תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ז' בסיון

כ״ח באייר תשע״ו (יוני 5, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ז' בסיון

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

אָמַר לֵיהּ רַבִּי שִׁמְעוֹן, וְהָא סָבָא אָמַר דְּאִיהוּ גִלְגּוּל בַּיְסוֹד אִיהוּ, וְתַמָּן י' דְּמִתְגַּלְגַּל בֵּיהּ וְשַׁרְיָא עֲלֵיהּ וְנָח בֵּיהּ מֵהַהוּא טָרְחָא דְגִלְגּוּלָא דְטָרַח בְּשִׁית יוֹמֵי, דְּסָלְקִין לְשִׁית בְּאָת ו', וּלְשִׁתִּין בְּי' שִׁית זִמְנִין עֶשֶׂר, וּלְשִׁית אַלְפִין בְּאַלֶּף, וּלְשִׁתִּין רִבּוֹא בְכֶתֶר עִלָּאָה, וְדָא אִיהוּ "דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת" (קהלת א, ד).

וּבְכָל זִמְנָא דְאָתֵי וְאָזִיל שַׁעְתָּא קַיְימָא לֵיהּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עוֹמָדֶת", דִּלְהַאי בַּת זוּגֵיהּ קַיְימָא לֵיהּ בְּכָל אֲתַר וּבְכָל גִּלְגּוּלָא וּבְכָל שַׁעְתָּא, אַף עַל גַּב דְּאָזִיל וְאָתֵי בְכַמָּה גִלְגּוּלִין, הַאי אִיהוּ 'צַדִּיק וְטוֹב לוֹ', וּלְמָאן דְּשַׁעֲתָא דִילֵיהּ לָא קַיְימָא לֵיהּ אֶלָּא שַׁעְתָּא אָחֳרָא דְלַאו בַּת זוּגֵיהּ קַיְימָא לֵיהּ, וְהַאי אִיהוּ צַדִּיק וְרַע לוֹ, כְּמָה דְאוּקְמוּהָ מָארֵי מַתְנִיתִין 'כָּל מִי שֶׁדּוֹחֵק אֶת הַשָּׁעָה הַשָּׁעָה דוֹחֲקָתוֹ'.
אָמַר לֵיהּ רַבִּי אֶלְעָזָר, וְהָא ר' פְּדָת צַדִּיק גָּמוּר הֲוָה, וְאַמַּאי לָא נָפַל בְּשַׁעְתָּא דִילֵיהּ דְּאִיהִי בַּת זוּגֵיהּ בֶּן גִּילוֹ? אָמַר לֵיהּ בְּרִי אִית גִּלְגּוּלָא דִמְחַיֵּיב לֵיהּ דְּנָפִיל בְּמַזָּלֵיהּ דְּאִיהוּ בֶּן גִּילוֹ, דְאִתְּמַר בֵּיהּ "אֶרֶץ אֲשֶׁר לֹא בְמִסְכֵּנֻת תֹּאכַל בָּהּ לֶחֶם" (דברים ח, ט), דְּאִיהִי שַׁעְתָּא דִמְזוֹנֵי וְשַׁעְתָּא דְחַיֵּי וּבָנֵי, וְאִית גִּלְגּוּלָא דִמְחַיֵּיב לֵיהּ דְּלָא נָפִיל בְּשַׁעְתָּא דִמְזוֹנֵי דְאִיהִי בַת גִּילוֹ, אַף עַל גַּב דְּעָבִיד כַּמָּה זַכְוָון בְּעָלְמָא,

וּבְגִין דָּא אוּקְמוּהָ מָארֵי מַתְנִיתִין בָּנֵי חַיֵּי וּמְזוֹנֵי לַאו בִּזְכוּתָא תַלְיָא מִלְתָא אֶלָּא בְמַזָּלָא תַלְיָא מִלְתָא, דְּגִלְגּוּלָא גָרִים לֵיהּ כְּאִלּוּ בְּמַזָּלָא תַלְיָא מִלְתָא.

וּמַה דְּאָמַר אִי בָּעִית דְּאַחֲרִיב לְעָלְמָא וְהָדַר אִבְרֵיהּ וְאֶפְשַׁר דִּנְפַלְתְּ בְּשַׁעְתָּא דִמְזוֹנֵי, הָכִי שְׁמָעָנָא בְּוַדַּאי דְּכָל צַדִּיק וְצַדִּיק יֵשׁ לוֹ עוֹלָם בִּפְנֵי עַצְמוֹ, דָא גוּפָא דְבַר נַשׁ דְּאִתְקְרֵי עוֹלָם קָטָן, וּבְגִין כַּךְ אִתְּמַר אִי בָּעִית דְּאַחֲרִיב לְעָלְמָא, וְאַיְיתֵי לֵיהּ בְּגִלְגּוּלָא אָחֳרָא, וְאוּלַי דִּנְפַלְתְּ בְּשַׁעְתָּא דִמְזוֹנֵי.

אַדְהָכִי הָא סָבָא דְסָבִין עַתִּיקָא דְעַתִּיקִין קָא נָחִית לְגַבֵּיהּ, וְאָמַר עוֹלָם דְּכָל צַדִּיק דָּא שְׁכִינְתָּא, כַּד אִסְתַּלַּק מִינָהּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא וְאִשְׁתְּאָרַת חֲרֵיבָה, וּבְגִינָהּ אִתְּמַר תִּבְעִי דְאַחֲרִיב עָלְמָא, דְּכָל סְפִירָה וּסְפִירָה אִתְקְרִיאַת גַּלְגַּל, וְעִם ו' אִיהוּ גִלְגּוּל, וְשִׁית סְפִירָן בְּאַתְוָון סָלְקִין לְשִׁתִּין רִבּוֹא, וְדָא אִיהוּ "דּוֹר הֹלֵךְ וְדוֹר בָּא" (קהלת א, ד), וְלֵית דּוֹר פָּחוּת מִשִּׁתִּין רִבּוֹא, "וְהָאָרֶץ לְעוֹלָם עֹמָדֶת" (קהלת א, ד) דָּא שְׁכִינְתָּא.

דְאִיהִי אִתְקְרִיאַת אוּלַי, וַעֲלָהּ אִתְּמַר כּוּלֵי הַאי, וְאוּלַי דְּזָכֵי לְשַׁעְתָּא דִמְזוֹנֵי, וַעֲלָהּ אִתְּמַר עַל אוּבַל אוּלָי, דִּכְבָר אִתְחַיַּיב קֳדָם דְּיֵיתֵי לְעָלְמָא דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, וְהָא אִתְחַיַּיב בִּסְפִירָה דְאִיהִי לְעֵילָא מִנֵּיהּ, עַד דְּאִתְתַּקַּן לְהַהוּא אֲתַר דְּאִתְנְטִיל בַּר נַשׁ נִשְׁמָתֵיהּ, לֵית לֵיהּ תַּקָּנָה בִּשְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, דְאִיהִי שַׁעְתָּא דְכֻלְּהוּ, וּבְגִין דָּא שַׁעְתָּא לָא קַיְימָא לֵיהּ, וְאִם תַּלְיָא בְּמַזָּלָא עִלָּאָה אֲפִילוּ דְיַעֲבִיד כַּמָּה זַכְוָון לַאו בִּזְכוּתָא תַלְיָא מִלְתָא, דְהָא מְחוּיָיב אִיהוּ מִלְעֵילָּא.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

כְּדֵין כְּתִיב "תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן" (תהלים קד, כב) וְכוּ' "יֵצֵא אָדָם לְפָעֳלוֹ" (תהלים קד, כג) וְכוּ'. דִּבְגָלוּתָא "תָּשֶׁת חֹשֶׁךְ וִיהִי לָיְלָה" (תהלים קד, כ) וְסִטְרָא אַחֲרָא שָׁלְטִין בְּעָלְמָא, "בּוֹ תִּרְמֹשׂ" וְכוּ'. וּלְזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא "תִּזְרַח הַשֶּׁמֶשׁ יֵאָסֵפוּן" (תהלים קד, כב), רְשָׁעִים לְאַתְרַיְיהוּ. כְּדֵין "יֵצֵא אָדָם", יֵצְאוּ צַדִּיקִים לְקַבֵּל שְׂכָרָם, יִפְקוּן יִשְׂרָאֵל מִגָּלוּתָא יִפְקוּן מִשַּׁלְשְׁלָאִין דְּפַרְזְלָא. וְעוֹד, יֵצְאוּ צַדִּיקִים, כַּמָּה גּוּפִין קַדִּישִׁין דְּאִתְמְסָרוּ לְסִטְרָא אַחֲרָא דְּאִתְּמָר בְּהוּ "מִמְתִים יָדְךָ יְהֹוָה" (תהלים יז, יד) וְכוּ'. כְּדֵין יֵצְאוּ יִפְקוּן תָּמָן בִּתְחִיָּה דִּלְהוֹן לְקַבֵּל שְׂכָרָם. "וְלַעֲבוֹדָתוֹ" וְכוּ' בְּמִי שֶּׁהִשְׁלִים עֲבוֹדָתוֹ. "עֲדֵי עָרֶב" (תהלים קד, כג), עַד דְּעֶרֶב שַׁלְטַת בְּעָלְמָא, דְּהָכִי אִצְטְרִיךְ לֵיהּ לְאַשְׁלָמָא וַדַּאי. וְעוֹד, "עֲדֵי עָרֶב", עַד סוֹפָא דְּיוֹמָא. וְכֹלָּא אִיהוּ שָׁפִיר וַדַּאי.

קָם אַבְרָהָם סָבָא חֲסִידָא פָּתַח וְאָמַר, וַדַּאי כ"ה אַתְוָן דְּיִחוּדָא אִתְּמָר בְּהוּ "כֹּ"ה תֹאמַר לְבֵית יַעֲקֹב" (שמות יט, ג) דָּא קְרִיאַת שְׁמַע דְּלֵילְיָא. "וְתַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל" (שמות יט, ג), כֹּ"ה תַגֵּיד לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל בִּקְרִיאַת שְׁמַע דְּצַפְרָא. וְאִלֵּין כ"ה כ"ה, נ' שַׁעֲרֵי בִּינָה, לְקַבְּלָא אוֹרָיְתָא מֵאִימָּא, דְּאִתְּמָר 'מֹשֶׁה קִבֵּל תּוֹרָה מִסִּינַי' (אבות א, א), דָּא יוֹבָלָא. כְּדֵין "אָנֹכִי יְהֹוָה אֱלֹהֶיךָ" (שמות כ, ב) מִסִּטְרָא דְּאִימָא. וּבָהּ "וָאֶשָּׂא אֶתְכֶם עַל כַּנְפֵי נְשָׁרִים" (שמות יט, ד) גַּדְפִין דִפְּרִישַׂת עֲלַיְיהוּ אִימָּא וּנְטָלַת לוֹן, וְאִינּוּן עַנְנֵי כָּבוֹד. וּלְקִבְלַיְיהוּ "בַּסֻּכֹּת תֵּשְׁבוּ" (ויקרא כג, מב) וְאִינּוּן ז' חֲסָדִים מֵאִימָּא, סוּכָּה צִלָּא דִּמְהֵימָנוּתָא.

וְעוֹד, סוּכָּה כ"ו ה"ס, דִּאִימָא אִיהִי חֻפָּה עַל רֵישָׁא דְּחַתָּן וְכַלָּה. דְּעַד לָא עַיְלִין לַחֻפָּה לָא מִתְחַבְּרָן, וְאִיהִי מְחַבְּרַת לוֹן. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי "כִּי עַל כָּל כָּבוֹד חֻפָּה" (ישעיהו ד, ה) מִסִּטְרָא דִּאִימָא. דְּמָאן דְּאִשְׁתַּדַּל בְּאוֹרַיְתָא נַטִּיל לְהוּ לְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, וְאִימָּא שַׁרְיָא עֲלֵיהּ חֻפָּה וַדַּאי. וּמִסִּטְרָא דְּחָכְמָה "לְהַנְחִיל אֹהֲבַי יֵשׁ" (משלי ח, כא) דָּא יֵשׁ, חָכְמָה. מֵאַיִן, כֶּתֶר, לְאִשְׁתַּלְמָא עִינּוּגָא שְׁלִים. וְעוֹד, לְזִמְנָא דְּאָתֵי "וְהָיוּ לַאֲחָדִים בְּיָדֶךָ" (יחזקאל לז, יז) לַאֲחָדִים, בִּתְרֵין אֶחָד. בְּיָדֶיךָ, בִּתְרֵין יָדִין דְּאִינוּן כ"ה כ"ה כַּמָּה דְּאִתְּמָר. וּבְהוּ אַעֲלוּ יִשְׂרָאֵל לְחוּלָקָא עִלָּאָה בְּנ' יוֹמִין דְּפֶסַח עַד עֲצֶרֶת דִּאִימָא שָׁרָאת עֲלַיְיהוּ. וְאִתְּמָר בְּהוּ "בַּיּוֹם הַזֶּה בָּאוּ מִדְבַּר סִינָי" (שמות יט, א) דָּא סְתִימוּ דְּיוֹבְלָא. וְתַמָּן "וַיִּחַן שָׁם יִשְׂרָאֵל" (שמות יט, ב), וַיִּחַן בְּיִחוּדָא חֲדָא בְּרָזָא דְּאֶחָד:

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים