֹן חַיַּיבְתָּא דָּא לִּילִית שִׁפְחָה בִּישָׁא. וְרָזָא דָּא “אִמָּלְאָה הָחֳרָבָה” (יחזקאל כו, ב). “וְעֵגֶל” דָּא ק”ב כְּגַוְנָא דָּא מ”ו ל”ז י”ט. “מַסֵּכָה” אִלֵּין ק”כ צֵירוּפִין דֶּאֱלֹהִים וְה’ אַתְוָן דִּילֵיהּ. בְּגִין דִּבְכֹלָּא אִתְאֲחִידוּ בהוי”ה וּבֶאֱלֹהִים.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, רָזָא עִלָּאָה וַדַּאי לוּחוֹת אֶבֶן מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא וְדָא אֱלֹהִים. אֲבָל אֶבֶן דָּא ב”ן דְּאִזְדְּמַן לָקֳבֵל תְּלָת דְּשַׁרְיָין עֲלֵיהּ, וְאִינּוּן ע”ב ס”ג מ”ה. וְאִלֵּין אַתְוָן דְּחֲקִיקִין בְּלוּחַיָּא. כֵּיוָן דְּחָאבוּ עֵרֶב רַב אַעַבְרוּ הַאי ב”ן מֵאַתְרֵיהּ. בְּמַאי? אֶלָּא אִינוּן בֵּאלֹהִים אִתְאֲחִידוּ וַדַּאי, וּמִתַּמָּן אִתְתְּקָפוּ לְאַעַבְרָא הַאי ב”ן מֵאַתְרֵיהּ. וּמֵאִינּוּן ע”ב ס”ג מ”ה נָפַק לְבַר הַהוּא ק”ב דְּאִיהוּ קַב חָרוּבִין וְדָא עֵגֶל. כְּדֵין אַתְוָן פָּרְחוּ מֵאִינּוּן לוּחוֹת, וְלוּחוֹת אִתְבָּרוּ. כְּדֵין אִתְהַדַּר חוֹבָא דְּאָדָם לְאַתְרֵיהּ, וְגָרְמוּ לְסִטְרָא אַחֲרָא לְאִתְפַּשְׁטָא בְּעָלְמָא. כְּדֵין מוֹתָא דְּאִתְעַבְּרַת – תֵּבַת, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב “אָכֵן כְּאָדָם תְּמוּתוּן” (תהלים פב, ז). לְבָתַר בַּמְּרַגְּלִים תָּבוּ לְאַתְקְפָא סִטְרָא אַחֲרָא יַתִּיר וּכְדֵין חוֹבָא דְּקַיִן אִתְהַדַּר לְאַתְרֵיהּ, וַאֲתַר אֶתְיָהִיב לְסִטְרָא אַחֲרָא לְשַׁלְּטָאָה עַל קוּדְשָׁא. בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְגַזְרָת גְּזֵרָה לְאִתְחָרְבָא בֵּי מַקְדְּשָׁא וְהָא אִתְּמָר. וְאִינּוּן בְּמַדְבְּרָא מִיתוּ, בְּגִין דְּתָמָן יִתְדַּכּוּן מִמְּסָאֲבוּתָא דְּאִתְתַּקַּף עֲלַיְיהוּ. וְרָזָא דָּא “בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ” (במדבר יד, לה), תָמִים וַדַּאי. אֲבָל בְּגִין כָּךְ “וְשָׁם יָמֻתוּ” (שם), דְּהָא מוֹתָא תָּמָן אִצְטְרִיכַת לְהוּ בְּגִין לְאִתְדַכָּאָה. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי כָּל אִלֵּין חוֹבִין יִתְתַּקְּנוּן כַּחֲדָא. “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל” (דברים לד, יב) וַדַּאי. וְעוֹד “וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” (דברים לד, יב) דָּא רָזָא דִּקְרָבָא. וְדָא:

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים