תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"א באייר

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"א באייר

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וְחִוְורוּ וְאוּכְמוּ תַּרְוַיְיהוּ אִשְׁתַּכְּחוּ מִכִּתְרָא עִלָּאָה, אוּכְמוּ מִלְּבָר וְחִוְורוּ מִלְּגָו, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְעַתָּה לֹא רָאוּ אוֹר בָּהִיר הוּא בַּשְּׁחָקִים" (איוב לז, כא), וְכָתוּב אַחֵר אוֹמֵר "יָשֶׁת חֹשֶׁךְ סִתְרוֹ" (תהילים יח, יב), וְהָא אוּקְמוּהוּ חַבְרַיָּא, אוּכְמוּ נוּקְבָא לְחִוְורוּ, וְאוֹרַיְיתָא מִתַּמָּן אִיהִי חִוְורוּ מִלְּגָאו אוּכְמוּ מִלְּבָר.
וּלְעֵילָא אַבָּא וְאִימָּא אָמְרוּ עַל עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא וּשְׁכִינְתֵּיהּ "נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ" (בראשית א, כו), עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא בְחִוְורוּ, וּשְׁכִינְתָּא בְאוּכְמוּ, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "שְׁחוֹרָה אֲנִי וְנָאוָה" (שיר השירים א, ה). וְתָא חֲזִי, אִימָּא עִלָּאָה הֲוַת אוּכְמָא קֳדָם הַהוּא נְהוֹרָא דִלְגָאו מִינָהּ, אֲבָל כַּד נָחְתָא לְתַתָּא אִתְחֲזִיַית גַּוְונָהָא בְחָמֵשׁ סְפִירָן, דְּאִינוּן ה' עַנְפִין דְּאִילָנָא – דְּרוֹעָא יְמִינָא וּשְׂמָאלָא וְגוּף וּתְרֵין שׁוֹקִין. צַדִּיק נָטִיל כָּל גַּוָּונִין, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וּרְאִיתִיהָ לִזְכֹּר בְּרִית עוֹלָם" (בראשית ט, טז), "וּרְאִיתִיהָ" בְגַוָּונִין נְהִירִין, וְהָכִי שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה אִתְחֲזִיַית בְּחָמֵשׁ גַּוָּונִין מִתַּתָּא לְעֵילָא, וְאִלֵּין גַּוָּונִין דְּשִׁית סְפִירָן, וַעֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "וּתְכֵלֶת וְאַרְגָּמָן וְתוֹלַעַת שָׁנִי וְשֵׁשׁ וְעִזִּים" (שמות כה, ד), וּכְמָה דְּאִתְכְּלִילָן כָּל גַּוָּונִין מֵעֵילָּא לְתַתָּא בַּצַּדִּיק, הָכִי אִתְכְּלִילָן כָּל גַּוָּונִין מִתַּתָּא לְעֵילָא בְּעַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא.
(דף צא ע"א) תָּא חֲזִי, אַרְבַּע עַנְפִין רַבְרְבִין הֲווֹ בְאִילָנָא, וְאִינוּן הֲווֹ תְרֵין דְּרוֹעִין וּתְרֵין שׁוֹקִין, וְכֻלְּהוּ בְשִׁעוּרָא דְאָת ו' עִלָּאָה, וּבְכָל אַמָּה ה' עַנְפִין זְעִירִין דְּאִינוּן זֶרֶת, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וְשָׁמַיִם בַּזֶּרֶת תִּכֵּן" (ישעיה מ, יב), וְאִינוּן שִׁעוּרָא דְה', וְעַל ה' עַנְפִין הֲוָה י' דְּאִיהוּ כַּף הַיָּד, וְדָא אִיבָּא דְאִילָנָא, וְכַמָּה שִׁרְטוּטִין מְרַקְּמָן בְּכַף דְּיָד, דְּאִינוּן גַּוָּונִין שַׁפִּירִין דְּאִיבָּא, דִּבְהוֹן אִתְפַּתְּחַת שׁוֹשַׁנָּה דְאִתְעֲבִידַת מִינָהּ אִיבָּא, וְאִינוּן "כַּפְתֹּר וָפֶרַח" (שמות כה, לג), "לְשֵׁשֶׁת הַקָּנִים הַיֹּצְאִים מִן הַמְּנֹרָה" (שם), וְאִלֵּין תְּלַת גָּרְמִין בִּדְרוֹעָא יְמִינָא, וּתְלַת בִּדְרוֹעָא שְׂמָאלָא, מְנַרְתָּא גוּפָא דְאֶמְצָעִיתָא.
בְּרִי, בְּכָל אִלֵּין תִּקּוּנִין בָּרָא לְאָדָם וּבַת זוּגֵיהּ, וְאִיהוּ עָבַד פְרוּדָא לְעֵילָא בֵּין קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא וּשְׁכִינְתֵּיהּ, דְּגָרִים לְסַלְקָא שְׁכִינְתָא מִקּוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא, הָכִי קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא סָלִיק מִנֵּיהּ בַּת זוּגֵיהּ, וְאִסְתַּלַּק קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא מִנֵּיהּ, דְּבַאֲתַר דְּלָא שַׁרְיָא שְׁכִינְתָּא תַמָּן, קוּדְשָׁא בְּרִיךְ הוּא לָא שַׁרְיָא תַמָּן. וּמְנָלָן דְּאִסְתַּלִּיק בַּת זוּגֵיהּ מִנֵּיהּ? כְּמָה דְאַתְּ אָמַר "וַיֹּאמֶר יְהֹוָה אֱלֹהִים לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ" (בראשית ב, יח), וְדָא גָרִים לְיַעֲקֹב דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וַיִּוָּתֵר יַעֲקֹב לְבַדּוֹ" (בראשית, לב, כה), וּבְהַהוּא זִמְנָא נָצַח לֵיהּ סמא"ל, "וַיִּגַּע בְּכַף יְרֵכוֹ" (בראשית, לב, כו), בְּאָן אֲתַר פָּרַח? בְּגִיד הַנָּשֶׁה, דְּפָרַח י' מִגִּיד הַנָּשֶׁה דְאִיהִי י' דְּיַעֲקֹב, וְאִשְׁתָּאַר אִיהוּ עָקֵב, דְאִיהוּ 'דָשׁ בְּעָקֵב', וְדָא רָזָא "וְיָדוֹ אֹחֶזֶת בַּעֲקֵב עֵשָׂו" (בראשית, כה, כו).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

תִּקּוּנֵי זֹהַר תִּנְיָינָא – תִּקּוּנָא תְּלֵיסַר

"וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה", דָּא בַּיִת קַדְמָאָה, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "אֵין כֶּסֶף נֶחְשָׁב" (דברי הימים ב' ט, כ) וְכוּ' וְכֹלָּא בִּשְׂמָאלָא אִתְתַּקַּן. "וּלְכֹל הַמּוֹרָא הַגָּדוֹל", דָּא בֵּית תִּנְיָנָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "גָּדוֹל יִהְיֶה" (חגי ב, ט) וְכוּ'. שְׁלִימוּ דִּילֵיהּ בִּתְלִיתָאָה, דְּבֵיהּ "נָכוֹן יִהְיֶה… בְּרֹאשׁ הֶהָרִים" (ישעיהו ב, ב) וְכוּ', בְּרֹאשׁ הֶהָרִים דָּא חֶסֶד גָּדוֹל וַדַּאי. וְכֹלָּא אִצְטְרִיךְ, דְּהָא שֵׁירוּתָא לְאַתְקָנָא עָלְמָא, בְּקַדְמָאָה אִיהוּ. שְׁלִימוּ דִּילֵיהּ בִּתְלִיתָאָה. דְּתִנְיָנָא שֵׁירוּתָא דִּתְלִיתָאָה אִיהוּ, וְעַל רָזָא כְּתִיב "גָּדוֹל יִהְיֶה כְּבוֹד הַבַּיִת הַזֶּה הָאַחֲרוֹן מִן הָרִאשׁוֹן" (חגי ב, ט), מִן הָרִאשׁוֹן דָּיְיקָא. דְּאִיהוּ שָׁארֵי, וַאֲבַתְרֵהּ הַאי אַשְׁלִים. וּלְכֹלָּא אַזְמִין מֹשֶׁה תִּיקּוּנִין מִקַּדְמִיתָא.

קָם אֵלִיָּהוּ נְבִיאָה מְהֵימְנָא פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' "אָז יָשִׁיר מֹשֶׁה וּבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשִּׁירָה הַזֹּאת לַיהֹוָה" (שמות טו, א) וְכוּ' דָּא שְׁכִינְתָּא דְּסָלְקַת לְגַבֵּי מַלְכָּא בְּכַמָּה נִיגּוּנִין. אֵימָתַי? אֶלָּא בְּשַׁעְתָּא דְּאִטְבָּעוּ מִצְרָאֵי בְּיָמָא, דִּכְדֵין אִינוּן סִטְרִין מְסָאֲבִין אִתְפְּרָשׁוּ מִינַּהּ, וְאִיהִי סַלְקַת בְּנִיגּוּנִין אִלֵּין. דִּבְשַׁעֲתָא דְּאִינוּן מְסָאֲבִין קָיְימִין סַחֲרָנָהּ אִתְּמָר בָּהּ "נֶאֱלַמְתִּי דוּמִיָּה" (תהלים לט, ג). וּבְזִמְנָא דְּאִתְפְּרָשׁוּ מִינָהּ אִתְמַר בָּהּ "וְתָרֹן לְשׁוֹן אִלֵּם" (ישעיהו לה, ו) בְּגִין כָּךְ "וּבַאֲבֹד רְשָׁעִים רִנָּה" (משלי יא, י). וְדָא שִׁיר חָדָשׁ, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "שִׁירוּ לַיהֹוָה שִׁיר חָדָשׁ כִּי נִפְלָאוֹת" (תהלים צח, א) וְכוּ'. וְדָא שִׁיר פכמ"מ. וְנִיגּוּנָא סָלִיק בְּשִׁית וְנָחִית בְּשִׁית הָא תְּרֵיסַר. אִלֵּין תְּרֵיסַר הֲוַיָּין עִלָּאִין, עֲלַיְיהוּ כְּתִיב "אֵיךְ נָשִׁיר אֶת שִׁיר יְהֹוָה" (תהלים קלז, ד) שִׁיר יְהֹוָה וַדַּאי. דָּא שִׁיר דִּסְלִיק בְּשִׁית תֵּיבִין דְּשְׁמַע יִשְׂרָאֵל וְנָחִית בְּשִׁית 'דְּבָרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד'. וּבְהַהוּא זִמְנָא כַּמָּה נִיגּוּנִין מִתְעָרִין לְכָל סְטַר, בְּכַמָּה הַלְלוּיָהּ, דְּאִתְּמָר בְּהוּ "הַלְלוּיָהּ הַלְלוּ אֶת יְהֹוָה מִן הַשָּׁמַיִם" (תהלים קמח, א).

קַדְמָאָה "הַלְלוּ אֶת יְהֹוָה מִן הַשָּׁמַיִם" (תהלים קמח, א) דָּא שִׁיר דְּאוֹרַיְתָא, דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "וּבַלַּיְלָה שִׁירֹה עִמִּי" (תהלים מב, ט). דִּבְזִמְנָא דְּמִילִּין דְּאוֹרַיְתָא סָלְקִין, כַּמָּה שִׁירִין מִתְעָרִין לְעֵילָא בְּאִינוּן שָׁמָיִם. וְדָא שִׁיר הַשִּׁירִים, שִׁיר דְּכָלִיל תְּרֵין אָחֲרָנִין בַּהֲדֵיהּ, וְאִלֵּין אֵשׁ וּמַיִם. וּבְזִמְנָא דִּסְלִיק צַפְרָא, מִתְעָרִין יִשְׂרָאֵל בְּבֵי כְּנִישְׁתָא שִׁירִין בְּכַמָּה פְּסוּקֵי דְּזִמְרָה. דְּהָא כְּדֵין כֻּלְהוֹ מְמַנָּן תָּבִין לְדוּכְתַיְיהוּ לְנַטְרָא מַטְּרָתָא דִּימָמָא, בְּגִין כָּךְ אִית לְאִתְּעָרָא בְּשִׁירִין אִלֵּין, וּבְלֵילְיָא הָכִי נָמֵי פִּתְחָן בְּבֵי כְּנִישְׁתָא "שִׁיר הַמַּעֲלוֹת הִנֵּה בָּרְכוּ אֶת יְהֹוָה, כָּל עַבְדֵי יְהֹוָה הָעֹמְדִים בְּבֵית יְהֹוָה בַּלֵּילוֹת" (תהלים קלד, א) אִלֵּין מְמַנָּן דְּלֵילְיָא.

וּמָאן 'דְּקוֹרֵא פָּסוּק וְעוֹשֶׂה אוֹתוֹ כְּמִין זֶמֶר הַתּוֹרָה חוֹגֶרֶת שַׂק' (סנהדרין קא, א). דְּהָא אוֹרָיְתָא אִתְעָרַת הַהִיא שִׁירָתָא לְעֵילָא וַדַּאי. אֲבָל מָאן דְּנָטִיל אוֹרָיְתָא לְזֶמֶר בְּעָלְמָא, דָּא גָּרִים אִתְעֲרוּתָא דְּסִטְרָא אַחֲרָא דְּאִתְּעַר לְגַבָּהּ. אֲבָל אוֹרָיְתָא דְּסָלְקַת כִּדְקָא יָאוּת, כַּמָּה שִׁירִין מִתְעָרִין בְּגִינָה. דְּשָׁמַיִם בְּהוּ אִתְּמָר "מִן הַשָּׁמַיִם הִשְׁמִיעֲךָ אֶת קֹלוֹ" (דברים ד, לו) דָּא קָלָא דְּאוֹרַיְתָא, בְּגִין כָּךְ תָּמָן תַּבַת לְאִתְּעָרָא שִׁיר עִלָּאָה, שִׁיר מֻבְחָר מִכָּל שִׁירִין דְּעָלְמָא.

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא עם ביאור נופת צופים