Skip to content

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט' בתמוז

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי ט' בתמוז

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

בְּהַהוּא זִמְנָא אָמַר אִיהוּ "לֹא יָדַעְתִּי הֲשֹׁמֵר אָחִי אָנֹכִי" (בראשית ד, ט), חָמָא קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא דְלָא אַדְכִּיר י', אֶלָּא א' דְּאִיהוּ אָנֹכִי, אָמַר לֵיהּ "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ צֹעֲקִים אֵלַי" (בראשית ד, י), דַּם אָחִיךָ מִבָּעֵי לֵיהּ, מַאי "דְּמֵי"? אֶלָּא דָא דַם י'. וְעוֹד "דְּמֵי" אִיהוּ ד"ן כְּחוּשְׁבַּן דְּאִשְׁתָּאַר מִן אדנ"י, וְכֹלָּא קְשׁוֹט, דִּתְלַת שְׁמָהָן כְּלִילָן בְּהַהוּא שְׁמָא, אַבָּא וְאִימָא וּבְרַתָּא, דְּאִנּוּן יהו"ה אהי"ה אדנ"י, בְּגִין דְּהֶבֶל הֲוָה דִיּוֹקְנָא דְאָדָם דִּלְעֵילָא דְאִיהוּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא וְאִיהוּ קוֹל דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "קוֹל דְּמֵי אָחִיךָ" (בראשית ד, י). וְאִית רָזָא אָחֳרָא, "קוֹל דְּמֵי", קוֹל דָּם מִבָּעֵי לֵיהּ, אֶלָּא תִּרְגֵּם אֹנְקְלוֹס קָל דַּם זַרְעִין דַּעֲתִידִין לְמֵיפַּק מִן אֲחוּךְ, וְאִנּוּן שִׁתִּין רִבּוֹא.

בְּהַהוּא זִמְנָא דְחָמָא דְחוֹבָא דָא בַּאֲתַר עִלָּאָה הֲוָה תַּלְיָא, הִרְהֵר בִּתְיוּבְתָּא וְאָמַר "גָּדוֹל עֲוֹנִי מִנְּשֹׂא: הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה וּמִפָּנֶיךָ אֶסָּתֵר וְהָיִיתִי נָע וָנָד בָּאָרֶץ" (בראשית ד, יג-יד) וְכוּ', הָכָא אִתְרַמִּיז גִּלְגּוּלָא דְרַשִּׁיעַיָּא דְאִתְּמַר בְּהוֹן "וּבְכֵן רָאִיתִי רְשָׁעִים קְבֻרִים וָבָאוּ" (קהלת ח, י) וְכוּ', וְדָא אִיהוּ "הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם" (בראשית ד, יד) דָּא גִלְגּוּלָא קַדְמָאָה, "וְהָיִיתִי נָע" (שם) דָּא גִלְגּוּלָא תִּנְיָינָא, "וָנָד" (שם) דָּא גִלְגּוּלָא תְּלִיתָאָה, דָּא אִיהוּ רָזָא עַל "שְׁלֹשָׁה פִּשְׁעֵי יִשְׂרָאֵל" (עמוס ב, ו). אִם תָּב בִּתְיוּבְתָּא בִּתְלַת גִּלְגּוּלִין – שַׁפִּיר, וְאִם לָא, כְּתִיב בֵּיהּ "וְעַל אַרְבָּעָה לֹא אֲשִׁיבֶנּוּ" (עמוס א, ג), לָא אַהֲדַר לֵיהּ בְּגוּפָא אָחֳרָא, אֶלָּא "יָד לְיָד לֹא יִנָּקֶה רָּע" (משלי יא, כא) וְהָכִי אָזִיל נָע וָנָד עַד שִׁתִּין רִבּוֹא, וּלְכָל חַד כְּפוּם חֵילֵיהּ, דְּהַהוּא דְקָטִיל הָכִי נָטִיל קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא נוּקְמָא מִנֵּיהּ (ע"כ גרסא א').

(גרסא ב) "וַיְהִי מִקֵּץ יָמִים וַיָּבֵא קַיִן מִפְּרִי הָאֲדָמָה מִנְחָה לַיהֹוָה" (בראשית ד, ג), מֵאָן אֲתַר אַיְיתֵי לֵיהּ? מִקֵּץ יָמִים, מִשִּׁיּוּרִין דִּילֵיהּ, כְּגוֹן בַּר נַשׁ דְּאִיהוּ בְּסוֹף יוֹמוֹי חָזַר בִּתְיוּבְתָּא, כַּד לָא אִית לֵיהּ חֵילָא לְמֶעֱבַד טַב וּבִישׁ, וּבְעוּלְמוֹי בְּתוּקְפֵיהּ לָא תָב, כְּמָה דְאוּקְמוּהוּ "מִפְּנֵי שֵׂיבָה תָּקוּם" (ויקרא יט, לב), וּבְגִין דָּא "וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה" (בראשית ד, ה), אֲבָל הֶבֶל "מִבְּכֹרוֹת צֹאנוֹ" (בראשית ד, ד) אַיְיתֵי לֵיהּ קָרְבָּנָא מִשַּׁפִּירוּ דִילֵיהּ, וּבְגִין דָּא "וַיִּשַׁע יְהֹוָה אֶל הֶבֶל" (בראשית ד, ד). וְעוֹד "וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה" (בראשית ד, ה), בְּגִין דְּקָרְבָּנָא דִילֵיהּ הֲוָה מֵהַהוּא אֲתַר דְּאִקְרֵי עֶרְוָה. וּמַאי הֲוָה? פִשְׁתִּים, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וַעֲשֵׂה לָהֶם מִכְנְסֵי בָד לְכַסּוֹת בְּשַׂר עֶרְוָה" (שמות כח, מב).

(דף קיב ע"ב) אָמַר לֵיהּ רַבִּי אֶלְעָזָר, דְּאִתְכַּסִּי בֵּיהּ בְּשַׂר עֶרְוָה – טַב אִיהוּ? אָמַר לֵיהּ בְּרִי, לַאו כָּל עֲרָיוֹת שָׁוִין, הַאי לָא קְרִיב קָרְבָּנָא דָא אֶלָּא לְקָרְבָא עֶרְוָה דִילֵיהּ לַה', דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אִישׁ אִישׁ אֶל כָּל שְׁאֵר בְּשָׂרוֹ לֹא תִקְרְבוּ לְגַלּוֹת עֶרְוָה אֲנִי יְהֹוָה" (ויקרא יח, ו), וּמַאי עֶרְוָה דִילֵיהּ? זוּהֲמָא בִּישָׁא עָרְלָה, נוּקְבָא דְעָרְלָה, הַהִיא דְאִתְּמַר בָּהּ 'אָדָם הָרִאשׁוֹן מוֹשֵׁךְ בְּעָרְלָתוֹ הֲוָה'. וּמַאי נִיהִי? אִימָּא דְעִרְבוּבְיָא בִּישָׁא, אִיבָּא דְאִלָנָא דְטוֹב וָרָע, דְּאִתְּמַר בָּהּ "וַתִּקַּח מִפִּרְיוֹ וְכוּ' וַתִּתֵּן גַּם לְאִישָׁהּ עִמָּהּ" (בראשית ג, ו), וּמַאי נִיהִי? לִילִית, מִתַּמָּן קָא אַתְיָין עֵרֶב רַב דְּאִנּוּן מְעוּרָבִין בְּיִשְׂרָאֵל, דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "הוֹי גּוֹי חֹטֵא" (ישעיהו א, ד), דְאִינוּן "זֶרַע מְרֵעִים בָּנִים מַשְׁחִיתִים" (ישעיהו א, ד) וְכוּ', וְאָמְרוּ "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל" (שמות לב, ד) לְעֶגְלָא, וּבְגִין דָּא "וְאֶל קַיִן וְאֶל מִנְחָתוֹ לֹא שָׁעָה" (בראשית ד, ה).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תָּא חֲזֵי, הַהוּא סְתִימָא דְּכֹלָּא שָׁרֵי בְּמַטְלָנוֹי לְנַחְתָּא לְתַתָּא. וְרָזָא תְּחִלַּת הַמַּחְשָׁבָה סוֹף הַמַּעֲשֶׂה. וּשְׁכִינְתָּא אִיהִי סוֹף הַמַּעֲשֶׂה, דִּקָיְימַת לְדַבְּרָא עָלְמִין. וּמִקַּדְמִיתָא כֹּלָּא לְגַבָּהּ אִשְׁתְּעַר וַדַּאי. שֵׁירוּתָא דְּכֹלָּא בִּתְלָת רֵישִׁין אִשְׁתְּכַח, וּשְׁכִינְתָּא אִשְׁתָּרְשַׁת הָכָא בְּרָזָא דָּא. וְרָזָא דְּכֹלָּא א’ יו”י, יְמִינָא שְׂמָאלָא וְאֶמְצָעִיתָא. מִסִּטְרָא דָּא שְׁכִינְתָּא אִיהִי ש’ בִּתְלָת רֵישִׁין. וּמִסִּטְרָא דִּלְתַתָּא אִיהִי ש’ בְּד’ רֵישִׁין. וְרָזָא דְּמִלָּה “וּמִשָּׁם יִפָּרֵד וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים” (בראשית ב, י). דְּמִסִּטְרָא דִּלְעֵילָא “וְנָהָר יֹצֵא מֵעֵדֶן” (בראשית ב, י). דָּא רֵישָׁא עִלָּאָה. “נָהָר” דָּא רֵישָׁא תִּנְיָנָא. “לְהַשְׁקוֹת אֶת הַגָּן” (שם)דָּא רֵישָׁא תְלִיתָאָה. דְּכֻלְּהוּ דַּרְגִּין כַּמָּה דְּמִתְחַבְּרָן הָכִי אִשְׁתְּמוֹדְעָן דָּא לְגַבֵּי דָּא. בְּגִין כָּךְ קַדְמָאָה “עֵדֶן”, תִּנְיָנָא “נָהָר”, תְלִיתָאָה “גַּן”. וּשְׁכִינְתָּא כְּלִילַת כֹּלָּא לְתַתָּא. לְבָתַר מִסִּטְרָא דִּילַהּ “וְהָיָה לְאַרְבָּעָה רָאשִׁים” (בראשית ב, י), דְּאִיהִי ד’ רְבִיעָאָה לִתְלַת.

אֲבָל תָּא חֲזֵי, רָזָא דְּכֹלָּא, דְּכֵיוָן דְּעַתִּיקָא קַדִּישָׁא בִּתְלָת רֵישִׁין אִשְׁתְּכַח, הָכִי כֹּלָּא לְתַתָּא אִשְׁתְּכַח הָכֵי, וְאִינּוּן אַבָּא וְאִימָּא וְדַעַת. לָקֳבֵל דָּא חֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת. הָא הָכָא אִשְׁתְּלִימוּ דַּרְגִּין לְאִתְגַּלָּאָה. כְּדֵין שְׁכִינְתָּא קַיְימַת בְּאַתְרַהּ, וְכֹלָּא אִתְקְשַׁר בַּהּ, וְאִיהִי אַשְׁלִימַת סַמְכָא תְּחוֹתַיְיהוּ וְאִינּוּן ד’. כְּדֵין וְהָיָה לְד’ רָאשִׁים. אִשְׁתַּכְּחַת שְׁכִינְתָּא קִשּׁוּרָא דְּכָל דַּרְגִּין מִשֵּׁירוּתָא דְּכֹלָּא עַד סוֹפָא דְּכֹלָּא. וְאִיהִי “אֵשֶׁת חַיִל עֲטֶרֶת בַּעְלָהּ” (משלי יב, ד). דִּבְשַׁעֲתָא דְּאִתְחַבְּרַת לְתַתָּא בְּחֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת, מִתַּמָּן סַלְקַת דַּרְגָּא בָּתַר דַּרְגָּא עַד דְּאִתְקַשְּׁרַת בִּתְלָת רֵישִׁין דְּאִתְמָרוּ. כְּדֵין מִתַּמָּן אַפִּיקַת מְזוֹנָא לְעָלְמָא. וְרָזָא דָּא “מִמֶּרְחָק תָּבִיא לַחְמָהּ” (משלי לא, יד) וְדָא אֶבֶן דְּסָלְקִין לַהּ עַד אֵין סוֹף. וְאִתְּמָר בַּהּ “מֵאֵת יְהֹוָה הָיְתָה זֹּאת הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ” (תהלים קיח, כג). מַאי מֵאֵת יְהֹוָה? אֶלָּא בְּזִמְנָא דְּאִתְחַבְּרַת שְׁכִינְתָּא בְּחֶסֶד גְּבוּרָה תִּפְאֶרֶת לְתַתָּא, בְּתִפְאֶרֶת בְּקַדְמִיתָא ומִינֵּיהּ בַּחֲסָדִים וּגְבוּרוֹת. וְרָזָא דָּא מֵאֵת יְהֹוָה. מֵיְהֹוָה לָא כְּתִיב אֶלָּא מֵאֵת יְהֹוָה, וְאִלֵּין חֲסָדִים וּגְבוּרוֹת. כְּדֵין מִתַּמָּן סַלְקַת דַּרְגָּא בָּתַר דַּרְגָּא עַד הַהוּא אל”ף עִלָּאָה, וְאִתְהַדְּרַת אִיהִי כְּגַוְנָא דָּא פל”א. בְּגִין כָּךְ “הִיא נִפְלָאת בְּעֵינֵינוּ” (תהלים קיח, כג). וּבְגָלוּתָא אִתְחָזֵי דְּאִתְפָּרְשַׁת מֵאִינּוּן דַּרְגִּין. אֲבָל אַנְשֵׁי כְּנֶסֶת הַגְּדוֹלָה אַהְדַּרוּ לוֹן לְאַתְרֵהּ, לְאִתְחֲזָאָה דְּאַף עַל גַּב דְּאִיהִי בְּגָלוּתָא לָא אִתְפָּרְשַׁת מִלְעֵילָּא לְעָלְמִין. אֶלָּא בְּגָלוּתָא קַיְימַת כַּמָּה דְּאִצְטְרִיךְ בְּגָלוּתָא. וּבְפוּרְקָנָא כְּמָה דְּאִצְטְרִיךְ לְפוּרְקָנָא. כֹּלָּא לְפוּם זִמְנָא.

כְּדֵין “וַאֲכַלְתֶּם יָשָׁן נוֹשָׁן וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ” (ויקרא כו, י) דָּא חַדְתּוּתָא דִּנְהוֹרָא דְּאִתְחַדַּשׁ בְּכָל יוֹמָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ ‘הַמְחַדֵּשׁ בְּטוּבוֹ בְּכָל יוֹם תָּמִיד מַעֲשֵׂה בְּרֵאשִׁית’ (חגיגה יב). ומטט’ בְּשַׁעְתָּא דְּנָטִיל לֵיהּ לְאַפָּקָא לְעָלְמָא, אִתְּמָר בֵּיהּ ‘יֵשׁ קַנְקַן חָדָשׁ’ (אבות ד, כ), דְּאִתְחַדַּשׁ בִּנְהִירוּ חַדְתָּא. ‘מַלֵּא יָשָׁן’ (שם), דָּא נְהִירוּ דְּעַתִּיקָא.

וְסִטְרָא אַחֲרָא אִיהוּ אֵל אַחֵר דְּאִסְתְּרַס וְלָא עָבִיד אִיבִּין וְאִתְּמר בֵּיהּ ‘וְיָשָׁן שֶׁאֲפִלּוּ חָדָשׁ אֵין בּוֹ’ (שם), דַּאֲפִילוּ בְּשַׁעְתָּא דְּנָפִיק הַאי חָדָשׁ לְאַזְּנָא לְעָלְמָא, אֲפִילוּ מֵהַאי לָא נָטְלִין חֵילָא לְאַפָּקָא אִיבִּין כְּלָל. וְאַף עַל גַּב דְּמִתְזַנַּן אִינוּן נָמֵי בָּתַר שְׁלִימוּ דְּדַרְגִין קַדִּישִׁין, עִם כָּל דָּא כֹּלָּא לָא נָטְלִין אֶלָּא מִמַּאי דְּאִתְדַּחֵי מִלְּגַו לְגַבַּיְיהוּ. אֲבָל לְעֵילָא “וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ”, כְּגוֹן ‘הוֹצִיאִי פֵּרוֹתַיִךְ’ (תענית כד, א). דְּהַהוּא יָשָׁן אַפִּיק אִיבִּין לְעָלְמָא בְּרָזָא דִּילֵיהּ מַמָּשׁ, בְּחֵילָא דְּחַדְתּוּתָא דְּאִתְחַדַּשׁ בֵּיהּ מִלְעֵילָּא וַדַּאי.

 

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים

.