Skip to content

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט' באלול

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט' באלול

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

דף קלט ע"א
(אמר המגיה אלו התקונים מצאתי בספר אחר כתובים מאחד ועשרים תקונים ולהלאה, ולמען לא ימצא זה החבור נעדר מאלו המרגליות יקרות וטובות, גמרתי אומר לשים בעט ברזל ועופרת את שרשרות העבותות על המשבצות, ומצא מין את מינו ונעור).
תוספתא תקונא תניינא.
"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א), בְּרֵאשִׁית בָּרָ"א תַּיִ"שׁ, דָּא אֵילוֹ דְיִצְחָק. בְּרֵאשִׁית תַּמָּן אֵ"שׁ לְעוֹלָה דְיִצְחָק, וְרָזָא דְמִלָּה "מַה יָּפוּ פְעָמַיִךְ בַּנְּעָלִים בַּת נָדִיב" (שיר השירים ז, ב), "וְזֹאת לְפָנִים" (רות ד, ז) דָּא אִימָּא עִלָּאָה עָלְמָא דְּאָתֵי, ד"א לְגַבֶּיהָ צָרִיךְ חֲלִיצָה, וְהֲדָא הוּא דִּכְתִיב "שַׁל נְעָלֶיךָ" (שמות ג, ה) וְגוֹמֵר, וְאִם לָאו – לֵית לוֹן רָשׁוּ לְרַוְחָא רַמְתָאָה לְסַלְקָא לְעָלְמָא דְּאָתִי, וּבְגִין דְּאִיהִי יוֹם הַכִּפּוּרִים אַסִּיר בִּנְעִילַת הַסַּנְדָּל), "הִנֵּה הָאֵשׁ וְהָעֵצִים וְאַיֵּה הַשֶּׂה לְעֹלָה" (בראשית כב, ז), נָפַק קָלָא וְאָמַר מִשִּׁית יוֹמֵי בְּרֵאשִׁית אִתְבְּרֵי לַעֲקֵדָה דְיִצְחָק.
בְּגִין דְּלָא אִית קָרְבָּן דְּבַטֵּיל מוֹתָנָא כַּעֲקֵדָה דְיִצְחָק, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וַיַּעֲקֹד אֶת יִצְחָק בְּנוֹ" (בראשית כב, ט), אִתְקַשַּׁר מִדַּת הַדִּין וְאִתְעַקַּד לְעֵילָא, וְלָא הֲוָה לֵיהּ רְשׁוּ לְקָרְבָא לְבֵי דִינָא רַבְרְבָא דְאִיהוּ גְבוּרָה, לְתַבְעָא דִינָא, וַעֲקֵדָה דְנָא מוֹעִילָה לְגָלוּתָא, דַהֲוָה עָתִיד לְאִתְקַטְלָא מָשִׁיחַ בֶּן יוֹסֵף, וְקָלָא נָפִיק מֵהַהוּא זִמְנָא "וְאַל תַּעַשׂ לוֹ מְאוּמָה" (בראשית כב, יב), בְּגִין דְּאִתְגַּבְּרוּ רַחֲמֵי עַל דִּינָא, וְרָזָא דְמִלָּה "הוֹשִׁיעָה לּוֹ יְמִינוֹ" (תהלים צח, א), וּלְבָתַר "וּזְרוֹעַ קָדְשׁוֹ" (שם), דְגָבַר יְמִינָא עַל שְׂמָאלָא.
כַּד אִתְגַּבַּר טִפָּה דִדְכוּרָא עַל טִפָּה דְנוּקְבָא אִיהוּ בֵּן, רַחֲמֵי אִיהוּ וַדַּאי, אֲבָל כַּד אִתְגַּבַּר טִפָּה דְנוּקְבָא עַל דְּכוּרָא, בַת אִיהִי וְדִינָא אִיהִי, וְרָזָא דְמִלָּה דְכוּרָא שַׁלִּיט עַל נוּקְבָא גָרִים דְּשַׁלִּיט יְמִינָא עַל שְׂמָאלָא, וְיִפְקוּן יִשְׂרָאֵל בְּרַחֲמֵי וְלָא בְדִינָא, וְדָא אִיהוּ "כִּי גָבַר עָלֵינוּ חַסְדּוֹ" (תהלים קיז, ב), וְרָזָא דְמִלָּה "בְּטֶרֶם יָבוֹא חֵבֶל לָהּ וְהִמְלִיטָה זָכָר" (ישעיהו סו, ז).
וּבִשְׁמָא דְקוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, יְהֹוָ"ה רַחֲמֵי, אֲדֹנָ"י דִּינָא, כַּד שַׁלִּיט יְהֹוָה עַל אֲדֹנָי יאהדונה"י רַחֲמֵי אִיהוּ, וְכַד שַׁלִּיט אדנ"י עַל יְהֹוָה אידהנוי"ה דִינָא אִיהוּ, וְרָזָא דְמִלָּה "אֲדֹנָי יְהֹוִה בְּחָזָק יָבוֹא" (ישעיהו מ, י), בִּתְקִיפוּ דְּדִינָא, וּבְדָא עֲקֵדָה דְיִצְחָק דְּאִתְעַקַּד קַמֵּי אֲבוֹי, וּמָסַר גַּרְמֵיהּ לְמִיתָה בְּגִין דִּיְשֵׁזִיב מָשִׁיחַ וְיִשְׂרָאֵל דְּלָא יְמוּתוּן, וְלָא עוֹד אֶלָּא דַאֲפִילוּ אִי יִשְׂרָאֵל לֶהֱווּ עָבְרִין בְּגָלוּתָא, עַל שְׁפִיכוּת דָּמִים וְגִלּוּי עֲרָיוֹת וַעֲבוֹדָה זָרָה, זְכוּת אֲבָהָן יָגֵן עֲלֵיהוֹן מִשְּׂרֵפָה, הֶרֶג וְחֶנֶק, בְּגִין דְּאַבְרָהָם נִתְנַסָּה בְּנוּרָא, וְיִצְחָק בְּסַכִּינָא, וְיַעֲקֹב בְּגָלוּתָא, זְכוּת אֲבָהָן יְהֵא מֵגִין עֲלֵיהוֹן.
וְעוֹד נִסְיוֹנָא דִתְלַת אֲבָהָן מְעִידִין, דְּלָא עָבַר אָדָם דְּאִיהוּ יִשְׂרָאֵל עַל תְּלַת פִּקּוּדִין אִלֵּין, דְּמַנִּי לוֹן קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וַיְצַו יְהֹוָה אֱלֹהִים עַל הָאָדָם" (בראשית ב, טז), "וַיְצַו" דָּא עֲבוֹדָה זָרָה, "לֵאמֹר" דָּא גִּלּוּי עֲרָיוֹת, "עַל הָאָדָם" דָּא שְׁפִיכוּת דָּמִים, דְּנִשְׁמָתָא דְאָדָם עָאלַת בְּגִלְגּוּלָא דְאַבְרָהָם, וְאִם אִיהוּ עָבַד עֲבוֹדָה זָרָה, כַּד עָאל בְּנוּרָא הֲוָה אִתּוֹקַד, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "פְּסִילֵי אֱלֹהֵיהֶם תִּשְׂרְפוּן בָּאֵשׁ" (דברים ז, כה).

 

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

וְכַמָּה תִּיקּוּנִין אָחֲרָנִין דְּמִתְתַּקְּנָן, כֹּלָּא בְּהַאי זֹהַר יִתְתַּקַּן וַדַּאי. וּבֵיהּ "וּמַשְׁתִּי אֶת עֲוֹן הָאָרֶץ הַהִיא בְּיוֹם אֶחָד" (זכריה ג, ט). יוֹם דִּכְתִיב בֵּיהּ "יִהְיֶה יְהֹוָה אֶחָד וּשְׁמוֹ אֶחָד" (זכריה יד, ט) מִסִּטְרָא דְּהַהוּא מַזָּלָא עִלָּאָה. וּמְקוֹרָא דְּכֹלָּא חָכְמָה סְתִימָאָה דְּבַהּ יִתְדַּכּוּן כֻּלְהוֹ עָלְמִין. וּבָהּ "כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת יְהֹוָה כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיהו יא, ט). וּמָשִׁיחַ 'מְצִיאָה וְעַקְרָב בָּאִים בְּהֶסַּח הַדַּעַת' (סנהדרין צז). מָּשִׁיחַ דָּא מַלְכָּא מְשִׁיחָא. מְצִיאָה דָּא שְׁכִינְתָּא. עַקְרָב דָּא גּוֹג רַשִׁיעָא. דְּנָחָשׁ אִתְּמָר בֵּיהּ 'אֲפִילוּ נָחָשׁ כָּרוּךְ עַל עֲקֵבוֹ לָא יַפְסִיק' (ברכות ל). וְדָא ס"מ דְּמִתְלַבַּש בְּהַהוּא חַיָּיבָא. 'אֲבָל עַקְרָב פּוֹסֵק' (שם). דְּעַקְרָב אִיהוּ 'עָקָר בַּיִת' דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "עַל יְהֹוָה וְעַל מְשִׁיחוֹ" (תהלים ב, ב). כֻּלְהוֹ אִלֵּין אָתְיָין בְּהֶסַּח הַדַּעַת, דָּא דַּעַת עִלָּאָה, דְּאִיהוּ רָם עַל כָּל דַּרְגִּין וְלָא אִשְׁתְּמוֹדָע לְתַתָּא. דְּדַעַת אַחֲרָא קָאִים לְתַתָּא בְּגִילּוּיָא. אֲבָל דַּעַת עִלָּאָה דָּא מַזָּלָא, לָא אִתְגַּלְיָא וְלָא אִתְדְּבַק. בְּגִין כָּךְ הֶסַּח הַדַּעַת אִיהוּ וַדַּאי.

וְהָא אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא אָתֵי פָּתַח וְאָמַר ר' ר' "וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת שְׁנֵי הַמְּאֹרֹת הַגְּדֹלִים" (בראשית א, טז) אִלֵּין קָמַץ וּפַתַּח. "אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל לְמֶמְשֶׁלֶת הַיּוֹם" (בראשית א, טז) דָּא חוֹלָם. "וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן לְמֶמְשֶׁלֶת הַלַּיְלָה" (שם) דָּא חִירִק. וְאָת הַכּוֹכָבִים שְׁאָר כָּל נִקוּדִין. תָּא חֲזֵי, כְּתִיב "כִּי גָבֹהַּ מֵעַל גָּבֹהַּ שֹׁמֵר" (קהלת ה, ז) וְכוּ'. דְּהָכִי וַדַּאי מִילִין תַּלְיָין דָּא מִן דָּא, לְאִתְחֲזָאָה דְּכֹלָּא יִחוּדָא חֲדָא דְּלָא אִתְפְּרַשׁ בַּהּ לְעָלַם וּלְעָלְמֵי עָלְמִין.

תָּא חֲזֵי, נִיקוּדִין כַּמָּה רָזִין עִלָּאִין אַחְזְיָין בְּאַתְוָן, דְּאִינוּן מִתְנַהֲגִין אֲבַתְרַיְיהוּ. וְקָמַץ וּפַתַּח אִלֵּין תְּרֵין נְהוֹרִין רַבְרְבָן, יְמִינָא וּשְׂמָאלָא שְׁקִילִין כַּחֲדָא. דְּתָמָן שֵׁירוּתָא דְּכָל מִילִין בְּרֵישָׁא דְּעַתִּיקָא מִּתְתַּקְנָן בְּחֶסֶד וּגְבוּרָה וַדַּאי וְאִתְּמָר. וְקָמַץ סָתִים. פָּתַח פָּתִיחַ לְאַנְהָרָא לְעָלְמָא. קָמַץ בְּשֶׁבַע אִתְתַּקַּן, דְּאִינוּן שֶׁבַע תִּיקּוּנֵי רֵישָׁא. דְּאַף עַל גַּב דְּתִיקּוּנִין אִלֵּין בְּמוֹחָא נָמֵי אִשְׁתַּכְּחָן, אֲבָל עִיקָּרָא בְּגִין דְּאִיהִי בְּרֵישָׁא מִתְחַבְּרָא כַּחֲדָא, וְדָא שֵׁירוּתָא דְּכֹלָּא, דְּכֹלָּא תַּלְיָא בְּשֶׁבַע וַדַּאי וְהָא אִתְּמָר.

פַּתָּח, מִינֵּיהּ תְּלֵיסַר מְכִילָן תִּיקּוּנִין עִלָּאִין דְּקַיְּימִין לְדַבְּרָא עָלְמִין בִימִינָא שְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא. כֹּלָּא אִינוּן עֶשְׂרִים, דִּבְהוּ בְּנָא שְׁלֹמֹה תְּרֵין בַּתִּין לְתַתָּא. בֵּית הַמִּקְדָּשׁ בְּשֶׁבַע, דְּאִינוּן כְּלָלָא דִּמְקוֹרִין עִלָּאִין. בֵּיתֵיהּ בְּי"ג דְּאִיהוּ קָאִים לְדַבְּרָא עַמָּא כְּגַוְנָא דִּלְעֵילָא. וְדָא בְּרָזָא דִּשְׁנֵי הַמְּאוֹרוֹת הַגְּדוֹלִים דְּאֵלִין אִינוּן שְׁקִילִין כְּחַד. אֲבָל לְתַתָּא "הַמָּאוֹר הַגָּדוֹל" דָּא חוֹלָם, דְּאָחְזֵי לְעֵילָא שֵׁירוּתָא דְּכָל מִילִין. "וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן" (בראשית א, טז) דָּא חִירִק, דְּאָחְזֵי לְתַתָּא סוֹפָא דְּכֹלָּא וְהָכָא אִיהוּ קָּטֹן. דִּימִינָא שַׁלִּיט לְעֵילָא, וּשְׂמָאלָא קָאִים לְתַתָּא לְדַבְּרָא עָלְמִין תַּתְאִין. וּבִכְלָלָא דִּתְרֵין נְקוּדִין אִלֵּין בְּנָא שְׁלֹמֹה מַקְדְּשָׁא בְּרָזָא דִּלְתַתָּא, "אֶת הַמָּאוֹר הַגָּדֹל וְכוּ' וְאֶת הַמָּאוֹר הַקָּטֹן" (בראשית א, טז). וְאִינּוּן תְּרֵין יודי"ן כ' וַדַּאי. וּבְכֹלָּא אַחֲזֵי שְׁלֹמֹה רָזִין עִלָּאִין לְעֵילָא וִלְתַתָּא.

 

קישור ישיר לדף תיקוני זוהר תניינא עם ביאור נופת צופים