תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט"ז באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט"ז באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְדָא רָזָא דְקָרְבָּנָא, דַהֲוָה נָחִית אֶשָּׁא לְאַדְלָקָא אִלֵּין תְּלַת קְלִיפִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "זֹאת תּוֹרַת הָעֹלָה הִוא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה" (ויקרא ו, ב) וְגוֹ', הָא תְּלַת גַּוָּונִין דְּאֶשָּׁא, דַהֲווֹ נָחֲתִין בִּתְלַת צְלוֹתִין לְאַדְלָקָא וּלְאוֹקָדָא אִלֵּין קְלִיפִין, וּבְהַהוּא זִמְנָא הֲוָה קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מִתְקָרֵב בִּשְׁכִינְתֵּיהּ, וַהֲווֹ מִתְקָרְבִין אַתְוָון דִּילֵיהּ י' בְּה' ו' בְּה', וּבְזִמְנָא דַהֲווֹ מִתְלַבְּשִׁין בְּאִלֵּין קְלִיפִין, אִתְּמַר בְּהוֹן "לֹא תִקְרְבוּ לְגַלּוֹת עֶרְוָה" (שם יח, ו), וְלָא צָרִיךְ לְקָרְבָא אַתְוָון י' בְּה' ו' בְּה'.
וּבְגִין דָּא תַּקִּינוּ תְּלַת צְלוֹתִין בְּכָל יוֹמָא, לְאַעֲבָרָא תְּלַת קְלִיפִין אִלֵּין דְּעָרְלָה מֵאוֹת בְּרִית דְּאִיהִי שְׁכִינְתָּא, וּבְדָא שַׁרְיָא בִּתְלַת גַּוָּונִין נְהִירִין, דְּאִינוּן כֹּהֲנִים לְוִיִּים וְיִשְׂרָאֵל, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "מַה יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים בַּת נָדִיב" (שיר השירים ז, ב), וְאִינוּן נְעִילַת חַגִּין וּזְמַנִּין וּמוֹעֲדִין, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "שָׁלֹשׁ רְגָלִים תָּחֹג לִי בַּשָּׁנָה" (שמות כג, יד), תְּלַת קְלִיפִין עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וַיַּעַשׂ יְהֹוָה אֱלֹהִים לְאָדָם וּלְאִשְׁתּוֹ כָּתְנוֹת עוֹר וַיַּלְבִּשֵׁם" (בראשית ג, כא), בְּקַדְמֵיתָא "כָּתְנוֹת אוֹר", וּלְבָתַר דְּחָאבוּ "כָּתְנוֹת עוֹר", מֵעוֹר דְּאִיהוּ מִשְׁכָא דְחִוְיָא, וּלְשַׁבְעִין שְׁנִין אִתְפַּשַּׁט הַהוּא מִנֵּיהּ.
דִּתְלַת גַּוָּונִין דִּלְבוּשִׁין דִּשְׁכִינְתָּא אִינוּן תְּלַת וָוִי"ן דְּ'וַיִּסַּע וַיָּבֹא וַיֵּט', בְּזִמְנָא דְמִתְעַבְּרִין כָּתְנוֹת עוֹר דְּחִוְיָא, נַהֲרִין תְּלַת גַּוָּונִין דִּנְהוֹרָא דִשְׁכִינְתָּא, וּמִיָּד "וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם" (בראשית ט, טז), וְאִינוּן תְּלַת וָוִי"ן אִינוּן תְּלַת גַּגִּין דְּאָת ב, חַד לִשְׁמַיָּא וְחַד לְאַרְעָא וְחַד לְיַמָּא, וּמֵהַאי ב' תַּלְיָין שִׁבְעִין גַּוָּונִין, וְאִינוּן שִׁבְעִין וּתְרֵין, דַּעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "הִנֵּה יְהוָה רֹכֵב עַל עָב קַל וּבָא מִצְרַיִם" (ישעיה יט, א), עַל עָ"ב בְּשַׁבְעִין וּתְרֵין גַּוָּונִין נְהִירִין, וּמִיָּד "וְנָעוּ אֱלִילֵי מִצְרַיִם מִפָּנָיו" (שם).
וְאִינוּן תְּלַת גַּוָּונִין רְמִיזִין בְּה', ה' תְּלַת גַּגִּין דִּילָהּ אִינוּן לְבוּשִׁין נְהִירִין דִּבְּרַתָּא דְמַלְכָּא, דְּאִיהִי י' בַּת עַיִן, וְאִיהִי חָמֵשׁ אַלְפִין שְׁנִין דִּבְּרִיאַת עָלְמָא, וְאִיהִי ה' זְעִירָא דְאַבְרָהָם דְּדַרְגֵּיהּ חֶסֶד, דְּסָלִיק לְשַׁבְעִין וּתְרֵין, ה' י' מִן אלהים. ה"י מִן "יוד הא ואו הא". ה' לְבוּשָׁא דְכַסִּי עַל י'.

תקונא תשעה וחמשין
"בְּרֵאשִׁית" (בראשית א, א), "כִּי בָאֵשׁ יְהוָה נִשְׁפָּט" (ישעיה סו, טז), דְּאִינוּן "כָּתְנוֹת עוֹר" (בראשית ג, כא) דְּצָרִיךְ בְּהוֹן הַבְדָּלָה, כַּד אָמְרִין יִשְׂרָאֵל 'בּוֹרֵא מְאוֹרֵי הָאֵשׁ', וְאָמְרִין 'הַמַּבְדִּיל בֵּין אוֹר לְחֹשֶׁךְ'. חֹשֶׁךְ אוּכַם, "כָּתְנוֹת עוֹר" דִּילֵיהּ אוּכְמִין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "שְׁחֹרוֹת כָּעוֹרֵב" (שיר השירים ה, יא), "וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם" (בראשית ג, א) מִנַּיְיהוּ, דִּלְכָל חַיָּה בָרָא לְבוּשִׁין, וּלְכָל בִּרְיָין דְּאִתְבְּרִיאוּ בְּשִׁית יוֹמֵי בְּרֵאשִׁית, וְאִשְׁתָּאֲרוּ גוּפִין דְּמַזִּיקִין לְמֶעֱבַד וְלָא עָבִיד לוֹן, בְּגִין דַּהֲוָה עֵרֶב שַׁבָּת, וְדָא אִיהוּ "אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹהִים לַעֲשׂוֹת" (בראשית ב, ג), וּבְגִין דָּא "וְהַנָּחָשׁ הָיָה עָרוּם מִכֹּל חַיַּת הַשָּׂדֶה אֲשֶׁר עָשָׂה יְהֹוָה אֱלֹהִים" (בראשית ג, א), דִּלְכֻלְּהוּ עָבַד לְבוּשִׁין, וְלֵיהּ לָא עָבַד, בְּגִין דַּהֲווֹ מַזִּיקִין דְּעָלְמָא.

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

וְהָא מט"ט שָׂרָא רַבָּא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' הָא עִדָּנָא אִיהוּ לְאַגָּחָא קְרָבָא בַּהֲדֵי חַוְיָא דְּאִתְּעַר מֵחַדְתָּא לְאִתְתַּקְּפָא, בָּתַר דְּמָחֵי לֵיהּ מָארֵיהּ.

אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא בְּחַיֶּיךָ לָא תִּתְעַכֵּב מִלְּנַחֲתָא הָכָא, אַנְתְּ וְכֻלְהוֹ צַדִּיקַיָּא עִלָּאִין, דְּהָא קְרָבָא תַּקִּיפָא אִזְדַּמַּן בַּהֲדֵי חַוְיָא.

וְהָא אֵלִיָּהוּ נָחִית וְכֻלְהוֹ צַדִּיקַיָּא בַּהֲדֵי פָּתַח וְאָמַר, זַכָּאִין אִינוּן יִשְׂרָאֵל דְּאִתְּמָר בְּהוּ "בָּנִים אַתֶּם לַיהֹוָה אֱלֹהֵיכֶם" (דברים יד, א). דְּהָא כְּבֶן דָּא דִּמְסַר נַפְשֵׁיהּ עַל אֲבוּהִי וְעַל אִימֵּיהּ, הָכִי יִשְׂרָאֵל מְסָרִין נַפְשַׁיְהוּ עַל קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ. וְכַמָּה דְּאַבָּא וְאִימָּא מְסָרִין נַפְשָׁא עַל בְּנַיְיהוּ, הָכִי כִּבְיָכוֹל שְׁכִינְתָּא מַסְרַת נַפְשָׁהּ עֲלַיְיהוּ. דְּכַמָּה נְשִׁיכִין דְּהַאי חִוְיָא סָבְלַת בְּגִינַיְיהוּ, וְנְטָלַת מִלָּה עַל גָּרְמָהּ לְשֵׁיזָבָא לְהוּ וּלְמִפְרַק לְהוּ. דְּאִי לָאו הָכִי לָא הֲווּ יִשְׂרָאֵל יָכְלִין לְמֵיקָם אֲפִילוּ רִגְעָא חֲדָא. וְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא קָרֵי וְאָמַר "זִכְרוּ מֵרָחוֹק אֶת יְהֹוָה" (ירמיהו נא, נ), דָּא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא. דְּאַף עַל גַּב דְּאִיהוּ קָאִים לְעֵילָא רָחִיק מִינַּיְיהוּ – לָא שָׁבִיק לוֹן לְעָלְמִין.

"וִירוּשָׁלִַם תַּעֲלֶה עַל לְבַבְכֶם" (ירמיהו נא, נ), דָּא שְׁכִינְתָּא דִּקְיָימַת בַּהֲדַיְיהוּ תָּדִיר לְמִסְבַּל צַעֲרָא בְּגִינַיְיהוּ. וְעוֹד, אִיהִי עָאלַת בְּגִינַיְיהוּ בְּכַמָּה תְּהוֹמִין דְּחָשׁוֹכָא לְשֵׁיזָבָא לוֹן. וְאִתְּמָר בָּהּ "וְכִפֶּר אַדְמָתוֹ עַמּוֹ" (דברים לב, מג) דְּאִיהִי מְכַפֶּרֶת עֲלַיְיהוּ וַדַּאי. וְאִתְּמָר בָּהּ 'תָּבֹא אִמּוֹ וּתְקַנַּח צוֹאַת בְּנָהּ' (במדבר רבא יט, ח) וְדָא פָרָה אֲדוּמָה, בְּגָלוּתָא מִסִּטְרָא דְּדִינָא. וְעוֹד, אֲדוּמָה כַּמָּה דְּאָמַר "הִיא הָעֹלָה עַל מוֹקְדָה" (ויקרא ו, ב) וְכוּ' דְּהָכִי מִשְׁתַּלְהַבָא בְּשַׁלְהוֹבִין דִּרְחִימוּ לְגַבֵּי בַּעֲלָהּ. וְאִיהִי תְמִימָה מִסִּטְרָא דְּעַמּוּדָא דְּאֶמְצָעִיתָא. "אֲשֶׁר אֵין בָּהּ מוּם" (במדבר יט, ב), אַף עַל גַּב דְּאִיהִי בְּגָלוּתָא. "אֲשֶׁר לֹא עָלָה עָלֶיהָ עֹל" (במדבר יט, ב), כְּגוֹן 'וְעוֹלָתָהּ תִקְפֹּץ פִּיהָ' (תפילת עמידה ימים נוראים). וְדָא נָחָשׁ עֲקִימָא דְּלָא יָכִיל לְסַאֲבָא מַקְדְּשָׁא חַס וְשָׁלוֹם.

וּבְגִין דְּאִיהִי מִסִּטְרָא דְּדִינָא מִצְוָתָהּ בַּסְּגָן, לְאַתְקָנָא לַהּ בִימִינָא. וְאִי תֵּימָא אַמַּאי לָאו בְּכֹהֵן גָּדוֹל? אֶלָּא בְּגִין דְּזִמְנָא דְּגָלוּתָא אִיהוּ, וְכֹהֵן גָּדוֹל לָא אִשְׁתְּכַח. וְרָזָא דָּא מֶלֶךְ וְכֹהֵן, תְּרֵין דַּרְגִּין עִטְרִין עִלָּאִין דְּאִתְנְטִילוּ מִיִּשְׂרָאֵל, חַד לִימִינָא וְחַד לִשְׂמָאלָא בְּגִין כָּךְ בַּסְּגָן דְּאִשְׁתְּאַר – אִתְעֲבִידַת. וּמֶלֶךְ מִינֵּיהּ אִשְׁתְּאַר נְשִׂיא וְרֵישׁ גָּלוּתָא. וְאִיהִי מִחוּץ לַמַּחֲנֶה, דְּהָא לְבַר קַיְימַת בְּגָלוּתָא. כְּדֵין אִיהִי מְטַמְּאָה טְהוֹרִים וּמְטַהֶרֶת טְמֵאִים, דְּכַמָּה אִינוּן דְּאִתְמְסָרוּ בְּגִינָה לְסִטְרָא אַחֲרָא, כְּגוֹן כֻּלְהוֹ קָטוּלֵי מַלְכוּתָא. וּמְטַהֶרֶת טְמֵאִים, דִּבְהַאי מִלָּה גּוּפָה סַלְקַת לְהוּ מִגּוֹ מְסָאֲבִין לְאִינּוּן נִיצוֹצִין דְּקַיְּימִין לְבַר.

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים