תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט"ז בכסלו

ו׳ בכסלו תשע״ז (דצמבר 6, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט"ז בכסלו

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְכַמָּה מַלְאָכִין סָלְקִין עִמָּהּ, דְּאִתְקְרִיאוּ אָזְנֵי יְהֹוָה, דִּמְמַנָּן עַל קָלִין דִּצְלוֹתִין, וְעַל שִׂיחַת בְּנֵי הָאָדָם, לְמִשְׁמַע צְלוֹתִין, וְכַמָּה מַלְאָכִין סָלְקִין עִמָּהּ דְּאִתְקְרִיאוּ פְּנֵי יְהֹוָה, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וּדְמוּת פְּנֵיהֶם פְּנֵי אָדָם" (יחזקאל א, י) וְגוֹ', נָהֲרִין בְּכַמָּה גַוָּונִין, וְכַמָּה מַלְאָכִין סָלְקִין עִמָּהּ דְּאִתְקְרִיאוּ רוּחִין וְאֵשִׁין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "עֹשֶׂה מַלְאָכָיו רוּחוֹת מְשָׁרְתָיו אֵשׁ לֹהֵט" (תהלים קד, ד), דִּמְמַנָּן עַל רֵיחָא וּתְנָנָא דְקָרְבָנִין, וְאִינוּן מָארֵי דְחוֹטָמָא.

וְכַמָּה מָארֵי דְקָלִין וְדִבּוּרִין דְּפִימָא סָלְקִין עִמָּהּ, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "כִּי עוֹף הַשָּׁמַיִם יוֹלִיךְ אֶת הַקּוֹל וּבַעַל כְּנָפַיִם יַגֵּיד דָּבָר" (קהלת י, כ), וְכַמָּה מָארֵי דְצַוָּארֵי סָלְקִין עִמָּהּ, דְּתַמָּן קָנֶה וֵשֶׁט, דִּמְמַנָּן עַל קָרְבָּנִין וּצְלוֹתִין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "אֶת קָרְבָּנִי לַחְמִי לְאִשַּׁי" (במדבר כח, ב), וְאִלֵּין אִתְקְרִיאוּ אִשִּׁי"ם, וְכַמָּה מַלְאָכִין סָלְקִין עִמָּהּ דְּאִתְקְרִיאוּ מָארֵי דְּיָדִין, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וִידֵי אָדָם מִתַּחַת כַּנְפֵיהֶם" (יחזקאל א, ח), וְכַמָּה מָארֵי דְגוּפָא סָלְקִין עִמָּהּ דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וּגְוִיָּתוֹ כְתַרְשִׁישׁ" (דניאל י, ו), וְכַמָּה מָארֵי דִבְרִית סָלְקִין עִמָּהּ דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "כְּמַרְאֵה הַקֶּשֶׁת" (יחזקאל א, כח), וְאִנּוּן מָארֵי דְאוֹתוֹת, וְכַמָּה מָארֵי דְרַגְלִין סָלְקִין עִמָּהּ דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וְרַגְלֵיהֶם רֶגֶל יְשָׁרָה" (יחזקאל א, ז).

וְכַד אִיהוּ בְּהֵיכָלָהָא, כֻלְּהוּ נְבִיאַיָּא סָלְקִין תַּמָּן, וְדָפְקִין לְתַרְעָא וְאָמְרִין "אֲדֹנָ"י שְׂפָתַי תִּפְתָּח" (תהלים נא, יז), תְּלַת קַדְמָאִין דִּצְלוֹתָא אִינוּן מְסַדְּרִין שְׁאֵלְתִּין עַל נַפְשָׁא, לְאַעָלָא בְּהוֹן קֳדָם עִלַּת הָעִלּוֹת, דְּתַמָּן חַיֵּי נַפְשָׁא. אֶמְצָעִיּוֹת מְמַנָּן עַל שְׁאֵלְתִּין לְמִשְׁאַל בָּעוּתְהוֹן עַל צָרְכֵי גוּפָא, תְּלַת בַּתְרָאִין מְקַבְּלִין תְּיוּבְתָּא דְכָל שְׁאֵלְתִּין מִן מַלְכָּא.
וּלְעֵילָא מִכֻּלְּהוּ יָד כּוֹתֶבֶת, וּלְתַתָּא מִכֻּלְּהוּ יָד חוֹתֶמֶת, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "בְּיַד כָּל אָדָם יַחְתּוֹם" (איוב לז, ז), יָד כּוֹתֶבֶת אוֹרַיְיתָא דְבִכְתָב דְּאִיהִי לִימִינָא, יָד חוֹתֶמֶת אוֹרַיְיתָא דִבְעַל פֶּה דְאִיהִי לִשְׂמָאלָא, אוֹרַיְיתָא דְבִכְתָב דְּאִיהִי לִימִינָא עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל יֹצְאִים בְּיָד רָמָה" (שמות יד, ח), וְדָא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְאִיהוּ אוֹרַיְיתָא דְאִתְיְיהִיב מִימִינָא דְתַמָּן חָכְמָה.

אוֹרַיְיתָא דִבְעַל פֶּה דְתַמָּן שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, פֶּה אִתְקְרִיאַת מִסִּטְרָא דְצַדִּיק, דְּהָכִי סְלִיק פֶּ"ה לְחוּשְׁבַּן מִילָ"ה, דְאִיהוּ כָּל פֶּה, וּבְגִין דָּא "בְּיַד כָּל אָדָם יַחְתּוֹם" (איוב לז, ז), וְאִיהִי לִשְׂמָאלָא, דְתַמָּן אִיהִי אִימָּא עִלָּאָה, דְאִתְּמַר בָּהּ 'חָתְמֵנוּ לְחַיִּים', וְצַדִּיק עַל שְׁמָהּ אִתְקְרֵי סֵפֶר חַיִּים, כְּמָה דְאַמְרִינָן וּבְסֵפֶר חַיִּים וְגוֹ'.
(דף לג ע"א) הָא אִתְפַּתְּחַת הֵיכָלָא, הָא קָא אַתְיָין נְבִיאַיָּיא מָארֵי דְרַגְלִין דְּקָא דָפְקִין לְתַרְעָא, וְאָמְרִין לְהַהוּא דְסָגִיר הֵיכָלָא, סגרו"ן וְאִתְקְרֵי אדנ"י שְׁמֵיהּ כְּשֵׁם רַבֵּיהּ, אָמְרִין לֵיהּ "אֲדֹנָ"י שְׂפָתַי תִּפְתָּח" (תהלים נא, יז), אַפְתַּח תַּרְעִין דְּהֵיכָלָא, בְּהַהוּא זִמְנָא עָאלִין נְטוּרֵי תַרְעָא לְמַלְכָּא, וְאַמְרֵי לֵיהּ, רִבּוֹן עָלְמִין הָא מָארֵי דְרַגְלִין קָא דָפְקִין לְתַרְעָא, דְאִינוּן שְׁלוּחֵי מִצְוָה, דְקַיְימִין בַּעֲמִידָה דִצְלוֹתָא קֳדָמָךְ.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא וְאָמַר לֵיהּ, בְּרִיךְ אַנְתְּ אֵלִיָּהוּ לְמָארֵי עָלְמָא, דְּאַנְתְּ זָמִין לְמֵיקָם בִּשְׁלָמָא דָּא, דִּכְתִיב בָּךְ "הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם" (במדבר כה, יב). תָּמָן וי"ו קְטִיעָא בְּגִין דְּאֲבַתְרַיהּ אִשְׁתְּכַח גָּלוּתָא. אֲבָל לְזִמְנָא דְּאָתֵי תְּהֵא וי"ו שְׁלֵימָא, לְחַבְּרָא בַּהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, וּלְחַבְּרָא בַּהּ תְּרֵין מְשִׁיחִין. דְּמִסִּטְרָא דְּצַדִּיק אַנְתְּ פִּנְחָס, דְּכָלִיל תְּרֵין אָחֲרָנִין דְּאִתְּמָר בְּהוּ פֶּנְ חָס. וּמִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא אליה"ו דְּאִיהוּ ב"ן. וְאִתְּמָר בָּךְ "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם" (מלאכי ג, כד). דְּצַדִּיק אִיהוּ קִישּׁוּרָא דְּכָל סְפִירָן, וּבְךָ יִתְקַשְּׁרוּן כֻּלְהוֹ בְּקִישּׁוּרָא חֲדָא כִּדְקָא יָאוּת.

קָם אַבְרָהָם סָבָא חֲסִידָא פָּתַח וְאָמַר "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ" (בראשית א, ב), בְּגָלוּתָא. "וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם" (שם) דָּא חֲשׁוּכָא מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא, דְּבֵיהּ מִתְתַּקְּפִין כֻּלְהוֹ סִטְרִין מְסָאֲבִין. בְּגִין כָּךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם.

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר" (בראשית א, ג) מִסִּטְרָא דִּדְכוּרָא. "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב" (בראשית א, ד) דָּא אוֹר דְּאִתְגְּנִיז דְּיִתְגְּלֵי בְּעָלְמָא, וְדָא זִמְנָא דְּפוּרְקָנָא. כְּדֵין "יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם" (בראשית א, ט) וְכוּ'. מָאן מַיִם? אֶלָּא אִלֵּין מַיִם הַזֵּידוֹנִים. דִּבְשַׁעֲתָא אַחֲרָא אִתְתְּקָפוּ לְשַׁלְּטָאָה בְּעָלְמָא. וּבְהַהוּא זִמְנָא "יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד" (בראשית א, ט), וְרָזָא דְּמִלָּה 'גֵּרִים גְּרוּרִים הֵם לֶעָתִיד לָבֹא' (ע"ז כג). כְּדֵין "וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה" (בראשית א, ט). דִּבְזִמְנָא אַחֲרִינָא כְּתִיב "אַל תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת" (שיר השירים א, ו) בְּגִין קְלִיפִין דְּסַחֲרָן לַהּ. אֲבָל בְּזִמְנָא דְּמִתְכַּנְּשִׁין כֻּלְהוֹ, וּמִשְׁתַּעְבְּדָן תְּחוֹת רַגְלָהָא, אִתְּמָר בַּהּ וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה.

כְּדֵין "תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב" (בראשית א, יא). וְרָזָא דָּא "כִּי כָאָרֶץ תּוֹצִיא צִמְחָהּ וּכְגַנָּה זֵרוּעֶיהָ תַצְמִיחַ" (ישעיהו סא, יא) אִלֵּין דַּרְגִּין נְהִירִין קַדִּישִׁין דְּנַהֲרָן בְּשְׁכִינְתָּא, דְּלָא אִתְחַזְיָין בְּגָלוּתָא. וּבְהַהוּא זִמְנָא יִתְחַדְּתוּן בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. כְּדֵין כַּמָּה נְטִיעִין מִתְנַטְּעָן תָּמָן, וְאִינּוּן נִשְׁמָתִין קַדִּישִׁין דְּיִשְׂרָאֵל. וְכַמָּה מַלְאֲכֵי עִלָאֵי דְּאִתְּמָר בְּהוּ "יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ" (בראשית א, כ). וְאָחֲרָנִין דְּאִתְּמָר בְּהוּ "תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה" (בראשית א, כד).

שְׁלִימוּ דְּכֹלָּא "נַעֲשֶׂה אָדָ"ם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ" (בראשית א, כו) דָּא מַלְכָּא מְשִׁיחָא אָ'דָם דָּ'וִד מָּ'שִׁיחַ שְׁלִימוּ דְּכָל תִּיקּוּנִין. בְּהַהוּא זִמְנָא "וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם. וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי" (בראשית ב, ב) דְּכָל תִּיקּוּנִין אִלֵּין שְׁלִימוּ דְּשִׁיתָּא יוֹמִין לְמֵיתֵי לִשְׁבִיעָאָה, דְּאִיהוּ אֶלֶף שְׁבִיעָאָה, שַׁבָּת קֹדֶשׁ שַׁבָּת לַיהֹוָה וַדַּאי, עַד דִּיחַדֵּשׁ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְעָלְמָא בְּחַדְתּוּתָא אַחֲרִינָא דְּלָא אִשְׁתְּמוֹדָע וְלָא אִתְחָזֵי. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי: