תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ז' בתמוז

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ז' בתמוז

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

אֲבָל אָדָם אִתְנַטַע בִּתְלַת אֲבָהָן וְאִצְטַרִיף וְאִתְלַבַּן בְּהוֹן וְאִשְׁתַּרַשׁ בְּשָׁרְשׁוֹי וְאַצְלַח. מִיַּד אָתָא משֶׁה דְאִיהוּ בְּרֵיהּ דְּאָדָם וְיָהֵיב קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אוֹרַיְיתָא עַל יְדוֹי לְאַשְׁקָאָה אִילָנָא לְאִתְגַּדְלָא בְּשָׁרְשׁוֹי וְעַנְפּוֹי בְּהַהוּא זִמְנָא אִתְתַּקַּן אִילָנָא דְעָקַר, חוֹבָא דְחָאב בְּאִילָנָא הָכָא תַּקִּין כֹּלָּא. לְבָתַר דְּאִתְכַּנִּישׁ משֶׁה מֵעָלְמָא אִתְּמַר בֵּיהּ "וְזָרַח הַשֶּׁמֶשׁ וּבָא הַשָּׁמֶשׁ" (קהלת א, ה) וְאִתְּמַר בֵּיהּ "הוֹלֵךְ אֶל דָּרוֹם וְסוֹבֵב אֶל צָפוֹן סוֹבֵב סֹבֵב הוֹלֵךְ הָרוּחַ" (קהלת א, ו) תְּלַת זִמְנִין סוֹבֵב לָקֳבֵל תְּלַת גִּלְגּוּלִין דְּרוּחֵיהּ אַסְחִיר תַּמָּן, מִיַּד דְּאַשְׁכַּח תַּמָּן לְשַׁרְיָא, מַה כְּתִיב "וְעַל סְבִיבֹתָיו שָׁב הָרוּחַ" (קהלת א, ו).

אָמַר לֵיהּ רַבִּי אֶלְעָזָר אִשְׁתְּמוֹדָע הָכָא רָזָא עִלָּאָה, מֵרוּחָא דְקוּדְשָׁא דִלְעֵילָא דְאִיהוּ בֶּן י"ה, דְּאַסְחַר לִימִינָא וּשְׂמָאלָא וְעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא וּלְבָתַר לִתְלַת תַּתָּאִין דְּאִינוּן צַדִּיק וּתְרֵי סַמְכֵי קְשׁוֹט, וְהָכִי אָדָם עִלָּאָה אוּף הָכִי בְּשִׁית סִטְרִין, וְדָא רָזָא דִבְּרֵאשִׁית, בָּרָא שִׁית לְעֵילָא, בָּרָא שִׁית לְתַתָּא, י' דְּפָרַח מִן שֵׁת אִיהוּ י' דְּיַעֲקֹב, דְּפָרַח י' מִינֵיהּ וְאִשְׁתָּאַר עָקֵב, וְדָא אִיהוּ רָזָא דְ"הוּא יְשׁוּפְךָ רֹאשׁ וְאַתָּה תְּשׁוּפֶנּוּ עָקֵב" (בראשית ג, טו), וּבְגִין דָּא כַּד פָּרַח י' מִן שֵׁת מַה כְּתִיב בֵּיהּ? "כִּי שָׁת לִי אֱלֹהִים זֶרַע אַחֵר" (בראשית ד, כה), אַחֵר גָּרִים דְּאִתְאֲבַד י' דְּאִיהִי זְרַע מִן שֵׁת, וְרָזָא דְשֵׁת "כֹּל שַׁתָּה תַחַת רַגְלָיו" (תהלים ח, ז), כֹּל וַדַּאי דְאִיהוּ זְרַע אוֹת בְּרִית קֹדֶשׁ, בְּהַהוּא זִמְנָא אָתָא משֶׁה בִּתְרֵין לוּחִין דְּאִינוּן ב' מִן בְּרֵאשִׁית וְכַסִּי עַל שֵׁת וְאִתְעֲבִיד בּשֵׁת. וּבְאָן אֲתַר כַּסִּי ב' עַל שֵׁת? בְּזִמְנָא דְאָמַר "וַיַּסְתֵּר מֹשֶׁה פָּנָיו" (שמות ג, ו) וְאָת י' אִיהִי תְמוּנַת יְהֹוָה, בִּשְׂכַר "וַיַּסְתֵּר מֹשֶׁה פָּנָיו כִּי יָרֵא מֵהַבִּיט" (שמות ג, ו), "וּתְמֻנַת יְהֹוָה יַבִּיט" (במדבר יב, ח), וְאִשְׁתַּלִּים שֵׁת.

וְהַיְינוּ, "בְּרֵאשִׁית בָּרָא" (בראשית א, א) אִשְׁתַּלִּים בְּשִׁית, שֵׁת סִיּוּמָא דְאַלְפָא בֵּיתָא, אַב רֵישָׁא דְאַלְפָא בֵּיתָא, וְדָא הוּא רָזָא דְא"ת ב"ש, הָכָא אִתְתַּקַּן אָב עִם בֵּן תַּרְוַיְיהוּ דָא עַל גַּב דָּא, בְּכָל אֲתַר דְּאַזְלוּ לָא אִתְפָּרְשׁוּ דָא מִן דָּא.

בְּרֵאשִׁית תַּמָּן א"ת ב"ש, א"ב ש"ת, אִשְׁתָּאַר ר' י' מִן בְּרֵאשִׁית, עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וַיַּרְא רֵאשִׁית לוֹ" (דברים לג, כא), דְּאִיהוּ "רֵאשִׁית חָכְמָה יִרְאַת יְהֹוָה" (תהלים קיא, י). כְּגַוְונָא דָא בֵּן בְּגוֹ אַבָּא, "וַיַּרְא רֵאשִׁית לוֹ" (דברים לג, כא), מִתַּמָּן יָרִית לוֹ נִשְׁמָתָא וְאִתְקְרִי רֵאשִׁית לוֹ כִּשְׁמֵיהּ, וְאִתְקְרִי אָדָם כִּשְׁמֵיהּ. בִּתְלַת אֲבָהָן דְּאִינוּן ש', אָתָא אָדָם בְּמשֶׁה, וּבְמשֶׁה כָּלִיל כֹּלָּא, וּבְגִין דָּא ש' מִן משֶׁה שָׁקִיל ש' לִתְלַת אֲבָהָן, מ"ה דִילֵיהּ כְּגַוְונָא דְאָדָם קַדְמָאָה, מַרְכְּבָתָא שְׁלֵימָתָא הֲוַת בְּמשֶׁה בִּלְחוּדוֹי, כְּמָה דַהֲוָה בִּתְלַת אֲבָהָן, וְאָדָם עִלָּאָה הֲוָה בְּמשֶׁה, תְּלַת עַנְפִין דְש' – אַרְיֵה, שׁוֹר, נֶשֶׁר. מַ"ה "וּדְמוּת פְּנֵיהֶם פְּנֵי אָדָם" (יחזקאל א, י), וְאִתְּמַר בֵּיהּ "מֹשֶׁה מֹשֶׁה" (שמות ג, ד) תְּרֵין זִמְנִין לְקַיְימָא בֵּיהּ "מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה" (קהלת א, ט) "וַאֲשֶׁר לִהְיוֹת כְּבָר הָיָה" (קהלת ג, טו) דָא אָדָם הָרִאשׁוֹן. אִשְׁתַּטְחוּ כֻּלְּהוּ קַמֵּיהּ וְאָמְרוּ זַכָּאָה חוּלְקָנָא דְאַעֲרַעְנָא בָּךְ לְמִנְדַּע רָזִין עִלָּאִין טְמִירִין דְּעַתִּיק יוֹמִין.

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אִשְׁתַּמוֹדָע מֵהָכָא דְמשֶׁה מֵאַתְווֹי מַשְׁמַע דְּאִיהוּ הֶבֶל וְאִיהוּ שֵׁת וְאִיהוּ משֶׁה, וְאִתְפַּשְׁטוּתֵיהּ דְּמשֶׁה בְּכָל דָּרָא וְדָרָא וּבְכָל צַדִּיק וְצַדִּיק, וְאִיהוּ אָזִיל בִּתְלַת תְּלַת, וּבְכָל תְּלַת דְאִיהוּ רָכִיב אִתְּמַר בְּהוֹן "לֹא יָמוּשׁוּ מִפִּיךָ וּמִפִּי זַרְעֲךָ וּמִפִּי זֶרַע זַרְעֲךָ" (ישעיהו נט, כא), מֵהָכָא אִשְׁתְּמוֹדָע דְּאִיהוּ לָא אִשְׁתַּכַּח אֶלָּא בַּאֲתַר דְּאִית בֵּיהּ אוֹרַיְיתָא, וּבְגִין דָּא "זִכְרוּ תּוֹרַת מֹשֶׁה עַבְדִּי" (מלאכי ג, כב).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

דִּבְגָלוּתָא אִתְּמָר ‘אוֹי לוֹ לְמֶלֶךְ שֶּׁהֶגְלָה אָת בָּנָיו וְאוֹי לָהֶם לַבָּנִים שֶׁגָּלוּ מֵעַל שֻׁלְחָן אֲבִיהֶם’ (ברכות ג). מַאי אוֹי? אֶלָּא תָּא חֲזֵי, תְּרֵין שְׁמָהָן קַדִּישִׁין אִינוּן כְּלָלָא דְּכֹלָּא, וְאִלֵּין הוי”ה ואהי”ה, דָּא דִּלְגַו וְדָא מִלְּבַר. וּבְכֹלָּא הוי”ה ואהי”ה אִינוּן מְקוֹרָא דְּכָל שְׁמָהָן. בְּזִמְנָא דְּחוֹבָא גָּרִים תְּרֵין ו”י דהוי”ה אִסְתָּלָקוּ. לְגַבֵּי מָאן? אֶלָּא לְגַבֵּי א’ עִלָּאָה. וְדָא רָזָא עִלָּאָה.

תָּא חֲזֵי, הַהוּא עַתִּיקָא קַדִּישָׁא אִיהוּ שָׁרְשָׁא דְּכָל דַּרְגִּין, דְּכֻלְּהוּ דַּרְגִּין נָפְקִין מִינֵּיהּ. וּכְגַוְנָא דְּאִיהוּ אָנִיעַ לְהוּ מִלְּגַו, הָכִי אִינוּן עָבְדִין עוֹבְדִין. וּבְשַׁעֲתָא דְּמִסְתַּלְקָן דְּלָא לְמֶעְבַּד, לְאָן אֲתַר מִסְתַּלְּקָן? אֶלָּא לְגַבֵּי מְקוֹרָא עִלָּאָה דְּנָפְקוּ מִינֵּיהּ וְדָא א’. כֹּלָּא אִיהוּ אוֹ”י.

וּלִזְמַנִּין דִּאִסְתַּלְקוּ א”י מֵאֶ’הֱיֶ’ה, י”ו מֵהֲוָיָ’ה, כֹּלָּא אִיהוּ אוֹי. אִלֵּין, תְּלָת אַתְוָן דִּאִסְתַּלְקוּ. וְאִשְׁתְּאַר ה”ה ה”ה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ “הֵילִילוּ הָהּ לַיּוֹם” (יחזקאל ל, ב). וּלְזִמְנָא אִסְתְּלַק י’ מֵאֶהֱיֶ’ה וְי’ מֵהֲוָיָ’ה וְאִשְׁתְּאַר אה”ה הו”ה, כְּגוֹן “הֹוָה עַל הֹוָה”(יחזקאל ז, כו). אֲבָל הָכָא אוֹי וַדַּאי, דָּא ו’ דְּאִסְתַּלַּק בְּקַדְמִיתָא לְבָתַר י’. וְרָזָא דָּא “וְלֹא אָבוֹא בְּעִיר” (הושע יא, ט) ‘לֹא אָבֹא בִּירוּשָׁלַיִם שֶׁל מַעְלָה עַד שֶׁאָבֹא’ (תענית ה’) וְכוּ’. אַמַּאי? אֶלָּא ‘אוֹי לַמֶּלֶךְ שֶׁהִגְלָה אֶת בָנָיו’ (ברכות ג), דִּבְנִין אִינוּן דְּגָרְמִין חִיבּוּרָא דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, דְּאִינוּן מ”ן דִּשְׁכִינְתָּא. וְכֵיוָן דְּאִלֵּין לָא קָיְימִין – חִיבּוּרָא לָא אִשְׁתְּכַח. בְּגִין כָּךְ ‘אוֹי לַמֶּלֶךְ שֶׁהִגְלָה אֶת בָּנָיו’ (שם), דְּ’אֵין מֶלֶךְ בְּלֹא עַם’ (פרקי דרבי אליעזר ג). דְּאֵין מֶלֶךְ בְּלֹא מַלְכוּת וְאֵין מַלְכוּת בְּלֹא עַם. וְלָקֳבֵל דָּא ‘אוֹי לַבָּנִים שֶׁגָּלוּ מֵעַל שֻׁלְחַן’ (ברכות ג) וְכוּ’, דְּכֵיוָן דְּקַיְּימִין לְבַר מִשְּׁכִינְתָּא דְּאִיהִי שֻׁלְחַן, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא אִשְׁתְּכַח רָחִיק מִינַּיְיהוּ. אֲבָל לְזִמְנָא דְּאָתֵי “בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהֹוָה” (תהלים קמז, ב) וְכוּ’. בְּמַאי בּוֹנֵה? אֵלָא רָזָא דָּא “וְכָל בָּנַיִךְ” (ישעיהו נד, יג) ‘אַל תִּקְרֵי בָּנָיִךְ אֶלָּא בּוֹנָיִךְ’ (שבת סד). דְּיִשְׂרָאֵל אִינוּן בִנְיָנָא מַמָּשׁ דִּשְׁכִינְתָּא. בְּגִין כָּךְ “בּוֹנֵה יְרוּשָׁלִַם יְהֹוָה” (תהלים קמז, ב) בְּקַדְמִיתָא. כְּדֵין “נִדְחֵי יִשְׂרָאֵל יְכַנֵּס” (שם), לְאַהַדְרָא לְהוּ לְאַתְרַיְיהוּ.

וְעוֹד, ‘הַדָּר בְּחוּצָה לָאָרֶץ דּוֹמֶה כְּמִי שֶּׁאֵין לוֹ אֱלוֹהַּ’ (כתובות קי), דָּא שְׁמָא קַדִּישָׁא כְּסוּתָא דְּנִשְׁמָתָא. דְּבֵיהּ “לְעַם נָכְרִי לֹא יִמְשֹׁל לְמָכְרָהּ בְּבִגְדוֹ בָהּ” (שמות כא, ח). דְּבְגִינַהּ סִטְרָא אַחֲרָא לָא יָכְלִין לְאִתְקָרְבָא לְגַבָּהּ. וּמָאן דְּאִיהוּ בְּחוּצָה לָאָרֶץ סִטְרָא אַחֲרָא שָׁלְטִין עַל נִשְׁמָתֵיהּ כְּמַאן דְּלֵית לֵיהּ אֱלוֹהַּ. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי “כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע” (ישעיהו סא, י). וּבְגִין חוֹבָא דְּעֵגֶל כְּתִיב “וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם מֵהַר חוֹרֵב” (שמות לג, ו) וְדָא לְבוּשָׁא דְּאִתְּמָר. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי “כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע” (ישעיהו סא, י), דָּא לְבוּשָׁא דְּאִתְּמָר. “כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר” (ישעיהו סא, י), דִּבְזִמְנָא דְּחוֹבָא גָּרִים כְּתִיב “וַיֵּדְעוּ כִּי עֵירֻמִּם הֵם” (בראשית ג, ז) לְעֵילָא וִלְתַתָּא. וּבְזִמְנָא דְּפוּרְקָנָא, “כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע” (ישעיהו סא, י)לְתַתָּא. “כֶּחָתָן יְכַהֵן פְּאֵר” (ישעיהו סא, י) לְעֵילָא. כְּדֵין “כָּל רֹאֵיהֶם יַכִּירוּם כִּי הֵם זֶרַע בֵּרַךְ יְהֹוָה” (ישעיהו סא, ט) זֶרַע דְּגָרְמִין מְשִׁיכוּ דְּבִרְכָּאָן לְעֵילָא מִמַּלְכָּא קַדִּישָׁא וַדַּאי. כָּל רוֹאֵיהֶם יַכִּירוּם, בִּנְהוֹרָא עִלָּאָה דְּאִתְנָהִיר עֲלַיְיהוּ מִגּוֹ יִחוּדָא עִלָּאָה. “וְהַמַּשְׂכִּלִים יַזְהִרוּ כְּזֹהַר הָרָקִיעַ” (דניאל יב, ג) וַדַּאי. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵין וְעָלְמָא דְּאָתֵי.

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים

.