Skip to content

תיקון היחוד היומי

תיקוני זוהר קדמאה רשב"י - דא בשירותא

"וְהַמַּשְׂכִּילִים" אִינוּן הֵיכָלִין וְצִיּוּרִין דְּגִנְּתָא דְּעֵדֶן, כֻּלְּהוּ מְצוּיָירִין וּמְרוּקָמִין בְּאַתְוָון.
א צִיּוּרָא דְהֵיכָלָא גְנִיזָא דְאִיהִי אָנֹכִ"י, דְסָלִיק לְחוּשְׁבַּן כִּסֵּ"א, וְאִיהוּ מְצוּיָיר בְּנִקּוּדִין, דְּאִינוּן כְּכֹכְבַיָּא דְנַהֲרִין בִּרְקִיעָא וּבְהוֹן מְצוּיָירִין נִשְׁמָתִין וְרוּחִין וְנַפְשִׁין דְּצַדִּיקַיָּא.
וְצִיּוּרָא דִילֵיהּ כְּגַוְונָא דָא א דָּא אִיהִי דִיּוֹקְנָא דְקָמֵץ [ציור] דְּאִיהוּ נִיצוֹץ וְרָקִיעַ. נִיצוֹץ אִיהוּ כֹּכָב, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב" (במדבר כד, יז). רָקִיעַ - "וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל" (במדבר כד, יז). נִיצוֹץ אִיהוּ כֹּכָב חַמָּה דְנַהֲרָא בִּרְקִיעָא, עֲטָרָה עַל רֵישֵׁיהּ. לְתַתָּא אִתְפַּלַּג א כְּגַוְונָא דָא א סִיהֲרָא דִתְּחוֹת רָקִיעַ וְתַרְוַיְיהוּ בְּצִיּוּרָא דָא []. כַּד יֵיתֵי סמא"ל לְאִסְתַּכָּלָא בָהּ לְתַתָּא אִסְתַּכְּלַת לְעֵילָא, וְאִתְכְּסִיאַת אַנְפָּהָא מִנֵּיהּ, וְהָדְרַת אַנְפָּהָא מִנֵּיהּ לְתַתָּא, וְאִיהִי אִתְרַחֲקָא מִנֵּיהּ.
בְּהַהוּא זִמְנָא, "תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֵּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ" (תהלים פא, ד). בְּאָן יַרְחָא? בְּיַרְחָא דְאִתְכַּסְיָא בֵיהּ סִיהֲרָא, וּמָאן הוּא דִמְכַסֵּי עֲלָהּ? יְהֹוָה, דְּכֵן סְלִיק א בְּחֻשְׁבָּן, י' לְעֵילָא י' לְתַתָּא ו' בְּאֶמְצָעִיתָא, וְאִיהוּ נָטִיר לָהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "אֲנִי יְהֹוָה הוּא שְׁמִי" (ישעיהו מב, ח) וְכוּ'.
ב הֵיכָלָא לִנְקוּדָה, גַּג דִּילָהּ אִיהוּ רָקִיעַ, וְאִיהוּ פַּתַח עֲלֵיהּ אִתְּמַר "נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה" (תהלים קד, ב), וְאִיהוּ ו' דִּמְכַסֵּי עַל נְקוּדָה עִלָּאָה וְתַתָּאָה וְאֶמְצָעִיתָא, כְּגַוְונָא דָא וִֹּ.
צ תְּרֵין נִצּוֹצוֹת דְּאָת צ אִינוּן צֵרִ"י, תְּרֵי רֵאשִׁין דְּצ אִינוּן תְּרֵין דְּע'.
ש אִית לָהּ תְּלַת רֵאשִׁין, וְאִנּוּן סֶגוֹ"ל, וְאִנּוּן תְּלַת נְקוּדִין שֻׁרֵ"ק. ז רֵישָׁא דִילָהּ חֹלֵ"ם חִירֵ"ק שׁוּרֵ"ק בְּו', קוֹצָא מִלְּגָאו חִירֵ"ק קוֹצָא דְאָת ג', וְכֹלָּא אִתְרְמִיז בְּאָת א.
נְקוּדָה לְעֵילָא חֹלֵ"ם, נְקוּדָה לְתַתָּא חִירֵ"ק, בְּאֶמְצָעִיתָא שׁוּרֵ"ק כְּגַוְונָא דָא וִֹּ. וְעוֹד תְּרֵין נְקוּדִין דְּאָת א אִינוּן צֵרִ"י, וְאִינוּן שְׁבָ"א, וְאִינוּן בְּדִיּוֹקְנָא אָחֳרָא א, כְּגוֹן י' לְעֵילָא, ו' בְּאֶמְצָעִיתָא, ד' לְתַתָּא, א אִיהוּ קוֹצָא לְעֵילָא, קוֹצָא לְתַתָּא, קוֹצָא בְאֶמְצָעִיתָא, וְאִיהוּ סֶגוֹ"ל וְאִיהוּ שׁוּרֵ"ק תְּלַת נְקוּדִין, כֹּלָּא אִיהוּ א. אַתְוָון אָחֳרָנִין הֵיכָלִין וְכִסּוּיָין לְאִלֵּין אַתְוָון, וְכֹלָּא אִיהוּ מְרוּקָם וּמְצוּיָיר בְּכָרְסַיָּא.
(דף טז ע"א) ו' שִׁית דַּרְגִּין לְכָרְסַיָּא, ס' שִׁתִּין גַּלְגַּלּוֹי דְּכָרְסַיָּא, דְּאַתְוָון דְאוֹרַיְיתָא אִתְּמַר בְּהוֹן 'אֵין מוּקְדָם וּמְאוּחָר בַּתּוֹרָה', אֲבָל בְּכָרְסַיָּא כֻּלְּהוּ מִתְתַּקְנָן כִּדְקָא יָאוּת, וְרָזָא דָא לְחַכִּימֵי לִבָּא אִתְמַסַּר.
דָּבָר אַחֵר "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ" (דניאל יב, ג), אִלֵין אִינוּן אַתְוָון, דַּהֲוָה לוֹן שֵׂכֶל לְאַעָלָא קֳדָם מַלְכָּא, כָּל חַד עַל תִּקּוּנוֹי, מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה עָאלוּ כֻּלְּהוּ לְמַפְרֵעַ, בְּגִין דְּאִיהִי דְרוֹעָא שְׂמָאלָא תִּשְׁרִ"י, וְדָא אִיהוּ בְּרֵאשִׁי"ת בָּ"א תִּשְׁרִ"י, בְּגִין דִּבְמִדַּת הַדִּין אִתְבְּרֵי עָלְמָא, וּבְגִין דָּא עָאלוּ לְמַפְרֵעַ. וְהָא אוּקְמוּהוּ דְּבִימִינָא אִתְבְּרֵי עָלְמָא, וּבֵיהּ עָאלוּ אַתְוָון כְּסִדְרָן, וְרָזָא דְמִלָּה "אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה" (תהלים פט, ג), וּבְגִין דָּא כַּד עָאלוּ אַתְוָון לְמַפְרֵעַ, וּמִנַּיְיהוּ כְּסִדְרָן, לָא בָּעָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְמִבְרֵי בְּהוֹן עָלְמָא, עַד דְּשִׁתֵּף לוֹן בִּימִינָא וּשְׂמָאלָא וּבָרָא בְּהוֹן עָלְמָא.

"וְהַמַּשְׂכִּילִים" אִינוּן הֵיכָלִין וְצִיּוּרִין דְּגִנְּתָא דְּעֵדֶן, כֻּלְּהוּ מְצוּיָירִין וּמְרוּקָמִין בְּאַתְוָון וְהַמַּשְׂכִּלִים - אוֹתָם הֵיכָלוֹת וְצִיּוּרִים שֶׁל גַּן עֵדֶן, כֻּלָּם מְצֻיָּרִים וּמְרֻקָּמִים בָּאוֹתִיּוֹת.
א צִיּוּרָא דְהֵיכָלָא גְנִיזָא דְאִיהִי אָנֹכִ"י, דְסָלִיק לְחוּשְׁבַּן כִּסֵּ"א, וְאִיהוּ מְצוּיָיר בְּנִקּוּדִין א - צִיּוּר שֶׁל הֵיכָל גָּנוּז, שֶׁהוּא אָנֹכִ"י, שֶׁעוֹלֶה לְחֶשְׁבּוֹן כִּסֵּ"א, וְהוּא מְצֻיָּר בִּנְקֻדּוֹת, דְּאִינוּן כְּכֹכְבַיָּא דְנַהֲרִין בִּרְקִיעָא וּבְהוֹן מְצוּיָירִין נִשְׁמָתִין וְרוּחִין וְנַפְשִׁין דְּצַדִּיקַיָּא שֶׁהֵם כַּכּוֹכָבִים שֶׁמְּאִירִים בָּרָקִיעַ, וּבָהֶם מְצֻיָּרוֹת נְשָׁמוֹת וְרוּחוֹת וּנְפָשׁוֹת שֶׁל הַצַּדִּיקִים.
וְצִיּוּרָא דִילֵיהּ כְּגַוְונָא דָא א דָּא אִיהִי דִיּוֹקְנָא דְקָמֵץ [ציור] דְּאִיהוּ נִיצוֹץ וְרָקִיעַ. נִיצוֹץ אִיהוּ כֹּכָב, וְצִיּוּר שֶׁלּוֹ כְּמוֹ זֶה: . זוֹהִי דְמוּת הַקָּמֵץ ָ, שֶׁהוּא נִיצוֹץ וְרָקִיעַ. הַנִּיצוֹץ הוּא כּוֹכָב,  וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב" (במדבר כד, יז). רָקִיעַ - "וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל" (במדבר כד, יז) וְעָלָיו נֶאֱמַר דָּרַךְ כּוֹכָב מִיַּעֲקֹב. רָקִיעַ - וְקָם שֵׁבֶט מִיִּשְׂרָאֵל.  נִיצוֹץ אִיהוּ כֹּכָב חַמָּה דְנַהֲרָא בִּרְקִיעָא, עֲטָרָה עַל רֵישֵׁיהּ. לְתַתָּא אִתְפַּלַּג א כְּגַוְונָא דָא א נִיצוֹץ הוּא כּוֹכַב חַמָּה שֶׁמֵּאִיר בָּרָקִיעַ, וַעֲטָרָה עַל רֹאשׁוֹ לְמַטָּה נֶחֱלָק א כָּזֶה:   סִיהֲרָא דִתְּחוֹת רָקִיעַ וְתַרְוַיְיהוּ בְּצִיּוּרָא דָא [] לְבָנָה שֶׁמִּתַּחַת הָרָקִיעַ, וּשְׁנֵיהֶם בְּצִיּוּר זֶה:   כַּד יֵיתֵי סמא"ל לְאִסְתַּכָּלָא בָהּ לְתַתָּא אִסְתַּכְּלַת לְעֵילָא, וְאִתְכְּסִיאַת אַנְפָּהָא מִנֵּיהּ, וְהָדְרַת אַנְפָּהָא מִנֵּיהּ לְתַתָּא, וְאִיהִי אִתְרַחֲקָא מִנֵּיהּ כְּשֶׁיָּבֹא סָמָאֵ"ל לְהִסְתַּכֵּל בָּהּ לְמַטָּה, מִסְתַּכֶּלֶת לְמַעְלָה וּמְכַסֶּה אֶת פָּנֶיהָ מִמֶּנּוּ, וּמַחֲזִירָה פָנֶיהָ מִמֶּנּוּ לְמַטָּה, וְהִיא מִתְרַחֶקֶת מִמֶּנּוּ.
 
בְּהַהוּא זִמְנָא, "תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֵּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ" (תהלים פא, ד) בְּאוֹתוֹ זְמַן, תִּקְעוּ בַחֹדֶשׁ שׁוֹפָר בַּכֶּסֶה לְיוֹם חַגֵּנוּ.  בְּאָן יַרְחָא? בְּאֵיזֶה חֹדֶשׁ?  בְּיַרְחָא דְאִתְכַּסְיָא בֵיהּ סִיהֲרָא, בַּחֹדֶשׁ שֶׁבּוֹ מִתְכַּסָּה הַלְּבָנָה. וּמָאן הוּא דִמְכַסֵּי עֲלָהּ? וּמִי הוּא שֶׁמְּכַסֶּה עָלֶיהָ?  יְהֹוָה, דְּכֵן סְלִיק א בְּחֻשְׁבָּן, י' לְעֵילָא י' לְתַתָּא ו' בְּאֶמְצָעִיתָא, וְאִיהוּ נָטִיר לָהּ, יהו"ה, שֶׁכֵּן עוֹלֶה א בְּחֶשְׁבּוֹן: י' לְמַעְלָה, י' לְמַטָּה, ו' בָּאֶמְצַע, וְהוּא שׁוֹמֵר אוֹתָהּ. הֲדָא הוּא דִכְתִיב "אֲנִי יְהֹוָה הוּא שְׁמִי" (ישעיהו מב, ח) וְכוּ' זֶהוּ שֶׁכָּתוּב אֲנִי ה' הוּא שְׁמִי וְכוּ'.

ב הֵיכָלָא לִנְקוּדָה, גַּג דִּילָהּ אִיהוּ רָקִיעַ, וְאִיהוּ פַּתַח עֲלֵיהּ ב - הֵיכָל לַנְּקֻדָּה, הַגַּג שֶׁלָּהּ הוּא רָקִיעַ, וְהִיא פַּתָּח  אִתְּמַר "נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה" (תהלים קד, ב), וְאִיהוּ ו' דִּמְכַסֵּי עַל נְקוּדָה עִלָּאָה וְתַתָּאָה וְאֶמְצָעִיתָא, עָלָיו נֶאֱמַר נוֹטֶה שָׁמַיִם כַּיְרִיעָה, וְהוּא ו' שֶׁמְּכַסֶּה עַל הַנְּקֻדָּה הָעֶלְיוֹנָה וְהַתַּחְתּוֹנָה וְהָאֶמְצָעִית, כְּגַוְונָא דָא וִֹּ.
צ תְּרֵין נִצּוֹצוֹת דְּאָת צ אִינוּן צֵרִ"י, תְּרֵי רֵאשִׁין דְּצ אִינוּן תְּרֵין דְּע' כְּמוֹ זֶה: וִֹּ (א) (ב).צ - שְׁנֵי נִיצוֹצוֹת שֶׁל הָאוֹת צ' הֵם צֵירֵי. שְׁנֵי הָרָאשִׁים שֶׁל צ' הֵם שְׁנַיִם שֶׁל ע'.
ש אִית לָהּ תְּלַת רֵאשִׁין, וְאִנּוּן סֶגוֹ"ל, וְאִנּוּן תְּלַת נְקוּדִין שֻׁרֵ"ק. ש - יֵשׁ לָהּ שְׁלֹשָׁה רָאשִׁים, וְהֵם סֶגּוֹ"ל, וְהֵם שָׁלֹשׁ נְקֻדּוֹת שֻׁרֵ"ק, ז רֵישָׁא דִילָהּ חֹלֵ"ם חִירֵ"ק שׁוּרֵ"ק בְּו', קוֹצָא מִלְּגָאו חִירֵ"ק קוֹצָא דְאָת ג', וְכֹלָּא אִתְרְמִיז בְּאָת א ז' (ו') הָרֹאשׁ שֶׁלָּהּ חֹלֵ"ם חִירֵ"ק שׁוּרֵ"ק בְּו', קוֹץ מִבִּפְנִים, חִירֵ"ק קוֹץ שֶׁל אוֹת ג', וְהַכֹּל נִרְמָז בָּאוֹת א'.

נְקוּדָה לְעֵילָא חֹלֵ"ם, נְקוּדָה לְתַתָּא חִירֵ"ק, בְּאֶמְצָעִיתָא שׁוּרֵ"ק כְּגַוְונָא דָא וִֹּ. נְקֻדָּה לְמַעְלָה - חֹלֵ"ם, נְקֻדָּה לְמַטָּה - חִירֵ"ק, בָּאֶמְצַע - שׁוּרֵ"ק, כְּמוֹ זֶה: וִֹּ וְעוֹד תְּרֵין נְקוּדִין דְּאָת א אִינוּן צֵרִ"י, וְאִינוּן שְׁבָ"א, וְאִינוּן בְּדִיּוֹקְנָא אָחֳרָא א, כְּגוֹן י' לְעֵילָא, ו' בְּאֶמְצָעִיתָא, ד' לְתַתָּא, א אִיהוּ קוֹצָא לְעֵילָא, קוֹצָא לְתַתָּא, קוֹצָא בְאֶמְצָעִיתָא, וְאִיהוּ סֶגוֹ"ל וְאִיהוּ שׁוּרֵ"ק תְּלַת נְקוּדִין, כֹּלָּא אִיהוּ א וְעוֹד שְׁתֵּי נְקֻדּוֹת שֶׁל אוֹת א', הֵם צֵירֵ"י וְהֵם שְׁבָ"א, וְהֵם בִּדְמוּת אַחֶרֶת א, כְּמוֹ י' לְמַעְלָה, ו' בָּאֶמְצַע, ד' לְמַטָּה. א (ד) הִיא קוֹץ לְמַעְלָה, קוֹץ לְמַטָּה, קוֹץ בָּאֶמְצַע, וְהוּא סֶגּוֹ"ל וְהוּא שׁוּרֵ"ק שָׁלֹשׁ נְקֻדּוֹת, הַכֹּל הוּא א.  אַתְוָון אָחֳרָנִין הֵיכָלִין וְכִסּוּיָין לְאִלֵּין אַתְוָון, וְכֹלָּא אִיהוּ מְרוּקָם וּמְצוּיָיר בְּכָרְסַיָּא הָאוֹתִיּוֹת הָאֲחֵרוֹת - הֵיכָלוֹת וְכִסּוּיִים לָאוֹתִיּוֹת הַלָּלוּ, וְהַכֹּל מְרֻקָּם וּמְצֻיָּר בַּכִּסֵּא.  

(דף טז ע"א) ו' שִׁית דַּרְגִּין לְכָרְסַיָּא, ס' שִׁתִּין גַּלְגַּלּוֹי דְּכָרְסַיָּא, דְּאַתְוָון דְאוֹרַיְיתָא אִתְּמַר בְּהוֹן 'אֵין מוּקְדָם וּמְאוּחָר בַּתּוֹרָה', ו' - שֵׁשׁ דְּרָגוֹת לַכִּסֵּא. ס' - שִׁשִּׁים גַּלְגַּלֵּי הַכִּסֵּא. שֶׁאוֹתִיּוֹת הַתּוֹרָה נֶאֱמַר בָּהֶן, אֵין מֻקְדָּם וּמְאֻחָר בַּתּוֹרָה,  אֲבָל בְּכָרְסַיָּא כֻּלְּהוּ מִתְתַּקְנָן כִּדְקָא יָאוּת, וְרָזָא דָא לְחַכִּימֵי לִבָּא אִתְמַסַּר אֲבָל בַּכִּסֵּא - כֻּלָּם מְתֻקָּנִים כָּרָאוּי, וְסוֹד זֶה נִמְסָר לְחַכְמֵי לֵב.
דָּבָר אַחֵר "וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ" (דניאל יב, ג), אִלֵין אִינוּן אַתְוָון, דַּהֲוָה לוֹן שֵׂכֶל לְאַעָלָא קֳדָם מַלְכָּא, כָּל חַד עַל תִּקּוּנוֹי, עִנְיָן אַחֵר, וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ - אֵלּוּ הֵם אוֹתִיּוֹת, שֶׁהָיָה לָהֶם שֵׂכֶל לְהִכָּנֵס לִפְנֵי הַמֶּלֶךְ כָּל אַחַת עַל תִּקּוּנָהּ.  מִסִּטְרָא דִגְבוּרָה עָאלוּ כֻּלְּהוּ לְמַפְרֵעַ, בְּגִין דְּאִיהִי דְרוֹעָא שְׂמָאלָא תִּשְׁרִ"י, מִצַּד שֶׁל גְּבוּרָה נִכְנְסוּ כֻלָּן לְמַפְרֵעַ, מִשּׁוּם שֶׁהִיא זְרוֹעַ שְׂמֹאל תשר"י,  וְדָא אִיהוּ בְּרֵאשִׁי"ת בָּ"א תִּשְׁרִ"י, וְזֶה בְּרֵאשִׁי"ת - ב"א תשר"י, בְּגִין דִּבְמִדַּת הַדִּין אִתְבְּרֵי עָלְמָא, וּבְגִין דָּא עָאלוּ לְמַפְרֵעַ בִּגְלַל שֶׁבְּמִדַּת הַדִּין נִבְרָא הָעוֹלָם, וּמִשּׁוּם זֶה נִכְנְסוּ לְמַפְרֵעַ,. וְהָא אוּקְמוּהוּ דְּבִימִינָא אִתְבְּרֵי עָלְמָא, וּבֵיהּ עָאלוּ אַתְוָון כְּסִדְרָן, וַהֲרֵי פֵּרְשׁוּהָ שֶׁבְּיָמִין נִבְרָא הָעוֹלָם וּבוֹ נִכְנְסוּ אוֹתִיּוֹת כְּסִדְרָן,  וְרָזָא דְמִלָּה "אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה" (תהלים פט, ג), וּבְגִין דָּא כַּד עָאלוּ אַתְוָון לְמַפְרֵעַ, וּמִנַּיְיהוּ כְּסִדְרָן, וְסוֹד הַדָּבָר - אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה. וְלָכֵן כְּשֶׁנִּכְנְסוּ הָאוֹתִיּוֹת לְמַפְרֵעַ, וּמֵהֶם כְּסִדְרָן,  לָא בָּעָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְמִבְרֵי בְּהוֹן עָלְמָא, עַד דְּשִׁתֵּף לוֹן בִּימִינָא וּשְׂמָאלָא וּבָרָא בְּהוֹן עָלְמָא לֹא רָצָה הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִבְרֹא בָהֶן אֶת הָעוֹלָם, עַד שֶׁשִּׁתֵּף אוֹתָן בְּיָמִין וּבִשְׂמֹאל וּבָרָא בָהֶן אֶת הָעוֹלָם.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל - דא בסיומא

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא עֲשִׂירָאָה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא שְׂמָאלָא. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא יְמִינָא. "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב), דְּמֹשֶׁה אַתְקִין כֹּלָּא. דְּאַבְרָהָם וַיִּצְחָק אִינוּן יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאַתְקִינוּ תִּיקּוּנִין עַל בְּנַיְיהוּ, וְעִם כָּל דָּא כֹּלָּא אוֹרִיךְ לְאִשְׁתַּלְמָא עַל טוּרָא דְּסִינַי. וְרָזָא דְּמִלָּה "וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים" (שמות יט, טז) מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה. "וְעָנָן" מִסִּטְרָא דְּחֶסֶד. "וְקוֹל שׁוֹפָר" מִסִּטְרָא דְּיַעֲקֹב. וּמֹשֶׁה לְכֹלָּא קָאִים, אֲבָל "וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְּקוֹל" (שמות יט, יט) בְּקוֹלוֹ שֶׁל מֹשֶׁה דָּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא דְּהָא תָּמָן אִתְדְּבַק בְּאַתְרֵיהּ וְנַטִּיל לְאִינּוּן תְּרֵין אָחֲרָנִין בַּהֲדֵיהּ לְמֶהֱוֵי כָּלִיל כֹּלָּא לְתִיקּוּנָא כְּמָה דְּאִצְטְרִיךְ:

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא עֲשִׂירָאָה

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" דָּא שְׂמָאלָא זה קו השמאל של ההנהגה. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל" (דְּבָרִים לד, יב) דָּא יְמִינָא זה קו ימין של ההנהגה. "אֲשֶׁר עָשָׂה מֹשֶׁה" (דברים לד, יב), דְּמֹשֶׁה אַתְקִין כֹּלָּא ומשה תיקן אותם. דְּאַבְרָהָם וַיִּצְחָק אִינוּן יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְאַתְקִינוּ תִּיקּוּנִין עַל בְּנַיְיהוּ אברהם ויצחק הם ימין ושמאל ותיקנו תיקוני את הקוים שלהם עבור בניהם, וְעִם כָּל דָּא כֹּלָּא אוֹרִיךְ לְאִשְׁתַּלְמָא עַל טוּרָא דְּסִינַי ועם כל זה, לא נשלם כל התיקון ונמשך ונשלם על הר סיני. וְרָזָא דְּמִלָּה וזה הסוד הפסוק "וַיְהִי קֹלֹת וּבְרָקִים" (שמות יט, טז) מִסִּטְרָא דִּגְבוּרָה מצד הגבורה שהא מידת יצחק. "וְעָנָן" מִסִּטְרָא דְּחֶסֶד מצד החסד מידת אברהם. "וְקוֹל שׁוֹפָר" מִסִּטְרָא דְּיַעֲקֹב מצד יעקב שהיא מידת הרחמים הממצעת עמודא דאמצעיתא. וּמֹשֶׁה לְכֹלָּא קָאִים ומשה בכל המידות האלה עמד, אֲבָל "וְהָאֱלֹהִים יַעֲנֶנּוּ בְּקוֹל" (שמות יט, יט) בְּקוֹלוֹ שֶׁל מֹשֶׁה דָּא עֲמוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא סוד "הקול" הוד סוד העמוד האמצעי – קו הרחמים, דְּהָא תָּמָן אִתְדְּבַק בְּאַתְרֵיהּ וְנַטִּיל לְאִינּוּן תְּרֵין אָחֲרָנִין בַּהֲדֵיהּ לְמֶהֱוֵי כָּלִיל כֹּלָּא לְתִיקּוּנָא כְּמָה דְּאִצְטְרִיךְ שהרי שם נדבק במקומו שהוא הקו האמצעי, ולקח עימו את שתי אלה המידות האחרות מימין ושמאל, להיות כולל כל המידות וקוי ההנהגה ולתקנם כמו שצריך.

קישור לדף בזוהר תניינא

תפילה סב: תִּיקּוּן קְרִיאַת שְׁמַע ברמ"ח תֵּבוֹתֶיהָ – לְהוֹשִׁיעַ דַּרְגָּא דְּצַדִּיק הַמִּתְפַּשֵּׁט ברמ"ח עוֹלָמוֹת, וּמֵכִינוֹ לְהִתְחַבֵּר בַּתְּפִלָּה.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הֲלֹא תִּזְכֹּר לְיִשְׂרָאֵל שֶׁהֵם מוֹסְרִים עַצְמָם עָלֶיךָ בְּכָל יוֹם וּמְעִידִים לְפָנֶיךָ "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָֹה" וכו', וְכָךְ הֵם מְקַבְּלִים אַהֲבָתְךָ בְּכָל לְבָבָם וּבְכָל נַפְשָׁם וּבְכָל מְאֹדָם לְפַיֵּס ג' אוֹתִיּוֹת מִשִּׁמְךָ הַקָּדוֹשׁ יה"ו, וּכְנֶגְדָּם מִתְמַתְּקִים שְׁלֹשׁ אוֹתִיּוֹת דִּין מֵּאֲדֹנָי וּמִיָּד נִשְׁלָם ה' אַחֲרוֹנָה בְּשִׁמְךָ הַקָּדוֹשׁ יְהוָֹה ב"ה, וְא' מִתְגַּלֶּה בְּאֲדֹנָי שֶׁהֵם שִׁשָּׁה תֵּיבוֹת "שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָֹה אֱלֹהֵינוּ יְהוָֹה". תִּקְוָתָם שֶׁל יִשְׂרָאֵל בְּאוֹת ו' וְזֶה "וְהָיָה אִם שָׁמוֹעַ" "וַיֹּאמֶר" - ו' ו' בִתְּרֵין מְשִׁיחִין שֶׁבָּהֶם "וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶיךָ וְזֶה "אֶחָד" - "לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה", שֶׁנֶאֱמַר בּוֹ "צַדִּיק וְנוֹשָׁע הוּא", שֶׁכֵּן צָרִיךְ לְהוֹשִׁיעַ צַדִּיק שֶׁהוּא מִתְפַּשֵּׁט לְרָמַ"ח עוֹלָמוֹת בְּרָמַ"ח תֵּיבוֹת שֶׁל קְרִיאַת שְׁמַע. וְעוֹד תְּפִלָּה תִּהְיֶה מִתְחַבֶּרֶת בּוֹ וְזֶה קֶשֶׁת, מִיָּד "וַתֵּשֶׁב בְּאֵיתָן קַשְׁתּוֹ", חִבּוּר זֶה בְּמָּה, אֶלָּא בְּ"אֱמֶת" שֶׁבּוֹ "יְהוָֹה אֱלֹהֵיכֶם אֱמֶת" שֶׁעַד שֶׁיֵּשׁ שֶׁקֶר בָּעוֹלָם קֶשֶׁת זֶה אֵינוֹ עוֹמֵד בְּתָקְפּוֹ, שֶׁהֲרֵי אֵינָם מִתְחַבְּרִים קְרִיאַת שְׁמַע וּתְפִלָּה שֶׁהֵם צַדִּיק וַעֲטָרָה שֶׁלּוֹ שֶׁעָרְלָה מְכַסָּה עָלֶיהָ. בִּזְמַן שֶׁאֱמֶת שׁוֹלֵט הֲרֵי עֲטָרָה זֹאת מִתְגַּלֵּית וְזֶה תְּשׁוּעָה שֶׁל הַצַּדִּיק - לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה, וַדַּאי. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.

 


 

תפילה סג: בְּכֹחַ אוֹרוֹ ית' שֶׁיָּאִיר בְּלֵב יִשְׂרָאֵל יִתְעוֹרְרוּ לְהִתְקַשֵּׁר בּוֹ ית'.

אֵל אֶחָד יָחִיד וּמְיֻחָד. הָאֵר אוֹרְךָ שֶׁהוּא בָּהִיר בְּכָל הַמַּדְרֵגוֹת וּמֵאִיר בְּלֵב בָּנֶיךָ לִהְיוֹת מְקַשֵּׁר אוֹתָם בְּךָ, וּמִיָּד עוֹמֵד בְּפִיהֶם בְּג' אוֹתִיּוֹת "אֱמֶת" וְזֶה קוֹרְבָה שֶׁלָּהֶם שֶׁהֵם קְרוֹבִים לְךָ שֶׁנֶאֱמַר בְּךָ "קָרוֹב יְהוָֹה לְכָל... בֶּאֱמֶת", וּבְכֹחַ הַתִּקְוָה שֶׁלָּהֶם מְאִירִים אוֹר זֶה אַפִילוּ בְּתוֹךְ הַחֹשֶׁךְ. תֵּן אוֹר לִמְקַוֶּיךָ. לִישׁוּעָתְךָ קִוִּיתִי יְהוָֹה.