תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"א בניסן

י״ח באדר ב׳ תשע״ו (מרץ 28, 2016) Off By מערכת קהילת הרמח"ל

תיקון גילוי היחוד – הדף היומי י"א בניסן

תיקוני זוהר רשב"י  – רישא.

וּלְבָתַר מַלִּיל עִמֵּיהּ מֵרוּחָא דְאִיהוּ מטטרו"ן, כְּלִיל כָּל צְבָא הַשָּׁמַיִם דִּלְתַתָּא, בְּגִין דְּאִתְלַבַּשׁ בֵּיהּ וְרָכִיב בֵּיהּ עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא כְלִיל שִׁית סְפִירָן, וּבְגִין דָּא בְכָל דִּבּוּר וְדִבּוּר דְּנָפַק מִנֵּיהּ הֲוָה נָפִיק מִנֵּיהּ מַלְאָךְ, וְדָא אִיהוּ "וְכָל הָעָם רֹאִים אֶת הַקּוֹלֹת" (שמות כ, יד). לְבָתַר נָחִית שְׁכִינְתָּא תַּתָּאָה עֲשִׂירִית בְּאוֹפַן, דְּאִיהוּ נֶפֶשׁ דְּבַר נַשׁ מִתַּמָּן, וְאִתְּמַר בֵּיהּ "וְעַל הָאָרֶץ הֶרְאֲךָ אֶת אִשּׁוֹ הַגְּדוֹלָה" (דברים ד, לו) בְּגִין דַּעֲלֵיהּ אִתְּמַר "וְהִנֵּה אוֹפַן אֶחָד בָּאָרֶץ" (יחזקאל א, טו), בְּגִין דְּיִשְׁתַּמַּע קָלֵיהּ וְדִבּוּרֵיהּ מִן כָּרְסַיָּא וּמַלְאָכַיָּיא וּשְׁמַיָּא וְאַרְעָא, דְיִשְׁתְּמוֹדְעוּן לֵיהּ בְּכֹלָּא עֵילָּא וְתַתָּא, כְּנִשְׁמָתָא דְשָׁלְטָנוּתָהּ בְּכָל גּוּפָא אֲפִילוּ בְאֵבֶר זְעִירָא וְלֵית אֵבֶר פָּנוּי מִינָהּ.

תקונא תשע ותלתין
(דף עט ע"ב) בְּרֵאשִׁית תַּמָּן אֲשֶׁ"ר דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "אֲשֶׁר הוֹצֵאתִיךָ" (שמות כ, ב) וְכוּ', "אֶהְיֶה אֲשֶׁר אֶהְיֶה" (שמות ג, יד), "אָשֵׁר" "בְּאָשְׁרִי כִּי אִשְּׁרוּנִי בָּנוֹת" (בראשית ל, יג), וְדָא אִימָּא עִלָּאָה, 'אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ', עַל כָּל פִּקּוּדָא וּפִקּוּדָא, דְּאִינוּן פֶּטֶר כָּל רֶחֶם דְּאִינוּן רְמַ"ח, דְּכֻלְּהוּ קְטִירִין בְּצַדִּיק דְּאִיהוּ כֹּל דְּאִיהוּ אוֹת בְּרִית, דְּאַפְתַּח רֶחֶם דְּאִינוּן רְמַ"ח פִּקּוּדִין דַּעֲשֵׂה, וַעֲלֵיהּ אִתְּמַר 'אֲשֶׁר קִדֵּשׁ יְדִיד מִבֶּטֶן', וְדָא אִימָּא דְאִתְּמַר בָּהּ "מִבֶּטֶן מִי יָצָא הַקָּרַח" (איוב לח, כט). 'אֲשֶׁר' דְּאִיהִי אִימָּא עִלָּאָה, 'קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו' בְּצַדִּיק, דְּאִיהוּ 'קִדֵּשׁ יְדִיד מִבֶּטֶן'. 'וְצִוָּנוּ' עֲלַיְיהוּ, בְּגִין דְּאִיהוּ מְצֻוֶּה וְעוֹשֶׂה. וְעוֹד 'אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ' דָא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ "קֹדֶשׁ יִשְׂרָאֵל לַיהֹוָה" (ירמיהו ב, ג), 'וְצִוָּנוּ' דְאִיהוּ הָכִי מְצֻוֶּה וְעוֹשֶׂה. וְעוֹד, 'קִדְּשָׁנוּ' מִסִּטְרָא דִשְׂמָאלָא, דְאִתְּמַר בֵּיהּ וְקִדַּשְׁתָּ אֶת הַלְוִיִּם, וְלֵית קְדוּשָׁה פָּחוּת מֵעֲשָׂרָה, וְאִלֵּין עֲשָׂרָה מַאֲמָרוֹת, ("קַדֶּשׁ לִי כָל בְּכוֹר" (שמות יג, ב) דְּאִיהוּ כֶּתֶר עִלָּאָה וְחָכְמָה דְּאִיהִי יִשְׂרָאֵל עָלָה בְּמַחְשָׁבָה) דְּאִתְּמַר בְּהוֹן "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר" (בראשית א, ג).
'וְצִוָּנוּ עַל', מִסִּטְרָא דִימִינָא דְאִתְּמַר בֵּיהּ "הֻקַם עָל" (שמואל ב' כג, א), דְּתַמָּן כָּל בִּרְכָאָן לִימִינָא, דְאִינוּן מֵאָה בִּרְכָאָן כְּחוּשְׁבַּן עַ"ל, דְּאָת י' בְּק' אִסְתַּלִּיק לְמֵאָה, דְּאִיהִי קָרְבָּנָא דְכֹלָּא.
מִסִּטְרָא דְאַבָּא 'רֹאשׁ', מִסִּטְרָא דְאִימָּא 'אֲשֶׁר'. מִסִּטְרָא דְאַבָּא 'מְצֻוֶּה', וּמִסִּטְרָא דְאִימָּא 'עוֹשֶׂה'. 'וּמְצֻוֶּה' דָא עֵץ פְּרִי, 'וְעוֹשֶׂה' דָא עוֹשֶׂה פְּרִי. וְשַׁמְעִינָן דְּאִינוּן גּוּף וּבְרִית דְּחַשְׁבִינָן חָד, עֲלַיְיהוּ אִתְּמַר "שְׁתֵּי כְתֵפֹת חֹבְרֹת" (שמות כח, ז), כְּמָה דְאִינוּן חוֹבְרוֹת, הָכִי שְׁכִינְתָּא עִלָּאָה וְתַתָּאָה "חֹבְרֹת אִשָּׁה אֶל אֲחֹתָהּ" (שמות כו, ג).
עוֹד 'אֲשֶׁר קִדְּשָׁנוּ בְּמִצְוֹתָיו וְצִוָּנוּ', וְלָא אָמַר קִדַּשְׁתָּנוּ וְצִוִּיתָנוּ. 'אֲשֶׁר' אִיהוּ אֲשֶׁר אהי"ה וַדַּאי, וְדָא כֶּתֶר עִלָּאָה. מִסִּטְרָא דְּנוּקְבָא אִתְקְרֵי 'אֲשֶׁר', וּמִסִּטְרָא דִדְכוּרָא אִתְקְרֵי 'רֹאשׁ', רֵישָׁא דְכָל רֵישִׁין. 'קִדְּשָׁנוּ' דָא אַבָּא, דְּאִתְּמַר בֵּיהּ "וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יְהִי אוֹר" (בראשית א, ג), 'וְצִוָּנוּ' דָּא אִימָּא, דְאִתְּמַר בָּהּ "וַיְהִי אוֹר" (בראשית א, ג), וְלֵית הֲוַיָּה אֶלָּא עַל יְדֵי עֲשִׂיָּה, וְתַרְוַיְיהוּ לִימִינָא וּשְׂמָאלָא.
וּמָאן מְצֻוֶּה וְעוֹשֶׂה עַל הַמִּצְוָה? דְאִיהִי שְׁכִינְתָּא, דָּא עַמּוּדָא דְאֶמְצָעִיתָא, וְהָכִי צַדִּיק בְּצַלְמֵיהּ וְכִדְמוּתֵיהּ, וְעַל שְׁמֵיהּ אִתְקְרִיאוּ יִשְׂרָאֵל "בְּנִי בְכֹרִי יִשְׂרָאֵל" (שמות ד, כב), וְעַל שֵׁם צַדִּיק אִתְקְרוּן צַדִּיקִים, הֲדָא הוּא דִכְתִיב "וְעַמֵּךְ כֻּלָּם צַדִּיקִים לְעוֹלָם יִירְשׁוּ אָרֶץ" (ישעיהו ס, כא).

תיקוני זוהר תניינא רמח"ל  – סופא.

הקדמה שְׁנִיָּה.

"בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א) וְכוּ' "וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה" (דברים לד, יב). קָם אֵלִיָּהוּ פָּתַח וְאָמַר, ר' ר' וַדַּאי אִלֵּין תְּרֵין קְרָאֵי קָיְימִין בְּרָזָא לְמָארֵי חָכְמְתָא, לְאִשְׁתְּמוֹדְעָא דָּא לָקֳבֵל דָּא סָלְקִין בְּאַתְוָן כִּדְקָא חֲזֵי, בְּרָזָא דִּשְׁמָא קַדִּישָׁא דְּבֵיהּ אִתְבְּרִיאוּ שְׁמַיָּא וְאַרְעָא, שְׁמָא דְּמ"ב אַתְוָן דְּאִינוּן שֶׁבַע שְׁמָהָן קַדִּישִׁין אבגית"ץ וְחַבְרוֹי, דְּנָפִיק מִתְּרֵין אִלֵּין וְאִיהוּ כְּלָלָא דְּכָל בִּרְיָין. וְאִתְּמָר בְּהוּ "הֲבֵל הֲבָלִים אָמַר קֹהֶלֶת" (קהלת א, ב) לְאַחֲזָאָה דְּכֹלָּא אִיהוּ אוֹרָיְתָא. דְּאוֹרַיְתָא אִיהִי שָׁרְשָׁא לְכָל בִּרְיָין דְּאִתְבְּרִיאוּ בְּעָלְמָא. וְאִלֵּין תְּרֵין, חַד בְּשֵׁירוּתָא מֵעֵילָּא לְתַתָּא וְחַד בְּסִיּוּמָא מִתַּתָּא לְעֵילָא. וּבְהוּ "אִם לֹא בְרִיתִי יוֹמָם וָלָיְלָה חֻקּוֹת שָׁמַיִם וָאָרֶץ לֹא שָׂמְתִּי" (ירמיהו לג, כה) דְּמֵהָכָא תַּלְיָין כֻּלְהוֹ חוּקִּין דִּשְׁמַיָּא וְאַרְעָא. וְדָא בְּרִית דִּבְּרֵאשִׁית, בְּרִית אֵשׁ, "מִימִינוֹ אֵשׁ דָּת לָמוֹ" (דברים לג, ב) וּבֵיהּ תַּלְיָא כֹּלָּא, "אֵת הַשָּׁמַיִם וְאֵת הָאָרֶץ" (בראשית א, א).

וְקָדְמָאָה אִיהוּ יוֹמָם וּבַתְרָאָה אִיהוּ לַיְלָה. דִּלְעֵילָא אִית יוֹם בְּקַדְמִיתָא וּלְבָתַר לַיְלָה, בְּגִין כָּךְ יוֹמָם וָלַיְלָה, וְלָא לַיְלָה וְיוֹמָם. אֲבָל תַּתָּאֵי נָטְלִין מִלַּיְלָה בְּקַדְמִיתָא וּלְבָתַר מִיּוֹם, בְּגִין כָּךְ "וַיִּקְרָא אֱלֹהִים לָאוֹר יוֹם" (בראשית א, ה) בְּקַדְמִיתָא, וּלְבָתַר "וְלַחֹשֶׁךְ קָרָא לָיְלָה" (בראשית א, ה) וְדָא בְּרָזָא דִּלְעֵילָא. וַיְהִי עֵרֶב בְּקַדְמִיתָא וַיְהִי בֹקֶר לְבָתַר, בְּרָזָא דְּתַתָּאֵי דְּנָטְלִין מִתַּתָּא לְעֵילָא. וְהָכָא יוֹמָם – "בְּרֵאשִׁית בָּרָא אֱלֹהִים" (בראשית א, א). וָלַיְלָה – וּלְכֹל הַיָּד הַחֲזָקָה.

וְאִית מ"ב אַחֲרִינָא דְּקָאִים לְגוֹ וְדָא יהו"ה יו"ד ה"א וְכוּ' וְדָא לְגוֹ, רָזָא דְּאוֹרַיְתָא וַדַּאי. דְּקַדְמָאָה לְבַר, וְכָלִיל מִילִין דְּעָלְמָא. וְהַאי לְגוֹ, כָּלִיל מִלִּין דְּאוֹרַיְתָא. וּתְרֵין זִמְנִין מ"ב אִיהוּ פ"ד מִסִּטְרָא דִּאִימָא דָּא אחה"ע. דְּאִתְּמָר בֵּיהּ "חִכּוֹ מַמְתַקִּים" (שיר השירים ה, טז) דָּא גיכ"ק, "וְכֻלּוֹ מַחֲמַדִּים" (שיר השירים ה, טז) דָּא אחה"ע, וְדָא אוֹרָיְתָא מַחְמַד וַדַּאי. ופ"ד אִיהוּ ד' אהי"ה מִסִּטְרָא דִּאִימָא וַדַּאי (זח"ג קח ע"ב). וְאִינּוּן סָלְקִין דָּא בְּדָא וְאִינּוּן אֱמֶת אֱמֶת. בְּהוּ אֲשֶׁר נָתַן לָנוּ תּוֹרָתוֹ תּוֹרַת אֱמֶת, וְיִשְׂרָאֵל "כֻּלֹּה זֶרַע אֱמֶת" (ירמיהו ב, כא) 'וְחוֹתָמוֹ שֶׁל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא אֱמֶת' (שבת נה.) דְּבֵיהּ מִסְתַּדְּרָן כָּל מִילִין דְּעָלְמָא, דְּכֹלָּא כָּלִיל בְּאוֹרַיְתָא וַדַּאי. וּלְקִבְלַיְיהוּ אֱמֶת וְיַצִּיב אֱמֶת וֶאֱמוּנָה, אֱמֶת בְּצַפְרָא אֱמֶת בְּרַמְשָׁא (בְּרָכוֹת יב.).

זַכָּאָה חוּלָקֵהוֹן דְּיִשְׂרָאֵל דְּאוֹרַיְתָא דָּא אִתְמַסְּרַת לְהוּ, וְאִינּוּן שַׁלִּיטִין בָּהּ לְפִתְחָא לַהּ מִכָּל סְטַר. דְּאִתְּמָר בְּהוּ "וּמִמִּדְבָּר מַתָּנָה" (במדבר כא, יח) דִּבְמַתָּנָה אִתְיְהִיבַת לְהוּ וַדַּאי (נְדָרִים נֹהַּ.) מַאי דְּלָא אִתְמְסַר אֲפִילוּ לְמַלְאֲכֵי עִלָאֵי, דִּכְתִיב "כָּעֵת יֵאָמֵר לְיַעֲקֹב וּלְיִשְׂרָאֵל מַה פָּעַל אֵל" (במדבר כג, כג). דְּמַלְאָכִין לָא יָכְלִין לְנָפְקָא מִדַּרְגַיְיהוּ כְּלָל, אֲבָל יִשְׂרָאֵל שָׁלְטִין בְּכֹלָּא, לְמֵיעַל בְּכָל אֲתַר וְלֵית דְּיִמְחֵי. עַל דָּא אִתְּמָר בְּהוּ "יִשְׂרָאֵל גּוֹי אֶחָד בָּאָרֶץ" (דברי הימים א' יז, כא) דְּנָטִיל כֹּלָּא בְּיִחוּדָא חֲדָא לְשַׁלְּטָאָה בְּכֹלָּא.

קישור ישיר לדף בזוהר תניינא.