תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט"ז בסיון

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט"ז בסיון

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

(דף קג ע"ב) אָמַר לוֹן – רַבָּנָן עוּלוּ. עָאלוּ אַבַּתְרֵיהּ מְעַרְתָּא גוֹ מְעַרְתָּא, עַד דְּעָאלוּ לְחַד פַּרְדֵּסָא, וַהֲוָה תַּמָּן הַהוּא בַּעַל קַבִּין מִתְפַּשֵּׁט מֵהַהוּא גוּפָא, וַהֲוָה מִתְלַבֵּשׁ בְּגוּפָא אָחֳרָא דְּאַנְפּוֹי הֲווֹ נַהֲרִין כְּשִׁמְשָׁא, וַהֲוָה יָתִיב עַל כָּרְסַיָּיא דְמַלְכוּתָא, וּתְלַת מְאָה תַלְמִידוֹי תְּחוֹת כָּרְסַיָּיא לְרַגְלוֹי, וַהֲווֹ קָרָאן "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת" (קהלת א, ב), וַהֲווֹ קָרָאן הַאי קְרָא זִמְנִין בְּלָא חוּשְׁבָּנָא. אָמְרוּ לוֹן אִינוּן חַכִּימִין מָארֵי דְּדָרָא, מַאי הַאי, וְכִי לֵית קְרָא אָחֳרָא בְּסֵפֶר קֹהֶלֶת?

מִיָּד קָם הַהוּא מָארֵי קַבִּין דַּהֲוָה יָתִיב עַל כָּרְסַיָּיא, וַאֲחִיד בִּידֵיהוֹן, וְאַעִיל לוֹן לְשִׁבְעָה הֵיכָלִין, וּבְכָל הֵיכָלָא וְהֵיכָלָא הֲוָה כְּתִיב "הֲבֵל הֲבָלִים" (קהלת א, ב), וּבְהֵיכָלָא שְׁבִיעָאָה הֲוָה נִשְׁרָא וַעֲטָרָה בְּפוּמָהָא, וּדְמוּת יוֹנָה בְּהַהִיא עֲטָרָה, וַהֲוָה כְּתִיב בַּעֲטָרָה 'כָּל מָאן דְּלָא יָדַע בְּאִלֵּין הֲבָלִים וּבְרָזָא דִלְהוֹן, עֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְהַזָּר הַקָּרֵב יוּמָת"' (במדבר א, נא), מִיָּד אִתְחַזְרוּ אִינוּן לַאֲחוֹרָא, אָמַר לוֹן הַהוּא בַּעַל קַבִּין אַתּוּן חַכִּימִין מָארֵי דְּדָרָא, דַאֲזָלִית אַבַּתְרַיְיכוּ עַד כְּעַן לְמִנְדַּע יָת חָכְמָתַיְיכוּ, וּבְוַדַּאי לַאו אַתּוּן חַכִּימִין, דְּוַדַּאי בְּהַאי קְרָא עֲבִידְנָא כָּל בִּנְיָנָא דָא, וּבֵיהּ הֲוִינָא טָס עָלְמָא בְטִיסָה חֲדָא, וּבְזִמְנָא בִתְּרֵין, וּבְזִמְנָא בִתְּלַת, וּבְזִמְנָא בְאַרְבַּע, וּבְזִמְנָא בְחַמְשָׁא, וּבְזִמְנָא בְשִׁית, וּבְזִמְנָא בְשֶׁבַע, וַאֲנַן בְּהַאי אַרְעָא כֻלְּהוּ אַזְלֵינַן בַּעֲלֵי קַבִּין, וְהַאי קְרָא יְרִיתְנָא מֵאַבָּא, וְאַבָּא מֵאֲבוֹי, עַד דָּרָא כֻלְּהוּ, יְהַב לוֹן מָמוֹנָא סַגִּיא וְשַׁוִּי לוֹן בְּאַתְרַיְיהוּ כְּהֶרֶף עַיִן.

וּבְגִין דָּא "יֶשׁ הֶבֶל אֲשֶׁר נַעֲשָׂה עַל הָאָרֶץ" (קהלת ח, יד). אָמְרוּ לֵיהּ חַבְרַיָּיא, רַבִּי אֵימָא לָן שׁוּם רְמִיזָא בְּהַאי קְרָא, דְלָא אִתְכַּסְיָּא חָכְמָתָא דָא מִן חַבְרַיָּיא, אָמַר לוֹן רַבָּנָן בְּוַדַּאי רָזָא עִלָּאָה אִית תַּמָּן, אֲבָל אֵימָא לְכוּ בִרְמִיזָא.

(דף קד ע"א) שֶׁבַע הֲבָלִים אִינוּן, וְזַכָּאָה מָאן דְּלָא נָטִיל לְאַגְרָיְיהוּ בְּהַאי עָלְמָא, וְאִינוּן דִּכְלִילָן בְּבַת שֶׁבַע, וְאִינוּן בְּהַאי קְרָא: "הֲבֵל" חַד, "הֲבָלִים" תְּרֵין הָא תְּלַת, "הֲבֵל הֲבָלִים" תְּלַת הֲרֵי שִׁית, "הַכֹּל הָבֶל" (קהלת א, ב) הָא שֶׁבַע, וּלְקִבְלַיְיהוּ שֶׁבַע שְׁמָהָן אבגית"ץ וְכוּ'. אֵלּוּ שֶׁבַע הֲבָלִים אִינוּן כְּפוּלִים, לָקֳבֵל שֶׁבַע שְׁרַגִּין דִּמְנַרְתָּא, כְּפוּלִים, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת" (זכריה ד, ב), שֶׁבַע הֲוַיּוֹת, דְאִתְּמַר בְּהוֹן בַּאֲמִירָה "יְהִי אוֹר" (בראשית א, ג), וַהֲוִי מִיָּד, וּלְבוּשִׁין דְּאִינוּן שֶׁבַע הֲוַיּוֹת אִינוּן שֶׁבַע שְׁמָהָן אבגית"ץ וְחַבְרוֹי.

"הֲבֵ"ל" אִיהוּ לַהַב, "הֲבָלִים" לֶהָבִים, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "קוֹל יְהֹוָה חֹצֵב לַהֲבוֹת אֵשׁ" (תהלים כט, ז), וּמָאן דְּיָדַע בְּאִלֵּין הֲבָלִים, כַּד אַפִּיק לוֹן מִפּוּמוֹי וּמִלִּבֵּיהּ יָדַע לְכַוְונָא בִשְׁכִינְתָּא עִלָּאָה, דְכָל הֲבָלִים מִינָה תַּלְיָין, וּמִתְלַבְּשָׁן בִּשְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה, דִכְלִיל שֶׁבַע שְׁמָהָן אבגית"ץ וְחַבְרוֹי, דְּאִינוּן אַתְוָון דִּבְּהוֹן אִתְבְּרִיאוּ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא, דְּאִלֵּין תַּלְיָין בַּאֲמִירָה וְאִלֵּין בַּעֲשִׂיָּה, בְּרָזָא דְאוֹמֵר וְעוֹשֶׂה מִיָּד. וְאִלֵּין שֶׁבַע הֲבָלִים אִינוּן כְּפוּלִים, לָקֳבֵל שֶׁבַע שְׁרַגִּין דִּמְנַרְתָּא, כְּפוּלִים, דְּאִתְּמַר בְּהוּ "שִׁבְעָה וְשִׁבְעָה מוּצָקוֹת לַנֵּרוֹת" (זכריה ד, ב) וְגוֹ'.

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

קָם רַעֲיָא מְהֵימְנָא וְאָמַר לֵיהּ, בְּרִיךְ אַנְתְּ אֵלִיָּהוּ לְמָארֵי עָלְמָא, דְּאַנְתְּ זָמִין לְמֵיקָם בִּשְׁלָמָא דָּא, דִּכְתִיב בָּךְ "הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם" (במדבר כה, יב). תָּמָן וי"ו קְטִיעָא בְּגִין דְּאֲבַתְרַיהּ אִשְׁתְּכַח גָּלוּתָא. אֲבָל לְזִמְנָא דְּאָתֵי תְּהֵא וי"ו שְׁלֵימָא, לְחַבְּרָא בַּהּ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, וּלְחַבְּרָא בַּהּ תְּרֵין מְשִׁיחִין. דְּמִסִּטְרָא דְּצַדִּיק אַנְתְּ פִּנְחָס, דְּכָלִיל תְּרֵין אָחֲרָנִין דְּאִתְּמָר בְּהוּ פֶּנְ חָס. וּמִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא אליה"ו דְּאִיהוּ ב"ן. וְאִתְּמָר בָּךְ "וְהֵשִׁיב לֵב אָבוֹת עַל בָּנִים וְלֵב בָּנִים עַל אֲבוֹתָם" (מלאכי ג, כד). דְּצַדִּיק אִיהוּ קִישּׁוּרָא דְּכָל סְפִירָן, וּבְךָ יִתְקַשְּׁרוּן כֻּלְהוֹ בְּקִישּׁוּרָא חֲדָא כִּדְקָא יָאוּת.

קָם אַבְרָהָם סָבָא חֲסִידָא פָּתַח וְאָמַר "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ. וְהָאָרֶץ הָיְתָה תֹהוּ וָבֹהוּ" (בראשית א, ב), בְּגָלוּתָא. "וְחֹשֶׁךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם" (שם) דָּא חֲשׁוּכָא מִסִּטְרָא דִּשְׁכִינְתָּא, דְּבֵיהּ מִתְתַּקְּפִין כֻּלְהוֹ סִטְרִין מְסָאֲבִין. בְּגִין כָּךְ עַל פְּנֵי תְהוֹם.

"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר" (בראשית א, ג) מִסִּטְרָא דִּדְכוּרָא. "וַיַּרְא אֱלֹהִים אֶת הָאוֹר כִּי טוֹב" (בראשית א, ד) דָּא אוֹר דְּאִתְגְּנִיז דְּיִתְגְּלֵי בְּעָלְמָא, וְדָא זִמְנָא דְּפוּרְקָנָא. כְּדֵין "יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם" (בראשית א, ט) וְכוּ'. מָאן מַיִם? אֶלָּא אִלֵּין מַיִם הַזֵּידוֹנִים. דִּבְשַׁעֲתָא אַחֲרָא אִתְתְּקָפוּ לְשַׁלְּטָאָה בְּעָלְמָא. וּבְהַהוּא זִמְנָא "יִקָּווּ הַמַּיִם מִתַּחַת הַשָּׁמַיִם אֶל מָקוֹם אֶחָד" (בראשית א, ט), וְרָזָא דְּמִלָּה 'גֵּרִים גְּרוּרִים הֵם לֶעָתִיד לָבֹא' (ע"ז כג). כְּדֵין "וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה" (בראשית א, ט). דִּבְזִמְנָא אַחֲרִינָא כְּתִיב "אַל תִּרְאוּנִי שֶׁאֲנִי שְׁחַרְחֹרֶת" (שיר השירים א, ו) בְּגִין קְלִיפִין דְּסַחֲרָן לַהּ. אֲבָל בְּזִמְנָא דְּמִתְכַּנְּשִׁין כֻּלְהוֹ, וּמִשְׁתַּעְבְּדָן תְּחוֹת רַגְלָהָא, אִתְּמָר בַּהּ וְתֵרָאֶה הַיַּבָּשָׁה.

כְּדֵין "תַּדְשֵׁא הָאָרֶץ דֶּשֶׁא עֵשֶׂב" (בראשית א, יא). וְרָזָא דָּא "כִּי כָאָרֶץ תּוֹצִיא צִמְחָהּ וּכְגַנָּה זֵרוּעֶיהָ תַצְמִיחַ" (ישעיהו סא, יא) אִלֵּין דַּרְגִּין נְהִירִין קַדִּישִׁין דְּנַהֲרָן בְּשְׁכִינְתָּא, דְּלָא אִתְחַזְיָין בְּגָלוּתָא. וּבְהַהוּא זִמְנָא יִתְחַדְּתוּן בְּתִיקּוּנָא שְׁלִים. כְּדֵין כַּמָּה נְטִיעִין מִתְנַטְּעָן תָּמָן, וְאִינּוּן נִשְׁמָתִין קַדִּישִׁין דְּיִשְׂרָאֵל. וְכַמָּה מַלְאֲכֵי עִלָאֵי דְּאִתְּמָר בְּהוּ "יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ" (בראשית א, כ). וְאָחֲרָנִין דְּאִתְּמָר בְּהוּ "תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה" (בראשית א, כד).

שְׁלִימוּ דְּכֹלָּא "נַעֲשֶׂה אָדָ"ם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ" (בראשית א, כו) דָּא מַלְכָּא מְשִׁיחָא אָ'דָם דָּ'וִד מָּ'שִׁיחַ שְׁלִימוּ דְּכָל תִּיקּוּנִין. בְּהַהוּא זִמְנָא "וַיְכֻלּוּ הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ וְכָל צְבָאָם. וַיְכַל אֱלֹהִים בַּיּוֹם הַשְּׁבִיעִי" (בראשית ב, ב) דְּכָל תִּיקּוּנִין אִלֵּין שְׁלִימוּ דְּשִׁיתָּא יוֹמִין לְמֵיתֵי לִשְׁבִיעָאָה, דְּאִיהוּ אֶלֶף שְׁבִיעָאָה, שַׁבָּת קֹדֶשׁ שַׁבָּת לַיהֹוָה וַדַּאי, עַד דִּיחַדֵּשׁ קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לְעָלְמָא בְּחַדְתּוּתָא אַחֲרִינָא דְּלָא אִשְׁתְּמוֹדָע וְלָא אִתְחָזֵי. זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל בְּעָלְמָא דֵּין וּבְעָלְמָא דְּאָתֵי: