Skip to content

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט"ו בתמוז

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט"ו בתמוז

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְאַמַּאי אִתְּמַר בְּאָת י' "כִּי יָדַע שְׁמִי" (תהלים צא, יד)? אֶלָּא, כְּמָה דְלֵית בְּאָת י' שׁוּתָּפוּ דְאָת אָחֳרָא, הָכִי לֵית בֵּיהּ שׁוּתָּפוּ דְאִיהוּ אֶחָד וְאֵין שֵׁנִי לוֹ, אֶחָד בְּלָא חֻשְׁבָּן, הוּא בְרָא כֹּלָּא וְלֵית בּוֹרֵא עֲלֵיהּ, וְכִי אִית דְּיָכִיל לְמִבְרֵי אֲפִילוּ יִתּוּשׁ זְעִיר אֶלָּא הוּא, אֶלָּא, מַיִם אִית לוֹן חֵילָא לְמִבְרֵי אִילָנִין וְעִשְׂבִּין, וְאִינוּן אִתְבְּרִיאוּ, אֲבָל בּוֹרֵא עָלְמִין בָּרָא וְלֵית עֲלֵיהּ מָאן דְּבָרָא לֵיהּ וּלְחַכִּימָא בִרְמִיזָא דְבַאֲתַר דָּא לֵית לְגַלָּאָה יַתִּיר.

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר מֵהָכָא מַשְׁמַע דְּאִית בּוֹרֵא בְשׁוּתָּפוּ דְאַתְוָון, כְּגוֹן ב' מִן בְּרֵאשִׁית דְּאִיהִי אִימָּא, ר' מִן רֵאשִׁית דְּאִיהִי חָכְמָה, ו' מִן בּוֹרֵא דְאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, א' מִן בְּרֵאשִׁית דְּאִיהוּ כֶּתֶר, שִׁי"ת, שִׁית סְפִירָן, הָא כֻלְּהוּ עֶשֶׂר, אִם חָסֵר חַד לָא אִשְׁתַּלִּים בְּרִיאָה, אֲבָל עִלַּת עַל כָּל הָעִלּוֹת אִיהוּ בָּרָא כֹלָּא בְּלָא שׁוּתָּפוּ כְּלָל.

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר וְכִי הָא שְׁמָעָנָא, דְּבַעֲשַׂר סְפִירָן לָא אִתְּמַר תַּמָּן אֶלָּא אֲצִילוּת וְלָא בְּרִיאָה? אָמַר רַבִּי שִׁמְעוֹן וּמָאן אָמַר דְּאִית בְּהוֹן בְּרִיאָה אֶלָּא כֻלְּהוּ עֶשֶׂר בְּשׁוּתָּפוּ דָא עִם דָּא עָבְדִין בְּרִיאָה בְּעָלְמָא. וַאֲנָא אֵימָא דְאִם הֲוָה חָסֵר חַד מִן מִנְיָנָא לָא אִשְׁתַּלִּים הַהִיא בְּרִיאָה. אֲבָל עִלַּת עַל כָּל הָעִלּוֹת אִיהוּ בּוֹרֵא בְּלָא שׁוּתָּפוּ אָחֳרָא דְאִיהוּ חַד בְּלָא שׁוּתָּפָא כְלָל לָא לְעֵילָא וְלָא לְתַתָּא וְלָא בְּאֶמְצָעִיתָא וְלָא מִכָּל סִטְרָא כְלָל. אָמַר וַדַּאי כְּעַן אִתְגַּלְיָא מַה דְּלָא אִתְמַסַּר לְגַלָּאָה אֲפִילוּ מִלִּבָּא לְפוּמָא, וְרָזָא דָא צָרִיךְ לְאִתְכַּסְיָא מִכָּל בַּר נַשׁ, דְּלַאו כָּל מוֹחָא יָכִיל לְמִסְבַּל הַאי, אֶלָּא אִלֵּין דְּיָדְעִין בְּרָזִין, אִלֵּין דְּחָכְמָתָא דִלְהוֹן סָלִיק עַל כָּל נְבִיאַיָּא וְחַכִּימַיָּא.

אָמַר רַבִּי אֶלְעָזָר אַבָּא, הָא אִתְגַּלְיָא א' בְּרָזָא עִלָּאָה כַּד אִסְתַּלַּק עִלַּת הָעִלּוֹת בְּאָת י' וְאִשְׁתָּאַר וי אֶלָּא מַאי אוי? אָמַר לֵיהּ לְעֵילָא מִן א', דְּאִית א' מֵאַתְוָון רַבְרְבָן, וְאִית א' מֵאַתְוָון זוּטְרָן, וְאִית א' מֵאַתְוָון בֵּינוּנִיִּים, אִינוּן אָדָם דִּבְרִיאָה, אָדָם דִּיצִירָה, אָדָם דַּעֲשִׂיָּה, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "כִּי גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹהַּ שֹׁמֵר" (קהלת ה, ז), וְאִית תְּלַת עִלָּאִין עֲלַיְיהוּ בְאֹרַח אֲצִילוּת, וַעֲלֵיהֶם אִתְּמַר "וּגְבֹהִים עֲלֵיהֶם" (שם).

וְאִינוּן דִּבְרִיאָה אִינוּן לְבוּשִׁין לְאִינוּן דַּאֲצִילוּת, וְהַאי אִיהוּ אוֹר לְבוּשׁ עֶלְיוֹן, וְאִינוּן עֶשֶׂר מִתְלַבְּשִׁין בְּעֶשֶׂר, וְאִלֵּין דַּאֲצִילוּת אָמְרוּ לְאִינוּן דִּבְרִיאָה דְמִתְלַבְּשִׁין בְּהוֹן, "נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ" (בראשית א, כו), כָּל סְפִירָה יָהִיב בֵּיהּ חוּלָקֵיהּ מִלְּגָאו וּמִלְּבָר, וְאִם חָסֵר חַד מֵעֲשַׂר סְפִירָן דְּלָא הֲוָה יָהִיב בֵּיהּ חוּלָקֵיהּ לָא הֲוָה אִשְׁתַּלִּים בִּנְיָינָא דְאָדָם.

וּבְזִמְנָא דְחָב אָדָם כָּל סְפִירָה וּסְפִירָה נָטִיל חוּלָקֵיהּ מִנֵּיהּ וְאִשְׁתָּאַר אַיִן, וְרָזָא דְמִלָּה "וּמוֹתַר הָאָדָם מִן הַבְּהֵמָה אָיִן" (קהלת ג, יט), וּבְגִין דָּא אָמְרוּ מָארֵי מַתְנִיתִין "וְאָדָם בִּיקָר בַּל יָלִין נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת נִדְמוּ" (תהלים מט, יג), אָדָם דַּהֲוָה לָן בִּיקָר דִּלְעֵילָא וְלָא נָטִיר לֵיהּ, "נִמְשַׁל כַּבְּהֵמוֹת" דְּמוּת דִּילֵיהּ, דְּאִינוּן חַיּוֹת הַקֹּדֶשׁ.

(דף קטז ע"ב) אֲבָל עִלַּת הָעִלּוֹת כַּד בָּרָא לֵיהּ כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ" (בראשית א, כז), אִיהוּ נָטִיל כֹּלָּא מִינֵיהּ, וִיהִיב בֵּיהּ בְּלָא שׁוּתָּפוּ דְאָחֳרָא, דְּאַבָּא וְאִימָּא עָבְדוּ לֵיהּ בְּצִיּוּרַיְיהוּ בִּתְרֵין צִיּוּרִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיִּיצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים" (בראשית ב, ז) "וַיִּיצֶר" בִּתְרֵין צִיּוּרִין, צִיּוּרָא דְאַבָּא דְאִיהוּ יְהֹוָה, וְצִיּוּרָא דֶּאֱלֹהִים דְּאִיהִי אִימָּא, וְדָא אִיהוּ "וַיִּיצֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים" (בראשית ב, ז), וּלְבָתַר עָבַד לֵיהּ מָאנָא הֲדָא הוּא דִכְתִיב "עָפָר מִן הָאֲדָמָה" (שם), "מִן הָאֲדָמָה" לָא כְתִיב, אֶלָּא "עָפָר מִן הָאֲדָמָה", וְדָא שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה דְאִתְּמַר בָּהּ "וְאָדָם עַל עָפָר יָשׁוּב" (איוב לד, טו) דְּאִיהִי גִלְגּוּלָא דִילֵיהּ.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא אַרְבְּעִין וּתְרֵין

“וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה” דְּקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא בָּעָא בְּתוּקְפֵּיהּ לְאַתְקָנָא מִלָּה. “וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל”, דְּהָא בְּשַׁעְתָּא דְּאִשְׁתְּלִים תִּיקּוּנָא דְּחִילוּ נָפַל עַל כָּל אוּמִין דְּעָלְמָא. וּבְשַׁעֲתָא דַּהֲוָה דַּרְגִּין עִלָּאִין מִתְגַּלְּיָין לְתַתָּא, כְּתִיב “מִי יִתֵּן וְהָיָה לְבָבָם זֶה לָהֶם לְיִרְאָה” (דברים ה, כה) וְכוּ’ כְּדֵין אִתְלַבָּשׁוּ בִּלְבוּשָׁא יַקִּירָא מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא. דְּבֵיהּ “וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ כִּי שֵׁם יְהֹוָה נִקְרָא עָלֶיךָ” (דברים כח, י). וְאִי לָאו דְּחָבוּ בְּעֵגֶל לָא הֲוָה אֻמָּה דְּשַׁלִּיט עֲלַיְיהוּ. דִּבְזִמְנָא דְּקַבִּילוּ אוֹרָיְתָא דְּחִילוּ עִלָּאָה אַלְבִּישׁ לְהוּ, וּמִינֵּיהּ אִתְבָּרוּ כָּל אוּמִין וְאִתְעַרְבְּבוּ כֻּלְהוֹ וְהָא אִתְּמָר. אֲבָל בְּשַׁעְתָּא דְּחָבוּ, “וַיִּתְנַצְּלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת עֶדְיָם” (שמות לג, ו) וְכוּ’. וּלְזִמְנָא דְּאָתֵי “כִּי הִלְבִּישַׁנִי בִּגְדֵי יֶשַׁע” (ישעיהו סא, י). כְּדֵין “וְיִירְאוּ גוֹיִם אֶת שֵׁם יְהֹוָה” (תהלים קב, טז) וְכוּ’. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל.

וְהָא רַב הַמְנוּנָא סָבָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר’ ר’ וַדַּאי בְּשַׁעְתָּא דְּקָיְימוּ יִשְׂרָאֵל עַל טוּרָא דְּסִינַי, כֻּלְהוֹ עָלְמִין אִזְדְּמָנוּ תָּמָן לְאִתְתַּקְּנָא בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. וְתִיקּוּנָא תַּלְיָא לְתַתָּא, הֲדָא הוּא דִּכְתִיב “וַיֵּרֶד יְהֹוָה עַל הַר סִינַי” (שמות יט, כ). וְתָא חֲזֵי, הָכָא אִתְּמָר ‘לֹא יָרְדָה שְׁכִינָה לְמַטָּה מֵעֲשָׂרָה וְלָא עָלָה מֹשֶׁה’ (סוכה ה) וְכוּ’, מִלָּה דָּא קַּשְׁיָא אִיהִי. אֶלָּא כֹּלָּא רָזָא עִלָּאָה. כְּתִיב “זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם בְּיוֹם הִבָּרְאָם” (בראשית ה, ב). בְּזִמְנָא דְּאִתְחַבַּר חִיבּוּרָא עִלָּאָה כֻּלְהוֹ אֵיבָרִין מִתְחַבְּרָן דָּא בְּדָא. וְרָזָא דְּמִלָּה “מַקְבִּילֹת הַלֻּלָאֹת” (שמות כו, ה). דְּהָא כָּל אֵבֶר וְאֵבֶר שְׁלִימוּ דִּילֵיהּ אִיהוּ שְׁכִינְתָּא. וּבְגִין כָּךְ כֹּלָּא אִתְקְשַׁר כַּחֲדָא בְּחִיבּוּרָא חֲדָא. כְּדֵין “וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם” (בראשית ה, ב). וְדָא עֲשָׂרָה רָזָא דְּיִחוּדָא וַדַּאי דְּכַר וְנוּקְבָּא. וְרָזָא דְּמִלָּה “בְּיוֹם הִבָּרְאָם” (שם). מַאי בְּיוֹם הִבָּרְאָם? אֶלָּא בְּיוֹם תַּלְיָא מִלְתָא וְדָא דַּעַת, דְּלֵית לַיְלָה בְּלֹא יוֹם וְלֵית יוֹם בְּלֹא לַיְלָה. בְּגִין כָּךְ דְּכוֹרָא וְנוּקְבָּא שְׁלִימוּ חַד. וּדְכוּרָא אִקְרֵי אָדָם, אֲבָל אָדָם כְּלָלָא דְּדְכַר וְנוּקְבָּא. בְּגִין כָּךְ “בְּיוֹם הִבָּרְאָם” דְּכָלִיל חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת. בְּגִין כָּךְ כְּלָלָא דְּכֹלָּא דְּכַר וְנוּקְבָּא, וְתַמָּן מִתְקַשְּׁרָן כֻּלְהוֹ עָלְמִין עִלָּאִין וְתַתָּאִין. וּבְכָל אֲתַר דְּאִצְטְרִיךְ הָכִי אִתְגְּלִיאוּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. וּבַאֲתַר דְּאִינוּן אִתְגְּלִיאוּ כֹּלָּא אִתְכְּלִיל תָּמָן.

כְּגַוְנָא דָּא בְּזִמְנָא דְּנָפְקוּ יִשְׂרָאֵל מֵאַרְעָא כְּתִיב “נִפְתְּחוּ הַשָּׁמַיִם וָאֶרְאֶה מַרְאוֹת אֱלֹהִים” (יחזקאל א, א). דְּהָא כְּדֵין תָּמָן אִתְגְּלִיאוּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ וּכְדֵין כֹּלָּא אִתְקְשַׁר תָּמָן. וְכֹלָּא אִיהוּ לְקַשְּׁרָא עָלְמִין עִלָּאִין בְּתַתְאִין, בְּגִין סִטְרָא אַחֲרָא דְּלָא תִּתְקַף לְאַחְרָבָא לֵיהּ. כְּגַוְנָא דָּא בְּזִמְנָא דְּנָפְקוּ יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרַיִם, הָכִי אִתְגַּלְיָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ עַל הַיָּם בְּגִין לְאַתְקְפָא עָלְמָא דִּכְדֵין נָפַק מִגּוֹ מְסָאֲבוּתָא. כְּגַוְנָא דָּא לְזִמְנָא דְּאָתֵי דִּכְתִיב “וְאָמַר בַּיּוֹם הַהוּא הִנֵּה אֱלֹהֵינוּ” (ישעיהו כה, ט) וְכוּ’ לְאַתְקָנָא עָלְמָא תִּיקּוּנָא שְׁלִים. יַתִּיר מִכֹּלָּא בְּטוּרָא דְּסִינַי.

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים